Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Alternátor-výstup W pro měření otáček
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
dj_rizek



Založen: Apr 07, 2005
Příspěvky: 711
Bydliště: blízko Třeboně

PříspěvekZaslal: st květen 16 2018, 15:32    Předmět: Citovat

Ne je to zapojený jak posílal Zaky.

Takhle vypadá stator:


[/b]



021100-2890.JPG
 Komentář:
 Velikost:  30.1 kB
 Zobrazeno:  190 krát

021100-2890.JPG


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6569
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: st květen 16 2018, 22:58    Předmět: Citovat

I když těch 8 diod na první pohled vypadá divně a nikdy jsem to zatím na vlastní oči neviděl, tak pogooglením jsem se dozvěděl, že diody jsou "third harmonic booster", tedy že zejména při vyšších otáčkách vzniká v alternátoru významná třetí harmonická, která je přídavnou dvojicí diod využita a přináší to cca 10% energie navíc. Viz např. zde:

A system which utilizes this technique is described in conjunction with FIG. 1B in which like elements of FIG. 1A are provided having like reference designations. As illustrated in FIG. 1B, in this technique, the neutral point of the Y-connected stator winding is coupled to the output via a fourth diode leg 18. While the fundamental components of the line-to-neutral back voltages are displaced by 120° in phase, any third harmonic components will be exactly in phase. As a result, third harmonic energy can be drawn from the alternator and transferred to the output by inducing and rectifying common-mode third harmonic currents through the three windings. The booster diodes in leg 18 provide a means for achieving this. In particular, at high speed the combination of the third harmonic voltages at the main rectifier bridge (at nodes a, b, and c in FIG. 1B) combined with the third harmonic of the back voltages are large enough to forward bias the booster diodes and deliver third harmonic energy to the output. In systems with significant (e.g., 10%) third harmonic voltage content, up to 10% additional output power can be delivered at high speed. Additional power is not achieved at low speed (e.g. at idle) using this method, since there is insufficient voltage to forward bias the booster diodes in leg 18.

čerpáno odtud: https://patents.google.com/patent/US6912142

_________________
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18639
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: čt květen 17 2018, 7:11    Předmět: Citovat

Ale musí to mít další konsekvence . Je to vyšší zatížení vinutí a s tím by se muselo počítat při výrobě atd. Já bych se přiklonil i k napěťové ochraně .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6569
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: čt květen 17 2018, 7:56    Předmět: Citovat

Pokud je v alternátoru 8mi diodový můstek přítomen, tak návrh nepochybně s odpovídajícím zatížením vinutí počítá. Alternátory se zjevně navrhovat celkem daří, protože spálené vinutí není typická závada alternátoru. Nejběžnější závady jsou řekl bych přerušení něčeho uvnitř vlivem koroze, případně povolení šroubovaných spojů. Pak sjteté uhlíky, nějaké ty průrazy diod, závady regulátorů atd. Co se napěťové ochrany týče, to jsem nějak nepochopil, pravděpodobně všechny současné automobilové alternátory mají vestavěný regulátor buzení, který napětí na výstupu vystoupat nenechá, pokud tedy není alternátor zatížen tak málo, že napětí vzroste jen kvůli zbytkovému magnetismu rotoru. Nějakou ochranu při poruše regulátoru si nedovedu představit, musel by to být regulátor typu výkonová zenerka jako u alternátorů malých výkonů s rotorem s permanentním magnetem. V tomto případě by ale musel umět spálit obtrovský výkon, což prakticky mimo realitu.
_________________
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dj_rizek



Založen: Apr 07, 2005
Příspěvky: 711
Bydliště: blízko Třeboně

PříspěvekZaslal: pá květen 18 2018, 17:06    Předmět: Citovat

Nevím proč to tak je zapojený ale funguje to.

Jsem v kontaktu s výrobcem repliky a vypadá to že rotor má 12 pólů a stator 36, trochu netuším jakej vzorec použít pro výpočet frekvence na výstupu z jednoho vinutí.

