Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Alternátor Valeo - pustupný pokles napětí po zahřátí
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 136
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: út prosinec 08 2020, 12:39    Předmět: Citovat

Pro EKKARA, ke spálení vinutí statoru alternátoru nemůže dojít ani při zkratu na výstupu vlastním proudem indukovaným ve statoru, protože je ten zkratový proud skoro stejný (i při buzení rotoru naplno), jako maximální proud při jmenovitém napětí a maximálním výkonu. Ke spálení statoru může dojít proudem z baterky přes proražené diody nebo při opačně připojené baterce.

P.S. třeba u motocyklových alternátorů, co mají rotory s permanentními magnety se používá k regulaci napětí zkratový regulátor. Ty starší, tyristorové, jsou v provozu dost horké, protože na otevřeném tyristoru je dost velký úbytek napětí a tím i velká výkonová ztráta a z toho vznikla pověra, že tyto regulátory převádí nadbytečný výkon v teplo (že fungují jako výkonová zenerka, což je nesmysl, to by se ten regulátor uchladil jedině na vodním skůtru, kdyby byl stále ve vodě). Moderní regulátory s výkonovými MOSFETy fungují stejně (trochu líp, protože se na rozdíl od tyristoru dají zavřít i před průchodem sinusovky nulou a mají na to řídící integrovaný obvod) a v provozu jsou jen mírně vlažné, protože při zkratu klesá výkon k nule,
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18639
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: út prosinec 08 2020, 20:45    Předmět: Citovat

Že by nemohlo , to může , jako miliony sešrotovaných - dnes , dříve převinutých statorů motorů . Já jsem zažil jednu chuťovku , zkrat ve statoru u nového altíku .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 136
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: st prosinec 09 2020, 9:10    Předmět: Citovat

Co s tím mají společného spálené statory motorů?, já jen píšu, že automobilový alternátor větší proud, než co je uveden na štítku nedá, ani do zkratu, to je jeho vlastnost, takže si nemůže vlastním proudem spálit vinutí statoru, může se spálit proudem z baterky přes proražené diody nebo obrácením polarity baterky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st prosinec 09 2020, 10:17    Předmět: Citovat

No, myslím že by sis měl trošku zopakovat Ohmův zákon, hochu. A taky Lenzův a Jouleův, aby sis dokázal představit, co nastane v momentě probití izolace mezi sousedníma závitama v porovnání s normálním stavem. Notabene ještě když to zhorší maximální buzení, nacpaný do rotoru regulátorem v momentě, kdy zaznamená pokles výstupního napětí způsobenej odvedením části do statorovýho vinutí naindukovaný energie tím zkratovaným místem. A pak ti (možná) dojde i to, jakou blbost se tady pokoušíš tvrdit ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 136
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: st prosinec 09 2020, 11:02    Předmět: Citovat

Myslím, že když nedá větší proud celé vinutí, tak ho nedá ani jeden závit do zkratu. O energii "odvedené" v závitu nakrátko se dá mluvit jedině, když si určíme jaký čas se tam ten výkon závitu do zkratu bude odvádět a ten výkon nebude moc velký, když napětí na závitu bude nulové a činný odpor toho závitu taky nebude moc mΩ
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st prosinec 09 2020, 12:30    Předmět: Citovat

Jenomže ty vycházíš z poněkud zkreslenýho předpokladu, že údaj o A na štítku alternátoru znamená, že alternátor je tvrdej zdroj proudu o udaný velikosti a víc nedá. Jenže to se hochu milej docela mejlíš - alternátor rozhodně není zdroj proudu, ale je to zdroj (pomocí venkovní vazby přes regulátor) stabilizovanýho napětí o nějakým maximálním proudu, dosažitelným při určitejch otáčkách. Do zkratu mezi drátama vinutí ale teče proud definovanej jedině velikostí buzení a z toho i napětím na 1 závit a celkovou impedancí zkratovýho obvodu, ne celkovým vnitřním odporem altíku i s usměrňovačem ... Proto při mezizáviťáku na statoru můžeš naprosto klidně zažít přerod alternátoru na smradystor podkapotówy spojenej s mohutným únikem jeho pracovního média a ne že ne.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 136
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: st prosinec 09 2020, 13:08    Předmět: Citovat

