kamarádovi se snažím rozhejbat tuhle mašinu, ale moc se mi nedaří. Jedná se o jednoválcovej čtyřtakt, co byl vybrakováním osvětlení, klaxonu, tachometru a dalších okolostojčností upravenej pro závodní ježdění.
Co tvrdí, mašinu měl nakopnutou, bublala si, šel si odskáknout, pak, když přišel, byla chcíplá a pak už ani ťuk.
Co jsem se na to díval, na sekundáru zapalovací cívky VN impulzy při startování jsou, ale to napětí musí bejt o dost nižší, než je žádoucí, vlastně hodně slabá jiskra lítá jen v bezprostřední blízkosti šroubováku ve fajfce a kostry. Její buzení zdá se mi bejt taky podezřelý, namísto primáru jsem tam proti kostře prdnul žárovičku 12V/2W, ale ani žádnej náznak žhnutí, i když to může bejt způsobený tím, že ty impulzy jsou příliš krátký.
Celý je to spínaný CDI, což je elektronický zapalování. Snímač otáček je indukční, dále se bere v úvahu poloha natočení klapky v karbci (ale na schématu to není). Jinak je to bakelitová škatule, zespodu zalitá pryskyřicí, rozebíratelná jedině kamenem.
A nakonec, šťáva pro zapalování se údajně bere z 3~ alternátorku z extra vinutí.
Průser je v tom, že nevím, co mám kde naměřit. Postačilo by snad prozatím, kdybych znal ohmický hodnoty jak vinutí onoho vinutí na altíku, tak primáru a sekundáru zapalovací cívky, abych se měl čeho chytit.
Jestliže má někdo zkušenosti s touhle mašinou, byl bych moc rád.
P. S.: Schéma je určený prakticky jen výměnkářům, co maj regál plnej náhradních dílů a můžou tedy zkoušet, kde se co posralo, což naneštěstí není můj případ.
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: čt červenec 10 2014, 16:00 Předmět:
Indukční snímač je evidentně v pořádku, impulzy z něj lezou, jinak by nebyla buzena zapalovací cívka, i když jen nedostatečně. Napětí na altíku nezměřím, protože motor nechytne a při tak nízkých točkách při startování startérem by to nemělo ani smysl.
Údajně má bejt na primáru cívky snad až 400V (což by se osciláku nelíbilo), ale těžko tomu věřit, když primár cívky má jen pár ohmů, každopádně potřebný napětí by podle toho, že když jsem zkoušel budit cívku přímo z aku opakovaným škrtáním, a jiskra byla slaboučká, mělo bejt vyšší jak 12V.
Zatím by mi teda stačily ohmický hodnoty všech vinutí altíku a primáru a sekundáru cívky. Jestli něco nebude sedět, zaměřím se na to.
P. S.: Mašinu nemám u sebe, je odtud pár kilometrů a zrovna v místě, kde není k dispozici síťový napětí, jinak bych tam ten čtvrtmetrákovej oscilák dávno dovalil. _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Založen: Jun 23, 2013 Příspěvky: 1085 Bydliště: Olomoucko
Zaslal: čt červenec 10 2014, 18:07 Předmět:
Mám zde jedno zapalování bůhví z čeho, asi Cagiva, ale taliján jak talián - snad.
Jsou verze s 5-ti nebo 6-ti vývody.
Modul zapalování:
snímač polohy: 157 Ω, zelená - modrá
Napěťová cívka: 270 Ω, rudá - kostra přes upevňovací šrouby (nebo 6-tý vývod)
Proudové cívky: odpor by měl být v řádu jednotek ohm, nezměřím, přerušeno, žlutá - bílá
Indukční cívka:
Primár: 1 Ω přívod proti kostře
Sekundár: 4500 Ω
Z napěťové cívky by mělo jít asi 80 V AC na CDI. Výstup z CDI na indukčku by měl mít vysoký odpor, ne nulový (po odpojení indukční cívky): http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=650489&highlight=#650489
V první řadě bych zkontroloval ukostření indučky a CDI. Modul zapalování je v olejové lázni. Často dochází k jeho poškození uvolněním šroubů a kontaktem s točícím se kovovým vnějším rotorem. V případě 5-ti vývodového nemá napěťová cívka dostatečnou kostru.
Další problém může být v scípacím tlačítku. Naměřené hodnoty jsou orienteční.
Altík není altík, ale jen několik proudových cívek v sérii. AC napětí by mělo být takové, aby po usměrnění dalo asi 13 - 14 V DC. Přes přepínač 9 by se mělo na vodič s-ge jednotky 15 dostávat napětí baterie. Nevím ale, jeli jednotka v aktivní pokud tam napětí je nebo je-li s-ge spojen přes přepínač 9 - 10 s kostrou.
Nové CDI 1500 - 2000 Kč, modul cívek od 900Kč.
Nevidím ve schematu ten 3f alternátor. Pod jakou pozicí má být?
Založen: May 30, 2006 Příspěvky: 6558 Bydliště: Seč
Zaslal: pá červenec 11 2014, 14:30 Předmět:
Díky. Tahle mašina je jinak z Österreichu. Cívka by měla bejt po ohmický stránce zhruba stejná, snímač polohy se chová jako s diodou v sérii, v jednom směru nenaměřím nic, v druhým 100Ω. Budu muset vylejt olej, abych všechny vinutí na statoru proměřil, protože tady je všechno nahusto zabužírkovaný a postahovaný páskama. Ještě vědět, jak zhruba uvnitř to CDI vypadá a hlavně čím se spíná buzení indukčky, abych CDI vyloučil.
Podle tohohle všeho může bejt problém právě na tý napěťový cívce. Uvidíme. Každopádně díky! _________________ Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Založen: Jun 23, 2013 Příspěvky: 1085 Bydliště: Olomoucko
Zaslal: pá červenec 11 2014, 20:21 Předmět:
Omluva za toho talijána. Kolik z toho leze celkem drátů? Možná by to šlo změřit i bez demontáže. Já to tehdy měl ale úplně rozbrabčené, děsnej přístup. Pokud 5 tak napěťovou proti kostře, pokud 6 tak tak nějaké dva proti sobě asi +/- 300 Ω, dobíjení - proudová pár Ω. Ten můj snímač polohy má 157 Ω v obou směrech, když ale před ním rychle přejedu velkým šroubovákem, změní se hodnota krátce (impulz) na 800 - 900 Ω. Ale aby nebyl vydup někde v ukostření CDI nebo indučky, případně vtom scípání nebo svíčka.
Mmch, např. Ducati uvádí z napěťové cívky max. 350 V AC takže těch 80 V co jsem naměřil já nemusí odpovídat. Navíc digitálem přeskakoval údaj, lepší by byl na to analog. A pořádnou AKU baterii, já to při opravě živím z auto, ať točí.?
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.