Zaslal: pá červenec 24 2015, 19:09 Předmět: Funkce výtahu
Zdravím,
už dlouho mi vrtá hlavou tak banální věc a tou je jak funguje a jaký je princip výtahu? Zajímalo by mne hlavně to, jak je to vyřešeno mechanicky, protože když se nad tím zamyslím, tak kabina výtahu je spojena lany ke kladce a kladka je součástí rotoru motoru, ale to by přece při odpojení motoru způsobilo pád kabiny vlivem gravitace. Jak je to tedy zapojené, aby ta kabina zůstala viset nahoře a nesjela po odpojení motoru dolů?
Také by mne to zajímalo po elektrické stránce jak je to vyřešeno.
Založen: Feb 21, 2011 Příspěvky: 3503 Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)
Zaslal: pá červenec 24 2015, 19:15 Předmět:
zjednodušeně - výtah má na druhém konci lana zpravidla protizávaží a pohon je vybaven brzdou. V klidu a při výpadku napájení je zabržděno, tuším, že i převody jsou samosvorné. Jinak strejda Google prý ví všechno .
A třeba i tady. _________________ Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Naposledy upravil Eleman dne pá červenec 24 2015, 19:17, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: pá červenec 24 2015, 19:15 Předmět:
Patrně máš zablokovaný přístup na vyhledávače, tak Ti pomůžu jedním odkazem.
http://agartha.cz/html/vytahy/princip/celkovy_princip.php _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
OK, takže to vše řeší brzda aby se rotor motoru vlivem gravitace nemohl točit? Obecně to nemusí být jen na výtahy, ale třeba i na jeřáb kde je ta funkce stejná.
Založen: Dec 25, 2005 Příspěvky: 471 Bydliště: Valašské Klobouky
Zaslal: pá červenec 24 2015, 20:49 Předmět:
Je tam brzda s obložením jako v autě, ale funguje opačně, točí se kovové kolo a kolem něj jsou dva půlkruhy s obložením, které k sobě tlačí pružina. Když se má začít točit, tak se zapne relé a hned na to sepne velká cívka s kovovým táhlem, která přetlačí to péro a oddálí od sebe obložení
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: pá červenec 24 2015, 21:13 Předmět:
To je běžně používaný princip (až na ty osobní auta) - není elektrika, popř. není vzduch ==> zabržděno. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Feb 11, 2008 Příspěvky: 2120 Bydliště: Praha
Zaslal: pá červenec 24 2015, 21:42 Předmět:
Hlavně není lano na hřídeli motoru, ale na kole hřídele samosvorné převodovky, takže samo to jet nemůže. Jak píše Hrnous, jsou tam takové klíny, které se odjistí pokud by se rozjela kabina rychleji při prasknutí lana a klíny jí zaseknou k vodící kolenici, takže kabina by normálně neměla spadnout až dolů. _________________ Když něco nevíte...klidně se zeptejte Co vás nezabije, to vás posílí Jenys
Ale to je jiná situace, že tam nebyl výtah a dvěře šly otevřít. Jen je mi divné, že většinou si přivolávám výtah a je poznat, že jede a že mi zastaví tam kde jsem. Proč tedy mladík otevíral ty dveře, když výtah byl jinde. Jo, je to veliká chyba, normálně jsou dveře mechanicky zablokované a na jejich otevření je speciální klika. Zřjmně tam ten výtah byl v dosti špatném stavu, to tedy revizák pěkně odfláknul _________________ Když něco nevíte...klidně se zeptejte Co vás nezabije, to vás posílí Jenys
Děkuji vám všem za vysvětlení, ale nebyl by i obrázek té brzdy? Jeden obrázek je za 1 000 slov a možná bych to pochopil ještě víc. Chápu ze kolem toho kola na kterém je lano je ta brzda která svírá to kolo a když je sevřená pružinou tak se kolo neotáčí, ale nechápu jak to svírá a jak je tam navržena ta cívka.
Tam je jako ozubené kolo a do něj zapadá ten klín té brzdy? Nebo jak to je přesně?
Co se týká ty pojistky proti přetržení lan, tak jsem slyšel, že kabina sjede na dno šachty takovým způsobem, že osazenstvo uvnitř přežije bez větší újmy. Dole by měl být evakuační východ. kdyby se kabina kousla v "mezaninu", těžko by osazenstvo mohlo bezpečně opustit výtah.
http://mostecky.denik.cz/zpravy_region/vytah20080125.html
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: so červenec 25 2015, 19:48 Předmět:
Výtahové stroje co montujeme do výtahů maji brzdu naprosto standartně, bez té by to nešlo. Protiváha je hmotnost celé kabiny + část max. povolené nosnosti. Bez brzdy by prázdný výtah prostě sjel protiváhou dolu na dorazy. Byl by to celkem fičák. Takový klasický trakční osobák pro 5 lidí na 630kg má přes 1t v protiváze.
Nicméně k tomu tady máme omezovač rychlosti, který je napojen na 6mm lanko na straně šachty. Je to nataženo do zavřené smyčky a napojeno na kabinu. Omezovač je umístěn nahoře ve strojovně a nebo pod stropem šachty, pokud tam není strojovna. Lanko dole napíná přes kladku takové závaží. Omezovač má takové odstředivé závažíčka v horním kole, které se pokud se překročí rychlost výtahu vyklopí do zabrán a škubne to tím lankem. To lanko je napojené na zachycovače u vodících čelistí.
Když omezovače spustí tak se čelistmi zahryznou do vodítek. Výtah by se měl zastavit skoro na fleku. Pokud by snad i zachycovače selhaly, tak kabina dopadne na hydraulické nárazníky. Ale tohle bych v kolenou odpružit nechtěl.
A pak máme ještě hydraulické výtahy s přímým pístem, s pístem s kladkou a lanem a taky řetězové výtahy (ale ty jsou už dost pravěk). To už tady nebudu rozebírat.
Co se týče přetržení lan tak to by musela být šílená náhoda. Lana se pravidelně kontrolují při servisu a taky se mění. K tomu se mění i trakční kolo stroje, protože se opotřebovává od lana a časem by to mohlo začít klouzat. Sice dnes už někdo používá obalované lana které to nedělají, ale přes jejich obal se nedá kontrolovat stav. Výtah je vyhrazené zařízení a ze zákona musí majitel mít zajištěn servis a údržbu.
Dveře se samozřejmě otevřít dají, máme na to klíč. Ale otevřením dveří v patře kde není výtah, se rozpojí bezpečností obvod a všechno se zablokuje. Výtah stojí a dá se zprovoznit jenom ze strojovny. Stejný bezpečností spínač obsahuje i dveřní závora - pokud se nezavře a nesepne spínač, tak výtah prostě nejede.
Všechno se dá ojebat pokud člověk ví jak - takže k těm případům mužu říct že to buď byl totální vrak výtah a nebo někdo dělal co neměl.
PS. a ještě taková specialitka - máme i bubnové stroje, kde se lano namotává na buben do drážek a nemá to protiváhu. Většinou se to používá na malé nákladní a jídelní výtahy do cca 300kg nosnosti.
Hodím to sem, protože se to výtahů týká - kdyžtak si najděte i ten další díl. koukal jsem na tu strojovnu jako puk. Složitý to je jako telefonní ústředna.
https://www.youtube.com/watch?v=w0Jy805xYJE
zvláštní je ten mechanizmus poháněnej těma dvouma malýma motůrkama..
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4Další
Strana 1 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.