Docela mě pak pro případ záměny alternátoru docela zaujala diskuze na děličku pro v podstatě stejnou funkci jako uživatel mhepp.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 15490
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: pá květen 18 2018, 17:21    Předmět: Citovat

Taky můžeš vytažený kmitočet násobit deseti a dělit čtrnácti z obyčejnými MHněconěco. Možná ale bude něco na vydělení přímo tím poměrem 1:1.4 Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mcmatej



Založen: Jan 19, 2015
Příspěvky: 39

PříspěvekZaslal: so červenec 06 2019, 10:00    Předmět: Citovat

Ahoj, nenašel jsem vhodnější téma, tak použiji toto.

Alternátory se dělají se 6 výkonovými diodami a 3 pomocnými (budícími) diodami. Jaký je smysl - výhoda tohoto zapojení?? Proč se nebere budící napětí ze svorky B+??
Jde mi o to, že v práci na vysokozdvižném vozíku máme pravděpodobně špatnou jednu budicí diodu, tak jestli by nešlo alespoň dočasně použít na buzení napětí ze svorky B+.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 136
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: so červenec 06 2019, 10:44    Předmět: Citovat

Myslím, že je to z toho důvodu, aby bylo buzení napájeno pouze při běžícím motoru, pokud si to připojíte dočasně přes spínač na svorku B+, tak to bude fungovat, jen je potřeba ten spínač nezapomínat zapnout a vypnout, další možnost je použít relé spínané přes spínací skříňku a pak už to bude bez nároku na obsluhu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mcmatej



Založen: Jan 19, 2015
Příspěvky: 39

PříspěvekZaslal: so červenec 06 2019, 15:53    Předmět: Citovat

To si dovolím nesouhlasit. Pomocné (budící) diody jsou zapojeny paralelně s diodama hlavní, kladné větvě. Když se alternátor netočí, napětí na nich není. Po zapnutí klíčku je napětí na kontrolní žárovce a přes ní jde do buzení rotoru.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 136
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: so červenec 06 2019, 17:05    Předmět: Citovat

Nevím jestli se pletu, ale svorka B+ by měla být stále připojená (maximálně přes pojistku) na akumulátor, a kdyby se na ni připojily (i nouzově) spojené katody diod zajišťujících napájení buzení, tak by bylo buzení napájeno stále, i při zastaveném motoru a vypnuté spínací skříňce a to by nebylo dobré.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mcmatej



Založen: Jan 19, 2015
Příspěvky: 39

PříspěvekZaslal: so červenec 06 2019, 17:59    Předmět: Citovat

Diody jsou v závěrném směru, když neteče proud z baterky skrz diody do statoru, tak nepoteče ani do budícího vinutí. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Maxipes_



Založen: Jan 06, 2017
Příspěvky: 136
Bydliště: Litovelsko

PříspěvekZaslal: po červenec 08 2019, 14:08    Předmět: Citovat

Je to marné.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mcmatej



Založen: Jan 19, 2015
Příspěvky: 39

PříspěvekZaslal: st červenec 10 2019, 7:27    Předmět: Citovat

Není, už mně bliklo. Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mcmatej



Založen: Jan 19, 2015
Příspěvky: 39

PříspěvekZaslal: st červenec 14 2021, 20:12    Předmět: Citovat

Nevím, neznám, nerozumím, tak možná hloupý dotaz. Na usměrňovací diodě je v propustném směru nějaký "charakteristický "úbytek napětí. Když dám dvě diody paralelně, tak bude úbytek poloviční, jako u paralelních rezistorů??
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kvicala_r



Založen: Jan 19, 2005
Příspěvky: 3358
Bydliště: Haná / N.J.

PříspěvekZaslal: st červenec 14 2021, 20:35    Předmět: Citovat

Ne, bude tam úbytek té menší z nich
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Strana 2 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.14 sekund