Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7918 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: so březen 25 2017, 18:56 Předmět: Jaký je výkon 3f motoru při 1f?
3f asynchronní motor lze v nozi připojit na 1f. Jedno vinutí přímo, druhé přes kond, třetí nezapojeno. Otázka zní, jaký výkon bude mít motor v tomto zapojení z původních 3f. Někde na FB je debata, kde jeden uživatel tvrdí 70%. Já se přikláním k 30%. A protože jsem to nikdy nezkoušel, požádaám teoretiky a třeba i praktiky k vysvětlení, dík. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7918 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: so březen 25 2017, 19:57 Předmět:
Tedy 1/3 výkonu nebo i méně. Ostatní debata je zajímavá ale pro mě nedůležitá. Osobně si myslím, že ten kond tam asi musí zůstat i při provozu. A co si pamatuji ještě ze školy, synchronní motory se musely roztočit pomocným pohonem do synchronizace a teprve pak se připojily na síť. Jejich výhoda byla ve stabilních otáčkách daných přesně vztahem kmitočet/počet pólů. A prý když se přetížily, vypadly ze synchronu a zastavily se? _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Založen: Nov 05, 2005 Příspěvky: 631 Bydliště: Liberec
Zaslal: so březen 25 2017, 20:20 Předmět:
Vrátil bych se k meritu věci. V dnešní době je asi nejjednodušší způsob jak třífázový motor rozchodit na jednofázi použít měnič. Ty s výkonem do 1,5kW koupíš už dnes celkem levně, je to plnohodnotné řešení a nabízí to i spoustu dalších možností rozběhu, řízení otáček atd.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19434 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: so březen 25 2017, 22:08 Předmět:
Prosím přítomné, aby neodpovídali fyzikální pitomosti, a ty ostatní, aby zmíněné pitomosti věcně vyvrátili. Bez titulování.
Nebo se bude zase zamykat a mazat.
A nejspíš už i BANovat. Už moc dráždíte hada bosou nohou...
Ne, že by nešlo podobně zapojit motor se jmenovitým výkonem nad 2 kW, ale efektivní to není (hmotnost rotoru tak velkého motoru už sama o sobě komplikuje rozběhové poměry). U motorů pracujících do mechanické zátěže už při rozběhu se dá uvažovat o výkonu sotva polovičním, vysoký rozběhový proud by totiž měl trvat co nejkratší dobu.
Motor s vinutími na 230 V, tedy určený k zapojení do hvězdy, lze zapojit do trojúhelníka s kondenzátorem paralelně připojeným k jednomu z nenapájených vinutí, pak se v optimálních podmínkách dá teoreticky dostat na až 70% štítkového výkonu. Prakticky ne - točivý moment bude zhruba třetinou původního, čili při stejné zátěži se motoru zvětší skluz (bude mít i jiný účiník a motor bude v jedné fázi odebírat až dvojnásobek štítkového proudu, tím se dostane na těch 70% příkonu).
Volba běhového kondenzátoru závisí hlavně na rozběhových podmínkách a na zátěži (jestli se motor rozebíhá bez mechanické zátěže nebo se od něj plný záběrový moment očekává už při rozběhu). Často je vhodné použít kapacity dvě - jednu přizpůsobenou podmínkám běhu v ustáleném stavu (obvykle se volí jako číselná hodnota v mikrofaradech jako 1/30 až 1/25 štítkového výkonu motoru ve wattech), druhou, stejně velkou až rovnou dvojnásobku hodnoty běhového kondenzátoru, připojovat jen během rozběhu.
Teoretický rozbor je v tomto případě sice možný, ale prakticky málokdo ví, kolik drážek má rotor, kolik stator, kolikapólový motor to vlastně je, jaký je charakter zátěže a jak se při rozběhu mění... zkrátka se ta kapacita musí v praxi doladit na požadované vlastnosti. Příliš malá zpomaluje rozběh, příliš velká vytápí motor, zatímco moment klesá.
To byly jen drobné poznatky z praxe. Teoretický rozbor je v tomto případě sice možný, ale prakticky málokdo ví, kolik drážek má rotor, kolik stator, kolikapólový motor to vlastně je, jaký je charakter zátěže a jak se při rozběhu mění... zkrátka se ta kapacita musí v praxi doladit na požadované vlastnosti. Příliš malá zpomaluje rozběh, příliš velká vytápí motor, zatímco rozběhový i točivý moment klesá.
A, ovšem, zapomněl bych: asynchronní motor s kotvou nakrátko se nikdy nedostane na synchronní otáčky, protože by se v rotoru přestaly indukovat ty vířivé proudy, které mají "na svědomí" fakt, že se motor točí. Otáčky rotoru prostě musí být vždy nižší, než otáčky točivého pole statoru.
Edit: omlouvám se, zaměnil jsem původně příkon a výkon. Ale co už - sílu to stejně nemá, motor konstruovaný pro jednu fázi je lepší. Nebo z té jedné fáze udělat tři frekvenčním měničem.
Naposledy upravil Hill dne ne březen 26 2017, 7:50, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Dec 24, 2008 Příspěvky: 2375 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: ne březen 26 2017, 9:37 Předmět:
Už jsem to sem nejspíš několikrát posílal, ale mám tu jednu kapitolu z knížky o převíjení motorů (Navíjení a převíjení malých elektrických strojů točivých od Knotka), ve kterém se toto zapojení popisuje - vzhledem k tomu, v na jaké úrovni je zbytek knížky (prakticky motorářská bible) nemám důvod tomu nevěřit.
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7070 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: ne březen 26 2017, 10:00 Předmět:
Měls to raději uložit v PNG než v JPG.
Je-li kondenzátor správně navržen, dosáhne se 75 až 98 % původního výkonu při cos φ = 0,5 až 0,6.
Hill napsal(a):
pak se v optimálních podmínkách dá teoreticky dostat na až 70% štítkového výkonu. Prakticky ne - točivý moment bude zhruba třetinou původního, čili při stejné zátěži se motoru zvětší skluz (bude mít i jiný účiník a motor bude v jedné fázi odebírat až dvojnásobek štítkového proudu, tím se dostane na těch 70% příkonu).
_________________ Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Založen: Nov 05, 2010 Příspěvky: 5994 Bydliště: okr. Vyškov
Zaslal: ne březen 26 2017, 10:44 Předmět:
U motorů malého výkonu může točivý moment klesnout natolik že je pro daný účel nepoužitelný. Zkoušel jsem motor 180W a i při vylaborované kapacitě šel v podstatě zabrzdit rukou. Rozběh byl "měkký" a výkon stačil pouze na volný běh.
Čili ty výpočty je potřeba brát s rezervou podle konkrétních okolností. Motor je vždy vhodné prakticky vyzkoušet jestli bude v tomto zapojení pro zamýšlené použití vyhovující.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 18639 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: ne březen 26 2017, 11:15 Předmět:
Stále dokola blbosti . I v tý bibli je jasně motor s cívkami na 120V . Běžně takový nikdo nemá a tak pro cívky na 230 nebude ani těch 30% , prostě nesmysl , který by měl snad hned při dotazu vyskočit .
Založen: Nov 05, 2010 Příspěvky: 5994 Bydliště: okr. Vyškov
Zaslal: ne březen 26 2017, 11:38 Předmět:
to BOBOBO: v té bibli je pouze zmínka o nutnosti přepojení vinutí motoru 220/380V při napájení ze sítě 120V (pro odpovídající výkon). Ostatní platí pro běžné napětí 220V (230V).
Založen: May 10, 2004 Příspěvky: 4507 Bydliště: Košice
Zaslal: ne březen 26 2017, 19:13 Předmět:
Tak neviem kosaxku som rozobral tak ze to nevyskusam. Ale povodny motor 3f 1kw (bez rebier a ventilátora)sa pri zapojeni na 1f hrial neskutocne a krtinec ho zastavil. Tlacitko ktore pripajalo kondik koli rozbehu sa vymenilo za vypinac. Po hodine kosenia sa islo odpocivat na motore sa nedala udrzat ruka.
Po prepojeni na 3f motor bral krtince skor to bol rotovator, a na dotyk bol vlazny. Tak ze tolko prax.
Pri 1f zapojeni vinutim musi pretiec vykon min taky ako v sucte 3f. Tak ze ten vodic to nemoze ustat bez nasledkou tj tepla.(zjednodusene povedane)
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.