Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Kapacita autobaterie
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31829
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 11:20    Předmět: Citovat

Nevím jak kdo, ale já popisoval tyhle dvě díry v "límci" startéru, kterej byl u staršího provedení litinovej - ze slitiny hnilíku se začal dělat až v průběhu produkce šáde. U starý tatíkovy Š120 r.v. 1977 i u Š105L r.v.1980 byl ten "límec s kapucou nad pastorkem" ještě litinovej, u pozdějšího rapida 136 5Speed r.v. tuším 1986 i u mojí první vlastní šáde 120L r.v.1987 už byl hnilíkovej. A jeden startér právě staršího provedení jsem viděl od těch oček ulomenej - jako následek toho, že majitel se spoléhal na to, že má za sedačkou strčenou baterku z náklaďáku a i za nejtužších mrazů to "rval" jenom startérem. Všichni jen trošku přemejšlející si kupovali ráčnu a 30mm ořech na opatrný protočení motorem "přes 4 hupy" ještě než skutečně při ledovým startu "vzali za startér" - a pak jim 44Ah baterka přes noc nabitá někde v teple na start bohatě stačila a ještě mohli tlačným lanem pomoct ostatním, kterým to tak daleko dopředu nemyslelo, respektive který se za to styděli ... ¨Nevím, co na tom je k nechápání.

A k tomu momentu a proudu - schválně si zkuste promyslet, kterej člen z obvodu baterka (+) - kabel - spínač - startér - kostra - baterka (-) je u záběrovýho proudu ten nejvýznamnější ve funkci limitace rozběhovýho proudu startéru - budeme zase uvažovat ledovej start při teplotě kolem -20°C a hloub pod nulou. Já to mám z minulosti změřený - sice jen na 1 motoru, ale jako ilustrativní příklad to je dostatečně vypovídající.

Na jiným motoru pak mám oměřenej případ ledovýho startu se startérem "na přímej záběr" (= výsuvnej pastorek přímo na hřídeli rotoru) a se startérem "rychloběžkou" (= s planetovým redukčním soukolím mezi rotorem a pastorkem) - ale to není příklad do tohohle vlákna, už jen proto, že tam zůstala baterka stejná ... ...



foto_obr-1782-a.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  foto_obr-1782-a.jpg
 Velikost:  73.37 kB
 Staženo:  114 krát


_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
JiriTom



Založen: Apr 26, 2017
Příspěvky: 1279

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 11:32    Předmět: Citovat

microlan napsal(a):
Nejde o absolutní hodnotu, logicky odvozeno......

Právě proto jsem se ptal, abych dostal tuto odpověď. Smile
Tu hodnotu neví pravděpodobně nikdo z nás. Tím spíše je zajímavá otázka, jak se takto předimensované zařízení (startér) zachová, když do něj budu prát za extrémních podmínek (např.téměř zamrzlý motor) "pumprdenci" z baterky 160 Ah, místo původní 40 Ah. Že je vnitřní odpor té 160 Ah několikanásobně menší je téměř jisté, takže pravděpodobně by se mohlo něco nemilého přihodit. Jen úvahy...

Ještě jednou podotýkám: nebýt toho OT od bobo, nic bych sem nepsal, protože jak psal EKKAR, do bobo příspěvku nebylo co dodávat... Smile

Jinak přeji všem mírnou zimu, aby nám to dobře startovalo... Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
microlan



Založen: May 09, 2017
Příspěvky: 1647
Bydliště: Kósek vod Brna

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 12:00    Předmět: Citovat

Kde bereš ty hodnoty? 40A, 160A. Prostě při stejných podmínkách nebude rozdíl v proudu 4 násobný jak píšeš, ale pouze 1,5 násobný (8 vs. 12V) vše dostatečně vysvětleno v předešlých příspěvcích. A zavolej si do nějakýho servisu, jestli někdy řešili prasklý blok uchycení starteru, způsobený přetížením. I kdyby jsi do něj pustil 24V tak "pouze" shoří vinutí, ale rozhodně nic nepraskne.

bernard: máš pravdu, to mě nedošlo, že se tam ten proud jde vlastně 2x. Uváděl jsem napětí, protože jsme uvažovali neměnný odpor celé soustavy, který se ale také s větším proudem zvětšuje.


Naposledy upravil microlan dne pá říjen 27 2017, 12:13, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
JiriTom



Založen: Apr 26, 2017
Příspěvky: 1279

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 12:10    Předmět: Citovat

Hodnoty přibližné, ilustrační, jen pro porovnání. Vpředu někdo uváděl že dal do Š105 baterii 180 Ah a tom je celá diskuze....

Ok, tak jsme rádi, že nic nepraskne...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31829
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 12:14    Předmět: Citovat

microlan napsal(a):
Kde bereš ty hodnoty? 40A, 160A. Prostě při stejných podmínkách nebude rozdíl v proudu 4 násobný jak píšeš, ale pouze 1,5 násobný (8 vs. 12V) vše dostatečně vysvětleno v předešlých příspěvcích. A zavolej si do nějakýho servisu, jestli někdy řešili prasklý blok uchycení starteru, způsobený přetížením. I kdyby jsi do něj pustil 24V tak "pouze" shoří vinutí, ale rozhodně nic nepraskne.

bernard: máš pravdu, to mě nedošlo, že se tam ten proud jde vlastně 2x. Uváděl jsem napětí, protože jsme uvažovali neměnný odpor celé soustavy, který se ale také s větším proudem zvětšuje.
A furt bude jak Federmann dokola a furt uhejbat od tématu ... Zkusil sis někdy změřit STEJNOSMĚRNEJ ohmickej odpor samotnýho startéru? Nezměřil. A spočítal sis, o kolik se změní odpor vinutí jeho ohřátím z -20°C na třeba +120°C, když tady machruješ nárůstem odporu vlivem ohřátí? Nespočítal. A víš, CO nejvíc ovlivňuje hodnotu záběrovýho proudu stojícího startéru? Nevíš. A co nejvíc ovlivňuje pokles proudu po roztočení startéru = díky čemu ten proud nejvíc kolísá? Taky nevíš. Ale furt tady sázíš nějakej 1,5násobek - z čehopak sis odvodil, že ten rozdíl mezi dvěma případama startů je zrovna 1,5násobek?
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!


Naposledy upravil EKKAR dne pá říjen 27 2017, 12:19, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
microlan



Založen: May 09, 2017
Příspěvky: 1647
Bydliště: Kósek vod Brna

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 12:19    Předmět: Citovat

Proč by měl být při napájení 12 volty menší odpor celé soustavy než při napájení 8 volty? malá nápověda 12/8 = 1,5
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
danhard



Založen: Mar 05, 2007
Příspěvky: 6080
Bydliště: Jesenice u Prahy

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 12:23    Předmět: Citovat

U mého MB1000 byl doměček startéru, čelo motoru, z nemagnetické slitiny.
Ono to tak u motorů bývá Rolling Eyes

A proud startéru mi značně ovlivňoval zemní pásek u motoru Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
microlan



Založen: May 09, 2017
Příspěvky: 1647
Bydliště: Kósek vod Brna

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 12:24    Předmět: Citovat

Oni totiž už u 1203 to dělali z hliníku


s1203.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  s1203.jpg
 Velikost:  41.07 kB
 Staženo:  119 krát



Naposledy upravil microlan dne pá říjen 27 2017, 12:25, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31829
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 12:24    Předmět: Citovat

Ale kdes našel těch 8V? Tady vůbec nejde o napětí - tady se řeší o dvě různý baterky s několikanásobně odlišnou kapacitou - PROČ DO TOHO FURT MOTÁŠ NĚJAKÝ NAPĚTÍ? Já se ptám, jestli ses někdy setkal s tím, abys na startovacím obvodu běžnýho benzínovýho motoru něco změřil - a jestli chápeš, CO je v těch dvou případech (jednou baterka 40Ah a podruhý baterka 140-180Ah, prostě jednou obvyklá sériová z osobáku a podruhý "nějaká z náklaďáku") vlastně nejvíc odlišný?
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
danhard



Založen: Mar 05, 2007
Příspěvky: 6080
Bydliště: Jesenice u Prahy

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 12:27    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Ale kdes našel těch 8V?

EKKAR napsal(a):
Celej agregát se při takovým startu musel klepat jak drahej pes - protože ta 180Ah baterka při zatížení šádynkovým startérem PAL Magneton 12V 1,2kW nejspíš prakticky neklesla s napětím jako by to udělala malá 40Ah (ta klesla klidně až na 8V) a startér jel opravdu na plný koule - a s motorem to muselo zaklepat jak s užíváním ...

Vycházíme z Tvých hodnot Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
microlan



Založen: May 09, 2017
Příspěvky: 1647
Bydliště: Kósek vod Brna

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 12:31    Předmět: Citovat

Měl jsem na brzdě 10ky starterů na madarské stolici napájené 2 x 150 Ah, byly přtáhnuté takovým třmenem a brzdou šly úplně zastavit. 8 V jsme vzali jako napětí slabší baterky, v porovnání s velkou baterkou. A jak bobo pravdivě napsal poškodit to starter nemůže
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31829
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 12:43    Předmět: Citovat

No a zrovna u tebe, Vašku, bych čekal, že si vzhledem ke svýmu věku a vzdělání uvědomíš právě ten největší rozdíl mezi oběma případama. Tam totiž vůbec nejde o napětí ...

Těch 8V jsem tam napsal víceméně jen proto, že to je nejmenší napěťová hranice, u který ještě bejvalo garantovaný, že obyčejný baterko-cívkový zapalování s mechanickým kontaktem ještě dodá dostatečně energetickou jiskru pro zapálení směsi. Při napětí pod 8V už to PAL Magneton = výrobce zapalování nezaručoval. My co jsme se babrali s nejrůznějšíma tyristorovýma a kondenzátorovýma zapalkama podle Amára nebo podle sborníku Urob si sám víme, že jakous-takous jiskru obvykle cívka dala i při 7V, respektive s měničovým kondenzátorovým zapalkem že to jiskřilo ještě při 4V - ale ne vždycky byl při startu ten pokles až tak výraznej. Přesto je ten váš výpočet "rozdíl v proudech je 1,5násobek" naprosto vedle jak ta jedle. A já jsem zvědavej, komu z vás ten nesmysl nejdřív dojde - respektive kdo z vás si jako první dojde změřit ten odpor startéru - protože až pak mu to možná docvakne ...

Ale sorry jako, doučovat vás tady základní věci z prvního nebo druhýho ročníku střední není můj úkol.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
danhard



Založen: Mar 05, 2007
Příspěvky: 6080
Bydliště: Jesenice u Prahy

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 12:49    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Zkusil sis někdy změřit STEJNOSMĚRNEJ ohmickej odpor samotnýho startéru? Nezměřil. A spočítal sis, o kolik se změní odpor vinutí jeho ohřátím z -20°C na třeba +120°C, když tady machruješ nárůstem odporu vlivem ohřátí?

Měří se průběh napětí a proudu.
A z -20C/+120C spadne proud o cca 40%, prostě když to budeš zkoušet několikrát, do zablokovaného startéru, tak půjde proud dolů a tím i záběrový moment.
Ale rozdíl mezi -20C/+10C cca 10% při prvním pokusu prakticky nepoznáš, při -20C je na tom baterka s vnitřním odporem mnohem hůř.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
microlan



Založen: May 09, 2017
Příspěvky: 1647
Bydliště: Kósek vod Brna

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 12:55    Předmět: Citovat

No jo, multimetrem si to změř sám. Př zabržděným starteru na stolici je na svorkách 10V a proud do 200A, takže tak 50 mΩ
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
JiriTom



Založen: Apr 26, 2017
Příspěvky: 1279

PříspěvekZaslal: pá říjen 27 2017, 13:01    Předmět: Citovat

Vida, první konkrétní (zajímavý) údaj. Jaký startér se měřil ( pro jaký typ auta ) ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
Strana 4 z 7

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund