Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

O mašinkách (odděleno)
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
elektrosvit



Založen: Jun 27, 2016
Příspěvky: 2514

PříspěvekZaslal: čt únor 15 2018, 13:22    Předmět: Citovat

Lukas-Peca napsal(a):
...tyhle mašiny jezdí na Balkáně v běžném provozu dodnes...
https://www.youtube.com/watch?v=i9-yqgnoQfI
https://www.youtube.com/watch?v=J2Y_W4kvHDE
https://www.youtube.com/watch?v=JlK5p-6wWf0
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31799
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt únor 15 2018, 13:50    Předmět: Citovat

sinclair napsal(a):
Vůbec si u toho neumím představit nějakou synchronizaci, vyvažování..
Jak jsem napsal, to jsou machrovinky, co by rozhodně neměly upadnout v zapomnění a 75-letí machři by měli vychovat nástupce.
Jinak se může za čtvrtstoletí stát, že k tomu někdo přijde a akorát řekne "týývole to je hustý, kde to má motor?", ale vůbec nikdo nebude vědět, jak to pracuje a co s tím. Ani zatopit nebudou umět.
Mít bábovy snadný love, tak je to jedna z věcí, co z nich budu financovat.
Dávat dokupy a jezdit.
Synchronizace je jednoduchá - všecky hnací nápravy jsou u páry tzv. SPŘAŽENÝ = mají poblíž obvodu kol umístěnej čep, na kterej je zavázaná jedna podélná "tyč", která svazuje pohyb všech náprav najednou. Ty tyče se jmenujou SPOJNICE a jsou na obou stranách podvozku (drážně "pojezdu") - jejich polohu určuje právě počet válců parního stroje. U dvouválcovýho jsou na obou stranách posunutý o teoreticky 180° - jenže u takovýho uspořádání by hrozil vznik "mrtvý polohy", ve který se parní válce zablokujou ve vzájemně opačnejch polohách (oba písty v úvratích). U parních strojů je proto dvouválec montovanej s "fázovým posunem" 90° mezi úvratěma hlavních válců. Tříválec pak má hlavní čepy namontovaný po 120° obvodu kol - tam je vznik mrtvý polohy vyloučenej, vždycky aspoň 1 válec je v takový poloze, že ho lze využít pro rozběh stroje.

A vyvážení se dělá pomocí závaží přímo odlejvanejch z ocelolitiny ve formě těch "měsícovitejch" segmentů po obvodě kol - na fotkách je přesně vidět, že na hlavním připojovacím dvojkolí (nejčastějc to bejvá druhý nebo třetí v pořadí, přesný umístění ale určuje i konstrukce samotnýho parního stroje a jeho rozvodu) na kterým je na hlavní čep připojená i pístnice od parního válce (krom spojnice s ostatníma dvojkolíma) je protizávaží větší, protože musí vyvažovat větší dynamickou hmotnost napojenou na čep.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
pajosek2



Založen: Feb 24, 2007
Příspěvky: 3995
Bydliště: Zlínsko

PříspěvekZaslal: pá únor 16 2018, 20:02    Předmět: Citovat

Hlavně u toho tříválcového systému je jednoduchá volba vpřed-vzad,právě proto,že je tam ten jeden válec mimo limitní pozici. U dvouválce hrozí,že to zůstane na koncích a pak to neví kam se rozběnout. podobně jako třífázový motor bez jedné fáze. Smile
_________________
To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.

Nemám zájem o korekci pravopisu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4047
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: pá únor 16 2018, 20:27    Předmět: Citovat

To není pravda, směr chodu je daný nastavením rozvodu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
pajosek2



Založen: Feb 24, 2007
Příspěvky: 3995
Bydliště: Zlínsko

PříspěvekZaslal: pá únor 16 2018, 20:38    Předmět: Citovat

Jo vlastně pravda. en by mne zajímalo jak u těch parních mašin řešili změkčování vody a dávkování chemikálií.Pokud jednou za čas museli mechanicky čistit usazeniny tak potěš koště.
_________________
To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.

Nemám zájem o korekci pravopisu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: pá únor 16 2018, 22:37    Předmět: Citovat

V každým případě jsou to technické skvosty, kterým za 20 roků už bohužel nebude nikdo rozumět.
Pokaždé, když i někde na fotce vidím majestátní páru, tak se mi úplně živě vybaví ta vůně dýmu z uhlí, vůně páry, oleje a vůně "železa", když jsem stál metr od kol Rosničky...
Kdekoli se poblíž něco s párou děje, tak to vyhledávám. Do Veselí to sice nemám až tak daleko, ale civilní červ se stejně k takovým mašinkám do depa nedostane. Vím, že tam je nějaká větší parta, co restauruje a má páru tak nějak svěřenou - však ta Rosnička přijela tam odsud, nádherný stroj.
Kdo budete mít na jaře či v létě sebemenší příležitost, vemte děti či vnoučata a jděte se podívat úplně zblízka. Je to úžasný.
To není jenom nabrat vodu, naložit uhlí, zatopit a jedéém - za každou jízdou takové nádhery si vybavuju tisíce nadšeneckých hodin těžké dřiny.
A myslím, že i když se z takové jízdy v pořádku vrátí, tak asi zase dřina - asi nebude jenom tak, odstavit parní mašinu - jenom uhasit oheň, vypustit vodu a jdem na pívo...
Ale fakt se k tomu mimo veřejné jízdy dá hodně těžko dostat.

Na jaře pojedu zas s půjčeným foťákem fotit do jednoho armyparku.
To je taky velice zajímavý, dá se tam dostat k ledasčemu, co dřív bylo červům úplně zapovězený. A za přílišnou zvědavost se zavíralo..


Naposledy upravil sinclair dne pá únor 16 2018, 22:44, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4047
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: pá únor 16 2018, 22:38    Předmět: Citovat

Do vody se přidávala změkčovadla, která způsobila, že se minerály nevyloučily jako tvrdé úsady na povrchu kotle, ale jako kal, který se dal vypustit. Stejně se ale kotel musí občas tzv. vymývat, má kvůli tomu na sobě otvory. A opravdu to není příjemná práce.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Hifista



Založen: May 15, 2005
Příspěvky: 751
Bydliště: U Ostravy

PříspěvekZaslal: pá únor 16 2018, 23:24    Předmět: Citovat

Na řadě 555.0 jsem ještě jezdil a měl jsem ji docela rád. U nás se právě této řadě říkalo Bufan. Na konci 60tých let, kdy jsem začal v depu pracovat, byly ve stavu 3 tyto stroje. V té době již nejezdily v traťové službě, ale sloužily na těžkém posunu. Patřily k těm, které k nám byly na počátku 60tých let předisponovány ze SSSR.
Jak bylo výše psáno, jde o očesanou verzi původní německé řady 50 pro krátkodobé použití v době války. Pohled na foto ř.50 a ř.52 jasně ukáže vzhledové rozdíly, ale samozřejmě tam nerozeznáme všechny detaily, na kterých došlo k úsporám.
Výše byla také zmínka o řadách 452 a 459, dodaných sem po válce v rámci akce Unrra. Ř. 459 pocházela z Anglie a byla příkladem řádné, důkladné strojírenské práce. Ř. 452 byla dodána z amerického kontinentu a byl to pravý opak - ještě větší šunt než ta očesaná Němka.
Ještě k tomu změkčovadlu - byla to věc, která v pomohla po svém zavedení k velkému zlepšení stavu kotlů. Množství stanovovala laboratoř v depu, podle kvality vody. Podle kubíků dobrané vody se pak do ní nasypalo patřičné množsví pytlíků změkčovadla - bylo to balené asi po kilu jako mouka. Samozřejmě když se to sypalo, tak se z toho i prášilo, což bylo při vdechnutí dosti nepříjemné.
Jen pro upřesnění - Albatros nikdy nejel rychlostí 200km/h jak někdo výše psal, ale docílil na zkušebním okruhu při testování rychlíkového vozu z NDR rychlost kolem 160km/h.


Naposledy upravil Hifista dne pá únor 16 2018, 23:40, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31799
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá únor 16 2018, 23:24    Předmět: Citovat

A muselo se odpopelovat = pod topeništěm byla silná plechová vana se sklopným dnem, do který normálně padal popel a v případě nouze se tam dal "shodit" i celej oheň z topeniště. Tenhle popelník se vysypával na k tomu určený odpopelovací koleji v každým depu, byly pod ní mříže na propadnutí škváry a popela dolů do vodního bazénku a hrablovej dopravník, kterým se škvára po uhašení ve vodě vyhrnovala ven - před zavezením mašiny ke "zbrojení" (zásobení vodou, uhlím a provozníma mazivama), teprve nazbrojená mašina se zavážela do "remízy" nebo "rotundy" - pokud byla zatopená, musela se srovnat pod "klobouk" ústící do komína poblíž nebo přímo na střeše remízy - jinak by vyudila za pár minut celej vnitřek. I samotný zatopení mašiny byl doslova obřad - než se všecko ohřálo, trvalo to podle typu 12 až 24 hodin. Zatápělo se hromadou dřeva prolitýho olejem a naftou, uhlí se přidávalo až po rozhoření. U mašin s mechanickým přikládačem se i přikládání uhlí při roztápění muselo dělat ručně, přikládač měl pohon malým pístovým parním strojem a tudíž pro svoji funkci potřeboval aspoň minimálně natlakovanou mašinu ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: pá únor 16 2018, 23:29    Předmět: Citovat

Taky si myslím, že takový kotel roztopit není otázka hodiny-dvou. Dyť to je nějaký páry a tlaku, co to musí vyrobit, než se vůbec smí pohnout z místa...
Na těch Rosničkách se přikládá jak? Nevzpomínám si, že by to mělo nějak moc prostornou boudu a tam špinavýho topiče s lopatou?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hubert_79



Založen: Dec 24, 2017
Příspěvky: 7546
Bydliště: Praha 6 - Petřiny

PříspěvekZaslal: pá únor 16 2018, 23:36    Předmět: Citovat

Hele, vono nejen páry.
Někdy v letech 1999-2001 jsem na podzim dlel v Horní Plané. Tam, jak známo, prochází trať z Budějovic na Černý kříž a do Nového údolí. Tehdy to bylo ještě nepolíbené modernizací - závory zavírala a otevírala baba z boudy u nich a podobně. Taky tam jezdíval rychlík z Prahy; mezi Prahou a ČB jezdil denně po celý rok a v létě pak pokračoval až na Černý kříž a zpět. Do Budějic to tahalo eso a z Budějic pak Bardotka a zpátky obdobně. Do ČB to mělo ±8 vagonů a dál na Šumavu jely čtyři. Polohytlák (BDs), dvě dvojky (koženky B) a půlená jednička (AB).
Coural jsem kolem Černého kříže a jel jsem s tím zpátky do Horní Plané. Tam nastoupila výprava asi dvaceti Japonců (asi bydleli v Krumlově) a bylo vidět, jak jsou z toho celí vyndaní. Fotili si vlak, pak koukali z oken na chodbičce a vychutnávali si pomalou (odhadem 40-70 km/h) jízdu krásnou krajinou. Kdo se vlakem taženým Bardotou vezl ví, jak umí krásně motor z ČKD zaburácet a taky pěkně zahulit. No a na výjev, kdy v Horní Plané slezl fíra (v montérkách, samozřejmě) z loko (nastartované, navíc když běžela na volnoběh, tak na ní docela drnčel nějaký plech), šel k nádraží, otevřel budku s Téčkem a telefonoval. Ti na to koukali jak na optický klam Laughing
No a tohle už je taky všechno pryč. Jel jsem nedávno do Domažlic, cesta dobrá; z Plzně to táhla motorová loko Siemens a to předlo jak kocour, žádné burácení, hulení, nic. Jelo to jak elektrika.
Jasně, doba je jinde a moderní a rychlá doprava si žádá své. Jen mi tohle někdy chybí. To "starý".

_________________
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31799
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá únor 16 2018, 23:42    Předmět: Citovat

sinclair napsal(a):
...
Na těch Rosničkách se přikládá jak? Nevzpomínám si, že by to mělo nějak moc prostornou boudu a tam špinavýho topiče s lopatou?
Jestli myslíš rosničku jako tendrovku řady 464.2, tak ta byla jako ostatní tehdejší tendrovky topená "ručně" = házením lopatou. Mechanickej šnekovej přikládač "Stocker" měly jen "Albatrosy" 498.1, "velký štokry" 556.0 a "šlechtičny" 478.0 - a to ještě ne úplně všecky kusy. Pamatuju si, jak mi táta vyprávěl, že na "štokrech" 556.0 bez přikládače nebo třeba na "kremákách" 534.0 přetahujích těžký vlaky přes nějaký větší vršky museli jezdit 2 topiči, aby stihli kotel "utopit" tak, aby celou dobu dával dostatek výkonu ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: so únor 17 2018, 0:09    Předmět: Citovat

Popravdě si to nevybavuju - jenom jsem skočil do budky, zkoukl tu hromadu všelijakých kohoutů, budíků a hejblat, ale měli tam poměrně čisto, parťák byl taky čistej a poházený uhlí tam nikde nebylo. Ale je to už nějaký čas, něco se určitě vypařilo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7816
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: so únor 17 2018, 1:19    Předmět: Citovat

Šlechtičny (nebo lépe pětasedmy) byly řady 475.1. V řadě 475.0 byla snad jen jedna jediná, ne moc povedená párovka?
_________________
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
pajosek2



Založen: Feb 24, 2007
Příspěvky: 3995
Bydliště: Zlínsko

PříspěvekZaslal: so únor 17 2018, 1:23    Předmět: Citovat

Lukas-Peca napsal(a):
Do vody se přidávala změkčovadla, která způsobila, že se minerály nevyloučily jako tvrdé úsady na povrchu kotle, ale jako kal, který se dal vypustit. Stejně se ale kotel musí občas tzv. vymývat, má kvůli tomu na sobě otvory. A opravdu to není příjemná práce.
Nejde o změkčovadla,které samozřejmě pomůžou,ale o odplynění ať už chemické siřičitanem nebo termické. Důlková koroze je svinstvo.
_________________
To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.

Nemám zájem o korekci pravopisu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Strana 2 z 4

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund