Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

volba proudění vzduchu klimatizace v autě
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7937
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: ne červen 20 2021, 6:44    Předmět: volba proudění vzduchu klimatizace v autě Citovat

U VW mám možnost volby proudění vzduchu v kabině několika směry. Na okno, na nohy, na řidiče, do zadní části a nebo různé kombinace. Volí se tlačítky. Nezná někdo, jakým systémem to mají udělaný? To má každá cesta svůj větrák nebo tam je nějaký ventil, který směruje proud vzduchu?
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek


Naposledy upravil mi-ro dne po červen 21 2021, 14:48, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
termit256



Založen: Dec 06, 2007
Příspěvky: 10335

PříspěvekZaslal: ne červen 20 2021, 6:49    Předmět: Citovat

Jsou tam obycejne klapky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Sandal



Založen: May 22, 2006
Příspěvky: 2557
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

PříspěvekZaslal: ne červen 20 2021, 10:15    Předmět: Citovat

Klapky jsou elektricky překlápěný(climatronik) a docela to často zlobí.
Některý VW bez climatroniku mají mechaniku a elektricky překlápěný jen přepínání na vnitřní cirkulaci vzduchu.

_________________
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31834
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne červen 20 2021, 12:54    Předmět: Citovat

Je to doslova vorloj poskládanej z plastovejch výlisků, filtrovanej vzduch zabranej zvenku to ochlazuje nebo ohřejvá a soustavou válcovejch klapek to směřuje vzduch do jednotlivejch vzduchovodů. Pohon je manuálně bowdenama nebo elektricky servama, dvouzónová nebo ještě vicezónová klima má víc regulačních větví.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7824
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: ne červen 20 2021, 22:39    Předmět: Citovat

A hele, zajímavý téma.
Mám Oc I Tour, 2007.
Klima v manuálu.
Už by bylo asi dobré doplnit chladivo, ale každopádně bych se taky chtěl zeptat na klapky - ve všech polohách fouká, jak má.
Jen v poloze "na sklo" nejde cítit skoro žádný proud vzduchu (z otvorů v palubovce).
A stejně tak i v zimě, když topím, tak ofukování skla je docela bídné.
Je tady taky elektronické ovládání (vícepolohový přepínač), nebo je tam ještě nějaké táhlo, které mechanicky ovládá klapku?
Díky

_________________
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31834
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne červen 20 2021, 23:47    Předmět: Citovat

Dělal jsem na celým agregátu klimy/ventilace pro polo/ibizu/fábuli, používaným přímo až do II. generace fábule = do roku cca 2015-2016. Pro III. generaci fábule a jí odpovídající koncernový typy jsou tam nějaký málo podstatný úpravy, ale "už nám to vzali", takže nemám přehled. Rozdělovače foukání v octě můžou mít jinej systém návaznosti, protože to záleží na celkovým prostorovým uspořádání výstupů. Při "přepínání" mezi jednotlivýma výstupama tak záleží, jak jsou ty jednotlivý vývody vůči sobě na celým montážním celku klimy navzájem postavený - některý přechody mezi výstupama "A" a "B" řídí jedna klapka, která při zakrejvání jednoho výstupu odkrejvá průtok pro druhej výstup, ale třeba pro otevření výstupu "C" se musí otevřít klapka další, umístěná klidně na druhým konci klimatizačního agregátu. No a tady jsou největší rozdíly mezi verzema - u těch nejstarších fábulí a oct byla "manuální klima" řízená jen knoflíkama na střední konzole, od kterejch vedly ohebný hřídele = bowdeny k jednotlivým ozubeným převodům u klapek, jen rychlost větráku měla 4-polohovej elektrickej přepínač. Pokročilejší verze se jmenovala "Climatic", měla elektricky poháněný klapky a manuálně nastavovanou teplotu výstupního vzduchu bez indikace skutečný teploty - prostě u knoflíku byla namalovaná "stupnice" začínající na 16°C na nejstudenějším konci a 26-28°C (podle verze) na nejteplejším, střední teplota bejvá označená 22°C. Tahle verze klimy má jedno tepelný čidlo v interiéru, umístěný nahoře na "kapličce" nad přístrojovým štítem pod plastovou krytkou cca 4x4cm velkou. Nejluxusnější verzí byl "Climatronic", kterej měl digitální displej, elektricky poháněný klapky a nastavování na přesnou digitálně indikovanou teplotu - jinak se konstrukčně od Climaticu lišil jen minimálně. Existovaly ale i auta jen s topením a ventilací bez možnosti vzduch ochlazovat - hodně se jich ze začátku výroby rozprodalo do podnikovejch flotil pro největší chudáky, kterým jejich vedení nedopřálo ani ten základní komfort se v létě na cestě neuvařit ...

