Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31646 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út duben 11 2017, 19:21 Předmět:
V kosmonautický/astronautický hantýrce je EVA zkratka pro Extra Vehicular Activity = doslova "práce/činnost mimo loď", lidově řečeno výstup do otevřenýho kosmu ve skafandru - a s tím spojený všecky ostatní činnosti spojený s budováním stanic(e), údržbou, vypouštěním satelitů respektive s jejich zachycováním (a zase údržbou = příklad Hubble atd.).
Kurde, Vladodyno byl rychlejší - ale aspoň to máš potvrzený. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Díky...
Teď je to pár dní nazpět, co jsem přes "Issonlive" pozoroval jednu takovou činnost - přišlo mi, jako by tam budovali stan - Všecičko měli z pochopitelných důvodů na šňůrkách.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31646 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út duben 11 2017, 21:07 Předmět:
Jo, natahovali tam nějakou fólii - údajně by to měl bejt štít proti mikrometeoritům = v podstatě plachta proti prachu (občas si pustím http://iss.stormway.ru/ru/ ) _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17510 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: út duben 11 2017, 21:29 Předmět:
Za pár dní bude taky 50 let, co Ustinov nechal "upíct" Komarova. Prostě ho poslal do vesmíru v nový, pořádně neprozkoušený mašině, na který se našlo během předstartovní kontoly asi 1500 závad. _________________ Jirka
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31646 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út duben 11 2017, 21:40 Předmět:
To nebyl Ustinov. Aspoň ne přímo. Ten jen pošťuchoval Brežněva (stejně jako předtím Chruščova) do kroků proti Koroljovovi, respektive po jeho smrti proti Mišinovi, směřujících k nucení ho k věcem, na který by sám "Sakramentskej Podivín" (ani Mišin) nikdy bez politickýho tlaku nekejvnul. Cílem bylo získat kompletní kontrolu pro ministerstvo obrany nad raketokosmickým průmyslem i nad pilotovaným programem v tehdejším Sovětským Svazu. Bez zákulisních pletich a hlavně bez neustálýho tlaku z Kremlu by žádnej hlavní konstruktér (a to ani tak prochlastanej mozek jako byl Mišin) na start tak NEprověřený lodi, jakou byl Sojuz 1, nikdy nekejvnul. Hlavně za to mohl ten fakt, že už nežil sám "es-pé". On mohl zavolat přímo do Kremlu a dovolávat se peněz a lidí přímo. Mišin tyhle kontakty neměl, protože "es-pé" v době svý smrti v roce 1966 vůbec nepočítal s tím, že by mohl tak brzo zaklepat bačkorama a tak si vůbec nevychovával nějakýho náhradníka a ani nikomu nepředával svoje kontakty na vlivný lidi. Takže když umřel při operaci na operačním sále, najednou byla sovětská kosmonautika jak slepice s uťatou kebulí - mohla skákat po dvoře a mávat křídlama a trousit slepičince, ale nemohla nahlas kdákat na poplach ... Takže potom jakákoliv připomínka výkonů "za Koroljova" vyvolávala v době těsně po jeho smrti doslova horečnou aktivitu "děj se co děj", jen aby si žádnej kritik typu Ustinova nemohl najít záminku k tomu, jak se přes Kreml dostat kosmonautice "na kobylku"....
Jo a Komarov se neupek. Bohužel si to "vychutnal" až do finále a díky nefungujícímu orientačně-stabilizačnímu systému lodi, která se prakticky celou dobu letu točila jako káča a taky díky diletantsky navržený padákový sekvenci a údajně i kvůli špatně navržený padákový schránce se pak jednak kabina v závěru sestupu nestabilizovala (stabilizační padák byl odhozenej moc brzo) a druhak rotací zamotanej hlavní padák se nepodařilo odstřelit tak, aby se do něj nezamotal bez zpoždění (další chyba) vyhozenej padák záložní ... Takže kabina dopadla na zem rychlostí stíhacího letadla a Komarov se rozmáznul uvnitř jako lžíce jahodový marmelády, protože nárazový "géčka" dosahovaly několika stovek ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17510 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: út duben 11 2017, 22:41 Předmět:
Kecáš. Mimo hromady jinejch závad neodpadl tepelnej štít a přistávačky rachejtle těsně před dopadem kumulativně prošlehly skrz dno kabiny a zapálily vše, co v ní bylo. Otázka je, jestli byl ješte v tý době živej.
Pak se Saljut 1 rozmázl o zem a vše zalil asi 90% peroxid z orientačního systému, takže hořelo i to, co normálně nehoří. Jo a spálený torzo těla Komarova je na fotce i na Technetu.
Ono to zas tak moc rychle nepadalo, ty zamotaný padáky (hlavní a záložní) dělaly brzdící streamer, takže jen asi 35m/s, takže žádná stíhačka na plnej kotel do země.
Musíš číst i jiný zdroje. _________________ Jirka
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31646 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út duben 11 2017, 23:22 Předmět:
Pořádně čti co píšeš - a běž se podívat do Kbel na kabinu Sojuzu 28. Sojuzy odpadávací tepelnej štít nemají (že ho měli amíci na Mercury ještě neznamená, že to rusáci tak dokonale okopčili), na kabinu je nalepená vrstva pryskyřičnýho materiálu s vláknitou výztuží strukturou připomínající TEXTIT - a Saljut 1 opravdu shořel - ale v roce1971 potom, co se z něj vraceli v Sojuzu 11 Dobrovolskij s Pacajevem a Volkovem a udusili se pro závadu vyrovnávacího ventilu (https://cs.wikipedia.org/wiki/Saljut_1 ). Požár kabiny SOJUZ 1 způsobil hlavně ten rozcáknutej H₂O₂ z orientačních motorků. A spočítej si zpomalení z těch 35m/s na nulu během dráhy zhruba 2 metry = přibližně průměr modulu (protože asi tak hluboko se zabořil), kolik géček ti vyjde - Komarov musel po dopadu připomínat igelitovej pytlík plnej rosolu s příměsí kostní tříště. Motorky pro změkčení přistání se aktivovaly až po dopadu na zem, protože jejich čidlo je na spodku kabiny a při dopadu samotným vlálo bokem ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17510 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: út duben 11 2017, 23:50 Předmět:
Jistě, tak potom kecá Toufar, že jo. Tohle je z úryvek z jeho seriálu na Technetu, hledej Drtivý dopad. A přiznej si, že nemůžeš vědět všechno.
Náraz byl nesmírně silný. Kabina dopadla rychlostí nejméně 35 až 40 metrů za sekundu, tedy necelých 150 kilometrů za hodinu. Okamžitě po nárazu došlo k několika výbuchům. Explodovaly totiž motory, které měly ve výšce 1,5 m nad zemí zajistit její přiměřeně měkké dosednutí. Protože se tepelný štít v důsledku vysoké rychlosti neodhodil během sestupu, ale až těsně u země, motory explodovaly směrem do kabiny. Požár zachvátil nádrže s 30 kg koncentrovaného peroxidu vodíku motorků řízeného přistání a začaly od něj silně hořet i běžně nehořlavé materiály. http://technet.idnes.cz/vladimir-komarov-a-havarie-vesmirne-lodi-sojuz-1-fto-/veda.aspx?c=A120425_162504_veda_mla
Co mi povíš teď?
Na Astronautixu je to popsaný podobně. _________________ Jirka
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31646 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st duben 12 2017, 5:42 Předmět:
Technetu nejde věřit slepě - jeď se do Kbel na tu kabinu podívat. Občas taky plácnou něco, co by němej neřek ani kdyby mu hubu rozbil ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9659 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: st duben 12 2017, 7:19 Předmět:
Artaban001 napsal(a):
: Co znamená ta zkratka EVA?
ekonomická přidaná hodnota (EVA - Economic Value Added)
jo ty zkratky, ty jsou někdy matoucí _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.