Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

O nabíječkách ze "staré školy" a autech
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Milan_F



Založen: Oct 03, 2005
Příspěvky: 1527
Bydliště: nedaleko Humpolce

PříspěvekZaslal: út březen 13 2018, 20:28    Předmět: Citovat

Nevim co furt kolem tý nabíječky špekujete. Tak jak je, funguje naprosto bez problémů. Velkou výhodu vidim v blbuvzdornosti a geniální jednoduchosti, oproti operákovejm orlojum od Budínskýho. Trafo trochu slyšet je, ale žádný ohlušující řev se nekoná. Víc než trafo mi drnčí mizerně stažený jádro tlumivky.


Naposledy upravil Milan_F dne ne říjen 14 2018, 9:43, celkově upraveno 4 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6509
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: út březen 13 2018, 21:04    Předmět: Citovat

No, s bráchou jsme nabíjeli už snad sto různých aut, i současných a nikdy AKU neodpojujem. Pokud neklekla bat. úplně, pak ještě nastavovat nějaké hodiny atd..
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31843
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út březen 13 2018, 21:18    Předmět: Citovat

Někdo říká odpojovat, někdo neodpojovat...
Každopádně - nabíječku s kondenzátorem na primáru trafa bych přímo k autu nepřipojoval, jedině k baterce s odpojeným aspoň jedním pólem. Důvodem je nakmitaný napětí na trafu vinou rezonance při odpojený zátěži - tam když je často víc jak 100V, tak taková špica už může s autoelektronikou i přes paralelně připojenou minimální imprdelanci akumulátoru (která hodně požere) zamávat jak cugsfíra s regrutem. Tím pádem to tenhle typ nabíječek přímo diskvalifikuje z nabíjení baterek v autech s batery-managementem a s nejrůznějšíma rekuperačníma systémama a systémem STOP-START, který se musejí dobíjet se záporným pólem nabíječky na kastli a neodpojenou baterkou = aby elektronika v autě dokázala vyhodnotit pomocí kostřicího kabelu jako bočníku do baterky dodanej proud a nezbláznila se z toho. Když už se musí použít taková nabíječka, tak s předzátěží = halogenkou aspoň dočasně připojenou ke svorkám, aby odběr proudu shodil okamžitou hodnotu napětí na výstupu nabijáku na aspoň bezpečnější úroveň.

Jinak samotný nabíjení by se mělo dělat mimo auto - pokud nemá nabíječka hlídání maxima napětí, aby se dobíjení ukončilo před nasazením masívního plynování baterky a tím před začátkem rozstřiku kyseliny do okolí.

Takže co nejstručnější odpověď - s primitivní nabíječkou kondík-trafo-dioda nabíjet mimo auto a hlídat teplotu, napětí, hustotu a hladinu elektrolytu manuálně, s vysoce sofistikovaným procesorovým heblem lze bez skrupulí nabíjet i bez odpojení přímo v autě. Otázkou zvostane co si počít se všema možnýma nabíječkama "mezi tím" ...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: út březen 13 2018, 22:19    Předmět: Citovat

Milan_F:
Tož tomu říkám blbuvzdorný stroj! Skvěle!
Co v tom máš za trafák, resp. s jakým sekundárem?

Vypadá to skoro jako 500VA trafák, jaký se používal v divadelních reflektorech s nízkovoltovými žárovkami E40 24V/500W.
Je to on, nebo je to bývalý 500VA bezpečák z rozvaděče?
Sekundáry původně paralelně, ale teď "v sérii", se středem?
Z toho mi bez viditelné úpravy vinutí vychází 2x24V.
Ta elektrárna na voltmetru, to je co?
A ten chladič - ustojí to i při plným proudu, dlouhodobě a uzavřený?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6509
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: út březen 13 2018, 22:53    Předmět: Citovat

Taky mám z 500VA. Myslím, že sec. jsem trochu ubral. Dává 20A trvale. Vyfotím.
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Milan_F



Založen: Oct 03, 2005
Příspěvky: 1527
Bydliště: nedaleko Humpolce

PříspěvekZaslal: st březen 14 2018, 5:54    Předmět: Citovat

Trafák je asi rozvaděčovej, na štítku je typ JBC 05 9 0 8, 400VA, 220 - 380V / 24V / 16,7A, předěláno na 2x24V. Chladič je při 5A vlažnej, víc hřeje trafo, tlumivka a výkonový odpory. Deska na voltmetru je posunutá nula (nedavno tu bylo o tom debata) a přidán jednoduchý obvod , aby při odpojenym aku nešla rafika za roh. Hrníček - co jsem našel - Al 630, H21 asi... už si napamatuji.

Edit: Při větších proudech dělala nabíječka rotiku. Rafika ampermetru se třásla jak drahej pes a trafo vrčelo. Dal jsem přes oba tyristory RC člen 100n + 100R a byl klid i při 10A.



Amat_rsk_Radio_A_01_1983_Page_1a.JPG
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Amat_rsk_Radio_A_01_1983_Page_1a.JPG
 Velikost:  124.14 kB
 Staženo:  297 krát



Naposledy upravil Milan_F dne st březen 14 2018, 20:50, celkově upraveno 3 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6509
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: st březen 14 2018, 14:10    Předmět: Citovat

Ta moje umí i pomoc startu, tak 50A chvilkově. Nucené chlazení dle termostatu. Aut vypnutí nabíjení nastavitelné normal nebo max, aby AKU pěkně pobíral ampéry. Zpětné vybíjení. Ochrana proti přepólování relátkem.
Tu USSR donesl známý, po zběžném pohledu vypadala uvnitř úplně KO mimo trafa, tak jsem mu nabídl stovku. Pak jsem ji prošel pořádně a byl to je vývod, který uvnitř nastavil nějakou 0,5. Přepínání odboček, V-METER, nemá aut vypnutí. Bytelná ruská práce.
Dal jsem tam naši smečku, foto bylo vedle. Nejsou ještě všechny:-))))



K1024_20180314-120118.JPG
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  K1024_20180314-120118.JPG
 Velikost:  84.71 kB
 Staženo:  135 krát


K1024_20180314-120044.JPG
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  K1024_20180314-120044.JPG
 Velikost:  120.51 kB
 Staženo:  133 krát


K1024_20180126-114154.JPG
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  K1024_20180126-114154.JPG
 Velikost:  163.41 kB
 Staženo:  136 krát


_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
AlesALF



Založen: Dec 16, 2010
Příspěvky: 206
Bydliště: mezi HK a JC

PříspěvekZaslal: st březen 14 2018, 20:24    Předmět: Citovat

U toho rusáka si hlídej pojistková pouzdra, mě ty mrchy roztavily zadní plastovou stěnu Sad . Jinak souhlas, je to fakt kovařina Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6509
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: st březen 14 2018, 21:00    Předmět: Citovat

Dal jsem naše, starý, bakelitový, mám jich ještě tak čtyřicet.
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ufero



Založen: Jul 24, 2010
Příspěvky: 48
Bydliště: ST

PříspěvekZaslal: čt březen 15 2018, 0:08    Předmět: Citovat

Nedávno jsem zde sháněl odporový drát (přepálený po přepólování připojeného auto AKU. Nabíječka už funguje-vyměněný bočník a dvě diody. Nabíječku používám cca 40 roků-večer nastavím nabíjecí proud podle stavu AKU a ráno vypnu. Nabíjecí proud si drží po celou dobu nabíjení. Myslím že nabíječky mají být co nejjednodušší a blbuvzdorné.


Nab-II.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Nab-II.jpg
 Velikost:  291.18 kB
 Staženo:  138 krát


Nab-II-sch.JPG
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Nab-II-sch.JPG
 Velikost:  56.31 kB
 Staženo:  386 krát


Nab-2-05.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Nab-2-05.jpg
 Velikost:  253.2 kB
 Staženo:  191 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6509
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: čt březen 15 2018, 12:12    Předmět: Citovat

Máš pravdu. Ale ona je nabíječka a nabíječka. Někomu stačí mrňous na pár ampér, někdo potřebuje lepší "dělo". Klekla baterka, potřebuju nastartovat. Peru tam co nejvíc, třeba 30A. Pak pomůže nastartovat a mohu si jet koupit novou. To 8A nedokáže. Vesměs ty větší obsluhují lidé, kteří o tom něco ví, nezkouší to zkratem ap. To už snad jen staří mistři.
_________________
Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: čt březen 15 2018, 13:15    Předmět: Citovat

ufero, není tahle Tvoje nabíječka /grec, jeden tyristor a bez tlumivky/ trochu na štíru s účinností - teplem? Netopí to moc?

Milan_F: jestli máš régl - nechceš prosím zkusit ujet dolů se sítí, kolik napětí by tomu ještě stačilo na sekundáru? Ať počítám všecky úbytky sebevíc velkoryseji, pořád mi tam někde lítá asi 2x5V napětí navíc.
Při téhle pulsní regulaci by mělo teoreticky stačit na "vtlačení" plnýho proudu do akumulátoru nějakých 2x19V max., i když započítám úbytky na tyristorech, na bočníku, na měřáku, na tlumivce a na jističi.
Nechceš to zkusit?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sis2



Založen: Oct 07, 2012
Příspěvky: 1268
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt březen 15 2018, 15:09    Předmět: Citovat

Těch 2x19V z tvrdého trafa bude stačit!
Já mám nabíječku se starým, zhruba 300VA žhavicím trafem z elektronkového mix-pultu, ještě M-plechy a naprázdno dává jen 18,5V.
K tomu regulátor s charakteristikou I, podle AR10/81 - akorát, že tam autor použil sekundár 2 x 29V (asi zbytečně moc) a jen dvojici tyristorů. Já mám tyristorový polomůstek (tzn. 2x KT712 a jedna 40A dvojdioda z PC zdroje, dohromady tvoří gretz... ), takže stačí jednoduchý sekundár. Do 12V aku (a samozřejmě i do zkratu Very Happy ) dá přes 10A - měření ručkovým A-metrem v sérii s tlumivkou... a až kolem 10A začíná být trafo trošku slyšet. Po několikahodinovém nabíjení proudem 8A má trafo tak 50 stupňů (odhad, dá se na něm udržet ruka).
Tyristory jsou buzené přes trafo v hrníčku cca 20mm z H12 a je tam 3x60 závitů - vinutí 3 drátky současně je jednoduché a když se označí začátky a konce, nedá se to splést a chodí to na první zapojení.
Jako nejslabší místo se časem ukázalo klasické staré bakelitové pojistkové pouzdro s 10A pojistkou ve výstupu - s diodou D6 jako ochrana proti přepólování aku. Pokud není dobře vyčistěné a natvrdo utažené, tak se zahřívá, až je bakelit cítit.



Tyr nabíječ s charakteristikou I.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Tyr nabíječ s charakteristikou I.jpg
 Velikost:  138.96 kB
 Staženo:  334 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Milan_F



Založen: Oct 03, 2005
Příspěvky: 1527
Bydliště: nedaleko Humpolce

PříspěvekZaslal: čt březen 15 2018, 16:04    Předmět: Citovat

Regl bohužel nemám...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Achab



Založen: Nov 05, 2010
Příspěvky: 5998
Bydliště: okr. Vyškov

PříspěvekZaslal: čt březen 15 2018, 16:43    Předmět: Citovat

Stavěl jsem jednoduchou nabíječku 12V/5A pouze s jednopulsním usměrněním, bez problémů fungovala i při 20V.
Autor zapojení použil trafo 22V. Při dvoucestném usměrnění musí 19V s rezervou stačit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Další
Strana 6 z 10

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.20 sekund