Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Regulace motoru topení/klimatizace Ford Mondeo Mk3
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Dejv00



Založen: Aug 06, 2018
Příspěvky: 13

PříspěvekZaslal: po srpen 06 2018, 9:23    Předmět: Regulace motoru topení/klimatizace Ford Mondeo Mk3 Citovat

Zdravím vás, došly mi nápady na řešení mého problému, tak to zkusím tady na fóru.

Předělávám si v autě ovládání klimatizace z digitální na manuální (nejsem s touhle automatikou spokojený, chci raději tři kolečka Smile ).

Mám problém s regulací ventilátoru. U manuálních a u digitálních jsou různé modely a oba mají již zabudovanou regulaci (digi má 4 piny a manuální 6 pinů ). Jelikož se mi nechce kupovat nový motor, tak potřebuji jen přijít na to, na jakém principu funguje regulace u té digitální 4 pinové.

Zatim vím jen to, že dva piny jsou napájení 12V a zbylé dva vedou do digi ovládání.
Můj nejlepší odhad po různém měření a hledání na netu je, že se jedná o PWM při 5V.
Zkoušel jsem postavit jednoduchou PWM regulaci s časovačem NE555, ale motor na to nereagoval (asi špatná frekvence? )

Když je motor pouze připojený na 12V a regulační piny zůstanou volné, tak se otáčí cca na poloviční otáčky. Po spojení jednoho pinu s kostrou se motor vypne.

Dale jsem zkoušel do regulace pouštět napětí regulovaným zdrojem od 1,5V nahoru a zjistil jsem, že při dosažení 2,6V se motor spustí přibližně na ty poloviční otáčky a po setinach voltu až do 2,7V se konečně otáčky zvedají, nicméně ne na maximální. Po překročení 2,7V zase spadnou na poloviční.

Jak se říká, za zeptání nic nedáš, tak třeba by mohl někdo z vás zkušenějších mít nějaký nápad, jak se dopracovat k řešení Smile

Kdyby se mi podařilo aspoň nějakým způsobem dostat ten motor na maximální otáčky, tak bych si už k němu zbastlil regulaci.

Přiložím I fotku motoru po odkrytování, zatím se mi to ale nedaří nahrát.

Předem vám děkuji za každou odpověď Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6609
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: po srpen 06 2018, 13:34    Předmět: Citovat

Pomineme-li smyslo toho celého, to je tvoje věc, tak prostě a jednoduše připoj osciloskop na signál řízení otáček ve funkčním stavu s automatickým řízením a podívej se, jak ten signál vypadá. Nelze zcela vyloučit ani řízení po CAN busu.
_________________
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dejv00



Založen: Aug 06, 2018
Příspěvky: 13

PříspěvekZaslal: po srpen 06 2018, 14:29    Předmět: Citovat

Dík za odpověď, budu muset jen někoho najít s osciloskopem.
Smysl to pro mě má, protože tu automatiku nemají moc dobře vychytanou a už na ní nemám nervy. Jedná se o pouhé prohození a vše funguje, krom té regulace.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PixelOrgy



Založen: Sep 04, 2007
Příspěvky: 1964

PříspěvekZaslal: po srpen 06 2018, 15:24    Předmět: Citovat

Vypada ten konektor takto?

Mam za to, ze u manualniho prepinani otacek prepinacem se jen prepinaji predradne odpory, u automatu to bude PWM a jeden pin bude zp. vazba do RJ - otacky..

Tzn souhlas se Zakym, slozit do puv. stavu, na ridici piny povesit osciloskop a menit rychlost - bude presne videt, co je potreba na vstup privest...

Nebo sehnat vetrak pro verze s manual. klimou
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dejv00



Založen: Aug 06, 2018
Příspěvky: 13

PříspěvekZaslal: po srpen 06 2018, 15:54    Předmět: Citovat

Jj, jak říkáš, mělo by to být tak. Od manuální verze mám akorát přepínač a to je opravdu jen přepínač, to znamená, že odpory budou taky zalité v motoru.
Bude to asi jak říkáš, že jeden je PWM a druhý ty otáčky, protože když přeruším jen jeden z nich, tak regulace stále funguje.
Manuální motor jsem sehnat chtěl, ale chtějí na vrakaci 1000,- , tak jsem si říkal, že trocha snahy nezaskodi a budu to mit za trošku práce na výrobě PWM.
Navíc bych tak mohl mít plynulou regulaci a ne jen 4 stupně Very Happy

Už mám domluvený osciloskop u známého co dělá v servise, tak uvidím co to vyplivne.
Tak přemýšlím, pokud je jeden pin na měření otáček do jednotky, tak v tom případě bych měl měřit jen na tom jednom pinu a proti kostře asi že? Ještě jsem s osciloskopem nepracoval, tak mám jen malou představu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PixelOrgy



Založen: Sep 04, 2007
Příspěvky: 1964

PříspěvekZaslal: po srpen 06 2018, 15:57    Předmět: Citovat

jo, sorry, ta fotka s konektorem...

Jinak ty odpory jsou spis v "krabicce" vedle

https://www.ebay.co.uk/p/Ford-MONDEO-Mk3-Heater-Motor-Resistor-3S7H19E624AB/1109807218

Skopem merit na PWM pinu.... Podle nastaveni casovky urcis frekvenci, podle vst. zesilovace pak amplitudu... Asi bude stacit videt, jak to vypoada na minumu a maximu



konektor.png
 Komentář:
 Velikost:  259.24 kB
 Zobrazeno:  164 krát

konektor.png


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dejv00



Založen: Aug 06, 2018
Příspěvky: 13

PříspěvekZaslal: po srpen 06 2018, 16:07    Předmět: Citovat

Takhle by měl vypadat konektor od manuálu, já mám místo čtyř pinů dole jen dva, ty řídící.
Chtěl jsem nahrát fotku toho motoru, je tam vidět i konektor ale nejde mi to. Jinak veškerá elektronika je na tom motoru zalitá v jakémsi plastu, takže stejně je tam toho málo k vidění.

A tím scopem teda merit na PWM pinu jak říkáš a proti kostře teda? Snad mi s tím ten známý pomůže Smile


Naposledy upravil Dejv00 dne po srpen 06 2018, 16:38, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dejv00



Založen: Aug 06, 2018
Příspěvky: 13

PříspěvekZaslal: po srpen 06 2018, 16:30    Předmět: Citovat

Tak fotka motoru na ulozto

https://uloz.to/!KMMjKREcvvDw/img-20180718-181939-jpg
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pepik9



Založen: Aug 31, 2010
Příspěvky: 2409

PříspěvekZaslal: út srpen 07 2018, 9:45    Předmět: Citovat

Vůbec netuším, jestli to k tomu patří . 2
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PixelOrgy



Založen: Sep 04, 2007
Příspěvky: 1964

PříspěvekZaslal: út srpen 07 2018, 11:04    Předmět: Citovat

Jako el. schema mam, ale je to blokovy schema, ne obvodovy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dejv00



Založen: Aug 06, 2018
Příspěvky: 13

PříspěvekZaslal: út srpen 07 2018, 19:48    Předmět: Citovat

Děkuju vám pánové za příspěvky Cool

Dostal jsem se teda k měření osciloskopem a jsem z toho malinko jelen.
Doufám že jsem to dělal správně. Naměřil jsem při nejnižších otáčkách 400Hz a při nejvyšších 408Hz. Což mi přijde jako velmi malý rozsah. Nebo funkci PWM chápu špatně?

Zde jsou fotky ze scopu

Nejnižší otáčky:
https://uloz.to/!d8ip92EEgPgR/img-20180807-184704-jpg

Nejvyšší otáčky:
https://uloz.to/!ZGHOwBFut5JA/img-20180807-184748-jpg

Co si o tom myslíte? Question

(jedna fotka je vzhůru nohama, nevím proč, když jsem jí otáčel Shocked )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PeteBurns
Zablokován


Založen: Oct 08, 2007
Příspěvky: 2578

PříspěvekZaslal: út srpen 07 2018, 20:36    Předmět: Citovat

Meranie osciloskopom? Shocked Urcite si to nemeral 20r starou stolnou kalkulackou? Twisted Evil Podla toho uvazovania ohladom rozdielov frekvencii ocividne netusis, co je PWM Wink Inak si prvy clovek v mojom zivote, ktory chce dobrovolne vymenit automaticku klimu za manualnu Laughing Ale neboj, ked raz poriadne prechladnes a budes dva tyzdne skapinat, potom zistis, preco je rozumnejsie mat automaticku klimu Wink

Naposledy upravil PeteBurns dne út srpen 07 2018, 20:37, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
misocko



Založen: Jun 26, 2009
Příspěvky: 1284
Bydliště: Hlohovec (Sk)

PříspěvekZaslal: út srpen 07 2018, 20:37    Předmět: Citovat

pwm nieje o frekvencii, ta sa nemeni. PWM je o dlzke trvania pulzu.
kde si mal kostru toho skopu?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12481

PříspěvekZaslal: út srpen 07 2018, 20:58    Předmět: Citovat

misocko napsal(a):
pwm nieje o frekvencii, ta sa nemeni. PWM je o dlzke trvania pulzu...
Ani jedna z těchto dvou vět není zcela pravdivá. Já vím, je horko... Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
misocko



Založen: Jun 26, 2009
Příspěvky: 1284
Bydliště: Hlohovec (Sk)

PříspěvekZaslal: út srpen 07 2018, 21:20    Předmět: Citovat

mozno u Vas, ja som v pohode
co z toho som napisal zle?
mozme samozrejme ist do detailov a konkretne v tomto pripade povedat ze zariadenie potrebuje frekvenciu nieco okolo 400Hza na tejto frekvencii PWM (tj menit dlzku pulzu od x do y % ), len to ma este nejako divoko pusunute a teda neviem ci to mal ukostrene alebo ci to nemeral s AC vezbou alebo co, bo je to trochu divne....
Wink Wink Wink Wink

PS: ospravedlnovat sa mi nemusis, staci ked napises "sorry" Laughing , alebo vysvetlis co je zle na mojom tvrdeni
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund