Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Alternátor Valeo - pustupný pokles napětí po zahřátí
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31797
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt prosinec 10 2020, 16:29    Předmět: Citovat

Jděte do Brusele i s celou vaší imprdelancí při vyší frekvenci - kolikpak tam asi těch Jindrů indukčnosti bude PŘI MEZIZÁVITOVÝM ZKRATU = spojení SOUSEDNÍCH ZÁVITŮ??? Nechápu proč furt uvažujete jako zdroj celej alternátor, když celou dobu probíráme možnost sčudnutí nikoliv vnějším přetížením, ale mezizávitovým zkratem ve vinutí statoru. Pochopte konečně, že ten zkrat UVNITŘ VINUTÍ se bude chovat úplně jinak než zkrat na výstupních svorkách - už jen proto, že to je minimální impedance zkratující uvnitř část celýho vinutí a nebudou se nikam přičítat další složky jako dynamickej odpor diod a odpor/imprdelance zbytku vinutí a přívodů k němu. V tom zkratovaným závitu to prostě poteče jak trafopáječkou natvrdo.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
renda15



Založen: Nov 05, 2005
Příspěvky: 631
Bydliště: Liberec

PříspěvekZaslal: čt prosinec 10 2020, 16:59    Předmět: Citovat

Promiň, ale přestávám rozumět řeči tvého kmene a myslím, že nejsem sám.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 136
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: čt prosinec 10 2020, 18:53    Předmět: Citovat

Skutečnost, že jsou jednotlivé závity vinutí statoru v každé fázi "zapojeny" do série uznáš?, že do zkratu na výstupu (s cizím buzením naplno) dá alternátor zkratový proud stejný (nebo velmi podobný) jako svůj jmenovitý taky uznáš?, tak proč by měl jedním závitem nakrátko téct větší proud než celým vinutím nakrátko?, diody na to nemají vliv, jsou v sérii s vinutími a kdybys odebíral rovnou střídavý 3-f proud před usměrňovačem, tak z toho do zkratu taky víc nedostaneš.

Jasně, poteče tam proud jako trafopáječkou (tam teče asi 100 A, kdysi jsem to měřil ručičkovým klešťákem), ale menší, třeba kolem 30 A u devadesáti-ampérového altíku.

P.S. ještě bych to zkusil přirovnat ke zvonkovému trafu, které vydrží trvalý zkrat sekundáru, myslíš, že kdyby se mu schválně udělal zkrat jednoho závitu sekundáru, že kvůli tomu shoří?, třeba ne celé, ale aspoň ten závit nakrátko?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31797
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt prosinec 10 2020, 19:18    Předmět: Citovat

Zkus to, uvidíš - udělej si na trafu závit nakrátko ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: čt prosinec 10 2020, 20:07    Předmět: Citovat

Pánové, Ekkar má tentokrát pravdu. Když to napíšu hodně stručně, energie z magnetického obvodu alternátoru je schopná vytvořit ve vinutí magnetomotorické napětí o určité velikosti ampérzávitů. Víc ani ťuk. Proud se tak podělí počtem závitů cívky, a vinutím poteče maximální proud, na který je dimenzované. Pokud však dojde k mezizávitovému zkratu, tyto ampérzávity už nepotečou celým vinutím, ale jen jeho částí, čímž samozřejmě dojde k překročení proudu, na který je vodič ve vinutí dimenzován.

Můžete si to představit i jnak. Pokud altík pracuje do zkratu, je jedno jestli jsou jednotlivé závity cívky zapojeny sériově (tedy běžné vinutí), nebo paralelně (tedy jeden závit o velkém průřezu).
Pokud však u běžného vinutí dojde k mezizávitovému zkratu, proud snadněji projde tímto zkratem, než by se tlačil přes diody, regl, baterku. V činnosti tedy bude převážně jen zkratovaná část vinutí, což je totéž, jako bychom zmenšili průřez našeho myšleného jediného závitu. Tím v něm vzroste proudová hustota se všemi účinky s tím spojenými.
Takže bude kouř...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31797
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt prosinec 10 2020, 20:30    Předmět: Citovat

Jenže jim to nevysvětlíš, voni si furt pomelou svou s maximálním výstupním proudem celýho alťasu. Ne a ne a nedocvakne jim ani to, proč ža se vlastně všecky jen trošku výkonnější elektromotorky nebo trafa "vyvařujou" v laku respektive v impregnačním kompoundu - že to je hlavně proto, aby se zpevnily jednotlivý závity, který by se jinak vibracema dřely o sebe tak dlouho, až by si prodřely právě mezi závitama izolaci, načež samozřejmě následuje únik pracovního média a přímej přechod do režimu smradystor dymówy ... Jsou jak Fedrblb, furt melou jedno a nechápou, že jsou hodně velkej "kapánek" mimo - ale blbec je Ekkar, protože tvrdí něco jinýho ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: čt prosinec 10 2020, 20:41    Předmět: Citovat

Já zas nedovedu pochopit, jak ty altíky vydrží takový léta prakticky s nechráněným vinutím. Někteří se brodí tak, že celý alťas je zalitej bahnem, pak to jen vystříkaj vapkou a alťas jede normálně dál. Vsechno ostatní v autě bývá docela slušně zatěsněné a zakrytované, jen vinutí alťasu na mě čumí jen tak ledabyle schované za hrubou mřížkou...
Ale žádná porucha alternátoru mě opravdu zatím nepotkala. Asi ten lak podceňuju Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31797
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt prosinec 10 2020, 21:10    Předmět: Citovat

On už to drahně let není jen tak nějakej lak, ale speciální polymerovej kompound, kterej drží dlouho relativně pružnej a zároveň pevnej - aby neodprejsknul ani při extrémním zatížení. Dobře zaimpregnovaný vinutí se prakticky nedá rozmotat a i ve vypáleným stavu je na vyrvání kolikrát potřeba hever nebo jiná pomůcla. Profesionální impregnační kompoundy mají navíc zvětšenou tepelnou vodivost, takže usnadňujou ochlazování vinutí vedením tepla z vnitřku vinutí k vnějšímu povrchu i k jádru. Ale samozřejmě nic nevydrží zásah blbce, zlej úmysl nebo i nešťastnou náhodu ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 136
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: pá prosinec 11 2020, 14:02    Předmět: Citovat

Udělal jsem pokus, s tím zvonkovým trafákem. Sekundár do zkratu (do multimetru na rozsahu 20 A AC) dá 1,1 A. Navinul jsem pro jistotu dva závity lankem asi 0,75 mm² (což je o hodně větší průřez než má sekundární vinutí), proud zase do multimetru 0,33 A, což si vysvětluji hodně malým napětím na ty dva závity 0,06 V, takže se uplatnil odpor bočníku v měřáku, odpor měřících kabelů a přechodový odpor, ale zkusil jsem zkratovat ty dva závity malým kouskem tenké licny a ani tady se neprojevil tepelný účinek proudu, který by nějak převyšoval ten jeden ampér z celého vinutí.
Škoda že už nemám 70-ti ampérovej altík ze stodvacítky (kdysi jsem ho někomu věnoval), udělal bych průkaznější pokus.

P.S. vinutí statoru alternátoru v autě je tak málo zakryté kvůli chlazení, ale dělají se i kapalinou chlazené alternátory a u těch to asi bude zakryté líp.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 136
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: so prosinec 12 2020, 17:30    Předmět: Citovat

Změřil jsem, jaký proud vydrží ta použitá licna, i když byla o hodně tenčí než licna s běžného kabelu 3 x 1,5 mm², tak se rozžhavila až při 5,01 A a za asi 2 s se přepálila.
Už jsem si objednal klešťový měřák, abych mohl měřit přesněji, bez nežádoucích odporů v měřeném obvodu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: so prosinec 12 2020, 18:59    Předmět: Citovat

A tím trafákem chceš popřít co, že když transformuješ napětí dolů, že se zvedá proud?
O tom se snad nepochybuje ani na základce...
Tam těch závitů namotej víc, ne? Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 136
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: so prosinec 12 2020, 20:16    Předmět: Citovat

Nechci popřít nic, chci naopak dokázat, že jedním (dvěma) závity nakrátko nepoteče větší proud než celým sekundárním vinutím do zkratu.

Tady vůbec nejde o transformátor, akorát nemám volný alternátor, abych to mohl zkusit s ním, ale není moc podstatné, jestli se střídavé magnetické pole v jádru budí rotujícím rotorem nebo primárním vinutím trafa napájeným střídavým proudem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: so prosinec 12 2020, 22:59    Předmět: Citovat

Tak obecně mezizáviťák nemusí být jen mezi sousedními závity, to se může šlusnout klidně třeba přes půl vinutí. Ale nic nenamítám Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18664
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: ne prosinec 13 2020, 11:23    Předmět: Citovat

Ano psíku , myslí ti to správně .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2481
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: st březen 24 2021, 14:21    Předmět: Citovat

Tak ten alternátor o kterém píšu o dva příspěvky výše, už definitivně skončil. Ještě jsem to blíže nezkoumal ale předpokládám že asi odešel usmněrňovač. Během jízdy začala blbnout elektrika, po odstavení auta se totálně vybila baterie, podle mě přes proražený usmněrňovač, protože je i dost vyhřátý ten hlavní plus kabel u alternátoru který vede předpokládám přímo na plus baterie. Ten kabel budu muset taky vyměnit.
U alternátoru je asi nejjednodušší a nejlevnější varianta sehnat někde v inzerci použitý jiný za pár stovek než řešit nějakou opravu stávajícího.
Jen by mě zajímalo, když se prorazí "ty správné" diody v alternátoru tak jde baterie natvrdo do zkratu ne? Přijde mě to dost nebezpečné, divím se že třeba v tomto případě který popisuju to skončilo bez nějakých větších "efektů"
Shocked
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
Strana 4 z 7

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.18 sekund