Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

O nabíječkách ze "staré školy" a autech
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: pá leden 26 2018, 16:06    Předmět: Citovat

Kájo, mrkni na provedení toho trafa, na jeho vývody i na obrysy bývalých budíků. Tohle nepochází z naší, ani speciální produkce a i Mesit UH/Let Kunovice dělal úplně jinak.
Tuzemská armádní a typicky ruská produkce/konstrukce jsou snadno rozlišitelný. Mesit používal skoro zásadně C-jádra až do 2,5kVA /jedno takový je třeba ve zdroji Z-YE1T/X i ve starších/ a jako budíky buď otřesuvzdorný MP, nebo dřív DHR.
Trafa byly typicky československy impregnovaný, podobný druh vývodního drátu nikdo, kdo navíjel i speciální produkci, nepoužíval a už vůbec ne impregnaci něčím bílým. To trafo dozajista nevyrobili tady a podle mě i ten zbytek pod panelem.
Ta jedna slepičí hlava ale vypadá na náš výrobek, ale nemusí být původní. Ruský slepičí hlavy ještě mám a jsou dost bachratější okolo kovový vložky pro hřídel i červíky - tahle vypadá na tu subtilnější českou, tzv. "měřákovou".
Mrkni na barvy ostatních drátů, co jsou vidět pod panelem. Typická ruská temně fialová, šedozelená i jakožebílá.
Já tedy nikdy podobný nabíječ neviděl, ale není možný, že by to Rusáci prostě popsali česky, protože to bylo určený pro naše potřeby - třeba i primárním napájením či používanými aku?
Nebyl by to totiž první ruský výrobek co vidím, popsaný česky.

Co když to některý VOP skládal z dodaných ruských dílů a jen panel dali s naším popisem, aby to vojcli nemuseli pracně luštit, co je na co?

To provedení mi prostě do ČSSR nesedí. Hodně podobně je totiž udělaná zdrojová část ruského, 1kVA RPD zesilovače UPV-1, co mimochodem MÁ panely jednotek taky potištěný zhruba česky, přestože typickým "ruským" bezpatkovým fontem s divným N a R třeba Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá leden 26 2018, 16:33    Předmět: Citovat

sinclair napsal(a):
...
Co když to některý VOP skládal z dodaných ruských dílů a jen panel dali s naším popisem, aby to vojcli nemuseli pracně luštit, co je na co?
...
Možný to je. Ale opačnej postup (jako že by Rusi štancnovali nápisy latinkou) je velice málo pravděpodobnej - když to byli speciálně oni, kdo vyžadoval i na výrobcích našich podniků určenejch pro barter k nim popisky v azbukvicích, zatímco oni jiný než azbukvičný písmo nechtěli umět - kdo byl na vojně, ví dost dobře co všecko jsme se museli učit obsluhovat podle popisků azbukvicema... Přitom jestli jsi třeba viděl fotky palubních desek L-39A lítanejch akrobatickou skupinou Breitling, což jsou kusy pocházející od litevskýho letectva, tak je mají popsaný taky azbukvicema - i když samotný přístroje jsou Metra, Mesit a Metrotechna. Prostě oni jako velící MOHLI KDYŽ SE JIM CHTĚLO, my jako komandovaní jsme BEZVÝHRADNĚ MUSELI - základní princip varšavskýho paktu - ale uplatňovanej i v NATO, když už jsme u toho...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
pepik9



Založen: Aug 31, 2010
Příspěvky: 2397

PříspěvekZaslal: so leden 27 2018, 15:40    Předmět: Citovat

Tady jsou další obrázky. Nebýt českého rytí, podle štítků bych řekl "maďar". Přitáhl jsem to po převratu z kovošrotu, vypadá to, že to bylo demilitarizováno kladivem. Teď už jen překáží.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: po únor 12 2018, 23:59    Předmět: Citovat

