Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Stroboskop na motory
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17514
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: pá červen 19 2020, 23:17    Předmět: Stroboskop na motory Citovat

Dostal jsem od automechanika na penzi tenhle vehement, viz fotky.
Je to předpokládám stroboskop na nastavení předstihu, měřák otáček a napětí paluby auta. Matně si pamatuju, že na Škůdce 120 byly na nebo vedle řemenice klikovky nějaký značky na který se tím blikalo a sledovala se poloha značky na řemenici a karteru a podle toho se šteloval předstih.
Ta klipsna je určitě zapalovač od VN kabelu ke svíčce. Pak je tam zelenej samostatnej kabel a černá dvojlinka s podélnou bílou čárou na jedný žíle. Zatím jsem nebádal, co se k čemu připojí. Ta černá dvojlinka je hádám napájení z paluby 12V a ten zelenej možná pulzy od přerušovače na měření otáček. Ale v tom si nejsem jistej, otáčky to může přeci brát z klipsny z VN kabelu.
Pod měřákem je přepínač "napětí", "úhel", "otáčky" a podle měřáku to umí napětí od 0 do 16V, otáčky pro čtyř, šesti a osmiválec 0-4000 (6000) ot/min, dále úhel pro čtyř a šestiválec 0-60 (90) stupňů.
Spoušť na pistoli předpokládám zapíná vlastní stroboskop.
Netuším, jak se s tím dělá a jak to zapojit. A už vůbec ne, jestli to na dnešní auťáky k něčemu je. Mě je to osobně k prdu, od roku 1993 mám furt ropáky.



měřák.jpg
 Komentář:
 Velikost:  297.17 kB
 Zobrazeno:  121 krát

měřák.jpg



rozpůlenej.jpg
 Komentář:
 Velikost:  295.48 kB
 Zobrazeno:  128 krát

rozpůlenej.jpg



_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
petrfilipi



Založen: Sep 13, 2005
Příspěvky: 2634

PříspěvekZaslal: so červen 20 2020, 6:26    Předmět: Citovat

Kleště se připojovaly jako indukční snímač na VN kabel k 1. svíčce.
Pak se připojovalo +, - a jeden kabel vedl k zapalovací cívce.
Měření předstihu se na Š120 dělalo tak, že se rozdělovač natočil tak, aby byl pod stroboskopem výřez na řemenici proti značce 0° na bloku motoru.
Kdysi jsem vyráběl něco podobného podle dvou dílů AR.
Dnes je to pro moderní auta k ničemu.

PF
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17514
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: so červen 20 2020, 6:48    Předmět: Citovat

Díky! Tak jsem to plus mínus odhadoval správně.
Šlo by to použít i jako otáčkoměr k modelářským dvojtaktům? Problém u nich ale je, že VN kabel je ve stínící punčošce a nemá to vývod přerušovače, jen některý mají vývod otevřenýho kolektoru pro LED kontrolku jednotlivých zapálení. Navíc jednoválcovej dvojtakt bude na stupnici pro čtyřtakt asi ukazovat za roh.
Takže asi zbytečný nad tím nějak bádat. Sad

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Davidsev



Založen: Mar 02, 2007
Příspěvky: 717
Bydliště: Štatl

PříspěvekZaslal: so červen 20 2020, 7:01    Předmět: Citovat

Až to budeš vyhazovat, dej vědět Very Happy
_________________
Eletrika je sviňa, kope a neni vidět Coool
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jogi24



Založen: Mar 12, 2009
Příspěvky: 436

PříspěvekZaslal: so červen 20 2020, 7:46    Předmět: Citovat

Aj ja by som za rozumny peniaz kuupil.....
Ozvi sa ak sa budes chciet zbavit.
Mam doma taky, ale mam prasknuty ferit v snimacich kliestach, a uz to nechce chodit.....
Druhy ferit som dal ale snima to nepravidelne.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jogi24



Založen: Mar 12, 2009
Příspěvky: 436

PříspěvekZaslal: so červen 20 2020, 7:51    Předmět: Citovat

Aj ja ny som za rozumny peniaz kuupil.....
Ozvi sa ak sa budes chciet zbavit.
Mam doma taky, ale mam prasknuty ferit v snimacich kliestach, a uz to nechce chodit.....
Druhy ferit som dal ale snima to nepravidelne.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jodr



Založen: Jan 20, 2008
Příspěvky: 1372
Bydliště: na vejminku

PříspěvekZaslal: so červen 20 2020, 9:16    Předmět: Citovat

Byla to neocenitelná pomůcka při nastavování předstihu (kladívek) zapalování u Wartburga Very Happy
_________________
Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
petrfilipi



Založen: Sep 13, 2005
Příspěvky: 2634

PříspěvekZaslal: so červen 20 2020, 9:19    Předmět: Citovat

To jogi24:
V AR 7/1987 je výkres snímací cívky, dneska by bylo možné obal vytisknout. Kabel byl cívkou prostrčen napevno a při měření se musel originální kabel vyměnit za tento s cívkou.

PF
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so červen 20 2020, 9:42    Předmět: Citovat

Ještě na felinu SPi byl stroboskop nedocenitelnej prostředek k štelování motoru - ta totiž ještě měla rozdělovač, kterej se dal v uložení povolit a pootočit potřebným směrem kvůli změně statickýho základního předstihu zážehu. Počínaje faceliftem, kterej dostal motor MPi neboli vícebodový vstřikování je stroboskop leda na hraní, protože tyhle motory už mají jinak vyřešený snímání polohy klikovýho i vačkovýho hřídele a zapalování mají bez venkem vedenejch vn kabelů z cívky na rozdělovač a příslušný "fajfky" = používají integrovanou zapalovací lištu přímo naraženou na vývody svíček. Pokud se u novějších motorů dál používá stroboskop, musí se napojit na zásuvku ŘJ motoru, aby dostával správnou informaci o časovým bodu zážehu, jinak je jen těžko funkční.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Brozicek



Založen: Nov 07, 2005
Příspěvky: 1506
Bydliště: Studénka

PříspěvekZaslal: so červen 20 2020, 11:48    Předmět: Citovat

Pro svého Moskviče 1500 ccm, koupeného v roce 1978, jsem si ubastlil do krabice na potraviny také vlastní stroboskop s dalšími funkcemi.
- Měřil napětí baterie a napětí při nabíjení.
- Byl připraven na měření nabíjecího proudu, ale potřebný proudový bočník jsem tam nikdy nenamontoval
- Ukazoval úhel sepnutí kladívka.
- Pracoval jako otáčkoměr do 1200 nebo 6000 ot/min.
- Pracoval jako klasický profesionální stroboskop. Jako zdroj záblesků jsem použil "rovnou (ne ohnutou do U) výbojku" ze smyčkového oscilografu. Výbojku jsem dal do koncovky na vysavač s vyříznutou podélnou štěrbinou. Pro napětí asi 600 V jsem vyrobil měnič DC 12 V na DC 600 V. Jako startovací obvod pro výbojku jsem použil přímo napětí ze zapalovací svíčky. Na koncovku svíčky jsem udělal adaptér mezi svíčku a fajfku, ze kterého vedl vodič do krytu výbojky a kolem výbojky bylo ovinuto několik závitů drátu.

Základní předstih jsem nastavoval vždy mechanicky pomocí hloubkoměru v otvoru pro svíčku. Předstih jsem pak kontroloval stroboskopem podle rysek na řemenici na klice. Dále jsem stroboskopem kontroloval funkci otáčkové a podtlakové regulace předstihu. Měřením předstihu na jednotlivých válcích (přehozením adaptéru na jinou svíčku) jsem mohl kontrolovat přesnost vačky v rozdělovači.

Odtrh kladívka jsem nastavoval mechanicky spároměrem. Pak jsem odtrh kontroloval pomoci úhlu sepnutí. Tato kontrola opět ukázala kvalitu a zejména házivost vačky v rozdělovači.

Tento stroboskop jsem ještě používal na rozdělovači u mého Favorita (ještě bez katalyzátoru a elektronického vstřikování). Pak jsem jej věnoval partě mladých kluků, kteří si hráli se Škodovkami řady 105/120.



Stroboskop.jpg
 Komentář:
 Velikost:  289.22 kB
 Zobrazeno:  96 krát

Stroboskop.jpg



Sonda stroboskopu.jpg
 Komentář:
Na obrázku je vpravo vidět adaptér na svíčku.
 Velikost:  251.5 kB
 Zobrazeno:  115 krát

Sonda stroboskopu.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so červen 20 2020, 14:09    Předmět: Citovat

Brozicek napsal(a):
Pro svého Moskviče 1500 ccm, koupeného v roce 1978, jsem si ubastlil do krabice na potraviny také vlastní stroboskop s dalšími funkcemi.
...
Základní předstih jsem nastavoval vždy mechanicky pomocí hloubkoměru v otvoru pro svíčku. Předstih jsem pak kontroloval stroboskopem podle rysek na řemenici na klice....
Hloubkoměrem to jde dostatečně přesně jen na motorech, který mají svíčku přibližně uprostřed spalovacího prostoru v ose nad pístem = prakticky všecky motory s rozvodem OHC nebo DOHC. U motorů se svíčkou šroubovanou do nesymetrickýho čtvrt- a méně -kulovýho spalovacího prostoru více nebo méně šikmo k ose pístu (klasickej případ je právě motor Škoda OHV, osa svíčky svírá s podélnou osou válce úhel snad 60°, pokud ne ještě víc a spalovací prostor se rozkládá na plochou jen o málo víc než je polovina čelní plochy dna pístu, zbytek je úzká antidetonační štěrbina) se dá hloubkoměrem ještě tak jakž-takž zjistit horní úvrať, ale odměřit úhel základního statickýho předstihu (vzdálenost čela pístu před HÚ, ve který se rozepnou kontakty přerušovače bez zásahu podtlakový a odstředivý regulace) se musí i tak pomocí značek na řemenici kliky.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Brozicek



Založen: Nov 07, 2005
Příspěvky: 1506
Bydliště: Studénka

PříspěvekZaslal: so červen 20 2020, 17:18    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
....Hloubkoměrem to jde dostatečně přesně jen na motorech, který mají svíčku přibližně uprostřed spalovacího prostoru v ose nad pístem = prakticky všecky motory s rozvodem OHC nebo DOHC.....

Asi máš pravdu. Základní předstih jsem také u Moskviče 1500, přestože měl rozvod OHC, nastavoval pomoci rysek na klice. Je to už hodně dávno a po tvé poznámce se mi to vybavuje. Ten hloubkoměr mi možná zůstal v paměti ještě z dob, když jsem si seřizoval předstih na mopedu S11, pionýru Jawa 555 a později na motorce ČZ 175.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jova1



Založen: Dec 20, 2007
Příspěvky: 1249
Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora

PříspěvekZaslal: so červen 20 2020, 18:40    Předmět: Citovat

Tahle debata mi připomněla, že se mi válí v regálu zřejmě ta verze z AR. Kdysi jsem jí koupil nedostavenou, ale protože trafo utrpělo při dopravě nehodu, už jsem to ani já nedokončil. Pokud by měl někdo zájem, pošlu to tak jak je vidět na fotkách, za 300Kč + poštovné dál.


1.jpg
 Komentář:
 Velikost:  181.79 kB
 Zobrazeno:  85 krát

1.jpg



2.jpg
 Komentář:
 Velikost:  93.63 kB
 Zobrazeno:  92 krát

2.jpg



3.jpg
 Komentář:
 Velikost:  102.22 kB
 Zobrazeno:  99 krát

3.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
petrfilipi



Založen: Sep 13, 2005
Příspěvky: 2634

PříspěvekZaslal: so červen 20 2020, 21:07    Předmět: Citovat

Při stavbě toho testerů jsem narazil na zvláštní problém. Ačkoli bylo zapalovací trafo navinuto přesně podle článku v AR, tak mi IFK120 blikala pouze tehdy, když bylo v jejím okolí světlo. Přesně si pamatuji, jak jsem to večer dodělával a chtěl se podívat na záblesky potmě. Tak jsem zhasnul a výbojka přestala blikat. Po rozsvícení zase začala blikat. Tak jsem k ní dotáhl ještě jeden drát, osadil zelenou LEDku a bylo to.

PF
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17514
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: so červen 20 2020, 22:03    Předmět: Citovat

Zkoumám ten vehenent na zapalování. Černá dvojlinka je opravdu napájení, žíla s podélnou bílou čárou je +12V. Žere to pár miliampér. Měřák v poloze přepínače "Volty" napětí odpovídá napájecímu 12V. V poloze "úhel" je na maximu, v poloze "otáčky" je na nule.
Pokud stisku spoušť na rukojeti, žere to kolem 300 mA a na výbojce je 365V. Protáhnul jsem VN klipsnou drát a při každým zkratu na 1,5V AA baterku stroboskop blikne, takže je nejspíš v pořádku a to odpalování je docela dost citlivý.
Zítra zkusím zelenej kábl, co se připojuje na přerušovač, připojit na pulzní gener jestli bude makat otáčkoměr.
Ale jak odzkoušet funkci "úhel" mi moc jasný není.
Tušíte prosím někdo, jak by to mělo makat? Nepřijde mi, že by byl nějakej vztah mezi pulzy z přerušovače a blikáním stroboskopu, propojení od tyristoru stroboskopu na elektroniku kolem měřáku jsem žádný nenašel.

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.22 sekund