Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9667 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: so prosinec 30 2017, 8:08 Předmět:
no zkrátka: napadlo mě či libovolná univ. hlava 1/4 stopá mono může prostou úpravou zapojení pracovat jako 2-stopá stereo ale nabyl jsem přesvědčení že ano, ANP935 je toho příkladem _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Feb 02, 2011 Příspěvky: 491 Bydliště: Bratislava IV
Zaslal: so prosinec 30 2017, 9:47 Předmět:
Konosuke: Nahrávať nové záznamy na ňom už nie. Pokiaľ by sa nahrávalo z gramofónu alebo FM tak by to s dobrým záznamovým materiálom asi bolo možné. Použitie kaziet IEC II (CrO2) je u Sony z tohto obdobia bohužiaľ problematické (o tom nižšie). Na nové uspokojivé záznamy z CD a PC je podľa mojich výsledkov potrebný magnetofón s Dolby C(S) s HX PRO a dobrá TDK SA. Na záznam používam Sony TC-K790ES.
U tejto generácie kazeťákov Sony sú netypické hodnoty predmagnetizácie pre materiál FeCr a CrO2. Pre FeCr sa oproti Fe pridá asi 15% a pre CrO2 iba 30% (2,3 dB). Normálne sa u CrO2 používa pracovný bod až +6 dB. Vysvetlenie môže byť v tom, že feritové hlavy až tak veľký predmagnetizačný prúd neznášali. O tých hlavách vtedy kolovali rôzne mýty. Možno preto v Sony používali proprietárny (vlastný) záznamový materiál, napr. pre CrO2 predávali v Tuzexe kazety s označením CDα. Kazety od Agfa, BASF, Maxell, TDK nehrali u týchto kazeťákov dobre, ich výstupná úroveň signálu bola asi -4 dB. Teraz, keď som tam namontoval hlavu z Permalloy tak asi skúsim nastaviť prúd pre TDK SA.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19522 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so prosinec 30 2017, 10:33 Předmět:
konosuke napsal(a):
no zkrátka: napadlo mě či libovolná univ. hlava 1/4 stopá mono může prostou úpravou zapojení pracovat jako 2-stopá stereo ale nabyl jsem přesvědčení že ano, ANP935 je toho příkladem
Samozřejmě, že může, a taky pracuje. Nejen ANP935, ale každá čtvrtstopá hlava. Teda u magneťáků na pásky široké 6,25 mm to platilo po celém světě.
Když už přece byly stopy přiřazené monofonnímu záznamu ("přes jednu" byly uspořádané z konstrukčních důvodů, aby byly systémy hlavy dál od sebe a navzájem se ovlivňovaly co nejméně, a také se to osvědčilo při snímání půlstopého stereofonního záznamu, který zabírá celou šířku pásku, ale uprostřed je větší mezera, takže horní systém hlavy "zabírá" celou výškou, dolní různě velkým podílem, podle původní šířky stopy půlstopého záznamu, no tak se pravému kanálu přidalo), nebyl přece problém zapojit každý systém hlavy na vlastní záznamovou a snímací cestu. A, protože páskové magnetofony měly od počátku možnost volby použité stopy, a to jednotlivě, bez ohledu na to, zda šlo o monofonní nebo stereofonní přístroj, a pásků čtvrtstopě mono i stereofonně nahraných běhalo po světě miliony kilometrů, nedovolili si výrobci magnetofonů toto uspořádání změnit kvůli kompatibilitě záznamů.
U kazeťáků s pásky šíře 3,81 mm je situace jiná - nemají přepínač stop, takže na pásku je buď jedna monofonní stopa, nebo je rozpůlená na dvě souběžné stereofonní. Kazetu lze pak přehrávat jak stereofonní hlavou, tak v jiném přístroji hlavou monofonní, protože její systém zabírá obě stopy stereofonního záznamu.
Vynechal jsem systém Elcaset s páskem 6,25 mm v kazetě, který byl od počátku koncipován jako stereofonní, tedy zde mohly být stopy uspořádány v podstatě libovolně, stejně systémy hlavy nešly přepínat.
U kazetových systémů pro diktafony se pro změnu nepočítalo s vícekanálovým záznamem, tak i o nich nemá smysl se bavit.
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: so prosinec 30 2017, 12:14 Předmět:
FeCr byl vůbec problematický záznamový materiál..
Mám fantastický portable, Sony TC-D5M a ten má bohužel jednu manuální polohu přepínače materiálu z tohoto období - tedy buď FeCr, nebo automatický přepnutí kazetou mezi Fe/Cr/Me.
Což je samozřejmě zvláštní uspořádání a asi i blbý - FeCr je totiž nutné volit individuálně ručně, protože mechanika sama tento typ nepozná.
FeCr kazety se ohledně auto-přepnutí vlastně chovají jako Fe - pokud se to zapomene přepnout ručně a před záznamem, tak to nezachrání už ani Dolby, je to hrozně převýškované a šumí to jako prase.
Založen: Feb 02, 2011 Příspěvky: 491 Bydliště: Bratislava IV
Zaslal: so prosinec 30 2017, 12:33 Předmět:
Ja som FeCr kazety v podstate nemal až na nejakú desiatku Magna Ferro-Chrom - to sú maďarské kazety s požitím materiálu BASF. Dodnes nie je možné ich optimálne využiť. V prípade, že je predmagnetizácia v poriadku, tak priebeh záznamového zosilňovača nesedí. Ešte dosť dobre hrajú v Unitra M8011- malá čierna kocka. Čo je zaujímave, nemajú otvor na automatické prepínanie typu. Iné, pravé Agfy a BASF ten otvor majú.
