Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Správná funkce blinkrů

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
MJ



Založen: Apr 22, 2016
Příspěvky: 19

PříspěvekZaslal: pá listopad 17 2017, 16:22    Předmět: Správná funkce blinkrů Citovat

Hezký den,
rád bych místní nadšence požádal o radu, jak na motorce vyřešit vypínání pozičních světel při zapnutých blinkrech. Konkrétně jde o to, že v předních blinkrech jsou dvojvláknové žárovky, 5W svítí trvale, 21W bliká (zapíná se ručně, pochopitelně). Správně (zákon?) by se při blikání mělo 5W vlákno vypnout, aby blinkr skutečně blikal, tedy svítil v režimu tma - silné světlo, a ne slabé světlo - silné světlo. Přívodní kabely jsou tedy 3 - jeden společný pro 5W pozičku, pak po jednom pro R a L 21W blinkr. Má představa je tedy taková, aby napětí na jednom z obou vodičů pro blinkry přerušilo přívod pro 5W vlákna a udržovalo jej přerušený i během blikání (tedy i v prodlevě mezi jednotlivými "bliky").
Budu vděčen za případný návrh zapojení, event. odkaz na něco existujícího, sám jsem nic nenašel...
Díky, MJ
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kutilmil



Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4272
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: pá listopad 17 2017, 16:33    Předmět: Citovat

To je predsa uplne jednoduche zapojenie napríklad s relé.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7937
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: pá listopad 17 2017, 16:35    Předmět: Citovat

"Zákon" říká, že to tak musí mít vozidla od stanoveného data výroby. Ty starší ne. Naopak "zákon" u nich takové úpravy nedovoluje. Jinak viz kutilmil.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
MJ



Založen: Apr 22, 2016
Příspěvky: 19

PříspěvekZaslal: pá listopad 17 2017, 16:48    Předmět: Citovat

kutilmil napsal(a):
To je predsa uplne jednoduche zapojenie napríklad s relé.


Já si myslím, že to nebude nic složitého, ale jsem v podstatě laik, takže jen tuším, že k relé asi bude potřeba nějaký kondík, aby neodpadlo během blikání v době "tmy", pak asi jakési diody, aby jeden blikač neovlivňoval druhý, nebo radší relé dvě, relé s dvěma vinutími, ...?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kutilmil



Založen: Nov 01, 2008
Příspěvky: 4272
Bydliště: Skalica

PříspěvekZaslal: pá listopad 17 2017, 17:16    Předmět: Citovat

Aj s kondíkom, relé a dvomi diódami sa to dá. Pre konkretnu schemu je treba pozreť zapojenie blinkrov v motorke.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12444

PříspěvekZaslal: pá listopad 17 2017, 17:48    Předmět: Citovat

Pokud nejde vzít napětí pro relé přímo ze spínače blinkrů, pak je nejjednodušší řešení např. tohle:
Odpor cívky relé by měl být co nejvyšší, aby kapacita C1 nemusela být příliš velká. Přitom kontakt relé musí být schopen vypínat požadovaný výkon (5W).
Uvedené schema je pro jeden blinkr a příslušné poziční světlo. Nezdá se mi vhodné, aby se vypínalo i poziční světlo neaktivního blinkru. V opačném případě lze použít ještě jednu diodu z druhého obvodu blinkru a relém vypínat i druhé poziční světlo.
Wink



blinkr.png
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  blinkr.png
 Velikost:  7.98 kB
 Staženo:  80 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
procesor



Založen: Oct 02, 2009
Příspěvky: 5286
Bydliště: PO

PříspěvekZaslal: pá listopad 17 2017, 19:46    Předmět: Citovat

P-FET namiesto kontaktu, cez tú diódy nabiť oveľa menší kondenzátor paralelne s cca 10k Ohm odporom. Spoločný uzol "dióda-odpor-kondenzátor priviesť ku Gate tranzistora. 10....22uF by mohlo stačiť k tomu odporu. Embarassed by som to nakreslil,ale z mobilu to neviem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12444

PříspěvekZaslal: pá listopad 17 2017, 20:17    Předmět: Citovat

Nakreslil jsem to za tebe:
Wink
edit: Vhodnější z hlediska výkonové ztráty na tranzistoru by bylo použití SKO v buzení tranzistoru.



blinkr3.png
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  blinkr3.png
 Velikost:  8.16 kB
 Staženo:  67 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
MJ



Založen: Apr 22, 2016
Příspěvky: 19

PříspěvekZaslal: pá listopad 17 2017, 20:37    Předmět: Citovat

Díky, tohle schema i to s relé je přesně to, co jsem potřeboval. Jen bych tě ještě poprosil o doporučení vhodného typu tranzistoru. Dík Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Ondra2



Založen: Mar 19, 2014
Příspěvky: 537

PříspěvekZaslal: pá listopad 17 2017, 20:45    Předmět: Citovat

Vzhledem k tomu, že to je do auto/moto, tak pokud to má vydržet déle než pár jízd, bylo by vhodné doplnit zenerku mezi G a S a ochranný odpor do série s diodou od blinkrů.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12444

PříspěvekZaslal: pá listopad 17 2017, 22:53    Předmět: Citovat

MJ napsal(a):
... Jen bych tě ještě poprosil o doporučení vhodného typu tranzistoru. Dík Smile
Např. IRF9Z34N.
Jako ochranu Vgs lze použít např. BZW06-15B18V
Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
fero_b



Založen: May 17, 2004
Příspěvky: 582
Bydliště: Kosice

PříspěvekZaslal: po listopad 20 2017, 16:34    Předmět: Citovat

Na starom.fiat 500 su tiez blinkre dvojvlaknove, 5w = parkovacky, 21w = smerovky. Ako pise mi-ro, malo by to tak byt ok, aj ked, tuna ked prepnes na tlmene, parkovacky zhasnu..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.18 sekund