Chlapi, co je podle Vás účinnější /teplo/ a blbovzdornější - tyristorová nabíječka s klasickým grecem + 1 řídicí tyristor v kladné větvi, nebo dva tyristory jako součást můstku?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út únor 13 2018, 2:20    Předmět: Citovat

Symetrický vinutí, dvě diody ve vývodech krajů vinutí a 1 tyristor ve společným středu. Nevýhodou je větší potřeba prostoru na vinutí, využíváš vlastně v každej monet jen půlku. Energeticky máš v každý půlvlně úbytek 1 dioda plus 1 tyristor. Řešení s dvojicí tyristorů v polomostu je sice účinnostně na podobný úrovni (taky v každý plvlně 1 dioda plus 1 tyristor v sérii), ale vinutí je líp využívaný = celý vinutí pracuje v obou půlvlnách. Zas se ale víc hřeje než to dvojitý, symetrický ... Půlmůstkový zapojení je ale složitější na generování řídícího signálu. Uřídit 1 tyristor 100x za vteřinu vyjde vždycky součástkově i principiálně jednodušší, než generovat a rozdělovat 2 signály vzájemně fázově posunutý o 180° ovládající dva tyristory, každej 50x za vteřinu. Energeticky nejmíň výhodnej je Graetz a za něj 1 tyristor - máš tam úbytek v každý půlvlně na 2 diodách a 1 tyristoru v sérii.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Milan_F



Založen: Oct 03, 2005
Příspěvky: 1520
Bydliště: nedaleko Humpolce

PříspěvekZaslal: út únor 13 2018, 9:41    Předmět: Citovat

Co tak jednim signálem řídít oba dva tyristory najednou, s tim, že druhej tyristor bude v okamžiku zapálení v závěrnym směru? Vadí to něčemu? Častokrát jsem to takto našel v různejch schematech nabíječek. Gejty oddělený odporama, kondenzátorama či budící trafko s dvěma sek. vinutími, pro každej gejt jedno. Takto to mám v tý tyristorový z ARA 10/1981. K ní dodám, že je potřeba dát přes tyristory RC člen. Bez něj mi to při větších proudech dělalo rotiku. Dal jsem 100n + 100R a byl klid i při 10A.

Nejúčinější je dvojcestnej usměrňovač z tyristorů. Pokud je ovšem k dispozici symetrické vinutí sekundáru...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: út únor 13 2018, 15:07    Předmět: Citovat

Mně taky přijde, že největší účinnost by mohl mít "řízenej grec". Jednak můstkový zapojení má obecně vyšší činitel využití sek. vinutí a fakticky v každý půlperiodě tam bude stejnej úbytek napětí, jako by byl na tvrdým grecu. Jen na tyristorech ve formě různě dlouhýho impulsu.
Takhle to mají řešený i mesiťáci ve všech YE zdrojích až do 60A. Hlavní "váha" regulace je na řízeným můstku a na lineáru pak nechávají "na jemno" zhruba 2,5-3V. Maj to skvěle vymyšlený a skvěle to i funguje. Pro nabíječku není ani potřeba tak velká tlumivka, jako je v těch průmyslákách.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: po březen 05 2018, 19:53    Předmět: Citovat

Rád bych se touto cestou optal lidí, co mají větší zkušenosti s touhle "silařinou":
Proč má tyristorová nabíječka z AR10/1981, o které už tu byla řeč, sekundár 2x29V?
Nebylo by po stránce tepelných ztrát a po stránce činitele využití sekundáru trafa výhodnější, kdyby na jednom silovém vinutí byl dvoucestně řízený můstek a pro řídicí obvod klidně i samostatné tenčí vinutí?
Krom toho se mi zdá, že je v konstrukci chyba: Tyristory KT711 jsou podle katalogu jen pro 3A, každý spíná jednu půlperiodu - takže v tomto zapojení výstupní proud teoreticky 6A být může, ale jak dlouho to ty tyristory v tomto režimu vydrží? A nebude na nich zbytečně velký úbytek, než kdyby se použily třeba 15A typy KT701?
Autor použil trafo dokonce 300VA a sakra tlustý sekundár Soudím, že ty tyristory budou dostávat pěkný šlehy i přes přítomnost tlumivky.
Nepřijde Vám jádro použité tlumivky /správně asi má být EI25x32/ na takový ss pulsní proud poddimenzované?
Je to jen můj laický odhad - soudím tak podle zdrojů Mesit s tyristorovou předregulací. Tam jsou komutační diody na dvojnásobný proud, než diody v řízeným grecu a tlumivka má C-jádro bez mezery, úplně stejného průřezu, jako 2kVA síťové trafo.
Proudovým přesycením tlumivky se při tomto výstupním průběhu z řízeného usměrňovače stane co přesně?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
weed_smoker



Založen: Dec 02, 2011
Příspěvky: 2676
Bydliště: Jaroměř

PříspěvekZaslal: út březen 06 2018, 17:15    Předmět: Citovat

Plechový nabíječky s A-indikátorem a přepálenym trafem opravuju,spínaný plastový ne,obvykle nejdou(jedna vzplála a majitel požár udupal,takže ji zcela zničil).Na opravu tý plechový stačí koupit trafo s 18-20V naprázdno a k tomu složit řídící jednotku podle Budinskýho(tu první z AR A9/92,můstek,tyristor a 2x1458).Chodí to prakticky s čímkoliv a jde využít i trafo se dvouma vinutíma,kde slabšim se napájej OZ pomocí 7812.Silovej usměrňovač může bejt Gratzův nebo i "anglickej" (ze středu trafa + a dvouma diodama z konců - ,ale takový zapojení dělá,že trafo víc řve ) Tyristor asi 2x takovej,co bude maximální proud a dá se použít i neznámej,kterej se použije "by oko",zbavoval jsem se takto šroubovejch tyristorů z USA,který měly jen čísla s pomlčkama.Do série s LED polarity dávám navíc i skleněný,zejména pokud použiju LED novýho typu se závěrnym napětim do 5V(nejobtížnější je vybrat žlutou v G tyristoru,aby co nejmíň prosvítala ve vypnutym stavu tyristoru).
Pokud je k dispozici velkej kryt a dá se sehnat trafo POBS-2,jde z toho složit dost silná nabíječka třeba na pole záložních baterek,který jsou zapnutý furt a vypne se to,jen když vypadne proud.
Na vstupu to má jenom pojistku,vypínač a filtr(obvykle stačí něco jako corcom 3VSK3) podle proudu primárem.
Ta první verze má V-metr z C520 kvůli možnosti nabíjet i malý 6V akumulátory s pár Ah (světelný,hračkářský...),A-metr zapojuju jenom,když ho obsahuje kryt.
Je důležitý tuhle nabíječku nejdřív zapnout a potom teprve na baterku,taky nesměj bejt při zapnutí šluslý krokodýly(nesměj při tom zapnutí ani škrtnout,za chodu je to OK).Pokud je při zapnutí šlus nebo baterka obráceně,vytvoří to zkrat,bo prvotním "srovnávacim" pulzem sepne tyristor a nevypne se,proto dávám obvykle před bočník jistič nebo autonožovku dle (proudu na maximum)x1.5,nejvíc s proudem vypnutí 6-15A,někdy 20 a někde jen T3.15 skleněnou.Nejvíc dostával na prdel bočník,co si pamatuju.Se starejma součástkama to projednou obvykle trafo,můstek i tyristor přežije,některej bočník může změnit hodnotu,např.páskovej půlzávitovej asi 8x10x2mm se při tom šlusu domodra zakalil,stoupla mu hodnota a snížil se maximální proud.Jednalo se o pracovní verzi na stole,bez jističe.Jeden kus prej dostává občas ceres,ale furt funguje,jenom se občas mění pojistka,primární moc ne,ale ta výstupní prej často.
Další věc je napětí a volba OZ.Lepší je použít 1558 nebo 4558,ale s 1458 TESLA (vyzkoušený mam X08,X88 a B04,vždycky 2 stejný) normálně fungovaly i při 38-39V pin#4/pin#8 napájení,starší od ST fungujou taky.
Baterku tim nabíjim zásadně aspoň na plusu odhozenou,nevim co z toho leze a jestli to snese některý elektrický vybavení auta,jako třeba rádio,ovládací bedýnky všeho možnýho nebo nabíjecí regulátor(na vstupu nemá proti kostře nic,na výstupu do baterky je totálně zvlněný DC třeba okolo 20V z tý nabíječky.
BTW.časem se chystám na 3F verzi z tohodle vycházející,ale s 3xTCA780 a můstkem 3D/3T.Válí se mi tu tráfko TBC 3 2525-004 bez jinýho využití (DY1 3x400/3x19V)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: út březen 06 2018, 18:42    Předmět: Citovat