Ten Sony TC-D5M by som rád mal, z tej kategórie mám iba TC-153SD.
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9667 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: so prosinec 30 2017, 12:46 Předmět:
audio kazety syst. CC Philips byly fantasticky kompatibilní a přehravatelné na čímkoliv - domácím hi-fi systému, rádiojezevčíku, walkmanu i autorádiu, hrací doba mono či stereo byla stejná...komerční nahrávky ošetřené dolby NR hrály uspokojivě na mašině bez dolby, mírný zdvih výšek nevadil, naopoak, americké 8-stopé RCA se v Evropě neprosadily zrovna jak jmenovaný soňácký formát Elcaset no nicméně je to překonaná kapitola dějin přelomu 60/70 let což se v plné slávě asi nevrátí, to jen tak na okraj diskuze _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: so prosinec 30 2017, 13:52 Předmět:
Nejaké reály na pošteklení
Protože jsem k němu sice dostal kožený obal a popruh, ale ne originální síťový napáječ, tak to byl trochu ořech - vyrobit rozumně ustabilizovaný trafozdroj 6V/1,5A.
Ono to těch 1,5A z alkalických monočlánků a při ohuleným sluchátkovým poslechu /2x16 ohm/ opravdu žere.
Pokud jsem s tím šel nahrávat někam ven, tak nejmíň jednu sadu monočlánků s sebou, za jednu nahranou C60 jsou v řiti.
Z externího napáječe to průměrně bere jen okolo 1A, ale nechtěl jsem riskovat, že to bude v některých režimech spadávat na proud, tak je tam LM350 a celý zdroj není kvůli trafu zrovna nejmenší. Ale nadoma a jen víceméně pro přehrávání je to jedno.
Založen: Feb 02, 2011 Příspěvky: 491 Bydliště: Bratislava IV
Zaslal: so prosinec 30 2017, 15:16 Předmět:
To si žiješ.
Môj TC-153SD ide tiež na 4 Déčka. Neviem koľko to berie, asi hodne. Je tam DC-DC konvertor, takže je tam o. i. aj 24 V. Má ale zásadný nedostatok prepína záznamové charakteristiky Fe-FeCr-CrO2, snímaciu charakteristiku 120-70 µs, ale predmagnetizačný prúd je konštantný. To bolo u Sony dosť bežné.
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: so prosinec 30 2017, 16:14 Předmět:
Tenhle krám má taky v sobě nějakej měnič, už ale nevím přesně na co, nedíval jsem se do servisu na schéma ani nepamatuju a v el. podobě to nemám. Ale něco je tam taky, signálový části jsou napájený docela vysokým napětím a asi proto to žere aj trávu okolo cesty
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19522 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so prosinec 30 2017, 19:02 Předmět:
Xeone, teď koukám na tu tvou TC204SD a ta přece má feritové hlavy. Jestli tam dáš hlavu jinou a budeš s ní chtít nahrávat, čeká tě nějaké to nastavování. Jako přehrávač to asi nic moc potřebovat nebude, spíš nic.
Mám totiž TC209SD, také s feritovými hlavami, ale mám potíže jen s přepínačem snímacích korekcí: ať ho vyčistím jakkoli, po půl roce se z jednoho snímacího kanálu stane multivibrátor, a musím tím přepínačem minutu dvě cvičit, než toho nechá. Jinak s tím deckem dodnes žádný problém nebyl.
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: so prosinec 30 2017, 19:09 Předmět:
Vyletuj ho a nechej ho znova postříbřit.
Přesně tohle dělají po létech a častém používání i jinak čisté lišty přepínačů třeba v B4.
Zvenku to furt vypadá jak stříbro, ale když se podíváš pořádně a přes zvětšení, tak na pevných segmentech i na kontaktech lišty je vyjetý nepatrný žlábek až na měď - a to je ono. Je to vidět jen po vyletování a vytažení pevné části ven na světlo a na zvětšení. Taky jsem na to čuměl, jak se to může takhle odrat. Může. Nic z elektromechaniky není věčný.
Založen: Feb 02, 2011 Příspěvky: 491 Bydliště: Bratislava IV
Zaslal: ne prosinec 31 2017, 17:08 Předmět:
Hill: Nějaké komplikované nastavování nebylo nutné. Nejprve jsem zjišťoval vhodnou hodnotu předmagnetizačního proudu pro materiál Typ I (Fe). V servisních návodech Sony uvádí orientační hodnotu napětí měřeného přímo na hlavě. Oscilátor pracuje na 100 kHz, proto třeba zvolit vhodný nf milivoltmetr. Pro magnetofony s hlavou Sony FE 145 3602A (je jich hodně) se tato hodnota pohybuje od 11 po 20 Vef. Pro Sony TC-204SD se uvádí 20Vef., Pro novou hlavu z Permalloy vychází optimum na 18,5Vef. Vyhledávání vhodné předmagnetizace je strašně pracné, protože třeba udělat moře krátkých záznamů a po převinutí je vyhodnotit (hledá se maximum pro 333 Hz). Kdybych neměl nervy v pořádku tak už si asi hodím provazec. Tento pracovní bod jsem ověřil i metodou "odmazaní" je to stará metoda, myslím, že starší jsme tu už jenom my dva.
Zajímavé je, že i frekvenční průběh je za těch podmínek vynikající, 40Hz až 14 kHz v tolerančním poli 0, + 1 dB, je tam nepatrný zdvih. Možná ještě zkusím upravit i velikost předmagnetizace pro materiál Typ II (Chrom), protože přepínačem se posune pracovní bod pouze o 2,5dB a vhodné by bylo alespoň 5dB. Nedávno jsem totiž koupil kopu kazet TDK SA, které hrají docela dobře.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 2 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.