Založen: Dec 19, 2007 Příspěvky: 836 Bydliště: Litovel
Zaslal: st září 14 2016, 13:00 Předmět: Signalizace přehřátí motoru.
Známý mně požádal,jesli bych mu nevyrobil akustickou signalizaci k teploměru auta.Má tisícovku veterána u které mu praskla hadice a bylo to tak rychlé,že ji málem uvařil.Odnesl to jen kapilárový teploměr.Dal tam elektrický ze stovky které se stejně montovaly do posledních tisícovek,ale chtěl by ještě nějakou signalizaci k bodu varu.Nemáte někdo otestované nějaké zapojení?Našel jsem něco s 555,ale někdo psal,že to není stabilní.
Stavěl sem si tu verzi s hysterezí, funguje to jak má. Pro tu indikaci by ale byla lepší verze první. Prostě by se někam na vodní okruh muselo dodat čidlo s termistorem zalitým uvnitř a pak na výstup dát nějaký bzučák, piezo, atd.
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: st září 14 2016, 13:33 Předmět:
No to půjde taky...to origo čidlo má uvnitř taky NTC termistor. Chce to jen podle jeho hodnoty (změřit) doladit odpor a trimr pro napěťový dělič. Nic není problém...
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: st září 14 2016, 15:02 Předmět:
Co takovej diskrétní spínací termostat v pouzdře TO220, dejme tomu na teplotu 100-105°C? Nic kolem nepotřebuješ.
http://www.farnell.com/datasheets/1561970.pdf _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32001 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st září 14 2016, 15:29 Předmět:
Klidně i s obvodem LM35 s nějakým následným zesilovačem a komparátorem. V tomhle případě může těch komparátorů mít i víc a učunit si bargraf nebo cosi na způsob "batestu" s několika různobarevnýma LEDkama. V tisícovce se leccos schová i při zachování autentickýho vzhledu a hlavně dráty od motoru dopředu na palubovku jdou nádherně protáhnout množstvím děr a kanálů, to není jak moderní auta, kde by člověk na protahování potřeboval cvičenou myš nebo ještě líp trénovanýho švába ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: st září 14 2016, 16:16 Předmět:
Pokud vím, tak potřebuje jen signalizaci, že má přehřátej motor (jediná kontrolka), ne teploměr _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Založen: Jun 21, 2005 Příspěvky: 641 Bydliště: Opava
Zaslal: st září 14 2016, 16:22 Předmět:
Možná by bylo lepší se soustředit a měřit teplotu třeba na palici, protože tak jsem uvařil už jeden motor-voda pryč a teploměr ukazoval polovinu, tedy 90°, tedy dokud jsem nezastavil na křižovatce. Pak letěl nahoru a na volnoběh svítilo mazání . Prostě aby to ukazovalo i bez vody, že je něco špatně.
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: st září 14 2016, 16:35 Předmět:
Určitě nejsou Š100/110 takový samovary, jako Š105-136, kde je motor vzadu, ale chladič vepředu (a musí se tam lejt 12.5l chladiva). Tady došlo k úniku chladiva, což by se dalo vyhodnotit měřením hladiny v expanzní nádobě - na to by stačilo do ní "píchnout 2 hřebíky" (elektrody, pokud možno nereznoucí, s nimiž by se zjišťovalo, jestli to mezi nima vede, nebo ne, respektive jestli hladina neklesla pod stanovenou mez), ovšem muselo by to bejt vodo-/vzduchotěsný a odolný vůči vnitřnímu přetlaku. Protože jak klesne voda v palici, nějakou chvilku trvá, než se ohřeje i zvenčí. Tohle pohlídá, aby v ní ta voda ještě byla.
P. S.: Bod varu vody v motoru je díky přetlaku docela vysoko, dejme tomu 110-120°C, do tý teploty voda uvnitř nevaří, taková teplota je ještě v pořádku. Když ten termostat nastavíš na 110°C, při správným přetlaku bude signalizovat počínající var, ale jak se ten přetlak ztratí, začne to vařit i při stovce, přičemž ten termostat nesepne dřív, než se z palice neztratí voda (což je docela pozdě). _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Založen: Dec 19, 2007 Příspěvky: 836 Bydliště: Litovel
Zaslal: st září 14 2016, 17:02 Předmět:
Viděl bych to na komparátor a za něj nějaký samopíp.Jak se řeší stabilizace-mám to napájet celé z 10V stab.zdroje,nebo stačí jen stabilizovat ten referenční vsup komparátoru. Čidlo při bodu varu má nějakých 28 ohm.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32001 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st září 14 2016, 17:22 Předmět:
Pokud to nemá řvát každou chvíli falešným poplachem způsobeným zvlněním v palubní síti a jeho průnikem přes napájecí přívody, je lepší napájet to celý přes stabec a filtr (aspoň oddělovací dioda a samostatnej filtrační kondík za ní PŘED stabilizátorem). Ta dioda odstraní i záporný špičky, kterejch je v autě 6 půlek a nedá se říct, že by byly zrovna prospěšný veškerý elektronice ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6558 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: st září 14 2016, 18:18 Předmět:
Jenže je lepší další nezávislé čidlo, protože pokud to původní se podělá, a signalizace neukáže HOT "ne čehý"-)), tak je to na h.... _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.