Hele a nebylo by lepší se operákům v nabíječce olova radši vyhnout úplně?

Jinak teda odolnost proti zkratu v jakémkoliv režimu a odolnost proti nechtěnýmu přepólování aku považuju za úplně prvořadý.
Je to určitě jenom můj subjektivní názor, vytvořenej tím, co jsem měl možnost v "ostrým provozu" vidět.
Prostě si myslím, že tyhle dvě uvedený odolnosti by měly být 100% a jsou nejspíš daleko přednější, než je třeba nějaký extra přesný, desetinkový měření proudu velkým budíkem a tak..
Takovej automechanik, co potřebuje fofrem oživit nějaký aku, v tom daným momentu celkem sere na nějaký přednostní připojení aku a až potom do sítě. Co jsem tak viděl, tak všichni co znám, to dělají úplně přesně opačně Very Happy
Jeden z nich dokonce přímo přede mnou "testoval funkčnost" nabíječky tvrdým škrtem krokavců o sebe. Pravda, byla to nějaká rejžácká sračka, co ani neměla síťovej vypínač, natož prosvícenej. Ale myslím si, že i kdyby vypínač byl a svítil, tak ty jiskry na krokavcích jsou směrodatnější, než všecky kontrolky světa Very Happy
Nijak jsem to nekomentoval, ale i podle mě by při takovém "idiot-testu" žádná pojistka vyletět neměla. V tu ránu je to pro tyhle lidi, co furt někam spěchají, přístroj na hovno - když se v něm musí třeba 3x do týdne měnit nějaký pojistky, co ausgerechnet zrovna nejsou po ruce.

Jsou asi jenom dva momenty, kdy by mělo "něco" natvrdo vyletět /anebo nedovolit spustit silový okruh mn/ :
Zaprvý přepólovanej akumulátor a zadruhý vážná porucha regulace/omezení proudu takovýho rozsahu, že by byl výstupní proud třeba omezenej jenom vnitřním odporem trafa.
Na to první by mohla stačit 10A autopojistka a festovní 25A-50A dioda, pokud se v tom skorovybitém aku ještě posbírá těch cca 20A na přetavení 10A pojistky.
Na vážnou poruchu regulace, kdy by na výstupu bylo plný napětí a plnej proud, co dá trafo /otevřený tyristory naplno/ by snad mohla postačit i primární pojistka, ne?

Aktuální hodnota oživovaného, polovybitého či skorovybitého akumulátoru bývá v daným stavu zpravidla o hodně nižší, než je cena fakt dobré, spolehlivé a odolné nabíječky.
Mám za to, že asi žádný automechoš nepřepóluje akumulátor úmyslně - spíš ve spěchu, anebo že má prostě bordel v hlavě, myslí už na něco jinýho, anebo je náhodou barvoslepej. Snad v každým voze, od kterého jsem viděl zvednutou haubnu, jsou dráty k plusovýmu oku červený a mínusový je černý lano.
Krom všeho jinýho jsem ale hlavně viděl, že se /asi z vícero důvodů/ naprosto běžně připojuje už zapnutá nabíječka na neodpojený akumulátor, přímo na voze.

Tak proto si teda myslím, že by nabíječka určitě měla mít v daný okamžik tolik "rozumu", že by při nechtěným opačným připojení buď měla sama něco střelhbitě vyrazit, nebo radši vůbec nedovolit přepólovanou nabíječku zapnout po silové stránce.
To obojí by mohlo jít zajistit celkem jednoduše, ale obojí vyžaduje buď nějaký minimální napětí či schopnost dodat ještě trochu proudu.
Je mi jasný, že ani sebesilnější nabíječka /s omezením proudu/ skrz malý vnitřní odpor akumulátoru neprotlačí do instalace vozu opačnou polaritu, ale...
Dneska jsou ty piksly všecky narvaný elektronikou /jeden z důvodů, proč automechoši při dobíjení akumulátor od vozu neodpojují/ a jeden nikdy neví, kam se proudový pulsy opačný polarity z tyristorový nabíječky dostanou a čemu mohou uškodit.
Co si o tom myslíte?

Když se vrátím k tomu AR10/1981 - proč teda těch 2x29V?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
weed_smoker



Založen: Dec 02, 2011
Příspěvky: 2676
Bydliště: Jaroměř

PříspěvekZaslal: út březen 06 2018, 19:38    Předmět: Citovat

Do takový autodílny bych dal takovouhle nabíječku asi jenom v nástěnnym provedení s pevnym přívodem,kterej se pustí s přívodama ke všemu strojovýmu parku po příchodu na dílnu a otočení hlavákem. Na přicvaknutí krokodýlů stačí prkýnko na zdi,takže se při správnym odložení nešlusnou.U týhle nabíječky jde jenom o ten štěk po zapnutí,jak se prvotně srovná,tak blbuvzdorná je (při zkratu neudělá nic,u přepólování jenom rozsvítí červenou LED a nepustí proud,žlutou to rozsvítí jen s nenabitym a správně připojenym akumulátorem,nejde to bez něj ani nastavit).
Ta nabíječka z AR1981 je možná původně na 24V a pro 12V se jenom měněj hodnoty součástek v řídícím obvodu toho tráfka na buzení tyristorů.Pokud jsou ovládaný podobně jako ten jeden v A9/92 a je tam řízenej ten "anglickej" usměrňovač 2xKT701,musí to trafo řvát jak tur.
Možná mi to ale v nabíječce s takovym usměrňovačem řvalo,protože jsem tam nacpal starý ruský céčkový trafo v zelený barvě.Bylo studený ale řvalo,bylo to i cejtit dotekem.Když byl proud namax nebo naopak žádnej,tak ani moc ne.Nejvíc to řvalo nastavený kolem 40-70% proudu.
Pak někdo preferuje i prostý nabíječky jenom trafo s diodama a pojistkou,případně jsou diody překlenutý odporama,takže to omezeně propouští opačnou půlvlnu(má to nějak regenerovat akumulátor a prodloužit mu životnost,nezkoušel jsem to).
Nabíječku s UC3906 jsem stavěl jednou(do příručního světla s 6V/4Ah Pb) a skládat dělič podle baterky je docela oser,hlavně když nemám odpory natřízený podle hodnot.Tenhle obvod je na autonabíječku nevhodnej,ikdyž je to suprovej nabíjecí obvod na Pb akumulátory.
Nejvíc bych se asi vyhnul nabíječkám s přepínáním odboček a kondenzátorů(obvykle se tam dávaly MP krabicáky,zářivkáče a rozběháče) jako regulaci proudu na primáru.Taková nabíječka může nakmitat klidně přes 100-150V nezatížená a při prvotním ťuknutí krokodýlama o baterku zapojenou do vozidla je to pro elektroniku skutečným šokem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: st březen 07 2018, 11:14    Předmět: Citovat