Konkrétní otázku, proč u octy nejde foukání pod sklo proto neumím přesně zodpovědět, i když můžu tipovat - právě klapka ovládající výstup vzduchu pod sklo může bejt přidřená resp může mít poškozenej nebo zablokovanej pohon, takže se nedokáže celá otevřít, případně se naopak nedokáže plně uzavřít jiná klapka, která v případě požadavku ofuku výhradně pod sklo má uzavřít boční a čelní výdechy z palubovky. Poradit co kde hledat by mohl Jirka Blecha alias GeorgeB tady z fóra, má o autotronice hlavně od koncernu nejlepší přehled. Každopádně to bude porod, protože u všech koncernovek je klima tak dokonale zapikolovaná pod palubovku, že snad s výjimkou výměny chladiva a nějaký práce na kompresoru veškerá další práce na klimě znamená vytáhnout z auta prakticky celou palubní desku ...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!


Naposledy upravil EKKAR dne ne červen 20 2021, 23:52, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7824
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: ne červen 20 2021, 23:52    Předmět: Citovat

Ekkare, mám tu nejzákladnější (bez jakékoliv stupnice, jen červené/modré pole u točíku), ventilátor je čtyřstupňový.
Ona je ta Octavia celá taková chudá, prostě N1 bez výbavy.

_________________
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31834
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne červen 20 2021, 23:58    Předmět: Citovat

No, tak tam jsou právě nejspíš ty bowdeny a ozubený segmenty jako převody na další ovládaný mechanický klapky (v podstatě výseče ozubenejch kol, protože stačí rozsah otáčení 45°- 90° podle umístění klapky a není potřeba tam osazovat celý kruhový ozubený kolo). A jelikož se jedná veskrze ve všech případech o plast, stačí prostej proces stárnutí/degradace plastu a ten ozubenej segment se očeše nebo prostě ulomí. Lepší zprávu fakt bohužel nemám, zkus se optat Jirky = GeorgeB. Nejlepší bude poslat mu VIN auta do SZ, on si to dohledá ve fabrickým registru ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
GeorgeB



Založen: Nov 21, 2005
Příspěvky: 1207
Bydliště: Pardubice

PříspěvekZaslal: po červen 21 2021, 8:54    Předmět: Citovat

U manuální klimy Octavia-I je vše ovládáno manuálně táhly kromě klapky recirkulace vzduchu - viz schéma.
Princip proudění vzduchu v topení - viz samostudijní materiál ssp25_climatronic.pdf někde na netu.



octavia-I manual klima.PNG
 Komentář:
Octavia-I manual klima-el. schéma
 Velikost:  126.05 kB
 Zobrazeno:  153 krát

octavia-I manual klima.PNG


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Sandal



Založen: May 22, 2006
Příspěvky: 2557
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

PříspěvekZaslal: po červen 21 2021, 20:28    Předmět: Citovat

Michal22 napsal(a):

Jen v poloze "na sklo" nejde cítit skoro žádný proud vzduchu (z otvorů v palubovce).

No ikdyž je to Tour, jedna z nejmladších O1, tak už budou taky rozsypaný molitany z klapek. Molitan ucpává průduchy a taky netěsní klapky. Klasická závada na O1 nebo G4.

_________________
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
passion



Založen: Jul 22, 2005
Příspěvky: 900
Bydliště: Žilina

PříspěvekZaslal: út červen 22 2021, 1:06    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
...Pokročilejší verze se jmenovala "Climatic", měla elektricky poháněný klapky a manuálně nastavovanou teplotu výstupního vzduchu bez indikace skutečný teploty - prostě u knoflíku byla namalovaná "stupnice" začínající na 16°C na nejstudenějším konci a 26-28°C (podle verze) na nejteplejším, střední teplota bejvá označená 22°C. Tahle verze klimy má jedno tepelný čidlo v interiéru, umístěný nahoře na "kapličce" nad přístrojovým štítem pod plastovou krytkou cca 4x4cm velkou....

Climatic mala naopak mechanické klapky rozdeľovania fúkania a elektricky poháňanú teplotnú klapku. Otočným knoflíkom si na stupnici nastavil požadovanú teplotu a climatic servom namixoval tú správnu teplotu z prieduchov. Snímač vnútornej teploty to má na paneli medzi ovládačmi - taká okrúhla šošovica ako majú aj climatronic zabudovaný v strednom knoflíku, len climatic ho má zvlášť nad knoflíkmi. To čo si myslíš že je teplotný senzor nad prístrojovým panelom, je v skutočnosti svetelný senzor, podľa ktorého algoritmus kúrenia upravuje výslednú teplotu namixovanú teplotnou klapkou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31834
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út červen 22 2021, 6:15    Předmět: Citovat

Spíš jsem chtěl naznačit, že teplotu hlídá jen čidlo uvnitř klimy, ne v autě v interiéru. Climatic fouká tu nastavenou teplotu furt a je na obsluze, aby si upravila podle potřeba jak směr tak i teplotu, zatímco Climatronic má v podstatě ruční jen nastavení teploty v celým autě, kterou se snaží co nejdřív dosáhnout a jedinou prioritu má při odmlžování čelního skla.

A samozřejmě všecky octou jedničkou počínajíc mají elektrický zapnutí vnitřní recirkulace při zařazení zpátečky, údajně proto, aby nenasávaly zplodiny při couvání do kabiny.

K tomu zteřelýmu molitanu - ten se přestal poměrně brzo používat, díly už někdy z roku 2000 mají nastříknutou "těsnicí hranu" z měkkýho silikonu. Ale samozřejmě je možný, že do tourek ještě dobíhala výroba staršího provedení.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
passion



Založen: Jul 22, 2005
Příspěvky: 900
Bydliště: Žilina

PříspěvekZaslal: út červen 22 2021, 16:44    Předmět: Citovat

Ale to práve naznačuješ zle. Climatic má senzor teploty interiéru - je to tá spomínaná čočka medzi ovládačmi. A "mechanickým" čudlíkom, ktorý v skutočnosti mechanický nie je, nastavíš požadovanú teplotu, ktorú climatic na základe spätnej väzby z interiérového senzoru a svetelného senzoru slnka, dokáže poybom serva teplotnej klapky celkom slušne udržať.
Proste čo sa navonok javí ako mechanická klíma, je v skutočnosti elektronicky regulovaná klimatizácia, akurát rozvod kam má fúkať, nastavuješ mechanicky lankami a je len jednozónová.
Kdesi na to určite je samoštudijná príručka. Ak ju nájdem, postem ju sem.

p.s.Tak v rýchlosti v angličtine z GV, je to to isté, čo climatic v škodovke, climatic od strany 15:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_318_d2.pdf
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31834
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út červen 22 2021, 17:51    Předmět: Citovat

passion napsal(a):
Ale to práve naznačuješ zle. Climatic má senzor teploty interiéru - je to tá spomínaná čočka medzi ovládačmi. ...
Vyfotím ti panel Climaticu v Drobkovi a ukážeš mi tam tu "šošofku", hej? Já ti říkám, že interiérový čidlo je jinde než v palubce - buďto je v tý kapličce nad přístrojema, nebo je úplně někde jinde. V palubce mezi ovládacíma čudlama měla interiérový čidlo naposledy klima ve felině, do který byla klima doplňovaná "na koleně" a doslova už ho konstruktéři neměli kam nacpat. Všecky pozdější typy počínaje octou I už mají interiérový čidlo mimo čelní plochu palubky ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
passion



Založen: Jul 22, 2005
Příspěvky: 900
Bydliště: Žilina

PříspěvekZaslal: út červen 22 2021, 21:23    Předmět: Citovat

Hej, vyfoť.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund