Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Přepínání Y/D - je nutný časovač mezi přepnutím?
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Silnoproudá technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
palmalsport



Založen: Dec 21, 2012
Příspěvky: 545
Bydliště: HK

PříspěvekZaslal: po červen 05 2017, 9:00    Předmět: Citovat

V případě, že je na kompresoru, na vzduchovém potrubí vše tak jak má být, je stykačová Y/D, správná volba. Samozřejmě že se dá použít i ruční přepínač Y/D, ale není to ten komfort.
Softstartér obyčejný, nelze použít. Zato frkvenčák, lze použít.
Motor 7,5kW, má jmenotivý proud 15,1A.Tam se dá uvažovat s rozběhovým proudem, v případě přímého spínaní cca 8 až 12 tinásobek I jmenovitého, což je cca 120 až 181 A. Takže jistič B25/3 může mít problém. Jo a to zapojení dle eatona je zcela správně.
Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5230

PříspěvekZaslal: po červen 05 2017, 10:49    Předmět: Citovat

palmalsport: jo a teď tu O Popelce. To co píšeš je moc hezká teorie. Nicméně Tření u písťáku je tak velké, že prostě rozjezd Y/D nefunguje a můžeš mít trubku výtlaku odpojenu od tlakové nádoby.....
_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Achab



Založen: Nov 05, 2010
Příspěvky: 6003
Bydliště: okr. Vyškov

PříspěvekZaslal: po červen 05 2017, 11:13    Předmět: Citovat

K tomu přepínání - na obrázku je schéma nejčastěji používaného zapojení ovládání s časovým relé se zpožděným přítahem.

Nadproudové relé v silovém obvodu je možné zapojit dvěma způsoby:
V zapojení "A" přes relé protéká proud √3 krát menší než celkový proud motoru a relé musí být na tento proud nastaveno.
V zapojení "B" musí být relé dimenzováno a nastaveno na plný proud motoru. Ochrana ovšem není účinná při běhu ve hvězdě, proto se v některých případech kombinují oba způsoby.

Uspořádání stykačů v silovém obvodu podle tohoto schématu má výhodu v lepším rozložení zatížení. Pokud je "hlavní stykač" předřazen ostatním jako ve schématu od elektrosvita, protéká jím plný proud motoru.

Poznámka ke značení cívek časových relé a jejich kontaktů: často jsou zakresleny chybně (i zde výše uvedené), mělo by se v těchto případech uvést o které jde, jinak je v tom zmatek. V tomto schématu je značka kontaktu pro zpožděný přítah správně, cívka je bez značky (starší schéma).



Přepínání Y-D_1.jpg
 Komentář:
Časové relé B1 se zpožděným přítahem.

Stáhnout
 Soubor:  Přepínání Y-D_1.jpg
 Velikost:  70.58 kB
 Staženo:  174 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
termit256



Založen: Dec 06, 2007
Příspěvky: 10335

PříspěvekZaslal: po červen 05 2017, 12:10    Předmět: Citovat

rezis napsal(a):
palmalsport: jo a teď tu O Popelce. To co píšeš je moc hezká teorie. Nicméně Tření u písťáku je tak velké, že prostě rozjezd Y/D nefunguje a můžeš mít trubku výtlaku odpojenu od tlakové nádoby.....


Rozbeh hvezda trojuhelnik se u pistovych kompresoru naprosto bezne pouziva. Jen se tam vetsinou dava elektromagneticky odlehcovaci ventil ktery sepne az po prepnuti rozbehu. Jestli ti to pojede i bez nej tezko rict, musis vyzkouset.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
petrfilipi



Založen: Sep 13, 2005
Příspěvky: 2657

PříspěvekZaslal: po červen 05 2017, 13:09    Předmět: Citovat

No já zkusím sestavit (naprogramovat) pro začátek pakeťák VS32. Když se to bude rozbíhat a nebude to vypadávat, pustím se do automatu (ať už s/bez 50ms).
Taky jsem uvažoval o externím odvzdušňovacím ventilu, který bych zavřel po plném rozjezdu motoru. A myslím, že ani ventil s průměrem 1" nebyl schopen upustit tolik vzdichu, kolik vyrábí dvoupístový Orlík. A to stál pěkný radec. Ale už je to dlouho, co jsem to hledal.

