Založen: Aug 22, 2009 Příspěvky: 198 Bydliště: Praha Východ
Zaslal: ne prosinec 13 2015, 22:39 Předmět: Arduino, řízení sahary a ohřevu chladící kapaliny
Zdravím,
v arduinu jsem začátečník, potřeboval bych pomoct naprogramovat jednoduchou věc.
Chci si na diesela namontovat ohřev chladící kapaliny pomocí žhavících svíček. Zároveň mi ale jednotka motoru spíná saharu na chladiči dost pozdě, tak bych tím chtěl poléčit i tohle. Ale zároveň se chci vyhnout vytřískání baterky, takže mám pro zapnutí topení i podmínku, napětí baterky nad 13V.
Teplotu snímám pomocí čidla DALLAS 18b20. Hodnotu teploty uložím do proměnné float, ale potřebuju poradit, jak měřit ono napětí. SW nebude takový problém, ale nevím, jak to udělat HW.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31871 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne prosinec 13 2015, 23:40 Předmět:
Baterka nemá v klidu napětí vyšší jak asi 12,5V - těch 13V to přeleze až když má motor aspoň volnoběžný otáčky a nabudí se alternátor. Pokud chceš předehřívat kapalinu v chlazení dehťáku kvůli usnadnění startu, měl bys spíš volit topný těleso napojený na externí zdroj než na baterku ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31871 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne prosinec 13 2015, 23:55 Předmět:
Škodifky nemají příhřev chladicí kapaliny - aby dehťáky s velkým objemem chlazení dřív topily a odmlžovaly čelní sklo, používají se v nich tzv. PTC články - je to v pouzdru větrání/klimy umístěnej žebrovanej topnej element, přes kterej prochází stejnej proud vzduchu, jako přes výměník chladicí kapalina-větrací vzduch v režimu topení. Tudíž teplo se na větrací vzduch nepřenáší z pomocnýho topnýho elementu přes kapalinu, ale přímo. Ten radiátorek je připojovanej kabelem o průřezu cca 16mm² přes samostatnou pojistku navrchu na baterce a samostatný spínací relé přímo na baterku - relé řídí řídicí jednotka klimy, která ho sepne v momentě nedostatečný teploty v chlazení.
A kapalinu do chlazení to trošičku přihřejvá taky, protože ten topnej odporovej článek je v blízkým kontaktu s topným výměníkem napojeným na okruh chladicí kapaliny - a protože teplota do topení už se nereguluje uzavíráním toku kapaliny, ale směšováním teplýho a studenýho proudu vzduchu v agegátu klimy (topnej radiátorek má trvale stálej průtok), tak ten PTC přispívá i k ohřátí kapaliny v motoru - vypíná se to tuším při 50°C na čidle chlazení, když už "normální" topení citelně hřeje samo ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
To Ekkar:
Pravdu mas tak z polovice. PTC clanok sa daval do novsich aut pravdepodobne az s PD motormi. Skodovka to davala tusim najprv do Fabie I.
Prihrev s pomocou troch zhaviacich sviecok v prirube na hlave motora bola vysada starych TDI s rotacnym cerpadlom. Bez ohladu na zastavbu (priecne, pozdlzne) pricom existencia prihrevu alebo jeho neexistencia zavisela od trhu kam auto povodne smerovalo. Takze octavie z talianska to napr. nemali ale nemecke ano.
To arambula: Prihrev ako taky bol v tychto motoroch riadeny RJ motora podla vonkajsej teploty (cca. pod 5 stupnov - toto sa v priebehu rokov menilo), vypinany bol od teploty chladiacej kvapaliny a blokovany resp. obmedzovany bol svorkou (asi W - nie som si isty) na alternatore z ktorej si RJ zistovala aktualnu vyuzitu kapacitu alternatora a podla toho zapinala 1,2 alebo 3 sviecky. Takze system zabezpecoval aby bola vzdy dobijana baterka, odmrazovane okno a aby sa svietilo. Prihrev mal asi najnizsiu prioritu. Auta bez prihrevu mali aj slabsi alternator typicky 90A a s prihrevom 120A.
Nepises na ake auto to chces, ale prioritne by som sa pohrabal v nejakej dielenskej prirucke, ci to pre tvoje auto nahodou neexitovalo a ty mas verziu bez. Dorobit sa a dokodovat sa to vzdy da ak je to mozne konstrukcne.
Ale dorabat taketo samodomo, podla mna je to riziko a ak sa ti motor pomalsie zohrieva tak by som najprv hladal problem v systeme chladenia. V novsich motoroch mas casto aj dva - tri termostaty (hlavny, EGR, automaticka prevodovka - take BMW uplne bezne riesenie), staci jeden s blbou funkciu a mas zimu.
Neviem preco chces zapinat saharu pri 90stupnoch, v dnesnej dobe je standart tak 100 - 105stupnov co ti urcite riesi existujuci termospinac v systeme. Ked budes podchladzovat motor umelo, tak mozes dojst napr. zapchatemu DPF kde na korektnu regeneraciu treba nejaku teplotu chladiacej kvapaliny a vacsinou byva tych 90stupnov minimum.
EDIT: Ako citam podla oznacenia tak mas asi benzin a ten by sa mal zohrievat bez problemov a bez cudzej pomoci, takze najprv by som hladal problem a az potom riesil nahrazky.
Založen: Oct 03, 2005 Příspěvky: 1530 Bydliště: nedaleko Humpolce
Zaslal: po prosinec 14 2015, 16:15 Předmět:
Konkrétně zde jsem ještě neměřil. Žhavky v motoru (4ks) jsou jištěný 50A pojistkou. Žhavky ve vodě (3ks) mají předřazenou taky 50A pojistku. Z toho by se dalo usuzovat na odebíraný proud do cca 10A. Kdysi jsem měřil proud do žhavící svíčky v Multikáře M25 a ukazovalo mi to kolem 10 - 11A. Odhadem tedy kolem 100W.
Založen: Aug 22, 2009 Příspěvky: 198 Bydliště: Praha Východ
Zaslal: po prosinec 14 2015, 17:38 Předmět:
Jedná se o 3.0 TiD v SAABu 9-5. Ale to je fuk, problém je vyřešen, teď už to jen dodělat mechanicky. Se zátěží problém nebude, altík je dimenzovanej dostatečně (120A)
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.