Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Kompresor LIDL Parkside PKO 270 B2, spálený stator
Jdi na stránku 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Silnoproudá technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
radovanhlavacek



Založen: May 08, 2007
Příspěvky: 418

PříspěvekZaslal: čt duben 14 2016, 22:04    Předmět: Kompresor LIDL Parkside PKO 270 B2, spálený stator Citovat

Mám náádherný 5let starý málo používaný kompresor LIDL Parkside PKO 270 B2. Leč zakouřilo se ze statoru, zčudlo hlavní vinutí. Uvnitř je jednofázový asynchronní elektromotor s kotvou na krátko, 1,8kW, 2850ot/m, 2-pólový. Hlavní vinutí je tvořeno 2x 4mi cívkami vinutými sériově, Al drátem o vnějším průměru cca 1,2mm. Pomocné vinutí je tvořeno 2x 4mi cívkami vinutými sériově, bifilárním vinutím, Al drátem, o vnějším průměru cca 0,8mm. Kondenzátor 40uF na rozběh.
Asi sem totální magor, uznávám...o tom žádná. Ale chci ten motor zkusit přemotat, ale Cu vynutím s 200stC lakem, aby to vydrželo. Cu drát by měl mít teoreticky o 40% vyšší proudové zatížení, co sem tak koukal.
Má otázka/prosba zní:
1) přemotával jste někdo s úspěchem stator tohoto elektromotoru?
2) jaké počty závitů jste použili a na jaké rozměry kostřiček jste vinuli?
3) prosím o co nejvíce podrobností o zapojení vynutí (směr točení motoru/směr vynutí drátu)

Kdysi před 20ti lety sem pomáhal dědovi s převíjením motorů z praček, ale to už hodně vody uplynulo a od té doby sem nic nepřevíjel.
Staré vinutí sem vytahal a pokusil se spočítat počty závitů. Nic méně, raději bych to zkonzultoval. Nemám to na kšeft. Dělám to čistě pro sebe ze zájmu. Je mi jasné, že se to moc nevyplatí...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17796
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: pá duben 15 2016, 13:27    Předmět: Citovat

Já dávám motory převíjet 3 vesnice vedle, Mlékosrby, okr Hradec Králové. Dělá to tam paní na penzi, co převíjela celý život a teď v tom pokračuje její syn nebo vnuk. Dával jsem tam asi 7 motorů za posledních 15 let a vše se stále kulí. Mají i pec na impregnaci.
Ovšem obávám se, že pokud jsi to rozkuchal, tak už ti to nevemou. Jestli chceš zkusit, seženu mobil. Ještě vím o jednom převíječi v Přelouči, ten by možná uměl i přepočítat. Aspoň přepočet motoru na jiný otáčky mi před časem dělal.

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
radovanhlavacek



Založen: May 08, 2007
Příspěvky: 418

PříspěvekZaslal: pá duben 15 2016, 13:39    Předmět: Citovat

Moc díkas. Já mám počty závitů vinutí vinutí spočítány, jen bych byl vděčný za kontrolu s reálným stavem. Teoreticky je na to funkční program na VUT Brno...Koukal sem někdo na to téma dělal diplomku s reálně dobrým výsledkem.
https://dspace.vutbr.cz/xmlui/handle/11012/20988

Jeden převíječ v Holicích u Pardubic mě již poslal do pr..., že to mám zahodit, no... Kdybych nic jiného nenašel, poprosím o číslo..
Večer sem hodím to co jsem spočítal a změřil já..
p.s. štve mě to. Ten kompresor jinak vypadá jak novej. Nevomlácenej, do posledka dával spolehlivě 8atm. Je to úplná škoda vyhodit, už jen z hlediska ekologie.

pro zajímavost uvádím odkaz na domácí převíjení motoru:
https://www.youtube.com/watch?v=IUGuJcxR62k

takhle nějak jsme motory s dědou přemotávali. Pekli jsme je ve staré troubě, ta ještě na rozdíl od kompresoru maká..Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ohryzek36



Založen: Dec 24, 2008
Příspěvky: 2376
Bydliště: Zlínsko

PříspěvekZaslal: pá duben 15 2016, 14:54    Předmět: Citovat

Jestli by ti šlo o spočítání vinutí (nebo přepočítání vinutí asynchronního motoru na jiný materál vinutí - je popsaná jenom výměna mědi za hliník, ale opačně to také bude fungovat), tak se tí může hodit toto - ta diplomka nejspíš z této (nebo podobné) knížky čerpala.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jimmi2



Založen: Jan 04, 2010
Příspěvky: 1180
Bydliště: Praha, Teplice

PříspěvekZaslal: pá duben 15 2016, 18:12    Předmět: Citovat

Počítej s tím, že jestli teď odešel stator, hned po převinutí odejde rotor...
Tyhle levné věci se tak dělají, tak to prostě dneska je.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kbulda



Založen: Oct 23, 2007
Příspěvky: 1527
Bydliště: u Mělníku

PříspěvekZaslal: pá duben 15 2016, 18:28    Předmět: Citovat

Rotor neodejde, je to klasický asynchronní motor. Rotor jsou zastříknuté plechy hliníkem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
stasek



Založen: Aug 15, 2005
Příspěvky: 2191

PříspěvekZaslal: pá duben 15 2016, 18:58    Předmět: Citovat

Koukal jsem na to video o převíjení a není to vůbec jednoduchý, chce to praxi a taky šikovnost, mimo komponentů. Takže bych doporučoval, aby sis to nechal přemotat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jimmi2



Založen: Jan 04, 2010
Příspěvky: 1180
Bydliště: Praha, Teplice

PříspěvekZaslal: pá duben 15 2016, 19:13    Předmět: Citovat

Ahá... já myslel, že to je klasický ss motor jako třeba ve vrtačce.
Při převíjení je potřeba dodržet napětí navíjeného vodiče. Pokud se přetáhne, změní mechanické vlastnosti a má tendenci se pak odmotávat, i po impregnaci. To asi málokdo ví.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
radovanhlavacek



Založen: May 08, 2007
Příspěvky: 418

PříspěvekZaslal: pá duben 15 2016, 20:35    Předmět: Citovat

rozumím...uvidíme, jak se povede.
Je to motor s kotvou nakrátko..Když bych vzal zatížení Cu drátu 6-8A/mm2, jak sem četl v jedné práci a 1,8kW/230V, pak vychází cca 1mm2 - 1,2mm d drátu. V hliníku by to mělo být 1,6x silnější. Vzhledem k tomu, že tam byl 1,2mm Al,pak to bylo poddimenzované...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
radovanhlavacek



Založen: May 08, 2007
Příspěvky: 418

PříspěvekZaslal: pá duben 15 2016, 21:09    Předmět: Citovat

ohryzek36 napsal(a):
Jestli by ti šlo o spočítání vinutí (nebo přepočítání vinutí asynchronního motoru na jiný materál vinutí - je popsaná jenom výměna mědi za hliník, ale opačně to také bude fungovat), tak se tí může hodit toto - ta diplomka nejspíš z této (nebo podobné) knížky čerpala.


ta knížka je super, pročtu.. už při letmém prohlížení sem narazil na motor z pračky...takřka sem uronil slzu..Smile Díkas
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18675
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: so duben 16 2016, 7:44    Předmět: Citovat

Máš výhodu při použití jedničky drátu , zbyde ti místo . Jinak budeš postupovat jako všeci před tebou . Inu drátem změříš závit , zvolíš navíjecí průměr a navineš . No a pokusíš se vsypat . Delší cívka se vleze a další již +- upravíš . Na co by jsi chtěl něco počítat , když máš spočítáno ? Když máš tenší srát , tak na každou cívku 2-3 závity přidej a nemudruj .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
radovanhlavacek



Založen: May 08, 2007
Příspěvky: 418

PříspěvekZaslal: ne duben 17 2016, 5:49    Předmět: Citovat

moc díky za radu...snažil sem se prověřit co nejvíce věcí okolo. Místa pro hlavní vinutí je celkem dost,ještě cca 10-15% odhadem zbývá volného,mimo těch drážek, kde je oboje vinutí ve společné drážce. Drát musím sehnat, resp. volal sem do jedné firmy a bez problémů mi ho prodají. Impregnační lak co jsme měli, už je bohužel na kámen, za tu dobu. To si nechám zapéct..
Ještě k určení správné velikosti délky soustředných cívek. Další cívku mám odhadem o 2x sílu svazku udělat delší? U jiných motorů, kde nebyly soustředné cívky,tam tento problém nebyl....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
varok



Založen: Dec 23, 2007
Příspěvky: 642

PříspěvekZaslal: ne duben 17 2016, 8:58    Předmět: Citovat

radovanhlavacek napsal(a):
rozumím...uvidíme, jak se povede.
Je to motor s kotvou nakrátko..Když bych vzal zatížení Cu drátu 6-8A/mm2, jak sem četl v jedné práci a 1,8kW/230V, pak vychází cca 1mm2 - 1,2mm d drátu. V hliníku by to mělo být 1,6x silnější. Vzhledem k tomu, že tam byl 1,2mm Al,pak to bylo poddimenzované...


No výrobci možná počítají s tím, že na hřídeli motoru je ventilátor, který vinutí bude chladit. Takže použijí tenší drát, aby co nejvíce ušetřili. Že je kolikrát ten ventilátor málo účinný a nedává dostatečný proud vzduchu, to už asi moc neřeší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18675
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: ne duben 17 2016, 13:35    Předmět: Citovat

To musí být o více než 2x síla , pokud dáváš do vzdálenějších drážek . Máš výhodu , že tu co navineš můžeš dát do jiné sekce . Až na tu poslední .....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
radovanhlavacek



Založen: May 08, 2007
Příspěvky: 418

PříspěvekZaslal: ne duben 17 2016, 21:33    Předmět: Citovat

Dokončil sem počítání závitů..Ale není to tak jednoduché, jak se mi před tím zdálo. Pomocné i hlavní vinutí mají jednotlivé cívky pólů vinuté (spojené) v sérii. Jenže na jednom z pólů pomocného vinutí (rozděleného na 4 soustředné cívky), které je vinuté bifilárně jsou 3 vývody. Jeden konec je připojen paralelně k jednomu z konců hlavního vinutí a fázi. Druhý konec pomocného vinutí jde na kondenzátor a třetí vývod (spojka) který je fyzicky umístěný u 2. největší cívky pomocného vinutí, není připojen vůbec nikam. Vzhledem k tomu, že sem musel jednu stranu vinutí odřezat, není možné určit detailně o co se zde čínským soudruhům jednalo. Napadá mě pouze, že to je nějaká indukční zátěž na bifilárním vinutí, omezující proud do pomocného vinutí, něco jako tlumivka uvnitř motoru. Nevím...
Cívky hlavního vinutí jsou zapojeny poslušně sériově, čitelně... Tam snad problém nemám.

A teď hodnoty:
Hlavní vinutí:
Al drát d=1,2mm
2 póly, každý po 4 soustředných cívkách
1. cívka (nejmenší, nejblíže k rotoru): 65*105mm - 18 závitů
2. cívka: 95x110mm - 19 závitů
3. cívka: 115x115mm - 31 závitů
4. cívka: 145x115mm - 34 závitů

Pomocné vinutí:
Al drát d=0,8mm
2 póly, každý po 4 soustředných cívkách
1. cívka (nejmenší, nejblíže k rotoru): 45*105mm - 19 závitů bifilárně
2. cívka: 65x110mm - 21 závitů bifilárně
3. cívka: 90x115mm - 38 závitů bifilárně
4. cívka: 115x115mm - 40 závitů bifilárně

Bohužel nevím co s tou odbočkou (spojkou na 3 cívce pomocného vinutí). Mezi 3. a 4. cívkou jednoho z pólů pomocného vinutí jsou 4 dráty, nikoliv u sebe umístěné, jako přechody mezi cívkami.
Tady mi zbývá pouze se na to vykašlat a udělat oba póly pomocného vinutí totožně, protože nedokážu určit o co tam vlastně jde. Samotné vinutí bez uřezání jedné strany nešlo vytahat. Snad, když to bude z Cu, tak to stator přežije.



P_20160417_205425.jpg
 Komentář:
rozmístění vinutí po statoru

Stáhnout
 Soubor:  P_20160417_205425.jpg
 Velikost:  176.16 kB
 Staženo:  138 krát


P_20160417_205452.jpg
 Komentář:
přibližné schéma zapojení s vyloučením prostředního vývodu na pomocném vinutí

Stáhnout
 Soubor:  P_20160417_205452.jpg
 Velikost:  143.39 kB
 Staženo:  175 krát


P_20160410_130557.jpg
 Komentář:
vytažený stator. na vývodech s kabelovým očkem byl pověšen kondenzátor. ty dva vývody bez ničeho, je nulák a fáze

Stáhnout
 Soubor:  P_20160410_130557.jpg
 Velikost:  170.89 kB
 Staženo:  196 krát


P_20160410_130626.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  P_20160410_130626.jpg
 Velikost:  171.72 kB
 Staženo:  181 krát


P_20160410_131133.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  P_20160410_131133.jpg
 Velikost:  206.56 kB
 Staženo:  167 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Silnoproudá technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Další
Strana 1 z 13

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.20 sekund