Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Sbírka úloh z matematiky pro 6. až 8. ročník z roku 2004
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Brozicek



Založen: Nov 07, 2005
Příspěvky: 1520
Bydliště: Studénka

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2017, 16:11    Předmět: Sbírka úloh z matematiky pro 6. až 8. ročník z roku 2004 Citovat

Od snachy se mi dostala do ruky sbírka úloh z matematiky pro 6. až 8. ročník základní školy.
1.
Požádala mne o pomoc s příkladem 48 na str. 28 - viz obrázek.
Pomocí Excelu jsem v mžiku našel řešení, že 1 000 000 se dá vyjádřit jako součin čísla 64 a 15 625.
Jak by to ale počítal žáček, který nemá k dispzici Excel ani kalkulačku. Je na to nějaký rozumný postup, který by měl umět žáček základní školy?
2.
Také se mi zdá nesnadný příklad 46 na str. 28. Měli by znát žáci základní školy nějaký postup, který vede k výsledku a jak by ten postup měl vypadat? Zkoušel jsem chvíli sčítat a odečítat prvočísla od 2 do 100, ale k cíli jsem nedošel. Navíc si myslím, že žák by neměl výsledek hledat tak jako jsem to zkoušel já sečítáním a odečítáním náhodně nebo systematicky vybíraných prvočísel.
3.
Také jsem chvíli přemýšlel nad postupem, který vyřeší příklad 64 ze strany 29. Nakonec jsem vymyslel obecný postup na 3. obrázku (je to jen čmáranice, nevšímejte si scházejících písmenek apod.). Nevím, zda by žák neměl použít něco jednoduchšího. K výsledku lze dojít i "zkusmo hádáním", ale to se zde asi nechce.

Celkově jsem nabyl z té sbírky příkladů pocit, že se do žáků ládují na základní škole zcela nepraktické věci, které v absolutní většině jsou v životě zcela k ničemu.

Jaký je Váš názor? Zajímal by mne i názor nějakého učitele základní školy.



Sbírka str_28.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Sbírka str_28.jpg
 Velikost:  112.6 kB
 Staženo:  159 krát


Sbírka str_29.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Sbírka str_29.jpg
 Velikost:  119.23 kB
 Staženo:  75 krát


Příklad 64.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Příklad 64.jpg
 Velikost:  111.73 kB
 Staženo:  70 krát



Naposledy upravil Brozicek dne ne říjen 29 2017, 16:32, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hydrawerk



Založen: Dec 13, 2011
Příspěvky: 7907
Bydliště: Earth

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2017, 16:20    Předmět: Citovat

citace:
příkladem 48 na str. 28

To je rozšiřující příklad, nemusí ho počítat každej.

Jinak to téma dělitelnost a nejmenší společný násobek jsme probírali asi někdy na nižším gymnáziu. Na vyšším už jsem to neviděl a u maturity nebo jinde se to neobjevuje. Takže o nic nejde.

_________________
01 02 03
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Bernard



Založen: May 27, 2005
Příspěvky: 3647

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2017, 16:48    Předmět: Citovat

46: jde o rozklad čísla na součin prvočinitelů, 1000000=2x2x...x5. A potom ty prvočinitele dát do dvou skupin, aby se v nich najednou nevyskytly 2 a 5.

48: Součet nebo rozdíl dvou lichých prvočísel dá číslo sudé, což nebude prvočíslo. Jediným sudým prvočíslem je 2, to se musí použít. Pak už to jde.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17821
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2017, 16:49    Předmět: Citovat

Ty si pamatuješ, co jste probírali v kterým ročníku střední školy? No to jseš dobrej, já si už ani nepamatuju, v kterejch letech jsem na střední školu chodil. Embarassed
_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Brozicek



Založen: Nov 07, 2005
Příspěvky: 1520
Bydliště: Studénka

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2017, 17:58    Předmět: Citovat

Bernard napsal(a):
46: jde o rozklad čísla na součin prvočinitelů, 1000000=2x2x...x5. 48: Součet nebo rozdíl dvou lichých prvočísel dá číslo sudé, což nebude prvočíslo. Jediným sudým prvočíslem je 2, to se musí použít. Pak už to jde.

Bože jak jednoduché když člověk umí.
Příklad 46 - po rozložení na součin prvočísel úplná muška, dělit 2 a 5 lze zpaměti. Takže 2x2x2x2x2x2 x 5x5x5x5x5x5=2^6 × 5^6 = 64 x 15625 = 1000000. I bez excelu.
Příklad 47 - výsledek je 5 a 2. Takže 5+2=7; 5-2=3, vše jsou prvočísla.

Pokud jsou žáčci takto ve škole opakovaně cvičeni, tak mají ti nejlepší šanci být chytří jako Bernard.
Já bych dal spíše přednost sestavování a řešení rovnic, a dále práci s procenty a jinou užitečnější matematiku, než práci s prvočísly.
Ale může to být věc názoru.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hydrawerk



Založen: Dec 13, 2011
Příspěvky: 7907
Bydliště: Earth

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2017, 18:13    Předmět: Citovat

citace:
Já bych dal spíše přednost sestavování a řešení rovnic, a dále práci s procenty a jinou užitečnější matematiku, než práci s prvočísly.

V dalším ročníku to je a na prvočísla už si pak dlouho nikdo nevzpomene. U maturity je asi neuvidíme. Teda u státní, kterou jsem roku 2009 dělal.

_________________
01 02 03
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2017, 18:40    Předmět: Citovat

On je to spíš tréning mozku a paměti, v reálném životě je to nanic. Leda by člověk potřeboval rozměnit třeba 600Kč na tříkoruny a pětikoruny.
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 15529
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2017, 18:48    Předmět: Citovat

U příkladu 46 hledáte složité úkony, jde jen o to, začít počítat prvočísla od spodku do první desítky. O nic jiného jim určitě nešlo, jen o logický odhad a doplňkové hodnocení ke známce.


U příkladu 48 vynecháme kvůli číslu 10 čísla, z kterého se skládá, tj. 2 a 5.
Začneme tedy dělit nejnižším násobkem čísla 2, tj. 2x2=4:
1000000 : 4 = 250000
250000 : 4 = 62500
62500 : 4 = 15625
Hledaná čísla jsou např. (4x4x4=) 64 a 15625





Ten příklad 64 bych asi spočítal rovnou z hlavy, horší to dát "úhledně" na papír. Laughing
60:4=15
15 je součin jen dvou případů dvou čísel, tj. 5 x 3 a 1 x 15
Potom to je:
a)
5 x 4 = 20
3 x 4 = 12
b)
1 x 4 = 4
15 x 4 = 60

Platí tedy pro 2 případy čísel, tj. 20 a 12 nebo 4 a 60.
Pouze 1 případ by byl hodnocen za 1 bod, oba případy za 2 body, zkouška k tomu za 1 bod, dohromady za 3 body.


Jinak si pletete příklady 46 a 48 a už to by byl dost velký průser při značné práci za výsledkem. Tyto příklady jsme měli v 7. a 8. třídě. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
frpr666



Založen: Dec 28, 2009
Příspěvky: 1051

PříspěvekZaslal: ne říjen 29 2017, 22:05    Předmět: Citovat

Už začínám chápat, proč někteří lidé matematiku nenávidí a jsou proti povinné maturitě z matematiky.
Spousta příkladů a vazba na realitu nula. Holt učebnice asi počítá, že učitel je eso a vazbu na realitu vysvětlí žákům v hodině.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hydrawerk



Založen: Dec 13, 2011
Příspěvky: 7907
Bydliště: Earth

PříspěvekZaslal: po říjen 30 2017, 17:43    Předmět: Citovat

Hej, tohle je takové odvětví matematiky, kde to fakt přímou aplikaci nemá. Možná se to dalo na něco užitečnýho využít při ručním počítání s velkými čísly někdy před 60 lety před vynálezem kalkulátorů...

Sestavování rovnic je užitečnější, probírá se někdy jindy.

_________________
01 02 03
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
lesana87



Založen: Sep 20, 2014
Příspěvky: 3330

PříspěvekZaslal: po říjen 30 2017, 17:53    Předmět: Citovat

p32 napsal(a):
Ten příklad 64 bych asi spočítal rovnou z hlavy...
Platí tedy pro 2 případy čísel, tj. 20 a 12 nebo 4 a 60.

Ne neplatí, v zadání je jasně napsáno, že větší číslo nesmí být násobkem menšího, takže to máš za -1 bod.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: po říjen 30 2017, 17:54    Předmět: Citovat

Já si živě dokážu představit osmihodinovou debatu v PS, kde se poslanci hádají o tom, jestli i jednička je prvočíslo nebo ne. Protože i jednička je dělitelná pouze jedničkou a sama sebou. Laughing
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Brozicek



Založen: Nov 07, 2005
Příspěvky: 1520
Bydliště: Studénka

PříspěvekZaslal: po říjen 30 2017, 18:08    Předmět: Citovat

ZdenekHQ napsal(a):
......jestli i jednička je prvočíslo nebo ne. .....

Předpokládám, že každý poslanec má nový erární notebook za 25 tis. a více. Takže místo debaty by se mohl poučit zde:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Prvo%C4%8D%C3%ADslo
Prvočíselnost jedničky
Jak říká Základní věta aritmetiky, každé přirozené číslo je možno rozložit na právě jeden prvočíselný součin (např. 12 = 2×2×3). Pokud by byla jednička zahrnuta do množiny prvočísel, bylo by takových rozkladů vždy nekonečně mnoho (12 = 2×2×3 = 1×2×2×3 = 1×1×2×2×3 = …). Proto se jednička za prvočíslo nepovažuje, přestože podmínku dělitelnosti pouze sebou samým a jedničkou splňuje. V rámci obecnějších teorií jsou prvočísla takzvanými prvočiniteli, zatímco jednička patří mezi takzvané jednotky.

Podle nekonečných debat ve sněmovně o ničem bych však měl asi stejnou představu jako Zdeněk.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 15529
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: po říjen 30 2017, 19:26    Předmět: Citovat

lesana87 napsal(a):
p32 napsal(a):
Ten příklad 64 bych asi spočítal rovnou z hlavy...
Platí tedy pro 2 případy čísel, tj. 20 a 12 nebo 4 a 60.

Ne neplatí, v zadání je jasně napsáno, že větší číslo nesmí být násobkem menšího, takže to máš za -1 bod.

Ano, nečetl jsem to pozorně. Mám o 1 bod méně. Laughing
Mimochodem 12 x ⁵/₃ = 20 takže to asi taky nebude, že?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 15529
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: po říjen 30 2017, 19:28    Předmět: Citovat

ZdenekHQ napsal(a):
Já si živě dokážu představit osmihodinovou debatu v PS, kde se poslanci hádají o tom, jestli i jednička je prvočíslo nebo ne. Protože i jednička je dělitelná pouze jedničkou a sama sebou. Laughing

Já nevím, dělení nulou bych v parlamentu klidně zavedl, stejně by nevěděli jak na to, když je to samá nula. Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.25 sekund