Petr
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Achab



Založen: Nov 05, 2010
Příspěvky: 6003
Bydliště: okr. Vyškov

PříspěvekZaslal: po červen 05 2017, 13:25    Předmět: Citovat

Když tak to poslední zapojení je osvědčené a bezproblémové - běžně jsme jsme s ním spouštěli motory 15kW. S časovými poměry spínání přes pomocné kontakty nebyl nikdy problém.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
palmalsport



Založen: Dec 21, 2012
Příspěvky: 545
Bydliště: HK

PříspěvekZaslal: po červen 05 2017, 14:12    Předmět: Citovat

TO : rezis
Rozběh Y/D, je standard, samozřejmě nesmí chybět odlehčovací ventil. Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
weed_smoker



Založen: Dec 02, 2011
Příspěvky: 2676
Bydliště: Jaroměř

PříspěvekZaslal: po červen 05 2017, 15:58    Předmět: Citovat

Na kompresoru může bejt bedýnka,do který se vejde ten rozběh.Na cirguli není bedýnku kam dát a musel mi stačit pakeťák 0-Y-D s krytem a 2m 7x2.5 lana.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17822
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: po červen 05 2017, 23:40    Předmět: Citovat

K tomu odlehčování komprdáků. Mám jistou zkušenost s vysokotlakejma třístupňovejma kompresorama 220 barů poháněnejma 4-7 HP Hondou. Protože neměly pro nahození Hondy spojku na odpínání kompresoru, odlehčovali jsme je při startování cukací šňůrou zacpáním sání kompresoru dlaní. Pokud nemá kompresor co stlačovat, má minimální odpor. Nahodit to kupodivu šlo i při natlakovaným kompresoru do cca polovičního tlaku. Ale tam byly proti Orlíku válce s minimálním obsahem.
_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5230

PříspěvekZaslal: út červen 06 2017, 9:10    Předmět: Citovat

Y/D mám prakticky vyzkoušeno na Orlíku PKS 50-2 Tedy 7,5kW 1410ot/min. V Y se nikdy neroztočil na potřebné otáčky aby šel přepnout na D. Nakonec jsme hledal na internetu a ten problém s nemožností spuštění Y/D řešilo více lidí a všichni skončili u frekvenčáku či softstartéru jako já. Aktuálně běží na jističi 16B bez problémů.
https://www.youtube.com/watch?v=bbEk9mkosao

_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
palmalsport



Založen: Dec 21, 2012
Příspěvky: 545
Bydliště: HK

PříspěvekZaslal: út červen 06 2017, 10:45    Předmět: Citovat

To : rezis
Já mám praktycky odskoušený stykačový rozběh Y/D, i na silnějších kompresorech, maká to dodneška.
Mimochodem, výrobce toho ORLÍKU, doporučuje pro kompresor s motorem 7,5 kW, jištění D25/3. Toto mám taktéž odskoušené, a i změřené. Teda záběrný proud motoru. Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Neniu



Založen: May 01, 2015
Příspěvky: 1166
Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)

PříspěvekZaslal: út červen 06 2017, 15:27    Předmět: Citovat

Naše dvouvidlicové pístové kompresory pohání motor a výkonu 30 kVA a rozbíhá se normálně na hvězdu a pak skočí na trojúhelník. Rozbíhají se ale do odlehčeného stavu přičemž odvzdušňovací ventil je zapojený na přepínač Y/D a když to z nějakého důvodu nefunguje, tak praskají pojistky (100 A Smile ).

Tímto chci jen říci, že kompresor se může normálně rozbíhat přes Y/D ale u větších je potřeba mít to odlehčení

_________________
Jsem na cestě k šípku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
termit256



Založen: Dec 06, 2007
Příspěvky: 10335

PříspěvekZaslal: út červen 06 2017, 15:46    Předmět: Citovat

To odlehceni musi byt u vsech ktere se takto spinaji. Je ale mozne ze nektere se rozjedou i bez toho, osobne bych na to ale nespolehal.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Achab



Založen: Nov 05, 2010
Příspěvky: 6003
Bydliště: okr. Vyškov

PříspěvekZaslal: út červen 06 2017, 18:17    Předmět: Citovat

Teď si vzpomínám že nějaký starší typ toho Orlíku jsme měli v práci - kompresor na ležaté tlakové nádobě na kolečkách, motor 7,5kW a rozvaděč vlevo nahoře. Motor běžel přímo v trojúhelníku, bylo to tak originál z výroby. Ovšem přívod byl jištěn pojistkami 35A takže s výpadky nebyl problém.

Z druhé strany na hlavní vzduchotechnice měly kompresory motory 90kW s kroužkovou kotvou spouštěné na pět stupňů ale už si nepamatuju jestli se spouštěly přímo do zátěže. Každopádně měly poměrně těžký rozběh.


Naposledy upravil Achab dne pá červen 09 2017, 16:32, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
crazzyhors



Založen: Sep 06, 2016
Příspěvky: 20

PříspěvekZaslal: pá červen 09 2017, 16:30    Předmět: Citovat

tady Automatické spouštěče hvězda-trojúhelník SDAINL EM
http://archiv.eatonelektrotechnika.cz/priruckazapojeni/motor041.html
Jmenovité proudy motorů pro trojfázové motory (orientační hodnoty pro motory s kotvou nakrátko)
http://archiv.eatonelektrotechnika.cz/priruckazapojeni/norm040.html
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Silnoproudá technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.25 sekund