Právě že je to měkkej zdroj proudu, při dosažení jmenovitého proudu a regulovaného napětí dodává alternátor maximální výkon, při dalším zvyšování odběru (předpokládejme, že není připojen akumulátor, který by ten větší odběr výkonu pokryl) začne klesat napětí (předpokládejme zatížení umělou zátěží, na které nastavíme pokles napětí až k nule), ale proud neporoste, tím začne klesat i výkon dodávaný alternátorem.

P.S. a ještě přidám něco, čemu asi vůbec nebudeš věřit. Třífázový alternátor s permanentním rotorem v mém motocyklu má mít podle výrobce výkon 280 W, při 14 V, měřením jsem zjistil, že má sotva 270 W (to může být částečně chyba měření a částečně optimistický údaj výrobce), ale při napětí 36 V (za třífázovým můstkovým usměrňovačem) už dává výkon přes 500 W (měřeno stejným měřidlem a metodou). Toto měření mám potvrzeno i prakticky, z mládí, kdy jsem používal na fichtlu místo šestivoltových žárovek dvanáctivoltové a tu přední místo 6 V/ 25/25 W 12 V/ 35/35 W a svítilo to dobře, dokonce při svícení fungoval i bzučák, což se šestivoltovými žárovkami ne, akorát to svítilo hůř v malých otáčkách, ale v malých otáčkách stejně fichtl nejede.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st prosinec 09 2020, 13:16    Předmět: Citovat

Jenže alternátor v autě má buzení řízený regulátorem, není s permagnetem. V tom se právě nejvíc mejlíš ve svejch úvahách - neuvažuješ altík buzenej z cizího zdroje, ale permagnetovej - ty se navíc právě pro ten účel konstruujou s vyšším vnitřním odporem, aby se daly bez problémů regulovat zkratovým paralelním stabilizátorem = část nadbytečnýho výkonu se maří přímo na vnitřním odporu vinutí. To v autě neexistuje, tam je alťas regulovanej intenzitou buzení. Prostě já o voze, ty o koze ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 136
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: st prosinec 09 2020, 13:46    Předmět: Citovat

To co píšeš o vnitřním odporu je úplně zcestné a je to úplně naopak, pokud bychom předpokládali ideální zkratový regulátor s nulovým úbytkem a supravodivé vinutí statoru (s nulovým odporem), tak se nebude nikde žádný výkon mařit při regulaci zkratem (nulové napětí x maximální proud = nulový výkon), bohužel měděné vinutí nějaký malý odpor má, tak se v něm nějaký výkon promění v teplo, ale ten MOSFET regulátor se tomu ideálnímu dost přibližuje, je na rozdíl od toho tyristorového jen vlažný.
To, že je automobilový alternátor regulovaný regulací proudu do rotoru samozřejmě vím, ale to nemění nic na tom, že ten alternátor nedá ani do zkratu větší proud než svůj maximální, ani při buzení napájeném z vnějšího zdroje naplno a rozhodně není ten zkratový proud omezený jen činným odporem vinutí statoru.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 136
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: st prosinec 09 2020, 14:30    Předmět: Citovat

Maximální výkon a proud je u alternátoru omezen hlavně parametry a konstrukcí magnetického obvodu, toho železa (plechů) ve statoru většinou moc není.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st prosinec 09 2020, 14:31    Předmět: Citovat

Co furt meleš o zkratovým proudu CELÝHO alternátoru? Jde o MEZIZÁVITOVEJ zkrat ve vinutí, kde je odpor minimální a veškerej výkon kterej se v daným místě vygeneruje se "spálí" na oteplení vodiče kolem místa zkratu - a protože tím poklesne výstupní napětí, regec "si myslí" že je potřeba altík přibudit a pustí do buzení plnej výkon - v ten moment alternátor dostává plný buzení jakýho je regulátor schopnej, i když VEN z alternátoru odchází jen část jeho výkonu - a ten zbytek, ovlivněnej výhradně tím co se děje v místě porušený izolace, se prostě projevuje únikem pracovního média. Alternátory regulovaný zkratem do toho vůbec nepleť, ty jsou konstruovaný jinak, s jiným vnitřním odporem a hlavně s úplně odlišnou "magnetickou vodivostí" celýho magnetickýho obvodu, aby nebyly schopný ani do zkratu překročit svůj maximální ztrátovej výkon danej schopností zvládnout oteplení vinutí - a "magneto" z fichtla už vůbec nezmiňuj, to nemá regulaci vůbec žádnou, navíc za mejch mladejch let existovala určitá série Mustangů, u kterejch docházelo ke spálení zapalovací cívky v generátoru vinou špatnýho zalakování vinutí - prostě závity se vibracema od motoru klepaly o sebe tak dlouho, až se prodřela izolace a mezizávitovej zkrat během pár minut chodu, kdy to samozřejmě řidič držel u huby, protože to začalo v nízkejch otáčkách chcípat, spálil tu zapalování živící cívečku na škvarek. Prostě motáš do sebe pojem a průjem.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 136
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: st prosinec 09 2020, 15:36    Předmět: Citovat

To asi nemá smysl, když si myslíš, že běžnej auto alternátor je schopen do jednoho (nebo více) závitu nakrátko ve statoru vygenerovat větší proud než do celého vinutí jedné fáze, tak si to mysli, že je zkratový proud alternátoru větší než maximální, při maximálním (jmenovitém) výkonu si taky klidně mysli a že je voltampérová charakteristika úplně odlišná mezi alternátorem s permanentním rotorem a alternátorem s buzeným rotorem připojeným na plné napájecí napětí bez zapojeného regulátoru (i když mají geometricky různou konstrukci) si můžeš myslet taky.

Asi moc pozorně ani nečteš, protože o tom fichtlovi jsem psal v souvislosti s tím, že je alternátor schopen dodat vyšší výkon, než je na štítku, ale při vyšším napětí, nikdy při nižším, o regulaci tady v té diskuzi vůbec nejde.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18639
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: st prosinec 09 2020, 17:43    Předmět: Citovat

Ale vždyť může odejít izolace i při jmenovitém proudu !!! Všechny stroje točivé znají závitový zkrat . A je jedno , zda je v rotoru či statoru . Omezme pro stroje pracující se střídavinou . To , že je Karel mimo v louce a omylu již neřeš . Ti , co tomu rozumí to ví a ty ostatní to nezajímá . A není to zdroj měkký , pro požadované napětí a proud je to zdroj tvrdý . To , že je navržen tak , aby ho blb lehce nezničil , je věc jiná .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
renda15



Založen: Nov 05, 2005
Příspěvky: 631
Bydliště: Liberec

PříspěvekZaslal: st prosinec 09 2020, 17:59    Předmět: Citovat

Musím v této diskuzi souhlasit s Maxipes_, to že alternátor na rozdíl od dynama nedá vetší zkratový proud je tím, že v malých otáčkách není dost rychlá změna pole (generuje se nízké napětí) a při zvětšujících se otáčkách napětí sice stoupá, ale vzrůstá kmitočet a tím roste impedance statoru. Na rozdíl od dynama proto není nutné omezovat regulátorem proud.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 136
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: čt prosinec 10 2020, 13:06    Předmět: Citovat

Děkuji náčelníku, že ses mě zastal Wink

Pro BOBOBO, pochopitelně je alternátor až do maximálního proudu při regulovaném napětí tvrdý zdroj, ale při překročení toho proudu začne napětí klesat, takže se stane měkkým, holt je to zkratuvzdorný zdroj.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
Strana 3 z 7

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund