Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31968 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po červen 27 2016, 15:07 Předmět:
Lukas-Peca napsal(a):
Jak je ten zdroj z prvního příspěvku konstruován? Nezdá se mi, že by se tam vešlo regulační trafo.
....
Je tam placatý dvojcívkový trafo vinutý na jádře LL nebo UI (podle provedení, viděl jsem obě verze). Regulace je přepínáním odboček na trafu, tuším celkově 4-stupňová, podobně jako u trafa F2 (tam je ale jemnější odstupňování). Usměrnění je malým selenem, nevím proč tam dederóni i v 80. letech pořád ještě ládovali tyhle usměrňovače - možná proto, že mají velkej vnitřní odpor a svým způsobem tak i omezujou zkratovej proud při náhodným kraťasu ...
Pravý regulační trafo s pohyblivým kontaktem jezdícím přímo po závitech sekundáru měl akorát FZ1. Tyhle trafa běžně upravuju na dvojnásobnej výkon pro trakci - ruším regulační funkci (stejně většinou nefunguje, protože ke mně se dostanou trafa v drtivý většině po "těžký havárii" = často nejenom nakřápnutý, ale až roztřísknutý doslova na mraky, protože původní plast futrálu je létama natolik zkřehlej, že po pádu už z vejšky stolu následuje "milión trsátek" jak po karambolu s trabantem ...), usměrním (už samozřejmě křemíkem) a filtruju každou sekundární trakční cívku zvlášť, výstupy spojuju paralelně a pak buď osazuju jeden nebo dva pulsní regulátory pro trakci. Původní FZ1 má výstupní proud garantovanej na 1,2A DC pro trakci i AC pro střídavý příslušenství, po úpravě bez nadměrnýho ohřevu dává až 1,5A AC pro příslušenství a impulsně regulovatelný 1x 3A nebo odděleně 2x 1,5A pro trakci. Původní FZ1 je totiž mamutálně předimenzovanej ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4051 Bydliště: Zlín
Zaslal: po červen 27 2016, 15:29 Předmět:
FZ1 má ale jednu výhodu, a sice se s ním dá rozjezd perfektně regulovat. Elektronické regulátory běžných konstrukcí tak dobře nechodily, motor pořád stál a najednou vyletěl do otáček. Nakonec jsem dospěl k závěru, že je to způsobeno poměrně tvrdým tepavým proudem na výstupu FZ1. Nakonec se jako vyhovující ukázal PWM regulátor běžící na desítkách Hz.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31968 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po červen 27 2016, 15:47 Předmět:
Já běžně používám frekvenci někde kolem 200Hz - a jak padlo vejš, proud se musí filtrovat, jinak je to tvrdě modulovaný 100Hz frekvencí za můstkem a regulace je na pikaču ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 12, 2011 Příspěvky: 242 Bydliště: Frýdek-Místek
Zaslal: po červen 27 2016, 15:51 Předmět:
Zasílám foto.Jde o regul.střídvého napětí 7v-3v.Jelikož ta spodní deska se pohybuje ze strany na stranu,tak je problém kam napojit vývod na který by se dal libovolný konektor.Ale nějak si s tím poradím.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31968 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po červen 27 2016, 16:24 Předmět:
V tom posuvným bázmeku je jednak selen, druhak i přepínač polarity. A skutečně se vyplatí to vykopat a nahradit obyčejným pulsním zdrojem s dvojitým operákem a výkonovým spínacím trandem. Regulace se krásně roztáhne na plynulou a vzhledem k tomu, že pulsy mají úroveň plnýho napájecího napětí, má motorek i při napájení takovýmhle piditrafem překvapivě velkej rozjezdovej moment. S kapacitou filtračního kondíku 1000µF a spínáním KU601 na frekvenci zhruba 180-200Hz jsem dokázal na rovině rozjet naprosto plynule a bez cukání model československý E499.0 alias "ČS1" Sovětskejch železnic v měřítku 1:120 = TT ( http://www.modely-sisel.cz/fotky22200/fotos/_vyrp11_90P1320386.jpg ) s přivěšenýma 10 rychlíkovýma vagónama (víc jsem nezkoušel, už tak jsme se s kamarádem s potřebnou dýlkou kolejnic nevešli do kvartýru = potřebnejch cca 600m koleje je v modelový velikosti TT 5 metrů!!!), zatímco na neupravený trafo FZ1 to dokázala s maximálně 3-4 vozama ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Udělej to jak ve starém PIKU v krabici tak nepotřebuješ skoro žádné místo. Pouze na hlavičky šroubků. Vrtni tam dvě 4mm díry. Na výstupy drátů místo konektorů napájíš kulatá očka ze 4 mm dírou. Prostrčiš skrz bednu šroubek a zvenčí přišroubuješ matkou. Šroubek necháš trčet tak 6-10mm.
Na ten se pak budou dráty připojovat přes vidličky. A na přitažení nějaké široké matky.
Třeba jak tady http://www.nakole.cz/images/f/diskuse/8e/l/686751-1.jpg
Můj to není, ale stejný mám doma tak ze 70 let. Má ještě selenový usměrňovač.
EKKAR a zvládne to pak s elektronikou plynulou regulaci od 0V.
Nevím mě se zdála s tím mým trafem ta regulace docela plynulá a pěkně od 0V do 12V.
Měl jsem H0 to ale zabralo hodně místa. Daleko víc jak nějaké TTčko.
Lokomotiva utáhla i šest a více vagónků, kde je vše větší a těžší.
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: po červen 27 2016, 21:31 Předmět:
Achab napsal(a):
FZ1 měly seleny ještě koncem 70-tých let takže se zřejmě používaly dlouho.
Ty měly seleny ještě na konci 80. let, možná začátkem 90. let, už nevím, rodiče to kupovali někdy mezi rokama 1989 a 1991. _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Založen: May 13, 2009 Příspěvky: 5008 Bydliště: BA-Petržalka :(
Zaslal: po červen 27 2016, 21:31 Předmět:
Kedysi som tento konektor vyrábal, spoľahlivo to vydržalo až do likvidácie vláčikov. Pripájam obrázok, tu je popis: Základ je kúsok drievka alebo plastu (zeleným), na ňom zo strán kontakty (červeným). Poslúži akýkoľvek plech na ktorý sa dajú napájkovať vodiče (modrým). Trčiaca strana je zatavená do zmršťovacej bužírky, prípadne postačí aj obyčajná izolačná páska. Veľkosť konektoru je vhodné navrhnúť tak, aby to tam išlo tesne a ťažko zastrčiť, potom to má dobrý kontakt a nevypadáva von.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.