Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Podivný překlad v Atmel studiu

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Programování PIC, ATMEL, EEPROM a dalších obvodů
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Jirka525



Založen: May 22, 2013
Příspěvky: 325
Bydliště: Psáry JN79GW

PříspěvekZaslal: so prosinec 27 2014, 0:00    Předmět: Podivný překlad v Atmel studiu Citovat

Potřeboval jsem pracovat postupně s jednotlivými bity int čísla. Vytvořil jsem si tedy proměnnou maska, pomocí které jsem chtěl vybírat jednotlivé bity.
unsigned int maska = 0x8000;
.
.
maska >>= 1;
.
.
očekával jsem že po jednotlivých průchodech budu postupně dostávat masku 0x4000, 0x2000, 0x1000 a pod.
Místo toho jsem dostával 0xc000, 0xe000, 0xf000 a pod.
záhada se vysvětlila, když jsem se podíval do kódu v assembleru. Kompilátor to přeložil následovně:
ASR R25
ROR R24

Chvíli jsem se s tím trápil a pak jsem rezignoval a přepsal zdrojový kod takhle:
pom2 = (maska >> 1);
maska = pom2;
Kompilátor vyměnil insrukci ASR za LSR a vše pracovalo, tak, jak jsem potřeboval. Není to pochopiteně velký problém ale já z principu nerad sviním zdrojový kód zbytečným textem. Zbytečně to bobtná a komplikuje to údržbu. Tak bych rád, pokud to jde, sdělil kompilátoru že nehodlám dělit 2 ale skutečně chci jen posunout bity ve slově. Nevíte někdo, jak to zařídit?
Díky Jirka.

_________________
Jirka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
berk



Založen: Feb 07, 2014
Příspěvky: 107

PříspěvekZaslal: so prosinec 27 2014, 0:29    Předmět: Citovat

Asi nějaká chybka kompilátoru.

co udělá thohle?

maska = (maska >> 1);
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jirka525



Založen: May 22, 2013
Příspěvky: 325
Bydliště: Psáry JN79GW

PříspěvekZaslal: so prosinec 27 2014, 0:56    Předmět: Citovat

Přeložilo s to stejně jako
maska >>= 1;
tedy
ASR R25
ROR R24

_________________
Jirka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
berk



Založen: Feb 07, 2014
Příspěvky: 107

PříspěvekZaslal: so prosinec 27 2014, 10:09    Předmět: Citovat

Hmm je to zvláštní.

Asi bych to zareportoval na support od toho kompilátoru. Co je to vlastně zač?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
AB1



Založen: Nov 23, 2009
Příspěvky: 312

PříspěvekZaslal: so prosinec 27 2014, 13:14    Předmět: Citovat

citace:
Místo toho jsem dostával 0xc000, 0xe000, 0xf000 a pod.
Přesně tak to jde když maska je deklarovaná jako signed int.
Pokud je maska typu unsigned int, tak dostaneš žádané hodnoty.

PS
int maska => signed int maska
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
frpr666



Založen: Dec 28, 2009
Příspěvky: 1051

PříspěvekZaslal: ne prosinec 28 2014, 16:11    Předmět: Citovat

Mě to funguje normálně: {0x4000,0x2000,...}Very Happy
Testováno v AvrStudio, WinAvr, Simulator, optimalizace -O0
kód:

24:          maska>>=1;
+00000061:   8189        LDD       R24,Y+1        Load indirect with displacement
+00000062:   819A        LDD       R25,Y+2        Load indirect with displacement
+00000063:   9596        LSR       R25            Logical shift right
+00000064:   9587        ROR       R24            Rotate right through carry
+00000065:   839A        STD       Y+2,R25        Store indirect with displacement
+00000066:   8389        STD       Y+1,R24        Store indirect with displacement
+00000067:   CFF1        RJMP      PC-0x000E      Relative jump

kód:

void main ()
{
  unsigned int result;
  unsigned int x=0xffff;
  unsigned int maska=0x8000;

  for(;;)
  {
    result = x & maska;
    maska>>=1;
  }
}

edit: pošli svůj kód, kde s 'maskou' děláš nějkou další operaci. Při zapnuté optimalizaci překladač poněkud přeskupuje kód...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
AB1



Založen: Nov 23, 2009
Příspěvky: 312

PříspěvekZaslal: ne prosinec 28 2014, 18:05    Předmět: Citovat

citace:
frpr606:pošli svůj kód,

To je snad zbytečné, je přece jasné že deklaroval "maska" jako signed int.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jirka525



Založen: May 22, 2013
Příspěvky: 325
Bydliště: Psáry JN79GW

PříspěvekZaslal: ne prosinec 28 2014, 19:37    Předmět: Citovat

Děkuji za radu. máte pravdu oba AB1 i FRPR666. Já jsem problém popsal zjednodušeně. Ve skutečnosti byla proměnná maska deklarována jako int a v různých místech programu se s mí paracovalo jako s int. Posun jsem dělal ve funkci posun, která dostávala jako parametr proměnnou maska.

int posun(maska)
{
unsigned int maska2;
maska2 = maska;
maska2>>=1;
return maska2;
}

neni to úplně přesné ale principielně to bylo napsáno asi takto. Když jsem to opravil, tj. deklarace unsigned int a práce s proměnnou jako unsigned int, tak to začalo fungovat.
díky Jirka

_________________
Jirka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
mtajovsky



Založen: Sep 19, 2007
Příspěvky: 3698
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: ne prosinec 28 2014, 22:00    Předmět: Citovat

Jenom pozor na to, že uvedená situace má implementačně závislý výsledek. Nejčastější implementace je právě uvedená, tj. při posuvu znaménkového integrálního typu vpravo se doplňuje znaménkový bit a tak se zachovává znaménko čísla (představíme si, že záporné číslo má směrem doleva nekonečnou řadu jedničkových bitů). Ovšem C++ ISO specifikace pro operátor >> v odstavci 5.8.3 uvádí, že výsledek je implementačně závislý:

"The value of E1 >> E2 is E1 right-shifted E2 bit positions. If E1 has an unsigned type or if E1 has a signed type and a non-negative value, the value of the result is the integral part of the quotient of E1/2^E2. If E1 has a signed type and a negative value, the resulting value is implementation-defined."

Z uvedeného dále vyplývá, že operace >> ve skutečnosti není bitový posuv, ale dělení mocninou 2. Pro čísla uspořádaná little endian (LSB vpravo), což je dnes častý případ, se rozdíl stírá, ovšem pro big endian je to zřetelné. Ač je uspořádání bitů opačné, přesto číselný výsledek >> bude stejný. Obdobně to platí i pro operátor <<.

Toto vlákno ukazuje, jak je důležité dodržovat typovou disciplínu a řešit všechna varování překladače. Už samotné použití

int x;

v oblasti mikrokontrolérů není vzhledem k možné rozmanitosti architektur bezpečné a používaný typ by měl vyjadřovat velikost v bitech. Osobně používám makra, definující typy jako:

u08, s08, u16, s32, float32 a podobně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Programování PIC, ATMEL, EEPROM a dalších obvodů Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund