Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31829 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st leden 10 2018, 15:32 Předmět:
Huffff, rekonstruovat "dvaapadesátku" alias "Němku" z válečný produkce = proslulou po celý Evropě používáním těch nejlacinějších materiálů, tzv "ersatz" = náhražkovejch, to si teda hoši zpod Špilasu zakousli masívní soustečko...!!!! _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31829 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st leden 10 2018, 17:08 Předmět:
Přezdívku bufan měla pravděpodobně lokomotiva, který se říkalo taky "unrra" alias "bugy" nebo "bugárna" - původně anglická lokomotiva dodaná sem jako nákup od západních spojenců v roce 1946 - a tady se prameny rozcházejí - buď šlo o lokomotivy u nás značený jako 459.0 nebo 456.0 - anglická 1´D Liberation, nebo o řadu 456.1 alias 1´D Consolidation. Každopádně jich u nás jezdilo minimálně 60 kusů a vyznačovaly se až do první generální opravy stanovištěm strojvedoucího na levý straně budky - pro anglickej levostrannej provoz. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4047 Bydliště: Zlín
Zaslal: st leden 10 2018, 18:22 Předmět:
Jak se v článku píše, tyhle mašiny jezdí na Balkáně v běžném provozu dodnes, takže s tou kvalitou to zase tak zlé nebude. Co ušetřili na materiálech, vynahradili promyšlenou konstrukcí.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31829 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá leden 12 2018, 0:09 Předmět:
Lukas-Peca napsal(a):
Jak se v článku píše, tyhle mašiny jezdí na Balkáně v běžném provozu dodnes, takže s tou kvalitou to zase tak zlé nebude. Co ušetřili na materiálech, vynahradili promyšlenou konstrukcí.
No, moc promyšlená nebyla. Spíš standartizovaná na válečný hospodářství, aby byly stejný náhradní díly v celý Evropě a taky aby se nelišilo jejich ovládání po celým okupovaným území - jinak se nahrazovalo všecko co se dalo, hlavně slitiny mědi, takže třeba ložiskový pánve tam kde už musely bejt se dělaly užší než před válkou a taky tenčí, takže se dřív vyběhaly - ale zase se ušetřilo. Proti předválečným strojům měly taky menší tepelnou účinnost (horší izolace), takže měly vyšší měrnou spotřebu uhlí. Navíc ty mašiny, který do dnešních dní jezdí musely od tý doby projít zcela tutově několikrát úplnou rekonstrukcí parních kotlů, aby prošly tlakovou revizí - minimálně přetrubkováním kotlů a přezděním topenišť. Jinak musely určitě dostat i nový ložiska, vodní i parní armatury a válce/rozvody parních strojů, nebo třeba i okolky kol nebo rovnou celý dvojkolí (ojíždějí se). To jsou detaily, který se u pár nejvíc opotřebovávají. U nás se po válce rozhodovalo, jestli je rekonstruovat nebo nechat dojezdit a pak vyřadit - jen pár dostalo možnost dosloužit přestavěný na vytápění mazutovým hořákem, zbytek byl relativně rychle nahrazenej novejma lokomotivama řad 556.0 a 556.1 ("štokr"), 475.1 ("šlechtična"), 498.0 a 498.1 ("albatros"), na míň významnejch tratích třeba i 477.0 ("papoušek"). Po roce 1955 pak už žádný nový parní lokomotivy československo nestavělo, ale soustředilo se na přechod na elektrickou a motorovou trakci - "němky" pak většinou skončily jako "studená záloha" někde v depech nebo jako stacionární parní kotle pro vytápění továren a dalších objektů. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: pá leden 12 2018, 22:53 Předmět:
Jednodušší či složitější, menší či větší - prostě mašiny na uhlí/vodu/páru jsou machrovina jak sviňa. Obdivuju to vždycky, když sem k nám něco v létě zajede.
Naposledy tu byla z Veselí naprosto úžasně "udělaná" Rosnička, myslím tím zrepasovaná i vyšolíchaná po vizuální stránce. Měli připřáhnutých i pět otevřených vagónů-dřeváků, řek bych tak ze 40.let - možná starší, nevím. Ale všech pět bylo narvaných a lidi včetně děcek si doslova lebedili v tom dýmu, když mašina zabrala a výskali radostí. Protože v elektrice už to nezažijou..
Rudý obruče kol, rudý linky na celým tom, pro mě naprosto šíleným mechanismu směrem od válce dál..
Prostě nádherný kus kumštu a poctivé lidské práce - a to prej Rosnička je jedna z těch jednodušších. Určitě jo, byla tady kdysi i Šlechtična a to je teda veledílo.
Vážně člověk s aspoň troškou technickýho citu musí před těmi stroji hluboko smeknout, nic jiného se udělat nedá.
Pro mě jako pro laika je naprosto nepochopitelný, jak ta napohled nepřehledná změť trubek, ventilů, pák, táhel, válců a všemožných dalších věcí, napohled třeba i subtilních, dokáže NA UHLÍ, VODU a PÁRU třeba upalovat i stodvacítkou...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31829 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá leden 12 2018, 23:05 Předmět:
Přidej, Leošu. Světovej rekord parní mašiny je vysoko přes 200km/h, československej rekord dosaženej na okruhu Cerhenice - Velim drží Albatros řady 498 a sériovýho čísla 106 (neboli na tabulce má 498.106) a jeho hodnota je tuším 206km/h ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31829 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so leden 13 2018, 2:32 Předmět:
"papoušek" (řada 477.0) byl tříválec a ten třetí válec včetně šoupátka a kompletního rozvodu měl schovanej pod kotlem a dyšnou uvnitř rámu mezi kolama, takže ke všem pístnicím, ojnicím a spojnicím včetně křižáku byl u něj přístup jako k penězům = horší než vysloveně blbej .... Mašina k takovýmu úkolu musela "na jámu" respektive "na kanál", protože jinudy než spodem k tomu třetímu válci přístup nebyl. Tak nějak mě napadla souvislost čistě náhodná - že by historickej předchůdce "Hitlerovy Těžký Pomsty" = HTP ....???? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: so leden 13 2018, 17:01 Předmět:
Vůbec si u toho neumím představit nějakou synchronizaci, vyvažování..
Jak jsem napsal, to jsou machrovinky, co by rozhodně neměly upadnout v zapomnění a 75-letí machři by měli vychovat nástupce.
Jinak se může za čtvrtstoletí stát, že k tomu někdo přijde a akorát řekne "týývole to je hustý, kde to má motor?", ale vůbec nikdo nebude vědět, jak to pracuje a co s tím. Ani zatopit nebudou umět.
Mít bábovy snadný love, tak je to jedna z věcí, co z nich budu financovat.
Dávat dokupy a jezdit.
Založen: Aug 17, 2010 Příspěvky: 2726 Bydliště: kousek od Zlína
Zaslal: so leden 13 2018, 17:35 Předmět:
Leošu, ale když dostaneš do rukou třeba zesík ze 70.-80.let vyhlášené značky, který nefachčí(a nikdo ho nerozdrbal) a víš, že potřebuje jen málo, aby zas byl v plné síle, to je taky parádní pocit ne?
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4Další
Strana 1 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.