Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Elektronická pojistka DC motorku (přesunuto)
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19496
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne březen 27 2016, 11:45    Předmět: Elektronická pojistka DC motorku (přesunuto) Citovat

Původně jsem sháněl někoho z okolí Bratislavy, kdo kolegovi postaví vratnou nadproudovou pojistku k ovládání stahování oken, případně pomůže s jejím zapojením a seřízením. Jde o to, aby okno neuskříplo prsty, když zapomene pustit přepínač a ty prsty vytáhnout.
Schéma s popisem funkce je v příloze.
Samozřejmě, bude-li lepší nápad, netrvám přímo na tomto.

Dokud bude poptávka stále tady, trvá.



Pojistka_motorku_oken.pdf
 Komentář:
Zapojení je s úspěchem vyzkoušené, ale nepokládám ho za jediné možné.

Stáhnout
 Soubor:  Pojistka_motorku_oken.pdf
 Velikost:  179.98 kB
 Staženo:  202 krát



Naposledy upravil Hill dne po březen 28 2016, 7:14, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
hakamusai



Založen: Apr 17, 2007
Příspěvky: 943

PříspěvekZaslal: ne březen 27 2016, 13:54    Předmět: Citovat

Zkusím přispět k tématu -nešlo by to řešit pouze proudovým omezením ? Tj. seřídit proudový omezení tak,aby nedošlo k nežádoucím stavům (přetížení,bezpečnost ...)

V dávný minulosti jsem si zhotovil elektrický stahování oken pro Ladu 2101 z pohonu stěrače os. auta (nevím přesnej typ.Stator měl permanentní magnet.Celý pohon se vešel do vnitř dveří).Měl jsem u toho pouze přepínač směru otáček a nemůžu tvrdit,že ten pohon měl takovou sílu,aby došlo k úrazu.Samotný pohon fungoval po celou dobu životnosti auta(cca 22let) bez problému.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
samponek



Založen: May 11, 2015
Příspěvky: 3109

PříspěvekZaslal: ne březen 27 2016, 14:00    Předmět: Citovat

Mě připadá zapojení v pořádku a bez problémů použitelné. Hlavní je, že tam nejsou moc velké odpory, což je v autě škodlivé.

Naposledy upravil samponek dne ne březen 27 2016, 14:08, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19496
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne březen 27 2016, 14:04    Předmět: Citovat

Najdeš ještě někde schéma?
Proudové omezení jsme tenkrát zkoušeli s MAA723, ale plavalo s teplotou, v rozpáleném zaparkovaném autě to ani okna nechtělo otevřít a tranzistor v sérii s motorkem topil dost vztekle, jak začal omezovat proud, potřeboval chladič s izolací, protože měl na pouzdru plus z palubní sítě. Na to, že si majitel pohlídá dojezd, by to dlouho netrápil, se spolehnout totiž nedalo, vůz používala i jeho TT žena.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
hakamusai



Založen: Apr 17, 2007
Příspěvky: 943

PříspěvekZaslal: ne březen 27 2016, 15:35    Předmět: Citovat

>Najdeš ještě někde schéma? < To je na mě ?
Já schéma nemám -to byl jen nápad.Na tom žigulu jsem žádný omezení nepotřeboval.Po dobu stisku jednoho tlačítka šlo okno nahoru ,po dobu stisku druhýho šlo dolů.Žádná elektronika nebyla třeba.Dokonce ani pojistu dimenzovanou s ohledem na odběr motoru jsem tam neměl (bylo to zapojený na hlavní cca 25A -kvůli zkratu).Když jsem podržel tlačítko dýl,kdy bylo okno nadoraz nic se nestalo (10min to člověk držet nepotřeboval -to je pochopitelný).
Co mě tak napadá -nedal by se na omezení proudu použít obvod L200 ? Možná kdyby se hledalo na netu,našel by se nějakej IO určenej přímo na to.
Další co mě napadá řešit to měřením úbytku napětí na rezistoru(případně proudovej bočník z eBay) pomocí MCU(tam by bylo možný těm tlačítkům naprogramovat i funkce -dvojklik -okno dojede až na konec bez nutnosti držení ap. ).Případně nějaký DC/DC měnič s možností nastavení proudovýho omezení.
Sám za sebe bych to řešil pro každý okno samostatně a pokud možno co nejjednoduššeji.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
samponek



Založen: May 11, 2015
Příspěvky: 3109

PříspěvekZaslal: ne březen 27 2016, 15:47    Předmět: Citovat

Nastavitelný sériový omezovač proudu bez zahřívání lze jednoduše vyřešit tranzistorem KD615 do báze spínaným TL494 a proud snímaný na malém odporu třeba 0.02Ω v cestě mínus přívodu.

Když poteče proud menší než nastavený, bude tranzistor trvale otevřený a jak se proud zvětší na nastavený, tak tranzistor začne přerušovat. Místo KD615 může být taky P mosfet. Nastavený proud s teplotou okolí plavat nebude, je kompenzovaná zpětnou vazbou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19496
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne březen 27 2016, 17:13    Předmět: Citovat

A čím bude přerušovat? To bys tam musel mít alespoň Schmittův klopný obvod.
Proudové omezení přece jede v lineárním režimu, takže se najednou na přivřeném tranzistoru při úbytku například 10 V a 4 A ztrácí výkon 40 W! A ty 4 A při 2 V, co zbyly na motorku, tam opravdu tekly. To je v autě rozpáleném na 60°C k neuchlazení, i když to KD605 nějakou dobu přežil a teoreticky by mohl i déle. Přesto se lineární regulaci v autě pokud možno vyhnout.
Tady je potřeba, aby obvod při přetížení skokem rozpojil a zůstal rozpojený až do restartu, který lze vyvolat (například) rozpojením obvodu. Jen tak nebude tranzistor topit. A v tom mém zapojení je to zajištěné přes relé, tehdy bylo nesrovnatelně levnější, než výkonový tranzistor (jen tranzistory tam byly jiných typů, řada KF5... to jistila, protože nic jiného se v NPN a PNP současně v křemíku stejně koupit nedalo).
Prostě kotva odpadne, kontakt přeruší obvod a motorem teče nějakých 15 mA, což stačí právě rozsvítit LEDku oznamující aktivaci pojistky. Nakonec paralelně ke kontaktu relé lze připojit i samobudicí piezo, aby to ještě píplo.
Podstatný požadavek je na co nejjednodušší a maximálně spolehlivé zapojení. Jednodušší je to bez pojistky, konečně - některé motorky mají přímo vyvedený koncový spínač na horní a dolní doraz s pěti až osmi otáčkami pastorku mezi nimi, nemám ale zatím bližší identifikaci pohonů, tak je univerzálnější hlídat odběr, než polohu.
Jestli vymyslíš, Šamponku, něco nejméně stejně spolehlivého a jednoduššího, tak předveď.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
samponek



Založen: May 11, 2015
Příspěvky: 3109

PříspěvekZaslal: ne březen 27 2016, 18:07    Předmět: Citovat

Měl jsem na mysli jednoduchý sériový omezovač proudu. Pokud je napětí na pinu2 TL494 nastavené trimrem P1 větší, než úbytek na odporu 0.02Ω, tak je tranzistor KD615 trvale otevřený. V okamžiku, kdy úbytek napětí na odporu 0.02Ω dosáhne napětí nastaveného trimrem P1 na pinu2 TL494, zmenší se střída a KD615 začne zavírat a otvírat asi na 1400Hz a pomocí zpětné vazby do neinvertujícího vstupu regulovat na nastavený proud do motoru.
Žhavení nevzniká, tranzistor je vždy buď naplno otevřený, nebo zavřený.
Jde to udělat i tak, že když proud dosáhne nastaveného, tak se za nějakou dobu nebo hned aktivuje pin4 TL494 a KD615 se uzavře až do restartu.



Sériový PWM omezovač proudu.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Sériový PWM omezovač proudu.jpg
 Velikost:  96.38 kB
 Staženo:  77 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19496
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne březen 27 2016, 19:15    Předmět: Citovat

Už jsi někdy zkoušel rukou pulsně řízený motor zastavit? Otáčky sice s činitelem plnění klesají, ale moment už nijak výrazně. A roztočíš ho už od 2 V na svorkách motoru.
Čili teoreticky to vypadá snadné, ale proč rasovat motor, který vytlačil okno k nějakému dorazu jen tím, že omezím proud? Jediná pomoc je ihned vypnout a nedovolit nové zapnutí.
Nějaké omezení proudu (mimochodem lineární omezení je k motoru i převodovce mnohem šetrnější, protože pokles momentu v závislosti na omezení je daleko strmější, motor se pod 4 V bez dopomoci neroztočí, napájený zdrojem konstantního proudu potřebuje i víc, než 5 V, aby se sám roztočil) nepřináší žádný komfort navíc, spíše naopak. Prostě ať si ten motor jede natvrdo a, až přijde doraz, ať se vypne.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
samponek



Založen: May 11, 2015
Příspěvky: 3109

PříspěvekZaslal: ne březen 27 2016, 19:37    Předmět: Citovat

Zapojení, které jsem poslal neumí regulovat moment. Jenom nepustí do spotřebiče větší proud než nastavený. Do té doby je na výstupu stále 12V.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19496
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne březen 27 2016, 20:03    Předmět: Citovat

Však nejde o to, regulovat moment, ani omezovat proud, jde o to, motor na dorazu úplně odpojit, nebo ten moment zmenšit skokem na neškodnou hodnotu. A zabránit tomu, aby se znovu rozběhl, dokud je motor připojený.
Předtím jsem si nevšiml té 494, to až když bylo schéma. Takže tudy cesta také nevede: řídit to pulsákem nemá smysl, když necheš měnit rychlost stahování okýnek. Vypnout včas smysl má, ale na to ti stačí stavy zapnuto / vypnuto.
Takže zapomeňte na omezovač proudu, už jsem psal, že ten jsme už také zkoušeli s užitným efektem nula.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
samponek



Založen: May 11, 2015
Příspěvky: 3109

PříspěvekZaslal: ne březen 27 2016, 20:15    Předmět: Citovat

Tak potom stačí připojit na pin3 ( výstup chybového zesilovače ) gate tyristoru, anodou na pin14 a katodou na pin4 a odpor z pinu4 na zem zmenšit na 1k.
Potom se po zajetí okna na doraz zvětší odebíraný proud motorem, na pinu3 se objeví napětí, tyristor sepne a tranzistor se zavře a zůstane zavřený až do restartu napájení.


Naposledy upravil samponek dne ne březen 27 2016, 20:38, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19496
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne březen 27 2016, 20:36    Předmět: Citovat

Musíš mít možnost reverzovat pomocí ovladače k tomu určeného: tři polohy, z toho ve střední nevede žádný z kontaktů.
Před pojistkou to použít nejde, nemůžeš jí měnit polaritu napájení. Za ní ano.
Jenže, když dáš reverzační kolíbku za takovou pojistku, kde to bude v pohodě reverzovat, k automatickému zavření tyristoru nedojde, protože zůstává pod napětím.
Takže stoupne odběr, sepne tyristor a znovu půjdou okna ovládat až po vypnutí a zapnutí klíčku.
Ta pojistka se musí vrátit do výchozího stavu jen tím, že se odpojí zátěž, nesmí však znovu sepnout, dokud je po jejím vybavení připojené napájení i zátěž.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
samponek



Založen: May 11, 2015
Příspěvky: 3109

PříspěvekZaslal: ne březen 27 2016, 20:41    Předmět: Citovat

No to je pravda, k uzavření tyristoru by nedošlo bez vypnutí a zapnutí klíčku. Rolling Eyes
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
hakamusai



Založen: Apr 17, 2007
Příspěvky: 943

PříspěvekZaslal: ne březen 27 2016, 20:46    Předmět: Citovat

Nešlo by to měřit proudovým senzorem ? V datasheetu je zapojení pro přímému přiojení A/D u MCU.V programu pak řešit co je třeba.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
Strana 1 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.21 sekund