Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Automobilový otáčkoměr J-88 pro FIAT 126p
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32002
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt březen 08 2018, 14:28    Předmět: Citovat

maluch126p napsal(a):
oba mají potisk: 104
To je jako bys na nich měl 100 kΩ = 100 000Ω. Celkový zapojení je učuněný tak, že dává možnost podle nastavení toho trimru mít tam v podstatě libovolnou hodnotu v rozmezí 47kΩ (samotnej pevnej odpor, trimr je "do zkratu") až 147kΩ (trimr je vytočenej na maximální hodnotu odporu a ta se sčítá s hodnotou pevnýho odporu). Myslím že by mělo vyhovět buď připojení ještě jednoho kondíku 10nF = "103" paralelně k tomu tvýmu C4, nebo jeho náhrada za 22nF = "223" - v obou případech s doladěním toho trimru tak, aby na LEDkách svítil odpovídající díl sloupce.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
maluch126p



Založen: Mar 08, 2018
Příspěvky: 14

PříspěvekZaslal: čt březen 08 2018, 14:36    Předmět: Citovat

Ještě poprosím o informaci k čemu slouží druhý trimer? Na kterou stranu se "snižuje?" odpor toho trimeru?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32002
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt březen 08 2018, 14:46    Předmět: Citovat

Ty budeš kroutit tím označeným P1 - směr musíš zkusit. Trimr označenej P2 slouží k nastavení základní citlivosti toho indikačního obvodu A277D - na ten pokud možno nešahej.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
maluch126p



Založen: Mar 08, 2018
Příspěvky: 14

PříspěvekZaslal: čt březen 08 2018, 15:23    Předmět: Citovat

No jo...asi Vás nepřekvapí, že jsem s tím kroutil že ..... Embarassed takže jak nastavím citlivost? Je na to nějaké základní nastavení?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32002
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt březen 08 2018, 16:25    Předmět: Citovat

Když si představím, že 12ks LED mělo rozsah do 6000RPM neboli co LEDka, to 500 otáček, tak tím P2 bys měl nastavit právě rozsvícení první LEDky při těch 500RPM.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
maluch126p



Založen: Mar 08, 2018
Příspěvky: 14

PříspěvekZaslal: pá březen 09 2018, 15:16    Předmět: Citovat

Děkuji za informace.... otáčkoměr funguje... Včera, když jsem se chystal na výměnu té 103jky...tak jsem si všimnul odlepené jedné diody uprostřed zeleného pole - zkusil jsem místo ní jinou a otáčkoměr se rozběhl - a kupodivu bez výměny té 103jky šel díky Vašemu popisu nastavit...

Bohužel jsem si všiml určité nepřesnosti - resp. tendenci diod "poskakovat" jakoby předbíhat skutečné otáčky motoru - pomalu přidáváte plyn, otáčky narůstají...ale občas se částečně rozsvítí třeba 2 diody navíc a hned zase pohasnou... tohoto jevu jsem si na Ladě nikdy nevšiml (pravda je to 10 let zpátky)... tak nevím, jestli je to dáno jednodušší konstrukcí otáčkoměru, či možnou nepřesností zapalovací soustavy. Maluch má 2 pomocné kondenzátory na drátě přerušovače:
1/ U rozdělovače, což bývá u většiny vozidel
2/ U kontaktu cívky což u většiny aut není...(nelze jej odstranit, jelikož auto pak nenastartuje - netuším proč.....)

Současně bych chtěl poprosit o identifikaci toho velkého švába - IO - označení je nečitelné a já bych chtěl postavit ještě jeden takový otáčkoměr pro kamaráda (má stejný vůz)...ale nevím co to je za součástku, případně čím ji dnes nahradit...

Děkuji
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
patrikvarga



Založen: Apr 24, 2007
Příspěvky: 1129

PříspěvekZaslal: pá březen 09 2018, 15:52    Předmět: Citovat

UAA180 (A277D)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32002
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá březen 09 2018, 18:25    Předmět: Citovat

Problém je v tom, že UAA180 už absolutně neseženeš, zatímco A277D (východoněmeckej obvod, používanej jako náhrada, ale NEBYL PŘESNĚ EKVIVALENTNÍ) se ještě občas u někoho doma v šupleti povaluje - a protože drtivá většina dnešních majitelů ví k čemu ho má (ten obvod byl strašně známej a jiná náhrada za něj opravdu s výjimkou naprogramovanýho PICu neexistuje), nikdo ti ho levně neprodá. V Brně u Bučka ( www.bucek.name ) tvrdí, že ho mají a chtějí za něj 95,-Kč plus poštovný.

Jako solidní náhradu navrhuju použít zapojení s obvodem LM3914 - ten umí ovládat jen 10ks LED, ale je mnohem dostupnější a v případě potřeby se dají zařadit dva za sebe. Samozřejmě nebude "pasovat" do původního zapojení, ale celá deska by se musela aspoň v tý části indikace překreslit.
Druhou možností je použít mnohem komplikovanější zapojení se samostatnýma komparátorama, kam jde použít v podstatě jakýkoliv operační zesilovače - ale návrh zapojení je úplně mimo možnosti laika.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Maskot



Založen: Nov 19, 2004
Příspěvky: 1772
Bydliště: Wien

PříspěvekZaslal: pá březen 09 2018, 19:18    Předmět: Citovat

Tady navzdory nesehnatelnosti si můžeš vybrat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
maluch126p



Založen: Mar 08, 2018
Příspěvky: 14

PříspěvekZaslal: út březen 13 2018, 10:49    Předmět: Citovat

Děkuji za informace... a dovolím si vás poprosit ještě o jednu pomoc:

S kamarádem bychom chtěli postavit ještě jeden takový otáčkoměr... s ohledem na cenu a dostupnost součástek bych Vás chtěl poprosit o nějaký návrh, či schéma na pokud možno co nejjednodušší diodový (rafičkový není ve Fiatu 126p kam dát) otáčkoměr co bychom mohli sestavit... stačí 10 diod pro indikaci, resp. pokud existuje ještě jednodušší řešení... jde vyloženě o cenu a jednoduchost... využijeme k tomu předpřipravené destičky pro plošné spoje, abychom to mohli sletovat dohromady a naimplantovat do původního budíku automobilu, tedy ideálně využití kulatých diod, aby stačilo vyvrtat 10 dírek...do nějaké části plastu tachometru...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6617
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: út březen 13 2018, 10:54    Předmět: Citovat

Použij celou část až po A277D stejnou a místo A277D použij dostupný LM3914, budeš muset lehce předělat desku, pokud to zvládneš. Zapojení LM3914 je v datasheeetu: https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm3914.pdf
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
maluch126p



Založen: Mar 08, 2018
Příspěvky: 14

PříspěvekZaslal: út březen 13 2018, 14:31    Předmět: Citovat

Což o to... zapojení (vlastní pájení, okopírování hotové stavebnice) to jako cvičená opička zvládnu... dle toho dokumentu je to celkem logické... přes to bych byl velmi rád za obrázek jak to zakomponovat do té stavebnice j88.. stačí když mi jen do fotky načmáráte změnu na tom IO...

Jsem opravdu lama, která se tím zabývá, protože musí - nemůžu to dát elektrikářovi postavit, protože to potřebuju udělat na 3 malé plošné spoje, které zakomponuju do volných místeček v továrním tachometru F126 z roku 78 (téměř kulatý malý tachometr) - vlastní velikost a provedení budeme vymýšlet během stavby v garáži na koleně u soudku plzničky...

Svoji j88 jsem si dal do krabičky KM20 a šupl jsem ji pod rádio (jako prezenční listinu splňuje a při výkonu 17,8kW to není až tak důležité za provozu, jako spíše pro hlídání volnoběhu při sytiči a bez sytiče, kde se dá velmi dobře odhadnout okamžik, kdy již můžeme sytič ubírat... a tím velmi ovlivnit spotřebu paliva).

Tento problém je spíše na hraní, než životně nutně důležitý....ale bylo by hezký vylepšit Polské legendární přibližovadlo...které dokázalo dovézt i 4lidi do Jugoslávie... nedokážu si to představit...ale muselo to být velmi záživné (zejména pro sedací část těla, záda, krční páteř, apod..)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6617
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: út březen 13 2018, 14:37    Předmět: Citovat

Namaluj klidně tužkou na papír schéma té původní verze s a277d, vyfoť a nahraj sem. Zkontrolujeme to, že je to dobře a vymyslíme, jak to předělat na LM3914. Ono to nahrazení bude velmi jednoduché, ale bylo by dobře, abys schéma i tak měl nakreslené, už kvůli tomu, že to chceš bastlit na jinou destičku. Tohle je jednoduchá věc a tudíž je i vhodná k tomu, něco se u toho naučit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
forbidden



Založen: Feb 14, 2005
Příspěvky: 8996
Bydliště: Brno (JN89GF)

PříspěvekZaslal: út březen 13 2018, 18:47    Předmět: Citovat

A277D viz tu, měl jich tam tak 6 kusů myslím. Nepájený, ale říkal jsem mu, že po nich bývá sháňka. Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12527

PříspěvekZaslal: út březen 13 2018, 20:47    Předmět: Citovat

Původní verzi jsem nakreslil podle fotek:
Wink
edit: Ale byla to zbytečná práce, protože originál schema se našlo, viz dále.
Takže mažu...


Naposledy upravil masar dne út březen 13 2018, 21:22, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Strana 2 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.14 sekund