Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Hurá do vesmíru (odděleno)
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 46, 47, 48  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31923
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so září 03 2016, 10:07    Předmět: Citovat

Sojuz 2 v.1 má za sebou už několik úspěšnejch startů (a bohužel i několik havárií), to zase jen xsc je chytrej jak Seznam.cz ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17818
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: so září 03 2016, 11:14    Předmět: Citovat

EKKARe, bacha na záměnu ruskýho B a V. B je svazkovej a letěl víckrát a V je jen jednomotorová tyčka a letěl podle Astronautixu 2x.
_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31923
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so září 03 2016, 11:48    Předmět: Citovat

Neboj, Jirko, vím to - "béčko" je v podstatě původní Koroljovova "semjorka", akorát má zesílenou konstrukci, zmodernizovaný motory (jak jsi to myslím napsal zrovna ty) - už nemá RD107 a 108, ale novější typy a má novou, konečně po těch desetiletích vývoje, digitální letovou elektroniku - její vývoj byl v podstatě vynucenej samotným Putinem, aby se vyhnuli používání ukrajinskejch komponent (rozumný lidi by se dohodli, Putin je holt Putin). Sojuz "Véčko" je komplet nová konstrukce, která svým způsobem nahrazuje rakety Kosmos C, D a F, neboli původní taktický rakety označovaný NATO kódama Sandal a Skean doplňovaný pro kosmický použití druhým a případně třetím stupněm ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
konosuke



Založen: Dec 18, 2006
Příspěvky: 9669
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

PříspěvekZaslal: so září 03 2016, 12:32    Předmět: Citovat

Celeron: jo tak Saturn V cucal palivo a okysličovadlo pro pět motorů I. stupně ze společnejch tanků ? to vysvětluje situaci kolem startu Apolla 13, dík za info, pak to utáhly 4 zbývající okolní motory bez narušení rovnováhy když hmotnost soulodí poklesla pod kritickou mez spálením tun paliva v počáteční fázi letu...
no ale naštěstí vypadl prostřední motor bez odklonu rakety od plánované dráhy, nevím či řídící system by to jinak zvládal, Rusům selhal KORD N1 ukočírovat 30 motorů nosiče to bylo nad síly tehdejší elektroniky a softu, agregáty moci pro kabinu Zond (95t) byly dostatečné
málo se píše o dalším velkém jménu sovětské kosmonautiky prof.ing.Boris Čertok (+2011), mám ten dokument na VHS
pro srovnání: N1 (vpravo) Saturn V (vlevo) V a člověk uprostřed



N1, Saturn V a člověk.jpg
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  N1, Saturn V a člověk.jpg
 Velikost:  19.06 kB
 Staženo:  32 krát


_________________
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31923
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so září 03 2016, 15:46    Předmět: Citovat

Kono - ono to bylo všecko způsobený tím, že USA dokázaly postavit motor s tahem větším jak 1MN "v jedný komoře" - taky třeba proto, že všecko testovali na stendech a ověřovali postup konstrukce. To nedělal ani Gluško, ani Kuzněcov - prostě proto, že jim na takový "zbytečný experimenty" Chruščov nepovolil vynakládat peníze. Koroljov je od něj požadoval, ale bylo to označený za "nadměrný výdaje" v době, kdy bylo potřeba vynakládat rublíky na výrobu strategickýho raketovýho ozbrojení. Proto Koroljov MUSEL sesvazkovat Kuzněcovovy motory NK, jinak nedokázal dosáhnout potřebnej počáteční tah.
A kabina Zond byl vlastně Sojuz (označení L7K) bez orbitální sekce, ale se silnějším tepelným štítem, určeným pro vstup do atmosféry rychlostí až 11,2km/s - těch tvejch 95tun, cos napsal, to je požadavek na váhu poslanou na dráhu k Měsíci = součet vah konstrukce lodi, modulu pro přistání a paliva pro všecky manévry počínaje navedením na orbitu Měsíce, její korekce, přistání, start z Měsíce a start na návratovou dráhu k Zemi plus korekce před přistáním.
Apollo mělo podobnej váhovej rozpočet, akorát proti Rusům mělo výhodu právě v Saturnu V, kterej měl lepší konstrukční poměr než L1 (Lenin) a tím i větší rezervu nosnosti.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
konosuke



Založen: Dec 18, 2006
Příspěvky: 9669
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

PříspěvekZaslal: so září 03 2016, 17:02    Předmět: Citovat

neúspěch zmáknutýho nosiče, to může bejt sabotáž a konkurenční boj velmocí, jeden ví...viníci budou odhalení, neviní potrestáni, tak je to správný soudruzi, tak to má být
_________________
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7429

PříspěvekZaslal: so září 03 2016, 18:28    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Sojuz 2 v.1 má za sebou už několik úspěšnejch startů (a bohužel i několik havárií), to zase jen xsc je chytrej jak Seznam.cz ...
Ale prd. Termín papírový jsem přehnal, ale má za sebou 2 starty, přičemž pro druhý start byl motor po havárii Aerojetu modifikován, byť v jiných oblastech, než kde viděla příčinu závady NASA. Kde je těch několik havárií?
I tak je další vývoj nejistý, protože přes slibovanou obnovu výroby NK33 k ní stále nedošlo (i když do fabriky přiteklo dost peněz) a stále se jen upravují NK33 z projektu N1. Proto se i v Rusku mluví o tom, že by se použily motory z řady RD190, tedy ze stejné jako pro Angaru. Aerojet jde stejnou cestou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17818
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: ne září 04 2016, 15:03    Předmět: Citovat

Koukal jsem co je u amíků novýho a vypadá to, že zařízli Atlas 5. Nejspíš kvůli rozhodnutí nepoužívat ruský motory. No dobrý, řada Atlas vydržela lítat skoro 70 let. Wink Zajímavej paradox, první ICBM Atlasy mířily na Rusko a poslední lítaly s ruskejma motorama. Cool
Taky jsem něco četl o Vucanu, kříženci Atlasu a Delty. Má to být superlevnej svazkovej nosič s opakovaným použitím při pádu 1. stupně zachytávanej vrtulníkem. Shocked No na to jsem zvědavej. A taky to má mít 2. stupeň Centaur (taky asi 60 let stará škatule) předělanej na kryogení palivo s tak dokonalou izolací, že palivo má vydržet na oběžný dráze týdny až měsíce aniž by se začalo vařit. Sakra, na co? To jsou z hydrazinu a dusičný tak podělaný? No na to jsem taky zvědavej.

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31923
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne září 04 2016, 18:37    Předmět: Citovat

Celeron napsal(a):
Koukal jsem co je u amíků novýho ...
....
...A taky to má mít 2. stupeň Centaur (taky asi 60 let stará škatule) předělanej na kryogení palivo s tak dokonalou izolací, že palivo má vydržet na oběžný dráze týdny až měsíce aniž by se začalo vařit. Sakra, na co? To jsou z hydrazinu a dusičný tak podělaný? No na to jsem taky zvědavej.
Centaury nejsou předělávaný na kryogenní, Centaury jsou od prvopočátku konstruovaný na liquid H₂+O₂ - právě už od polovičky 60. let, kdy se posazovaly na Atlasy a Titany jako třetí stupně (Atlas je dvojstupeň klasika, Titan odhazuje jako první stupeň jen vnější nádrže, motory pověšený na centrálním trupu s většíma nádržema letí dál jako druhej stupeň podobně jako "semjorka"). Postupně jak se vyčerpávaly zásoby starejch raket Atlas a Titan a vyráběly se nový překonstruovaný spodní stupně, tyhle rakety se přejmenovaly podle těch vyšších stupňů na sérii Centaur. Stejně tak série Delta je původně spodní stupeň tvořenej ex-ICBM Thor, postupně celej překonstruovanej a přejmenovanej na Deltu ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17818
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: ne září 04 2016, 21:27    Předmět: Citovat

Tak jsem to s Centaurem nemyslel. Kryogení byl samozřejmě od začátku. Ale že mu předělali izolaci tak, aby nezačal "vařit" po 5 hodinách od startu ale po několika týdnech. I když mi není jasný, jakej problém je s tepelnou izolací ve vakuu. Wink Asi bude problém s osluněnou plochou tělesa a vedením absorbovanýho tepla do nádrží. Případně ohřívání vodíku kyslíkem vedením tepla mezi nádržema. Ono se to nezdá, ale rozdíl kyslík-vodík je cca 70 kelvínů.
_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7429

PříspěvekZaslal: po září 19 2016, 20:22    Předmět: Citovat

Nejen v běžné elektronice se občas něco zkratuje, start Sojuzu bude mít zpoždění.
http://www.russianspaceweb.com/2016.html#ms02
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jimmi2



Založen: Jan 04, 2010
Příspěvky: 1180
Bydliště: Praha, Teplice

PříspěvekZaslal: pá září 23 2016, 11:38    Předmět: Citovat

Celý program Apollo byl podle mě dobrá ukázka toho, jak se dá pracovat, když je na věc dostatek finančních prostředků a věnuje se jí pozornost. Samozřejmě přehmaty typu požár kabiny Apolla 1 při pozemních zkouškách a tři mrtví, to zase moc dobré nebylo. Pak teprve loď předělali podle dříve nevyslyšených připomínek uživatelů.
Takže třeba Saturn V. byl opravdu špičkový nosič s nevídaně silnými motory (stačilo jich pět v prvním stupni). Samozřejmě je otázka, co by se dělo při nějaké té stovce startů. Ale stačí se podívat na raketoplán, kde hlavní nosné motory nikdy neselhaly. Nehody se děly z jiných důvodů. I když ty motory, první vícenásobně použitelné, nikdy nedosáhly původně plánované životnosti a "bezúdržbovosti".
Nicméně, všechny starty Saturnů jsme viděli v přímém přenosu (tedy my ne, ale jiní ano) a spousta diváků i naživo. To se na druhé straně... jaksi.... moc nedělo Rolling Eyes
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31923
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá září 23 2016, 12:29    Předmět: Citovat

Jimmi2 napsal(a):
...Samozřejmě přehmaty typu požár kabiny Apolla 1 při pozemních zkouškách a tři mrtví, to zase moc dobré nebylo. Pak teprve loď předělali podle dříve nevyslyšených připomínek uživatelů.
....
Ale stačí se podívat na raketoplán, kde hlavní nosné motory nikdy neselhaly. Nehody se děly z jiných důvodů....
To nebylo při zkouškách, to bylo 2 dny před ostrým prvním startem, kdy se simulovala celá startovní procedura až do odlepení rakety od rampy s jedinou výjimkou - bez ostrýho natankování nosiče (samotný Apollo už dávno natankovaný bylo z doby kompletace ve VAB) a bez zážehu motorů. Navíc Apollo 1 v ten nešťastnej den nestálo na Saturnu 5, ale na menší verzi Saturn 1B (šlo o test kabiny, ne nosiče).
A s tou naprostou bezporuchovostí SSME taky nemáš pravdu - minimálně ve 2 případech se jeden z trojice během stoupání zastavil a zhasnul - naštěstí se to vždycky stalo až ve fázi, kdy už bylo po odhození SRB a orbiter letěl dál jen s připojenou nádrží ET - a měl takovou rychlost, že požadovanej moment hybnosti mu stačily udělit i jen dva běžící SSME, pokud byly v chodu příslušně delší dobu a měly dostatek pohonnejch hmot - to taky naštěstí měly, protože všecky 3 jely "na jednu nádrž" (samozřejmě odděleně kyslík a vodík) a se společným napájecím potrubím a když jeden motor odmítnul fungovat dál, zbylý dva mohly "vyžrat i jeho palivo". Stejně "poslední šťouchanec na dráhu" se u Shuttlu dělal pomocí manévrovacích motorů OMS na hydrazin a dejmavou HNO3 ...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
konosuke



Založen: Dec 18, 2006
Příspěvky: 9669
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

PříspěvekZaslal: pá září 23 2016, 12:42    Předmět: Citovat

https://www.novinky.cz/veda-skoly/415478-cina-zrejme-ztratila-kontrolu-nad-vesmirnou-stanici-ktera-se-riti-k-zemi.html
_________________
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31923
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá září 23 2016, 12:44    Předmět: Citovat

Kono - ale to je ta první, co ji mají na orbitě už nějakej ten pátek - a u který se s tím počítalo ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 46, 47, 48  Další
Strana 26 z 48

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.18 sekund