Ty kondenzátorový nabíječky vždycky byla jenom znouzectnost, jak omezit primární proud trafa, aby se pokud možno nemuselo nic převíjet. Pamatuju i takové, veřejně publikované konstrukce, kdy autor "návodu" byl prostě líný jak veš převinout rozvaděčové trafo 220/24V/300VA, tak se na primár praly různě přepínaný sestavy krabicáků, zářivkáčů a podobných kondů. A zřejmě - aby toho chudák trafo nemělo málo - tak sekundár někteří usměrnili jen jednou 10A diodou. Tvrdilo se jednu dobu, že jednocest má prý při nabíjení staršího olova nějaký regenerační účinky.
Výsledky ale byly dost otřesný. Mě to dostalo taky Very Happy, krom nervů a zbytečný práce mě to stálo jedno zničený - probitý tovární rozvaděčový trafo, dva poničený MP kondy 8uF/1000V a 4 natvrdo probitý diody KY708, v tý době všecko celkem drahý.
Jedinej moment, kdy to bylo schopný přežívat i bez aku, byl stav, kdy za grecem byla vevnitř trvale připojená autožárovka 24V/21+5W se spojenými vlákny. Jenže ta chuděra po asi tak 20-tým zapnutí shořela. Dál jsem po tom už nepátral, byla to pčovina, totálně slepá ulice i pro amatéry a na občasný použití, natož tak na nějaký častější a nešetrný.
V jedný populární knížce z roku 78 jsou tyhle nabíječe ve 4 variantách.

Myslíš, že to impulsní trafo pro tyristory by případně šlo navinout i na něco jiného?
Hrnky nemám zrovna v lásce. Jsou dost křehký, blbě se to vine, vyvádí ven a nejsou k tomu vždycky třmeny. S mosazným šroubem i s papírovou podložkou mi hrnek po čase praskl.
Je po ruce spousta bezpečnostních /4kV/ oddělovacích trafíček s feritovým EE jádrem i plechovým třmenem - ty, co se používaly v TV na galvanický oddělení a úpravu napětí nahrávacího výstupu pro magneťák.
To jadýrko je ferit EE8, jistě bez mezery. Jedny z těchto tráfek /pro výstup z typicky elektronkových ZMF/ mají použitelný, šikovný převod a dají se zapojit jako nf linková/oddělovací.
Ale ty typy, co mají už napohled míň vinutí na cívečce a co pocházej z TV s polovodičovou ZMF, tak ty mají převod i odpory vinutí úplně nahovno, v původním stavu jsou na totéž Very Happy a tak bych to chtěl zkusit pro ty tyristory. Všim jsem si, že v továrním, divadelním stmívači TS150, kde jsou použitý dva 25A modrý tyristory ČKD, je na řídící desce použitý úplně stejný, taky feritový EE8 trafíčko.
Při impulsech 100Hz a při přenášeným budicím výkonu záleží hodně na druhu toho feritu?
V té nabíječce z AR10/81 autor nespecifikuje ani AL, ani materiál toho 26mm hrníčku. Tak mě napadlo, že až budu tu nabíječku testovat, že zkusím místo toho hrnku použít to EE8 jadýrko. Budit to bude dva KT708. Chci zkusit použít tovární, 250VA síťák 2x28V původně z AUJ635 a réglem jít se síťovým napětím dolů, kam až to na 12V aku půjde uřídit někde do 6-8A.
Prostě chci zjistit, proč tam je předepsaný tak vysoký napětí.
Tolik úbytků po cestě tam zase není.

Jak se dají od sebe bezeškodně oddělit malý, EE feritový jadýrka starší výroby, co mají půlky slepené k sobě nejspíš epoxidem?
Mám ještě ty samý jadýrka EE8 v transformátorcích z nějakých velkých, určitě telekomunikačních desek, osazených součástkami převážně RVHP výroby. Asi taky signálový, s převody blízkými 1:1 a ss odpory vinutí v řádu pár stovek ohmů. Ty jsou ale něčím slepený.
Zkusit dvě páječky naráz, z obou stran současně, aby se to nerozlámalo pnutím?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
CharlesBass



Založen: Apr 15, 2009
Příspěvky: 63

PříspěvekZaslal: st březen 07 2018, 14:44    Předmět: Citovat

weed_smoker napsal(a):
Baterku tim nabíjim zásadně aspoň na plusu odhozenou ...
Malé podotknutí pro všechny, vycházeící z praxe: Akumulátor vozidla je nutné odpojovat vždy přednostně na pólu který je ukostřen - odstraní se riziko zkratu nářadí s kovovými (ukostřenými) částmi vozidla (zbývá už jen možný zkrat mezi oběma póly). Obvykle je ukostřovací svorka i lépe přístupná (nevisí na ní tolik kabelů či svorkovnice pojistek atp). Samozřejmě dnes je riziko zkratu menší - auta jsou plastová, ale i tak není opatrnosti nazbyt. Kdysi ve škodovkách i žigulikách se "svařovalo" častěji. Ve škodovce 120ce byla baterie utopená v plechovém kastlíku s miniálním manipulačním prostorem Very Happy ) Utavené celé svorky baterie, vypálené klíče a části karoserie v místě zkratu nebyli ojedinělé Smile Proto jsem se upozornění a varování jakožto automechanik dozvěděl přímo z učebnic i od mistrů OV. Samozřejmě chápu přístup elektrotechniků a elektroniků, kteří mají praxi s odpojováním především u neukostřených (živých) přívodů Smile

Co se týče odpojování kvůli elektronice auta - "neznámé" staré nabíječky mohou opravdu ohrozit některé ŘJ vysokým (vyšším než jemnovitým) napětím. Alternátor při provozu dává 14,5V a nevěřím, že by z něj napěťové špičky nikdy neprolezly. Co je ovšem nepřípůstné určitě je nabíjet automobil, který má řízené nabíjení/hlídání napětí akumulátoru. Tam je opravdu lepší svorku odpojit. Procesorem řízené nabíječky dnes ale už umožnují i režim nabíjení/udržování i při akumulátoru zapojeném do sítě vozidla .... běžně to v práci děláme i přes systém toho "battery managementu" Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: st březen 07 2018, 16:33    Předmět: Citovat

Ano, já to vidím prakticky denně na dvoře nedalekého autoservisu. Roztahané min. 3 prodlužky z navijáku, tři nabíječky jen pod přizvednutou haubnou. Někdy je to tak, že pod skoro zavřenou haubnu prostě vede CYSY kábl a nabíječka leží někde v prostoru motoru, pokavad se tam vejde.
Jednou jsem se podíval pozornějc a všecky nabíječky byly připojené natvrdo, k neodpojeným akumulátorům.

Alternátoru se logicky nemá co stát, ten chrání svým závěrným napětím diody dvoucestného 3F-6F usměrňovače. Pokud není zapnutý klíč, tak je i regulátor bez napětí, odbuzený a vypnutými relátky nejde šťáva do spousty další elektroniky. Ale do další spousty jde a to i bez zapnutého klíče.
Aby se něco vážného stalo, tak by případná napěťová špička svou pp velikostí musela překonat faktické Uka diod usměrňovače. Troufl bych si říct, že i ty nejmizernější KYZ70/75 ve starých Škodovkách měly určitě Uka>100V.
Vyslovil jsem obavu, zda by cokoli z elektrovýbavy nemohly poškodit tlumivkou neodstraněné napěťové špičky, vycházející z opravdu výkonné tyristorové nabíječky.
Která zrovna teď pere do předtím úplně vybitého aku třeba 10A, co nejsou tak úplně stejnosměrné. Prostě auto přitáhli na laně, nebo na podvalníku, nebo je úplně vybitý dlouhým stáním a je akutní potřeba akumulátor co nejrychleji oživit.
Přepínači s polohou "FAST" je podle obrázků vybavován každý druhý rejžák za litr. Je ale otázka, co si podle rejžovýho uvažování pod tím výrazem "fast" představit, žeáno.
V takovém případě, tedy při úplném vybití je vnitřní odpor akumulátoru o hodně zvýšený, zajímal by mě aspoň rámcový odhad řádu. A pak následná schopnost takto úplně vybitého aku, zachytit případné špičky svou kapacitou.
Počítám, že vnitřní odpor akumulátoru, co už není schopnej ani rozsvítit kontrolky na palubce, nebude zrovna nejnižší. Jde o desetiny, nebo až jednotky ohmů - v tom daném okamžiku, kdy je úplně prázdný?

Zajímá mě i odhad dění v případě totálně vybitého aku a nechtěně opačného připojení nabíječky.
Zase - vnitřní odpor úplně vybitého aku je vysoký /kolik asi?/ a zajímá mě, zda přes takto velký vnitřní odpor by výkonná nabíječka byla schopna "protlačit" do instalace vozu určité napětí opačné polarity.
To by se nejspíš nelíbilo vůbec ničemu polovodičovému.
Paradoxně by při "vtlačené" opačné polaritě, tedy od nabíječky směrem do vozu, zajistily praktický zkrat výstupu nabíječky asi jako první v řadě silné diody usměrňovače alternátoru.
Mimochodem - co to je za diody, že dnešní alty dávají "běžně" 120-150A??
Opačnou polaritou by se diody alternátoru otevřely až od cca 0,5-0,6V, což je Uak běžných, silných Si diod.
V alternátorech se Schottky, nebo jiné speciální Lo-drop diody ještě nepoužívají - nebo už taky?
Nenapsal by prosím někdo z oboru, co za diody je v "běžném" alternátoru 150A?

Dneska jsou výkonové fety s nízkoprahovými reverzními diodami u aut v kdečem, počínaje blbým osvětlením interiéru, přes větráky a konče v několika ŘJ, pro každou pomocnou funkci extra. Přepětím opačné polarity je tedy teoreticky ohroženo skoro všecko, snad krom cívek relátek a klaksónu..

V tomto momentu mě teda zajímá názor, zda by nějaká výkonná, tyristorová nabíječka /v kombinaci s úplně vybitým aku/ i přes dobré proudové omezení byla schopná opačnou polaritu, anebo velké napěťové špičky opačné polarity do instalace "vtlačit".
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
weed_smoker



Založen: Dec 02, 2011
Příspěvky: 2676
Bydliště: Jaroměř

PříspěvekZaslal: st březen 07 2018, 17:52    Předmět: Citovat

To budicí tráfko pro 2 tyristory se vyrábí (např.SCHAFFNER IT314) nebo jdou použít 2 jednoduchý s primárem do série.Lepený jádra se údajně povolujou varem ve vodě,ale některý nejdou.Mohly by povolit i v nitroředidle,jenom u toho pravděpodobně přijdeš o plastovou kostru.


V mym autě ke snazší přístup zrovna ke kladnýmu (je tam u mínusu takovej úchyt a ta rozpěrná tyč,co překáží když se baterka vytahuje ven).Pokud to povoluju izolovanejma kombinačkama,není kde škrtnout.Až tim budu muset nabíjet baterku v nový XC60,vyndám ji úplně a odnesu to nabíjet do chodby,kde je teplejc.(ona se ta XC60 nevejde do garáže).

BTW.Nejsou ty moderní alternátory vícefázový,než 3F a 6F (třeba 12F nebo i víc),pakby tam bylo víc menších diod nebo 1 mnohoanodová se společnou katodou a 1 opačná(obdoby KY940/950,ale silnější a s víc vývodama,třeba v altíku 2ks 6A/1K + 2ks 1A/6K).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Další
Strana 5 z 10

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.18 sekund