Obkreslil sem to v eaglu, budu to dělat z běžných součástek, né smd.
Budu regulovat elektromotor.
Ale potřeboval bych poradit co zapojím na ty vývody s šipkou VCC ?
Chápu to dobře tak, že na každou z těch šipek zapojím +10V z nějakého stabilizátoru, třeba 7812 s odporem - jde o napájení toho obvodu 555 ? Bude to regulátor otáček motoru do vozidla s rozvodem 24V.
Nechci do toho kecat, ale s takto zapojeným šuntováním bude motor hlučný, mít tvrdý chod a budou se opotřebovávat uhlíky.
Lepší je ochrana proti přepětí mosfet tranzistoru pomocí dioda anodou z drain, katodou na odpor z plusu a z toho stejného uzlu kondík na mínus, tedy šuntovací obvod DCR, ale záleží na každém, čemu dá přednost.
Regulátor je spínaný, při zavírání tranzistoru vznikne na indukčnosti motoru napětí, které může ( a často ) poškodí tranzistor.
Proto je šuntovací DCR obvod pro bezchybnou funkci regulátoru nezbytný.
Ale záleží na každém, jestli ho použije.
Regulátor se často poškodí při větším zatížení motoru, protože teče víc Ampér a přepětí na indukčnosti je větší.
Dioda paralelně k motoru je tomto případě nejhorší řešení, motor jde natvrdo a opotřebovávají se uhlíky, lepší je DCR, který nezpůsobuje zkrat a motor má tichý chod.
Založen: Sep 19, 2007 Příspěvky: 3697 Bydliště: Praha
Zaslal: út prosinec 06 2016, 16:13 Předmět:
Dělal jsem pohon pro stroj na česání vlny a právě s rovnou připojenou nulovou diodou. Chod "natvrdo" - nevím, jestli to tedy znamená tvrdou momentovou charakterisitku, ale pokud ano - často potřebujeme, což byl i tento případ. Žádnou vyšší hlučnost jsem nezaznamenal - naopak, tím, že s diodou není žádný odpor v sérii napomáhá tomu, udržet motor ve spojitých proudech. PWM se ovšem musí provozovat na takové frekvenci, aby setrvačná hmota kotvy odfiltrovala rázy a hlavně aby se proud udržel spojitý i s pomocí indukčnosti kotvy. Potřebná frekvence pak činila asi 30 kHz, při nižší frekvenci by byla potřeba přídavná tlumivka.
Pokud použijeme rychlou diodu, nevím, o jakémže to zkratu se tu mluví.
Založen: Sep 19, 2007 Příspěvky: 3697 Bydliště: Praha
Zaslal: út prosinec 06 2016, 16:55 Předmět:
To přece není "zkrat", který by něco ničil. Proud motorem po rozepnutí tranzistoru začne přibližně lineárně klesat směrem k 0 se strmostí danou indukovaným protinapětím kotvy - tedy otáčkami (+ propustné napětí diody). Pojem škodlivého "zkratu" znamená stav, kdy zdroj napětí je zatížen velmi malým odporem a proud skokově vzroste nad povolenou úroveň, kdy by případně ničil uhlíky. Ale to není náš případ. Tady se proud nezvýší, naopak klesá k 0.
Nemyslím úplný zkrat, ale ten proud diodou dělá v motoru hluk, když je spínací kmitočet třeba na 500Hz.
Na 30KHz je to něco jiného, na každý spínací kmitočet je vhodný jiný šuntovací obvod. Snubber tomu říkají.
Všechny spínací kmitočty nad 20kHz jsou pro tento motor už "jako" stejnosměrný proud a když na místě regulátoru použiješ Déčkový zesilovač na 400kHz, snubber tam nemusí být žádný.
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: út prosinec 06 2016, 18:04 Předmět:
Dovolil bych si doporučit spíše toto...
Snížením hodnoty C1 se zvyšuje spínací kmitočet. Těch základních 3kHz celkem píská. Kolega chtěl regulátor pro vláčky, takže jsme použili tento a kmitočet vyhnali na 20kHz. Pak už nic neslyšel a byl spokojený. Rychlost mašinky to regulovalo krásně plynule.
Založen: Nov 23, 2007 Příspěvky: 919 Bydliště: Vážany
Zaslal: út prosinec 06 2016, 18:31 Předmět:
Nakadah napsal(a):
Dovolil bych si doporučit spíše toto...
Nelze použít. Napětí 28V (maximální napětí, které se může vyskytnout v palubní síti 24V rozvodu vozidla) by spolehlivě odpravilo tranzistor. Napětí VGS by bylo překročeno.
Založen: Nov 23, 2007 Příspěvky: 919 Bydliště: Vážany
Zaslal: út prosinec 06 2016, 19:39 Předmět:
Sorry, nečetl jsem, jen jsem se díval na schéma.
Mám, pro znalejší asi stupidní, dotaz.
Pokud dojde k přechodovému ději - rozepnutí tranzistoru, okamžitě se na svorkách cívky (motoru) napětí přepóluje. Nulová dioda s indukcí udržuje proud v obvodu. Nějaký výkon pohltí dioda a většina výkonu se spotřebuje v cívce.
Jak působí zbytkový proud v motoru? Ve směru otáčení, nebo v protisměru.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31646 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út prosinec 06 2016, 19:42 Předmět:
V případě doběhu motorku bez napájení kotvy se její zkratování (přes tu diodu) projeví jako brzdnej impuls. Motorek se tak bude otáčet o maličko pomalejc a bude líp reagovat na případnou regulaci změnou střídy. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.