Kedysi v autoškole sme sa učili, že koleso má byť utiahnuté tak, že v prípade defektu ho dokáže povoliť žena kľúčom z výbavy. No je nová doba. Treba k tomu momentový kľúč, alebo rázový uťahovák, alebo metrovú trubku na kľúč
Raz mi menili olej v servise. Za pár dní kvapkal olej okolo vypúšťaku z vane. Tak som ho vybral a našťastie len na skrutke strhnutý závit. Určite ho dorvali uťahovákom.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 33853 Bydliště: Bratislava
Zaslal: út srpen 27 2019, 21:31 Předmět:
Kolesa utahujem len rukami. Uvolnovanie vacsinou rukou uz nejde - vtedy sa postavim jednou nohou na koniec kluca a pohupujem, kym to nepovoli. Najviac to byva utiahnute zo servisu.
Založen: Jan 19, 2005 Příspěvky: 3362 Bydliště: Haná / N.J.
Zaslal: út srpen 27 2019, 21:57 Předmět:
Ne náhodou jsou ty standardní klíče/kříže v sadách tak dlouhé. Normální člověk pak rukama vyvine adekvátní moment. Kdo na utahování bere trubku je prase a kdo ji bere na povolování buď nemá štěstí na servis, nebo nepřezouvá.
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: út srpen 27 2019, 22:14 Předmět:
Výrobce auta mi předepisuje pro lité disky utahovací moment 120Nm, takže to tak dotahuju momentovým klíčem. Pokud by si snad kolo na autě měla měnit moje žena, tak je v kufru teleskopický klíč na kola s délkou skoro 1m. S tím to kolo povolí i dorostenec.
taky jsem ho měl a s více než polovinou šroubů utáhnutých na 120 Nm měl problém. Je diskomfortní, když zvedneš auto na hever a pak zjistíš, že musíš s kolem dolů, protože ti utahovák šroub nepovolí a ty to musíš dělat na zemi klíčem. To se mi te´d se vzduchem nestává.
Jinak když utáhneš kolo z lehkých slitin po nasazení momentem 120 Nm, tak se ti za sezonu ten šroub do hliníku zažere a zpět to musíš povolovat vetší silou. A to se ani nebavím o tom, že po utažení kol by se po cca 200 km měly šrouby znova překontrolovat, eventuelně dotáhnout. Hádám, že tady na ten úkon do servisu už nikdo nejezdí a každý to dá podle citu.
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1282 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: st srpen 28 2019, 22:23 Předmět:
v jednom pneuservise kde som chodil, momentak nepoznaju vobec
v druhom, frajeri, maju momentak ale... , skrutky najprv dorvu pneumatickou utahovackou na max a nasledne uz len prilozi momentak a cvakne uz bez pootocenia skrutky.
na jar som mu povedal ze na mojom aute to spravi tak ako sa to ma robit, ubral som pneumatiku na minimum, nasledne uz momentakom skutocne zatiahol skrutku na moment ale ked to cvaklo tak sa mu to zdalo malo a tahal dalej, v zime sa postup opakoval, zas som ho upozornil ze je a zas nic. Kupil som si momentak a budem si kolesa menit sam.
Připojím se do tohoto vlákna když už je tady řeč o momentových klíčích - co si myslíte o tomto:
https://www.aliexpress.com/item/4000165060632.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.75882e0ewd1aQz
viděl jste takovýto momenťák někdo naživo?
Přesnost by podle mě měla být slušná (při dnešních přesnostech a cenách tenzometrů), ale nevím zda pak v praxi nepřekáží ta "krabička" nasazená na ráčně.
Preco by mala prekazat? Dlhe orechy ci predlzovacie tycky predsa nie su ziadna vzacnost Ale neviem si v praxi predstavit, kde by som naozaj potreboval taketo presne meranie momentu
Jasně že takto přesně měřit moment nepotřebuju. Teď jsem měl půjčený malý mechanický momenťák se kterým jsem si prošel doma většinu jízdních kol v rodině které obhospodařuju a překvapilo mě že dost spojů bylo dotaženo málo (u cyklosoučástek bývají utahovací momenty přímo natištěny na komponentu), tak jsem zvažoval že bych si nějaký malý momenťák primárně na cyklo pořídil a tento digitál z číny (rozsah 0,3-30Nm) vychází cenově lépe než mechanický tady v Čr
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.