Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 33853 Bydliště: Bratislava
Zaslal: st březen 24 2021, 15:14 Předmět:
Len nikdy nevies, v akom stave ten pouzity bude. Ked ma byt auto spolahlive, tak das opravit povodny alternator (niekomu, kto na to ma nastroje a nahradne diely) alebo kupis opraveny.
Tak ten alternátor ze Saxa jsem nakonec musel nechat zrepasovat protože v tom provedení (mechanickém provedení aby tam šel vůbec přidělat) které tam je, sem ho nikde použitý nesehnal. Dokonce ani v eshopech s novými autodíly jsem ho ani já, ani profíci v kamenné prodejně nedohledali (ani dle VIN), což mě dost překvapilo, je to u francouzských aut normální?
Pravdou teda je to že na původním alternátoru nebyl čitelný žádný štítek s označením od kterého by se dalo odpíchnout.
No v každém případě ani ta repase nebyla úplně bezproblémová, takže je tam jiný usmněrňovací blok s regulátorem, který má navíc vývod kde se má objevit +12V po zapnutí klíčku. Odkud nejjednodušeji toto napětí v motorovém prostoru vytáhnout?
Podle firemní dokumentace se do saxa dávaly tyto alternátory:
BOSCH 0 120 335 007
VALEO A 11 VI 108
VALEO A 13 VI 278
VALEO A 13 VI 141
VALEO A 13 VI 279
VALEO A 13 VI 288
VALEO A 11 VI 102
VALEO A 11 VI 89
VALEO A 13 VI 256
VALEO A 13 VI 96
VALEO A 11 VI 101
VALEO A 13 VI 246
VALEO A 13 VI 142
ale podle obrázků se to nepozná, je všude stejný.
Napětí najdeš nejspíš v pojistkové skříňce. (Jedna je pod palubkou, druhá by měla být u motoru.) Kabelového svazku okolo motoru je asi 15 verzí.
te co jsem tam měl já je právě už na pohled úplně jiný než ty verze které jsou dohledatelné na webu, vypadá takto (jde tam hlavně o ty dva úchyty pro šrouby na těle alternátoru a poměrně velkou vzdálenost řemenice od alternátoru)
Pokud sem napíšeš číslo OND, pokusím se najít, co tam mělo být podle výrobce. Je to číslo na nálepce na sloupku dveří řidiče, kde je např. tlak v pneu., bývá to asi sedmimístné číslo, někdy i v kombinaci s písmeny, největším fontem.
- - -
Tenhle je z naftového saxa. Vzdálenost od držáku na střed první drážky je přibližně 29mm, rozteč otvorů držáku je asi 160mm.
- - -
Edit: přidána modrá, ta je důležitější.
alternator.jpg
Komentář:
Velikost:
22.73 kB
Zobrazeno:
50 krát
Naposledy upravil pepik9 dne ne duben 04 2021, 6:27, celkově upraveno 1 krát.
Štítek na sloupku dveří jsem žádný nenašel (je tam jen nějaký servisní kde jsou jednotlivé údaje vyplněny propiskou).
U toho mého alternátoru je vzdálenost od držáku po střed řemenice cca 45mm, průměr řemenice cca 55mm, rozteč upevňovacích otvorů cca 156mm a šířka toho držáku pro průchozí upevňovací šroub 56mm.
Fakt by mě zajímalo jestli takový alternátor dohledáš, Pokud by to pomohlo tak VIN je VF7S0HDZF56742615
Jak jsem již psal, alternátor jsem nechal zrepasovat u profíka (prakticky se použilo celé zadní čelo včetně usmněrňovače z jiného, podobného alternátoru). Původní alternátor měl kromě plus a minus svorek ještě faston - vývod na kontrolku. Po repasi, tím že je ten regulátor použit jiný, tam je kromě vývodu na kontrolku (označený L) ještě faston označený jako "plus", kam jsem dle instrukcí toho co repasoval, přivedl +12V po zapnutí klíčku. Po namontování alternátoru dobíjení fungovalo (napětí na baterii drželo 14,4V i na volnoběh), jen mě bylo divný že přesto kontrolka dobíjení slabě svítila.
Jenže další den, když jsem vše po výměně finálně doladil a nastartoval tak alternátor dobíjel jen pár desítek sekund, poté dobíjet přestal (měření přímo na svorkách alternátoru neukazuje žádnou chybu v zapojení). Mám podezření že v alternátoru něco odešlo, to se asi stát může - když nezjistím nic jiného tak ho zase vymontuju a po víkendu dovezu tomu týpkoj co to dělal (má v dílně i zkušební stolici takže asi pozná lehce pokud nebude v pořádku).
Ještě jedna věc mě byla na tom autě trochu divná - když byl alternátor vymontovaný, zkusil jsem připojit v autě baterii a po zapnutí klíčku trvale točilo čerpadlo servořízení, po montáži a připojení alternátoru už čerpadlo po zapnutí klíčku slyšet nebylo, nepochopil jsem jak to může souviset.
Bohužel, podle VINu mi to nic nenašlo (nenajde ani moje auto). Stejnej plastovej zadek má tenhle noname .
Tady je něco k tomu štítku (ve složce je soubor htm, na ten kliknout). V textovém souboru jsou odkazy na dokumentaci ve francouzštině, v souboru 11 jsou schémata. Jinak Saxo je dost velkej konstrukční chaos.
- - -
HDZ = TU1M+
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31793 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne duben 04 2021, 10:11 Předmět:
Kosáku, napiš mi do SZ celý VINko a ročník výroby toho Saxíka, kámoš má přístup do firemní databáze ELITu, já mu to přepošlu a zkusím ho navnadit, aby se mi podíval co tam podle tý jejich databáze skutečně patří. Mám s ním nejlepší zkušenosti, protože jak pro Drobka, tak pro předchozího Ferdu mi vždycky dával tipy na ND, který do dotyčnýho auta vždycky pasovaly - přestože Ferda nebyl běžnej forman, ale tzv. "mezityp", kterej se vyráběl těsně před ukončením výroby formanů v Kvasinách a už měl v sobě spoustu dílů připravenejch do výroby feliny-kombi a současnej Drobek taky není běžnej sériovej roomster, ale "factory tuning" na třídu N1, tzn. má proti "obyčejnýmu" třídy M1 taky spoustu změn na dílech (motor, kola, brzdy, nápravy ...), který nejdou jednoduše navzájem zaměňovat - což ovšem mechoš pouhým pohledem zvenku nijak nezjistí, pokud se předem nepodívá do Erwina na VINko - takže už jsem si zvyknul při předání do servisu, kde mě neznají hlásit, že to je "enko", abych se nedočkal takovejch věcí, jako že mi dopoledne technik v servisu řekne "jo, to jsou běžný díly, to máme skladem, hotový to bude po obědě" a když si pro auto po obědě přijdu, tak mi s lítostivým ksichtem sdělí, že auto hotový není, protože museli objednat speciálně nějakej jinak naprosto běžnej ND, kterej v rozporu s dopoledním tvrzením neměli skladem a dovezou ho až zejtra ráno - právě proto, že je u N1 odlišnej a oni se nepodívali ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
V textovém souboru jsou odkazy na dokumentaci ve francouzštině, v souboru 11 jsou schémata
Díky za ty dokumenty.
Znovu jsem dnes na autě s namontovaným zrepasovaným alternátorem měřil a podle mě v něm něco odešlo, prostě přestal dobíjet. Svorky B- a B+ jsou připojeny na baterii a napětí na ních je 12V. Na vývod (faston) označený jako + mám přivedeno 12V po zapnutí klíčku (tento vývod u origo alternátoru před repasí nebyl), a vývod označený L (nejsem si jistý jestli to L ale vypadá to tak) jde asi na kontrolku a je na něm teď při nastartovaném motoru cca 1V (a kontrolka dobíjení svítí).
Podle mě je tedy teď jasný problém v alternátoru ne?
Protože předpokládám že na to aby dobíjel (pokud se točí) by mělo stačit mít připojeny hlavní svorky + a - k baterii, a připojen faston s označením + na +12V (dle slov toho co repasuje alternátory je to buzení regulátoru a trvale tam být plus připojen nemůže protože by se přes to vybíjela baterie) I když mi teda není úplně jasné proč tento vývod + některé alternátory mají a jiné ne. Nevím teda jestli ten vývod L pro kontrolku je jen nějaký výstup který se překlápí z 0V na 12V nebo jestli má nějakou složitější funkci (je divný že po nějakou krátkou dobu po namontování zrepasovaného alternátoru dobíjel (přesně 14,4V, ale přesto svítila kontrolka, sice slaběji ale svítila). Ještě mě napadá jestli nemůže být nějaký problém v tom že je na alternátoru jiný regulátor s + vývodem navíc, je možné že by to bylo nějak nekompatibilní s původní instalací?
Když na nic nepřijdu, jako že už asi ne, tak alternátor vymontuju a zavezu ho do té dílny kde mi ho repasovali, aby mi ho zkusil na zkušební stolici kterou tam má, podle mě ale už teď nebude fungovat ani tam.
Asi to k ničemu není, tady je ke stažení katalog Valeo startérů a alternátorů, na straně 23 jsou vysvětlivky svorek, L by měla být kontrolka. Na straně 121 to začíná být zajímavé - Valeo rotating starter & alternator spare parts 2015. (Nahoře zvoleno Workshop)
Ještě sem pro zajímavost vkládám schéma (z dokumentace na kterou sem dal odkazy "pepik9"), Úplně se v té dokumentaci neorientuju protože je ve francouzštině. Na tom schématu z alternátoru (svorka 1072) vede drát na kontrolku (svorka 1070). Zajímalo by mě co to je, to co je na tu kontrolku ještě připojeno (vpravo dole), to vypadá že pokud svítí kontrolka dobíjení tak jsou blokované nějaké další věci
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31793 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po duben 05 2021, 17:44 Předmět:
Když se dobře podíváš, tak kontrolku zhasne objevení se dostatečně vysokýho KLADNÝHO napětí na tom vývodu 1070 z altíku - neboli moment, kdy se altík nabudí a začne dávat. No a ty krabičky napravo jsou podle mě jen kontrola přepětí ("škatulka" označená "C001" se svorkou "D3" a přívodem 1074, vedle je popis "30V MR" - odhadoval bych to na nějakou přepěťovou ochranu) a spínač dovolující funkci dalším věcem, svým odběrem závislým na funkci altíku (krabička označená "I" s přívodem popsaným "H" a 1071 - je v ní schémátko označující relé a jeho potenciálově oddělenej kontakt, kterejch samozřejmě může bejt mnohem víc - a ty pak ovládají nějakou další elektroniku ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
C001 - Connecteur diagnostic
8048 - Relais pulseur - relé ventilátoru
C : Numéro de fil - číslo drátu
H - Représentation d’information allant vers une autre fonction - přívod energie k jiné funkci ??
- - -
7110 - Servodirection assistée - posilovač řízení
7111 - Electrovanne proportionnelle direction assistance variable - elektromagnetický ventil proporcionálního řízení posilovače
7112 - Capteur de pression de direction assistée - snímač tlaku
7113 - Capteur butée direction assistée - snímač dorazu
7115 - Relais de commande direction assistée - relé ovládání
7120 - Moteur électropompe direction assistée - motor elektrického čerpadla
7121 - Diode électropompe direction assistée - dioda elektrického čerpadla
7125 - Relais de puissance de direction assistée - relé výkonu ??
Tak už jsem z toho auta jelen - alternátor jsem vymontoval a odvezl do dílny kde ho repasovali - tam ho zkusil na zkušební stolici a vše ok.
Po namontování zpět do auta teď většinou funguje (14,4V), ale slabě svítí kontrolka dobíjení (na výstupu z alt na kontrolku naměřeno cca 8V, ale mělo by tam být víc aby zhasla úplně). Jsou ale okamžiky kdy přestane dobíjet, nebo naopak stane se i že napětí na baterii najednou vyleze na cca 16V, divím se že vůbec napětí na baterce takhle rychle vyleze, napadlo mě i jestli nemůže být něco s baterií (při prvotní závadě alternátoru došlo k jejímu totálnímu vybití).
Zkusil jsem si i na vývod na kontrolku z alternátoru připojit svoji žárovku, druhým koncem na + a ta zhasne úplně pokud alt nabíjí
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.