Ale ty pořád počítáš s krouticím momentem, který je k dispozici, ne s krouticím momentem, jakým bude řemen namáhaný ze strany spotřebiče.
V autě honí ozubený řemen jen vačkové hřídele (řekněme špičkově 1,5 Nm, průměrně 0,5 Nm každý, v některých odtředivou vodní pumpu, kolem 0,2 Nm). Ostatní spotřebiče výkonu, jako hydraulika posilovače, kompresor klimy, alternátor, od klikového hřídele jsou poháněné drážkovanými řemeny.
Zjisti, jaký moment potřebuje pohon pilového řetězu, aby udržel otáčky, a z něj vycházej při návrhu jeho pohonu.
Osobně bych použil více klíňáků vedle sebe, aby to bylo jištěné prokluzem: jakkoli hydromotor nějaké to kousnutí řetězu pily sežere, případně ten olej přepustí pojistný ventil, nestihne to okamžitě, jde o nějakou rotující hmotu se značnou strvačností, a ozubený řemen ti očeše do hladka.
Áno s tou vačkovou hriadeľou máš pravdu. Počítať s momentom samotného motora je chyba.
Remeň počítam na max. výkon a krútiaci moment, ktorý je elektromotor schopný dodať - viac predsa z toho nedostanem, aj keby spotrebič chcel... Alebo sa mýlim ?
V tomto prípade je výkon elektromotora obmedzený na cca 5,4 kW. Elektromotor sa totiž nezastaví - aktivuje sa hydraulicky poistný ventil.
No práve aj ten remeň a remenice mám možnosť kúpiť v rôznych šírkach. Pokiaľ to však porovnám s prevodovým remeňom u auta, kde je výkon a krútiaci moment motora 10x vyšší, tak tam mám asi celkom slušnú rezervu.
Reťazové prevody sú vhodnejšie na aplikácie s nižšími otáčkami.
Jenže nepočítáš s okamžitým krouťákem při tvrdým zastavení, tam se uplatní strvačnost jak řemenu, tak řemenic, tak rotoru motoru, takže ve výsledku může bejt byť jen na chvilku, nikoliv však marginální, klíďo stonásobnej. A tím zuby poškodit, nebo dokonce očesat můžeš.
Máś pravdu - to ma nenapadlo. Vychádzam z konštrukcie reťazovej píly a tam je jedno ozubené koleso plastové a vydrží to. Zase na druhú stranu , je tam tlmič nárazov, ktorý tieto nárazové momenty pohltí.
Prevod by mal byť dimenzovaný tak, aby najslabším článkom bola samotná reťaz motorovej píly.
Musím niekde vyhrabať katalógové údaje k tomu remeňu...
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1286 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: ne srpen 26 2018, 21:48 Předmět:
Hill napsal(a):
Ale ty pořád počítáš s krouticím momentem, který je k dispozici, ne s krouticím momentem, jakým bude řemen namáhaný ze strany spotřebiče.
V autě honí ozubený řemen jen vačkové hřídele (řekněme špičkově 1,5 Nm, průměrně 0,5 Nm každý, v některých odtředivou vodní pumpu, kolem 0,2 Nm). Ostatní spotřebiče výkonu, jako hydraulika posilovače, kompresor klimy, alternátor, od klikového hřídele jsou poháněné drážkovanými řemeny.
Zjisti, jaký moment potřebuje pohon pilového řetězu, aby udržel otáčky, a z něj vycházej při návrhu jeho pohonu.
Osobně bych použil více klíňáků vedle sebe, aby to bylo jištěné prokluzem: jakkoli hydromotor nějaké to kousnutí řetězu pily sežere, případně ten olej přepustí pojistný ventil, nestihne to okamžitě, jde o nějakou rotující hmotu se značnou strvačností, a ozubený řemen ti očeše do hladka.
len tak pre zaujimavost, nevies ako su na tom PD kde remen taha aj vstrekovac?
Nejlepsi bude, kdyz napises nejakemu vetsimu prodejci remenu at ti navrhne vhodny remen pro takovy prevod. Osobne se mi taky zda to opasani dost male, ale v remenech nedelam, takze je mozne ze to bude OK.
To by som musel disponovať nejakými presnými údajmi - napr.spomínané nárazové momenty.
Vyskúšam reťazový prevod, ten znesie oveľa viac - reťaz na ozubenie v prílohe znesie 800kg. Reťazový prevod je aj podstatne lacnejší, čiže začnem ním.
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7828 Bydliště: Brno
Zaslal: po srpen 27 2018, 7:52 Předmět:
Na všech novodobých H&D je sekundární pohon řešen ozubeným řemenem.
Tak ty řemeny asi něco snesou... _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Nov 01, 2008 Příspěvky: 4297 Bydliště: Skalica
Zaslal: po srpen 27 2018, 9:47 Předmět:
Nechce sa mi to celé čítať tak neviem či ste niekto vyrátali ťah v remeni resp silu ktorou bude ten remeň zaťažený. Je to 273N. Cca túto silu musia dokázať preniesť aj tie "tri" zuby. Ak to nedokážu treba použiť širší remeň alebo väčší uhol opásania. Spravidla sa to dodatočné opásanie robí v odľahčenej časti remeňa. Ak by to ale remeň nevydržal bez nejakých problémov tak by som použil motor 2880 Ot/min a rozumnejšie remenice.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 2 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.