Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Opět fyzika z gymplu - padající koule
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18683
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: st leden 21 2015, 14:23    Předmět: Opět fyzika z gymplu - padající koule Citovat

Zdravím přispívající . Neumím to uchopit . Trocha nalejvárny by nebyla ? Děkuji .
Olověná kulička dopadla volným pádem do písku. Její teplota vzrostla o 0,1 K. Z jaké výšky kulička padala? Přírůstek vnitřní energie, vzduchu a písku zanedbáváme. Z jaké výšky by musela padat za stejných podmínek měděná kulička, aby její teplota po dopadu vzrostla o stejnou hodnotu? výsledek je ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
procesor



Založen: Oct 02, 2009
Příspěvky: 5286
Bydliště: PO

PříspěvekZaslal: st leden 21 2015, 15:07    Předmět: Citovat

Porovnáš energiu odvodenú z mernej teplotnej kapacity Pb a Cu (ΔEc=mxΔtxc) s potenciálnou energiou (ΔEp=mxgxΔh).
c...merná teplotná kapacita (olovo c=129J, med c=383J)
m...hmotnosť
Δt...teplota
g....gravitačné zrýchlenie
Δh....rozdiel výšok

Δh=(Δtxc)/g
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jimmi2



Založen: Jan 04, 2010
Příspěvky: 1180
Bydliště: Praha, Teplice

PříspěvekZaslal: st leden 21 2015, 15:37    Předmět: Citovat

Místo x bych snad radši psal tečku. To dnešní děti asi už chápou.
Jinak je to dobře.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6088
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: st leden 21 2015, 16:53    Předmět: Citovat

Dobře? Uvádět měrné teplo (měrnou tepelnou kapacitu) v jednotkách J?
To tam napsat, tak je to za 5.

Jinak ta úloha je úplně uhozená, protože většina kinetické energie se zmaří na rozstřelení písku plus ohřev písku třením o kuličku, a jen malá část na deformaci kuličky plus její ohřev třením o písek. Toto zanedbat je k.ávovina mařící v dětech zdravý selský rozum.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
procesor



Založen: Oct 02, 2009
Příspěvky: 5286
Bydliště: PO

PříspěvekZaslal: st leden 21 2015, 17:42    Předmět: Citovat

Embarassed
samo J kg^-1 °K^-1
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kvicala_r



Založen: Jan 19, 2005
Příspěvky: 3376
Bydliště: Haná / N.J.

PříspěvekZaslal: st leden 21 2015, 17:52    Předmět: Citovat

Dobrá myšlenka, nešťastné zadání - přitom stačilo napsat, že oteplení je na vrub 10% spotřebované energie...
Mimochodem neznám °K


Naposledy upravil Kvicala_r dne st leden 21 2015, 17:53, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Bernard



Založen: May 27, 2005
Příspěvky: 3647

PříspěvekZaslal: st leden 21 2015, 17:52    Předmět: Citovat

tomasjedno napsal(a):
..., tak je to za 5.

A koule padla. Wink

Snad i takovéto úlohy mají nárok na existenci. Na gymplu už je potřebné mít jistou schopnost abstraktního uvažování, navíc k tomu zdravému selskému rozumu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mtajovsky



Založen: Sep 19, 2007
Příspěvky: 3698
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: st leden 21 2015, 18:19    Předmět: Citovat

Jenže tady je té abstrakce trochu přespříliš. IMHO se většina kinetické energie při dopadu do písku při předpokládaném scénáři nepřemění na oteplení kuličky, ale spotřebuje se na rozhození písku do stran. A tady se dílem přemění na potenciální energii zrnek, která skončila výše, částečně na jejich oteplení a nemalou měrou na vytvoření tlakové vlny v okolní atmosféře.

Edit: Aha, tak jsem si nepřečetl příspěvek od tomasjedno Embarassed

Pro BOBOBO - pokud se vám to objasnilo z předchozích vzorců, pak dál nečtěte. Nicméně by jim mělo předcházet vysvětlení fyz. principu. Těleso v gravitačním poli má v sobě v zásadě 2 druhy energie, které nás teď zajímají - 1) potenciální (polohová), která je určena prací nutnou k vynesení předmětu do výšky. Není nijak vidět, ani se neprojevuje, prostě tam "je" tím, že těleso je v té výšce. Pokud začne těleso padat, dostává se do nižších poloh, kterým odpovídá menší potenciální energie. Na druhou stranu dostává těleso rychlost a tím získává druhou formu energie - 2) kinetickou (pohybovou) energii. Takto se přelévá potenciální energie během pádu tělesa do kinetické. A protože platí zákon o zachování energie, tak v každém okamžiku pádu je jejich součet konstantní. I v okamžiku dopadu, kdy je výška nulová, tudíž je i nulová potenciální energie (zjednodušeně pro teoretiky) a všechno je v kinetické. Z původní výšky tělesa je tak možno vypočítat kinetickou energii i rychlost v okamžiku dopadu. Příklad předpokládá, že se všechna tato energie dopadem v konečném důsledku přemění na oteplení kuličky. A tady nastupují vzorce dávající do souvislosti energii, měrné teplo, hmotnost a změnu teploty.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Otkundes



Založen: Mar 14, 2010
Příspěvky: 1685

PříspěvekZaslal: st leden 21 2015, 18:49    Předmět: Citovat

Podle mého názoru, podstatné je pochopit zadání úlohy a provést požadované výpočty, úměrné rozsahu vyučování daného předmětu. Že se část energie ve skutečnosti zmaří na uvedení písku do pohybu, na jeho oteplení, vysušení atd., zadání úlohy neřeší a od studenta to ani nepožaduje. Vycházejme tedy z toho, co se po studentovi žádá a nekomplikujme to svými dalšími poznatky, které se ten student bude učit možná později.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32001
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st leden 21 2015, 19:14    Předmět: Citovat

Občas jsem svýmu (dnes už mrtvýmu) tchánovi vypomáhal při tvorbě otázek pro středoškolskou matematickou olympiádu - ne, netlemte se, matematickou část jsem nesestavoval, ale "dělal jsem korektury" právě toho zadání, aby bylo aspoň trochu logicky a hlavně LIDSKY pochopitelný, respektive aby odpovídalo skutečným podmínkám. JEMU by se podobně nejasný zadání (kulička padající do písku a řešit jen její ohřev) teda rozhodně nelíbilo... I proto se třeba u úloh o jedoucích vlacích snažil i třeba o takový detaily, aby v úloze nebyla zmíněná neexistující trať nebo aby v zadání uváděný váhy lokomotiv, vozů nebo rychlosti jízdy souprav odpovídaly skutečnosti...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Jimmi2



Založen: Jan 04, 2010
Příspěvky: 1180
Bydliště: Praha, Teplice

PříspěvekZaslal: st leden 21 2015, 20:57    Předmět: Citovat

Je fakt, že úloha je hodně uhozená a jednotky v prvním řešení jsou špatně. Mě tam nejdřív tak zmátlo to krát zapisované jako x, že už jsem to dál nezkoumal.
Mně by se mnohem víc líbilo zadání že kulička spadne, a chtít vědět slovní popis toho, na co se ta potenciální energie přemění. Jako to napsali dva kolegové výše. Bez výpočtu, který stejně většinou proběhne podle namemorovaného vzorečku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pepik9



Založen: Aug 31, 2010
Příspěvky: 2417

PříspěvekZaslal: čt leden 22 2015, 11:18    Předmět: Citovat

Proč ta kulička nespadla na ocelovou desku?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 15536
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: čt leden 22 2015, 13:00    Předmět: Citovat

Protože celé zadání je od nějakého úchyla.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jimmi2



Založen: Jan 04, 2010
Příspěvky: 1180
Bydliště: Praha, Teplice

PříspěvekZaslal: čt leden 22 2015, 13:26    Předmět: Citovat

Tomu by ocelová deska ale moc nepomohla Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
petrfilipi



Založen: Sep 13, 2005
Příspěvky: 2664

PříspěvekZaslal: čt leden 22 2015, 14:46    Předmět: Citovat

citace:
Místo x bych snad radši psal tečku. To dnešní děti asi už chápou.


Chlapi, vy si z toho symbolu pro násobení ("x") děláte srandu, ale za mnou přišel nedávno kámoš, že potřebuje spočítat objedm nádoby na med, kterou chce vyrábět.
Kámoš je zámečník, jeho manželka je kuchařka, kluk DiS v oblasti diagnostiky motorových vozidel a holka dělá taky nějakou školu, má teď zkouškové období. Oni znali i vzorec V=PI ER nadruhou V, ale nevěděli, co s tím. To je síla, co?

PF
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund