Založen: Oct 03, 2005 Příspěvky: 1527 Bydliště: nedaleko Humpolce
Zaslal: út březen 13 2018, 20:28 Předmět:
Nevim co furt kolem tý nabíječky špekujete. Tak jak je, funguje naprosto bez problémů. Velkou výhodu vidim v blbuvzdornosti a geniální jednoduchosti, oproti operákovejm orlojum od Budínskýho. Trafo trochu slyšet je, ale žádný ohlušující řev se nekoná. Víc než trafo mi drnčí mizerně stažený jádro tlumivky.
Naposledy upravil Milan_F dne ne říjen 14 2018, 9:43, celkově upraveno 4 krát.
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6509 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: út březen 13 2018, 21:04 Předmět:
No, s bráchou jsme nabíjeli už snad sto různých aut, i současných a nikdy AKU neodpojujem. Pokud neklekla bat. úplně, pak ještě nastavovat nějaké hodiny atd.. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31843 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út březen 13 2018, 21:18 Předmět:
Někdo říká odpojovat, někdo neodpojovat...
Každopádně - nabíječku s kondenzátorem na primáru trafa bych přímo k autu nepřipojoval, jedině k baterce s odpojeným aspoň jedním pólem. Důvodem je nakmitaný napětí na trafu vinou rezonance při odpojený zátěži - tam když je často víc jak 100V, tak taková špica už může s autoelektronikou i přes paralelně připojenou minimální imprdelanci akumulátoru (která hodně požere) zamávat jak cugsfíra s regrutem. Tím pádem to tenhle typ nabíječek přímo diskvalifikuje z nabíjení baterek v autech s batery-managementem a s nejrůznějšíma rekuperačníma systémama a systémem STOP-START, který se musejí dobíjet se záporným pólem nabíječky na kastli a neodpojenou baterkou = aby elektronika v autě dokázala vyhodnotit pomocí kostřicího kabelu jako bočníku do baterky dodanej proud a nezbláznila se z toho. Když už se musí použít taková nabíječka, tak s předzátěží = halogenkou aspoň dočasně připojenou ke svorkám, aby odběr proudu shodil okamžitou hodnotu napětí na výstupu nabijáku na aspoň bezpečnější úroveň.
Jinak samotný nabíjení by se mělo dělat mimo auto - pokud nemá nabíječka hlídání maxima napětí, aby se dobíjení ukončilo před nasazením masívního plynování baterky a tím před začátkem rozstřiku kyseliny do okolí.
Takže co nejstručnější odpověď - s primitivní nabíječkou kondík-trafo-dioda nabíjet mimo auto a hlídat teplotu, napětí, hustotu a hladinu elektrolytu manuálně, s vysoce sofistikovaným procesorovým heblem lze bez skrupulí nabíjet i bez odpojení přímo v autě. Otázkou zvostane co si počít se všema možnýma nabíječkama "mezi tím" ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: út březen 13 2018, 22:19 Předmět:
Milan_F:
Tož tomu říkám blbuvzdorný stroj! Skvěle!
Co v tom máš za trafák, resp. s jakým sekundárem?
Vypadá to skoro jako 500VA trafák, jaký se používal v divadelních reflektorech s nízkovoltovými žárovkami E40 24V/500W.
Je to on, nebo je to bývalý 500VA bezpečák z rozvaděče?
Sekundáry původně paralelně, ale teď "v sérii", se středem?
Z toho mi bez viditelné úpravy vinutí vychází 2x24V.
Ta elektrárna na voltmetru, to je co?
A ten chladič - ustojí to i při plným proudu, dlouhodobě a uzavřený?
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6509 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: út březen 13 2018, 22:53 Předmět:
Taky mám z 500VA. Myslím, že sec. jsem trochu ubral. Dává 20A trvale. Vyfotím. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Založen: Oct 03, 2005 Příspěvky: 1527 Bydliště: nedaleko Humpolce
Zaslal: st březen 14 2018, 5:54 Předmět:
Trafák je asi rozvaděčovej, na štítku je typ JBC 05 9 0 8, 400VA, 220 - 380V / 24V / 16,7A, předěláno na 2x24V. Chladič je při 5A vlažnej, víc hřeje trafo, tlumivka a výkonový odpory. Deska na voltmetru je posunutá nula (nedavno tu bylo o tom debata) a přidán jednoduchý obvod , aby při odpojenym aku nešla rafika za roh. Hrníček - co jsem našel - Al 630, H21 asi... už si napamatuji.
Edit: Při větších proudech dělala nabíječka rotiku. Rafika ampermetru se třásla jak drahej pes a trafo vrčelo. Dal jsem přes oba tyristory RC člen 100n + 100R a byl klid i při 10A.
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6509 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: st březen 14 2018, 14:10 Předmět:
Ta moje umí i pomoc startu, tak 50A chvilkově. Nucené chlazení dle termostatu. Aut vypnutí nabíjení nastavitelné normal nebo max, aby AKU pěkně pobíral ampéry. Zpětné vybíjení. Ochrana proti přepólování relátkem.
Tu USSR donesl známý, po zběžném pohledu vypadala uvnitř úplně KO mimo trafa, tak jsem mu nabídl stovku. Pak jsem ji prošel pořádně a byl to je vývod, který uvnitř nastavil nějakou 0,5. Přepínání odboček, V-METER, nemá aut vypnutí. Bytelná ruská práce.
Dal jsem tam naši smečku, foto bylo vedle. Nejsou ještě všechny:-))))
Nedávno jsem zde sháněl odporový drát (přepálený po přepólování připojeného auto AKU. Nabíječka už funguje-vyměněný bočník a dvě diody. Nabíječku používám cca 40 roků-večer nastavím nabíjecí proud podle stavu AKU a ráno vypnu. Nabíjecí proud si drží po celou dobu nabíjení. Myslím že nabíječky mají být co nejjednodušší a blbuvzdorné.
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6509 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: čt březen 15 2018, 12:12 Předmět:
Máš pravdu. Ale ona je nabíječka a nabíječka. Někomu stačí mrňous na pár ampér, někdo potřebuje lepší "dělo". Klekla baterka, potřebuju nastartovat. Peru tam co nejvíc, třeba 30A. Pak pomůže nastartovat a mohu si jet koupit novou. To 8A nedokáže. Vesměs ty větší obsluhují lidé, kteří o tom něco ví, nezkouší to zkratem ap. To už snad jen staří mistři. _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: čt březen 15 2018, 13:15 Předmět:
ufero, není tahle Tvoje nabíječka /grec, jeden tyristor a bez tlumivky/ trochu na štíru s účinností - teplem? Netopí to moc?
Milan_F: jestli máš régl - nechceš prosím zkusit ujet dolů se sítí, kolik napětí by tomu ještě stačilo na sekundáru? Ať počítám všecky úbytky sebevíc velkoryseji, pořád mi tam někde lítá asi 2x5V napětí navíc.
Při téhle pulsní regulaci by mělo teoreticky stačit na "vtlačení" plnýho proudu do akumulátoru nějakých 2x19V max., i když započítám úbytky na tyristorech, na bočníku, na měřáku, na tlumivce a na jističi.
Nechceš to zkusit?
Založen: Oct 07, 2012 Příspěvky: 1268 Bydliště: Brno
Zaslal: čt březen 15 2018, 15:09 Předmět:
Těch 2x19V z tvrdého trafa bude stačit!
Já mám nabíječku se starým, zhruba 300VA žhavicím trafem z elektronkového mix-pultu, ještě M-plechy a naprázdno dává jen 18,5V.
K tomu regulátor s charakteristikou I, podle AR10/81 - akorát, že tam autor použil sekundár 2 x 29V (asi zbytečně moc) a jen dvojici tyristorů. Já mám tyristorový polomůstek (tzn. 2x KT712 a jedna 40A dvojdioda z PC zdroje, dohromady tvoří gretz... ), takže stačí jednoduchý sekundár. Do 12V aku (a samozřejmě i do zkratu ) dá přes 10A - měření ručkovým A-metrem v sérii s tlumivkou... a až kolem 10A začíná být trafo trošku slyšet. Po několikahodinovém nabíjení proudem 8A má trafo tak 50 stupňů (odhad, dá se na něm udržet ruka).
Tyristory jsou buzené přes trafo v hrníčku cca 20mm z H12 a je tam 3x60 závitů - vinutí 3 drátky současně je jednoduché a když se označí začátky a konce, nedá se to splést a chodí to na první zapojení.
Jako nejslabší místo se časem ukázalo klasické staré bakelitové pojistkové pouzdro s 10A pojistkou ve výstupu - s diodou D6 jako ochrana proti přepólování aku. Pokud není dobře vyčistěné a natvrdo utažené, tak se zahřívá, až je bakelit cítit.
Založen: Nov 05, 2010 Příspěvky: 5998 Bydliště: okr. Vyškov
Zaslal: čt březen 15 2018, 16:43 Předmět:
Stavěl jsem jednoduchou nabíječku 12V/5A pouze s jednopulsním usměrněním, bez problémů fungovala i při 20V.
Autor zapojení použil trafo 22V. Při dvoucestném usměrnění musí 19V s rezervou stačit.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.