Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st říjen 18 2017, 9:23 Předmět:
E85 je podle normy v letním období směs 85% hmotnostních Babiš-etanolu a 15% benzínu BA95, v zimním období by obsah babišsračky neměl překročit 65% kvůli dodržení určitý minimální odpařivosti směsi zajišťující spolehlivej zážeh směsi. Pro spalování to znamená, že palivo už v sobě obsahuje chemicky vázanej kyslík (-OH skupina v lihu), takže má jinou stechiometrickou konstantu vůči vzduchu. Při spalování v motoru, nastaveným na stechiopoměr 14,78:1 (benzín : vzduch), dochází ke spalování ochuzený směsi a k nižšímu vzniku CO a CO2 i CHx. Výhodnější je vyšší oktanový číslo směsi (u E85 odpovídá přibližný hodnotě 110), který ale většina ŘJ nedokáže využít - a výraznou nevýhodou je jen asi 68% výhřevnost ve srovnání s benzínem plus výrazně vyšší výparný teplo, což vede jednak ke zvýšení spotřeby na přibližně 1,3 - 1,4 násobek proti benzínu a druhak ke zhoršený startovatelnosti nepřipravenejch motorů za sníženejch teplot.
Stručně řečeno - pokud nemáš motor Ford Multifuel, nebo podobnou úpravu od Volva včetně instalace vyhřívacího tělesa v motoru, je to jen placebo a stejně nic neušetříš - menší výhřevnost tzv. "ekopaliva" nahradí vyšší spotřeba, takže cenově je jízda na E85 s neupraveným motorem doslova šul-nul. Zvednutí spotřeby se pak může projevit i na emisích, kde sice asi nebudou nadlimitní hodnoty škodlivin, ale můžou ti vyskákat "readiness kódy" signalizující chod s chudou směsí resp. závadu lambda-regulační smyčky. A s tím neprojdeš ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Díky za vyčerpávající vysvětlení. Ptal jsem se spíše z důvodu jestli je třeba možný že třeba při použití E85 by se snížily emise natolik že by vycházely při měření lépe než s benzinem (readiness kódy se tohoto auta vzhledem r.v. netýkají)
Založen: Nov 11, 2011 Příspěvky: 2123 Bydliště: Oslavany
Zaslal: st říjen 18 2017, 11:14 Předmět:
pro snížení emisí za účelem projití STK je dobrý přípravek od FFI. Ono to nejen vyčistí palivovou soustavu a ventily ale při spalování i zlepší spalovací podmínky. Já to měl od kamaráda, prodává se to přes multilevel, ale jistě budou i jiné přídavky na trhu.
ok, ještě se vrátím k té mé údajně vadné lambdě, je možný že by napětí na vadné sondě dle diagnostiky (Opcom) kolísalo v rozsahu cca 0,3 - 0,7V, to by přece měl být skoro ideální stav nebo ne? aby napětí oscilovalo kole 0,45V což je hodnota pro Lambda 1. Z toho co jsem vyčetl to chápu tak že vadná sonda např. negeneruje žádné napětí. Asi to zkusím ještě pro zajímavost změřit osciloskopem.
Právě že ne, ten co mi to měřil, když viděl že je to KO tak měření sbalil, ať mu dám 200 a ať přijedu až si to opravím a když jsem z něj chtěl vytahat nějaké rozumy byl dost nepříjemný ve stylu že ho zdržuju od jiné práce (teď už vím že tam znovu nepojedu), takže jsem to pochopil že mi ve výsledku udělal neoficiální měření bez papíru. O ty hodnoty jsem si říct mohl, ale v tom stresu mě to nenapadlo. Ani mě teď není jasný podle čeho stanoví že je sonda vadná, když má jen sondu ve výfuku a čidlo na VN kabelu. To že vidí třeba bohatou směs by teoreticky mohlo být i něčím jiným než vadnou sondou ne?
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: st říjen 18 2017, 13:49 Předmět:
On pozná jestli máš lambdu dobrou a katalyzátor KO a nebo máš špatnou lambdu. Když máš lambdu dobrou a jen katalyzátor KO, tak mu to ukáže složení směsi cajk ale málo CO2 + vyšší hodnoty CO. Pokud ti nefunguje lambda regulace tak to složení směsi je mimo, CO je mimo a hodně HC (v nouzáku bez lambda regulace ECU jede vždy na bohatší směs). Kyslík je obvykle kolem 0,5%, pokud je výrazně vyšší tak máš netěsný výfuk.
Vadná lambda obvykle zůstane někde viset, může z ní jít trvale třeba 0,3V a nebo třeba 0,8V. Bez pohybu a změny podle chodu motoru. ECU to pozná, zkouší měnit časy vstřiků a když není na lambdě změna tak vypne lambda regulaci. Jinak lambda je jenom korekční čidlo, základní údaj pro dávkování paliva dle mapy jde buď z váhy vzduchu a nebo z čidla podtlaku v sání. K tomu se ještě váží další hodnoty jako otáčky motoru, poloha škrtící klapky, teplota nasávaného vzduchu, teplota motoru atd. Lambda měří jenom odchylku směsi od mapy a podle toho si jednotka dělá krátkodobé a dlouhodobé adaptace.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19523 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: st říjen 18 2017, 14:21 Předmět:
Ještě doplním: rozsah 0,35 - 0,7 V už ukazuje téměř s jistotou na (brzy) zcela mrtvou sondu. Zvlášť, když se sonda od dolního maxima po horní "plouží pomaleji", než za 120 ms. To řídicí jednotce obvykle ještě nevadí, takže chybu nevyhodí, a do nouzového režimu nepřejde. Ale na měření emisí na to stejně přijdou.
Dobrá sonda chodí v rozsahu větším, než 0,2 - 0,8 V a doba reakce by neměla přesáhnout 100 ms (doba přeskoku přes optimální hodnotu λ = 1 u dobré sondy přitom bývá pod 30 ms, pak následuje dlouhé zašuměné temeno impulsu).
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6509 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: st říjen 18 2017, 18:46 Předmět:
Jeden kat nemám vůbec, na druhé řadě je. Readline nuly-opravil jsem emisní blbosti jinak odstavené. Kontrolní lambdy asi nejdou nebo je jim to jedno. Emise naprosto OK, poctivě udělané. Nevím, jak to je možný, ale v pohodě. 295kkm, vše asi původní.
tak jsem vyměnil lambda sondu (cca 540kč) a měření emisí poté proběhlo úspěšně (ze zvědavosti jsem si výstup z nové lambdy měřil a napětí se mění v rozsahu cca 70-950mV, takže oproti té původní-vadné je vidět rozdíl)
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.