Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Nabíjení autobaterie
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: čt říjen 11 2018, 20:14    Předmět: Citovat

Karle, někde se ten kolotoč musel přeseknout. Ale to není důvod k žádné oslavě. Takže se k tomu postav jako chlap a raději to moc nekomentuj.
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31837
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá říjen 12 2018, 1:38    Předmět: Citovat

Ale já ti nenadávám, já tě chválím za to, žes to uťal!
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: so říjen 13 2018, 3:26    Předmět: Citovat

Ještě bych se vrátil k tomu rekuperačnímu dobíjení. Zajímalo by mě, kolik energie se tak ušetří.
Už léta mi chybí opravdové rekuperační dobíjení. V situacích, kdy jedu s vyřazenou rychlostí, třeba z kopce, ale chtěl bych částečně přibržďovat. Tohle by mě strašně bavilo... Vážně.
Trošku koketuji s myšlenkou, že udržovat baterku v autě na cca 2/3 nabitého stavu by mohlo být docela výhodné. Tu poslední větu jste ale jako nečetli a nezkoušejte to! Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31837
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so říjen 13 2018, 4:40    Předmět: Citovat

Ty tvoje 2/3 nabitýho stavu jsou moc málo na to, aby se baterka nezačala víc zasírat sulfátem. Já nevím co je špatnýho na hranici kolem 85% nominální kapacity, což je právě mez přechodu do prudšího plynování při celkovým svorkovým napětí 6-článkový baterie kolem těch profláknutejch 14,5V, na který se léta nastavuje dobíjení. Rekuperovat má cenu v momentě, kdy vím, že než dojedu do cíle cesty, budu muset zmařit NĚJAKOU URČITOU energii brzděním. Pak má cenu odbudit altík při normální jízdě a o jeho spotřebu mechanický práce ušetřit palivo - aby se v závěru jízdy při sjíždění klesání bez plynu altík plně nabudil a tu mařenou energii do baterky uložil.
ALE.
Kdo ví, kde bude mít před odstavením auta možnost zapnout rekuperaci a ošizenou baterku tak plně dobít? Podle mne jedině Sybila nebo ještě tak slepej mládenec z historickýho kalendáře. Tohle jde aplikovat někde na okruhu nebo na přesně známý trase, kde se inteligence auta naučí průběh zrychlování a zpomalování - a místo brzdění brzdama bude brzdit altíkem. Aby ale takový brzdění mohlo mít nějakou slušnou účinnost, nelze na to pro Boha živýho používat klasickej alťas hnanej řemenem!!!! To je ta největší pitomost!!! Takovej rekuperační brzdnej generátor musí bejt součást přímo setrvačnejch hmot motoru = měl by bejt přímo na klikový hřídeli, kde by zastával i funkci spouštěče = pak by to bylo opravdu účinný řešení a zabití vícero much jednou ranou ...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33905
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: so říjen 13 2018, 10:05    Předmět: Citovat

Podobne blbosti uz vyrobcov aut napadli, akurat nepouzivaju rekuperaciu, len vypinaju dobijanie baterie, aby sa usetrilo palivo. Vysledok je pre zivotnost baterie je ale rovnaky - katastrofalny.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: so říjen 13 2018, 11:39    Předmět: Citovat

Jasně že nabití do 2/3 při známém provozu olovu nesvědčí. Mám na mysli trošku jiný režim činnosti Pb aku, právě uzpůsobený tak, aby baterce to vybití nevadilo.
Vím, že to zní jako kacířská myšlenka a víc to tu zatím nechci rozebírat.
To cca 2/3 by byla střední hodnota, v praxi by mohla kolísat mezi 33 až 100%. To by byl právě prostor pro správné využití aku.
Samozřejmě že na rekuperaci by musel být altík jinde. Mezi převodovkou a spojkou, aby se motor zbytečně netočil jako pitomec když nemusí. Jestli by byl poháněn řemenem je mi skutečně jedno, ale protože by altík byl určitě výkonnější, představuju si spíše široký zubatý řemen než klíňák. Samozřejmě že bez převodu, přímo na hřídeli, by to bylo nejideálnější. Mělo by to drobnější nevýhodu, že při stojícím autu by se altík netočil, ale tato nevýhoda mi přijde nepodstatná. Je mnohonásobně vyvážena možností použít altík (nebo jiný, vhodnější, generátor) jako motor na kratší pojezdy a možná i jako startér.
Tohle považuju za ekologické řešení, ovšem má jednu podstatnou nevýhodu. Vedlo by ke zvýšení životnosti motoru, baterie i brzd, takže v našem komerčním světě asi žádného výrobce nezaujme. Nic z toho neplánuju vyrábět, ale ten režim baterky chci vyskoušet, a případně jej použít v autě, když už pro nic jiného, aspoň pro zvýšení její životnosti.
Navíc, pokud někdy budu mít auto s tím blbým dobíjením, budu připraven Very Happy

P.S. Trochu jsem to poplet, altík by se netočil jen při odpojené spojce. Ideální by byl zvláštní vývod z převodovky, ale to teď vůbec neřeším, to jsou jen úvahy navíc.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6509
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: so říjen 13 2018, 12:40    Předmět: Citovat

Někde jsem četl článek (už ho nenajdu) o tom, jak BMW rekuperuje za každou cenu. Při normální jízdě nedobíjí a spoléhá na to, že to tam potom někdy narve. Jenže v usa jsou taky dlouhé roviny kde to prostě nenabíjí, nebo jen pro udržení chodu. No a amíci musí měnit aku každé 2 roky, spíš ještě v záruce.
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: so říjen 13 2018, 13:15    Předmět: Citovat

To je tak, když se řešení nedotáhne do konce. Ale tohle je "nedotažené" asi záměrně. Pod záštitou ekologie si někdo mne špinavé pracky.

Zas na druhou stranu - pokud tohle řešení ušetří za ty dva roky pohonné hmoty za víc než je cena baterky, řidiče to nemusí trápit. Důležité je, kolik baterie vyrobí užitku než se odporoučí, ne to, jak dlouhý čas vydrží.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: so říjen 13 2018, 15:21    Předmět: Citovat

Co popisuje Honza je spíš záměr, než nedotažený eko.
Vypadá to jako skrytý holport s konkrétním výrobcem akumulátorů.
V současnosti snad nemůže být ani u velkých autoakumulátorů okolo 120Ah je alternátorem dobít aspoň na 70% kapacity.
Regulátory jsou na 14,2V nastavovaný snad proto - aby akumulátory nešlo přebít, ne?
Protože jezdím převážně nakrátko, tak trochu mě to donutilo s tím vyjebat. Z místního autoservisu jsem si na půlhodinku vypůjčil všech 22 regulátorů do altíku Feldy, co měli ve skladě a na stole jsem si vybral kus s nejvyšším vypínacím napětím. Většina vypínala při necelých 14V a našel jsem mezi nimi zřejmě "mimotoleranční" kus, co vypínal při 14,7V.
Mám ho tam už třetí sezónu a ani před zimou už mě to nenutí akumulátor pořádně naládovat.
Já žiju pořád v domnění, že alternátory v malých osobácích mají jen asi 60-80A, ale jak jsem byl nedávno poučen, tak i malá auta s malými akumulátory /ale nabouchaná elektronikou a servy/ mají alternátory 120A a více.
Čímpak to asi usměrňují a při jakých teplotách ty diody pracují?


Naposledy upravil sinclair dne so říjen 13 2018, 15:30, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33905
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: so říjen 13 2018, 15:28    Předmět: Citovat

Kremik napsal(a):
Zas na druhou stranu - pokud tohle řešení ušetří za ty dva roky pohonné hmoty za víc než je cena baterky, řidiče to nemusí trápit. Důležité je, kolik baterie vyrobí užitku než se odporoučí, ne to, jak dlouhý čas vydrží.

Urcite to pomoze dobremu menu automobilky, ked kazde 2 roky zostanes niekde v zime s nepojazdnym autom.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xmurgi



Založen: Apr 23, 2007
Příspěvky: 410

PříspěvekZaslal: so říjen 13 2018, 18:27    Předmět: Citovat

http://www.auto.cz/proc-stop-start-nici-autobaterie-tohle-byla-draha-uspora-113291

tu je zaujímavé pojednanie o baterkách vs moderné "eko" systémy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31837
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so říjen 13 2018, 18:36    Předmět: Citovat

To se ví už hodně dlouho, že STOP-START systém je tak akorát MEGAKURVIDLO - na všecko, nejen na baterky. Když si vezmeš, že po každým chcípnutí se přeruší tlak voleje na všecky mazaný místa a při následujícím startu jde všecko napůl nebo úplně nasucho, určitě minimálně vteřinu-dvě, než máslopumpa dotlačí volej na všecky potřebný místa ... a kulička s pérkem jako zpětnej ventil v hlavním volejovým kanálu tomu nezabrání. Z mazanejch míst volej teče ven samovolně - a když není trvale tlakem doplňovanej, prostě vyteče za nějakou dobu ven. A když si vezmu, že to prodlužuje reakční dobu u rozjezdu na křižovatce (vykukuju z vedlejší do hlavní a čekám na mezeru v proudu vozidel - a když už se rozhodnu rychle se rozjet, "chytrej" automat mi chcípne motor) - nakopal bych do (_!_) zepředu všecky ty, co tuhle pýčovynu vymysleli!!!!
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
xmurgi



Založen: Apr 23, 2007
Příspěvky: 410

PříspěvekZaslal: so říjen 13 2018, 18:50    Předmět: Citovat

Článok som sem dal skôr z dôvodu jeho záverečnej časti, kde je pojednanie ohľadom rekuperačného nabíjania. Start stop systém vypneš (aj keď je to otravné) ale rekuperácia sa deaktivovať užívateľsky nedá.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31837
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so říjen 13 2018, 19:23    Předmět: Citovat

Vsadím boty, že někdo už vykoumal, jak tu rekuperaci softwarově vyřadit. Akorát je to zásah do SW v záruce a blábláblá nikdo to nechce dělat kvůli případnýmu neprojití STKčkem kvůli neoriginální úpravě - i když tohle zrovna na STK nikdo nekontroluje, páč nemají jak ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: so říjen 13 2018, 19:41    Předmět: Citovat

rnbw napsal(a):
Urcite to pomoze dobremu menu automobilky, ked kazde 2 roky zostanes niekde v zime s nepojazdnym autom.

Jméno automobilky zřejmě netrpí, když se to děje.
Ovšem za dva roky vymlácená baterka asi neodejde náhlou smrtí, tam bych čekal pozvolný pokles kapacity a startovacího proudu, takže motorista je dost dopředu informovám o nutnosti výměny. Ale to jenom tuším, to nevím, já se k baterkám chovám jen hezky Very Happy

Rekuperační dobíjení asi půjde snadno vyřadit, prostě stačí budit altík jiným obvůdkem, třeba z té zmiňované Feldy... Záruka? Vždyť je všechno na konektorech, stačí to odpojit před cestou do servisu. Konektory se snad zatím ještě neplombují.

Sinclair > Než se s tím takhle vybírat, to bych si radši upravil ten svůj.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Další
Strana 2 z 9

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund