Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Tesla B115 - repas

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Opravy a restaurování starých elektropřístrojů
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
nixdorf



Založen: May 06, 2017
Příspěvky: 570

PříspěvekZaslal: pá únor 16 2018, 7:16    Předmět: Tesla B115 - repas Citovat

Zdravím,

dostala sa mi do zbierky B-115tka v peknom stave, až na jednu maličkosť - mašina má problémy sa "rozbehnúť" pri pretáčaní vzad, ak je na pravom unášači menej ako cca 200 závitov - ak tomu nepomôžem prstom, točí sa to s pazvukmi rýchlosťou pár desiatok otáčok za minutu, jak gramofon.

Ovšem ak pásku previniem vpred na aspoň ~500 závitov, tak sa pretáčanie vzad roztočí instantne, na plnú rýchlosť (a to dokonca aj keď je páska na konci, teda pravý unašač je plný). Ak toto pretáčanie nezastavím, tak pásku previnie vzad úspešne a bez poklesu rýchlosti.

Prevíjanie vpred (na pravý unašač) sa rozbehne vždy na plnú rýchlosť, bez ohľadu na počet namotaných závitov; zbytok kotučáku je funkčný - funguje autostop do oboch smerov, pauza, pri playbacku drží rýchlosť, spojka nepiští, nahráva tiež OK, takže s tým som plne spokojný.

Ak pásku sundám a roztočím pretáčanie bez pásky, unašače sa v okamihu roztočia na plnú rýchlosť (vzad: ľavý, vpred: pravý), bez "zvukových efektov" či hádzania.

Prečítal som si niektoré témy tohto fóra, kde bolo spomínané vyčistenie medzikol glycerinom. Popravde, nechcem sa "bez pomoci" púšťať čo i len do demontáže tohto stroja - ak popis týchto symptómov zaváňa niečim, čo sa nebude dať opraviť pouhým vyčistením, tak dám radšej ruky preč od toho, hrá to dobre... Laughing

Predpokladám, že páskami to nebude, už som ich vyskúšal asi sedem druhov...

Ďakujem za poskytnuté rady.


Naposledy upravil nixdorf dne pá únor 23 2018, 10:24, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
radioelectrum



Založen: Nov 11, 2011
Příspěvky: 2120
Bydliště: Oslavany

PříspěvekZaslal: pá únor 16 2018, 8:17    Předmět: Citovat

po těch letech již budou gumové části mezikol ztvrdlé. Částečně jim pomůže je za chodu osmirkovat smirkem a potom očistit lihem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19496
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: pá únor 16 2018, 10:24    Předmět: Citovat

Kápni na ty gumy koncentrovyný jar, nech rozleštit, a kuchyňskou papírovou utěrkou během rozlešťování odstraňuj sajrajt, co se kolem místa kontaktu vytlačuje. Na pár měsíců se to zlepší.
Každopádně to po těch letech není ani tak závada, jako spíše vlastnost všech jednomotorových strojů s frikčními převody. Ostatně to nebylo žádné hosana ani u nových strojů, už tehdy se jim muselo pomáhat prstem, však se dodnes neví, kolik gumových směsí na mezikola se od řady B70 muselo vyzkoušet, aby se magneťáky nevracely už v záruce (a ta tehdy trvala jen 6 měsíců).
Guma i plasty stárnou, ať už se používají nebo ne. Koncem osmdesátých let už asi neuměli udělat tak dobrou a trvanlivou gumovou směs, jako o dvacet až pětadvacet let dřív.
Řekl bych, že v Sonetech, Bé trojce i čtyřkové řadě byla stejná guma, ze které dělali těsnění dveří raket Vostok a klínové řemeny do embéček. Pak se to nějak zvrhlo: na ty starší to možná jezdí ještě dnes, kdo ho přetáhl a musel měnit za nový, mění ho dodnes.

_________________
Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Achab



Založen: Nov 05, 2010
Příspěvky: 5998
Bydliště: okr. Vyškov

PříspěvekZaslal: pá únor 16 2018, 12:42    Předmět: Citovat

Měl jsem B116 od roku 1984 a ještě po dvaceti letech přetáčel bez závad. Ale vevnitř byl z částic gumy černý povlak.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
elektrosvit



Založen: Jun 27, 2016
Příspěvky: 2514

PříspěvekZaslal: pá únor 16 2018, 12:57    Předmět: Citovat

Buď neuměli, anebo nechtěli. Ve druhé půlce 80. let asi nikdo nepředpokládal, že v roce 2018 si někdo bude pouštět magnetofon. Tehdejší vizionáři přeci měli jiné nápady... Zrovna včera jsme se o tom bavili s Lukášem a shodujeme se: Zatímco u Sonetů a B4 (pokud to někdo nepřehnal s olejováním) gumové části drží dodnes a maximálně se smrskávají motorové řemenice a jsou sjetá mezikola, u B7 a B11 bývá většina dílů vadná, i když daný přístroj nebyl příliš používán. Gumová směs se zřejmě měnila i v průběhu výroby B7 a B11 a na různé díly se používala různá. Trojúhelníkové řemínky mají na omak trochu jiné vlastnosti než zbývající- zdají se mi lesklejší a hladší. Kruhový a čtvercový řemínek jsou matnější a drsnější a bývají zteřelé. Přítlačné kladky dvou starších B70 jsou dobré i po letech, naopak kladka z novějšího kusu a z B700 byla hnědá a tvrdá jako z plastu, na B700 se dokonce zcela rozpadla. U B117 je zase dobrá- zřejmě se vrátili k původnímu materiálu. S mezikoly jsem problém zatím nezaznamenal, pokud magnetofon nepřevíjel, stačilo je očistit a seřídit podle návodu brzdy. Tedy vlastně zaznamenal, u onoho novějšího B70, dnes již zrušeného- rozebraného na díly. Někdo si jej spletl s lokomotivou a mazal a mazal, až obložení úplně ztvrdla na kámen a z řemínků se stala žvýkačka. Ale to není standardní stav. Obložení přivíjecí spojky bývá taky ztvrdlé, ale jde nahradit vodovodním těsněním, už jsem se tom zmiňoval v jiném vlákně. A funguje spolehlivě, pouze je potřeba opatrně přihnout ovládací táhlo, aby se spojka spolehlivě oddalovala i při zařazení funkce PAUZA. Otázkou je, jak dlouho vydrží. Na mezikola by se asi taky nějaký kroužek dal najít.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
nixdorf



Založen: May 06, 2017
Příspěvky: 570

PříspěvekZaslal: so únor 17 2018, 11:27    Předmět: Citovat

Vďaka chlapi za odpovede.
Po rozkrytovaní (a toho som sa trocha bál, keďže děs běs bolo rozkrytovať napríklad takú B101 či dokonca B90) bola evidentná popraskaná guma dvoch medzikol pretáčania vzad. Kupodivu, to jedno medzikolo na pretáčanie vpred je ešte naoko "zdravé" a bez prasklín.

Očistil som ich teda izopropylalkoholom, handrami a následne som nechal na tých dvoch medzikolách rozleštiť medicinsky glycerin (pripravený v lekárni, teda nie tie kadejaké kozmetické vodičky s obsahom tuku), no avšak aj po 7mich minútach "rozleštenia" a čistenia som stále vedel zastaviť unášače jedným prstom pri rýchloposuve. Tak som prebytočný glycerin z povrchu odstránil znova izopropanolom a nechal dôkladne "potočiť".
Prinieslo to pozitíva, o ktorých si nerobím nádeje, že tak aj ostanú na večné časy: mašina už vie ísť s pretáčaním vzad "do záberu" a roztočiť sa na plnú rýchlosť. Samozrejme nie instantne, ale o to mi ani nejde, tie medzikolá už aj tak nové nezoženiem. Takže som spokojný.

Ale predsa len som našiel aj elektronický problém: mazacia hlava nezmaže do čista pôvodný záznam na páske; iba ho "stíši" na úroveň cca -27dB (pre obidve stopy cca narovnako). No a nejak "zlobí" nahrávanie vnútornej stopy (3 a 2, prípadne pravý kanál pri stereozázname); nahráva ju enormne potichu a (veľmi tichý) zvuk počujem až pri vytočení záznamovej úrovne pravého kanálu do skreslenia. Pri polohe prepínača MONITORING na SOURCE zobrazuje úrovne signálu správne, nahrávacie potenciometre nechrastia, červené LED sa rozsvietia, len na pásku ide tá vnútorná stopa vždy desne potichu a takmer to splýva so šumom pásky. Vonkajšie stopy, teda ľavý kanál, idú čiste. Nesprávne nastavenú kolmosť či rovnobežnosť pásku prozatim vylučujem, keďže na stroji hrajú pásky nahraté na "profesionálnejších" mašinách typu AKAI jasne, bez zahuhlaných výšok; nastavovacie šróby hláv majú ešte pôvodný lak a magič nejaví známky hrubého fyzického zaobchádzania, ktorý by ich mohol rozštelovať.. to je môj predpoklad.

Neznie to triviálne - toto asi fakt budem musieť jedného dňa prenechať niekomu, kto sa vyzná Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
nixdorf



Založen: May 06, 2017
Příspěvky: 570

PříspěvekZaslal: pá únor 23 2018, 10:24    Předmět: Citovat

Prinášam menšiu aktualizáciu ohľadom tohto stroja. Wink

Problémy s nahrávaním vyriešené výmenou ťahového potenciometra pre nastavenie ľavej záznamovej úrovne. A to som tvrdil, že nechrastí... + zopár elektrolytických kondenzátorov na doske lineárnych predzosilovačov, ktoré spôsobovali v jednom kanáli náhodný hlasný praskot, pripominajúci doškriabaný vinyl. Teraz už hrá i nahráva obe stopy obstojne. Ten poťák už niekto prestrekol kontaktolom, a spoľahlivý kontakt (od cca polovice odporovej dráhy) mal, iba keď som bežec vychýlil prstami na jednu stranu, takže experimenty typu Diava som odsunul bokom.

Spomínaný problém s nedostatočným mazaním pásky napokon problémom nie je: tá B115 mi nemaže korektne pásky, ktoré mi nahrala B-101, ktorá má nesprávne nastavenú geometriu pásku. Preto tú B-101 používam už iba na vymazávanie všetkých nahrávok, ktoré na nej vznikli.. holt, tá B101 bol môj prvý kotučák, a referenčnú pásku na jej nastavenie som bohužiaľ nemal.
Pásky, ktoré mi B-115ka nahrá, aj dobre zmaže - až po hranicu šumu pásky. Pásky, ktoré nahrali lepšie stroje na 19 cm/s (AKAI), maže B115 tiež až na hranicu šumu. Napätie na mazacej hlave dosahuje 39V~, s kmitočtom 110kHz, zmerané osciloskopom, sinus čistý, nezarušený. Opásanie mazacej hlavy je tesné.

Čo sa týka nastavenia geometrie pásku a hláv - v stroji je ešte pôvodný lak na skrutkách, navyše stroj nejaví známky hrubého zaobchádzania, prasklín či škrabancov - a referenčný pásek nemám, takže hláv som sa ani nedotkol. Ale, odmagnetoval som páskovú dráhu vhodne upravenou cievkou z relátka 600ohm, zdrojom 65V~ 50Hz.

Prepínače S1, S2 a S3 - prepínanie stôp a monitoringu - fungujú spoľahlivo, bez praskotu. Dúfam že tak aj ostanú, nedeštruktívne rozobrať nejdú. Shocked

Chystám výmenu obloženia gumových medzikol (novovýroba). Aký "najšetrnejší" prístup odstránenia tých maličkých poistných krúžkov, segeriek, poznáte? Rozťahovať šrobovákom ich príliš nechcem, no a nejedná sa o poistné krúžky, ktoré by mali vyvrtané diery pre tenké zahnuté kliešte.


Naposledy upravil nixdorf dne pá únor 23 2018, 10:30, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
elektrosvit



Založen: Jun 27, 2016
Příspěvky: 2514

PříspěvekZaslal: pá únor 23 2018, 10:30    Předmět: Citovat

Stahuji je kleštěmi. Roztahovat šroubovákem ne, zničí se. Při zpětné montáži používám k vymezení vůle použité holicí čepelky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
nixdorf



Založen: May 06, 2017
Příspěvky: 570

PříspěvekZaslal: pá únor 23 2018, 10:38    Předmět: Citovat

Vďaka za radu. A teraz vyzniem možno ako totálny laik, ale, snáď ma ospravedlníte: jedno "céčko" do jedných klieští, druhé do druhých, odtiahnuť od seba a ťahať zároveň hore ? Laughing

Viem, že na klasické segerky existujú kliešte s tenkými nožičkami na konci, ovšem tu by som ich asi akurát tak zlomil, kedže z tých "céčok" majú tendenciu sa vyšmyknúť.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: pá únor 23 2018, 11:04    Předmět: Citovat

Na tyhle pojistky musí být kleště, u kterých jdou špičatý čelisti při stisknutí rukojetí "od sebe" a jejich lehce přikalený, kulatý špičky nesmí být moc kónický a jakoby vyhnuté od sebe, aby z nich pojistka nesjížděla. Mám čoveče jedny úplně celej dosavadní život, už někdy od střední. Měl jsem je celou dobu v práci a neprdly ani na pojistkách, navlíkaných na šestku kulatinu - na hřídelky potenciometrů. Není na nich žádná firma, jen jakoby značka "diamantu". Původně neměly ani rukojeti a ty špičky mi vybrušoval a kalil táta..Kupoval jsem je jako soplák v Mototechně.
Pleteš si pojistný kroužek se Seegerovou pojistkou. Seegerovka se navléká do zápichu na hřídeli, pojistný kroužek, jaký je v magnetofonech, zápich nepotřebuje.
To, co je v našich magnetofonech, je jenom varianta klasického pojistného kroužku "céčka" jak říkáš.


Naposledy upravil sinclair dne pá únor 23 2018, 11:10, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
elektrosvit



Založen: Jun 27, 2016
Příspěvky: 2514

PříspěvekZaslal: pá únor 23 2018, 11:05    Předmět: Citovat

Nene, jedna čelist se dotýká výstupků, "céček", druhá protější strany. Pevně stisknout a opatrně stáhnout. Je to trochu prasácké, uznávám. Vím, že existují speciální kleště, jaké jsou na fotce. Ale na tyto drobné jsem žádné neviděl. Možná ve fabrice nějaké měli, nebo nějaký speciální nástroj.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
nixdorf



Založen: May 06, 2017
Příspěvky: 570

PříspěvekZaslal: po březen 05 2018, 21:46    Předmět: Citovat

Ďalší update Wink

Na stroji som ďalej vymenil gumové obloženia prevíjacích medzikol a (počas pretáčania vzad) škrípajuci remen, spájajúci motor s predlohou, ktorý už vnútri mašiny stihol narobiť čierne "smeti". Pôvodný trojuholníkový prierez som nenašiel, tak som použil kruhový (valcový). Mašina razom zmlkla od pazvukov, čo hodnotím ako pozitivum.

No, a to prinieslo so sebou problémy: nový remen a gumové obloženia odhalili, že má magič nesprávne nastavené vôle (fúgu) medzi unašačmi a medzikolami - na pravej strane fajn (1,5mm), ovšem na lavej strane menej ako 0,5 mm; v kľudovom stave sa "takmer" dotýkali. To malo za následok, že po zaradení pretáčania vzad sa začalo pretáčať s veľkým krútiacim momentom (a ešte v dobe dráhy prepínača, kedy unašač bol brzdený filcom) - no a buď to kompletne zastavilo sieťový motor, alebo - ak sa to rozbehlo, tak to páskou škublo a zaseklo ju pod kotúč - prípadne rovno roztrhlo vejpůl.

Po opravení tohto šlendriánstva nasledovalo ešte vyriešiť brzdy - smyčkovalo to sem tam aj pri zastavovaní, ale nie často. Filce, napriek tomu, že sú pekne čisté a biele, sa už odliepali z medeného pliešku. Ale to nie je nič, s čím by si neporadil kyanoakrylát.

No a potom zas zázračne prestalo svižne prepínať rýchlostí 9 a 19cm/s; začalo medzi nimi rachotiť. Myslel som, že keď sundám zadnú stenu magiča a oddelím ju preč, tak položenie stroja [vo vypnutom stave!!] na mäkkú posteľ prikrytú dekou nenapácha nijaké škody. Mýlil som sa. Zas som musel patrične "prihnúť" vodítka remeňa od zotrvačníka tak, aby bola medzi nimi potrebná vôľa - ale aj, aby spoľahlivo tie rýchlosti preplo. To je past vedle pasti!

Zatial šlape.. Ale sem tam si pritom človek vie zanadávať ako Luboš Lakatoš.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Opravy a restaurování starých elektropřístrojů Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.18 sekund