Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

fiat stilo -žárovky
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31997
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá duben 18 2014, 5:49    Předmět: Citovat

Jenže ty žárovky nevodcházejí kvůli trvalýmu přepětí, 14,4 - 14,5V dávají všecky auta už někde od 1000-1200rpm, ty žárovky odlítávají do nebe hlavně kvůli blbýmu chlazení, kdy už nestíhá fungovat halogenidovej cyklus a pak při zapnutí vinou velkýho proudovýho impulsu vlákno rupne - ten FET spínač jednak maličko trvale snižuje (asi tak 0,1 - 0,2V), ale druhak - a to hlavně, při zapnutí omezuje proud na hodnotu jen o málo převyšující trvalej proud. S hodnotama na obrázku trvá rozsvícení asi 0,1s, což se nepozná ani na světelný houkačce - natvrdo připojenej halogen se rozsvěcuje podobně pomalu, akorát že přes ten FETík se tak rychle nesčudne...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18683
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: pá duben 18 2014, 6:39    Předmět: Citovat

No jo Karle , ale zde dojde se čtvercem ke snížení výkonu aaa tím ke stejnému snížení teploty . A nemůžu nenapsat , že na žárovce je kolik ? Já tam vidím 12V .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31997
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá duben 18 2014, 7:58    Předmět: Citovat

Jenže to by platilo leda tak v přípaě, kdyby to napětí skutečně bylo daný normou na PŘESNĚ 12V - jenže ono není, je to jen nominál NEDOBÍJENÝHO PB AKUMULÁTORU - kterej z důvodu správnýho dobíjení bez rozstřiku H2SO4 musí mít při chodu motoru 14,4 Voltu... Navíc to napětí používají VŠECKY AUTA - teda s výjimkou těch, co mají 6V nebo 24V - a žárovk typu H7 praskají jen v některejch...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18683
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: pá duben 18 2014, 8:20    Předmět: Citovat

No , ale zkusmi vysvětlit , jak tyto Tvé poslední řádky vstupují do toho , co jsem napsal . Jsou to jaksi mimoběžky ... Prostě i ve špatně navrženém světle vydreží žárovky se "stříbrným drátem" v serii víc a ten drát je nejspolehlivější úprava . Co k tomu chceš dodat ? Každý ať si kam chce strčí co chce . Mi jedno .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31997
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá duben 18 2014, 8:29    Předmět: Citovat

Protože se tím "stříbrným drátem" dodatečně dotahuje odfláknutej vývoj u výrobce světlometu - proč praskají H7 u jedničkový fábule s normální parabolou jak na běžícím pásu a v naprosto stejným autě, ale s projektorovým světlometem H7 vydrží roky? Jednoduše to není ani konstrukcí žárovky, ani napájecím napětím - je to jen a jen špatně konstruovaným světlometem. A pak je v podstatě jedno, co se použije, když to omezí zapínací proudovej náraz do studenýho vlákna, jenže odpor omezuje proud = teplotu = svítivost furt, kdežto plynule se měnící odpor FETu s opravdu minimální hodnotou za provozu není na běžný svítivosti prakticky poznat. Zkus si prosím tě změřit proud stejnou žárovkou s FETem a se "stříbrným drátem" - za jinak totožnejch napájecích podmínek, třeba stejnou baterkou. A pak jestli máš možnost porovnat světelnej tok (třeba expozimetrem - změřením osvětlení na bílý ploše), tak srovnej oba dva přpady...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18683
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: pá duben 18 2014, 8:44    Předmět: Citovat

A to je přesně bod , do kterého jsem se nechtěl dostat . Končím .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
impedance



Založen: Feb 14, 2012
Příspěvky: 273

PříspěvekZaslal: pá duben 18 2014, 9:20    Předmět: Citovat

mohl bych se teda ještě zeptat, když tam dám odpor, tak snížím svítivost a zároveň i teplotu. ale s tím sofstartem snížím jen počáteční proud? chápu, že když tam jde ze začátku 80A, tak žárovka jde po měsíci dokytek.
Když se ten tand otevře, tak už nic neomezuje tu teplotu, která jak píšete má vliv na životnost žárovky. Nebo hlavní problém je odvádění tepla v počátku svícení?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31997
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá duben 18 2014, 13:28    Předmět: Citovat

První problém je teplo - jeho nedostatečnej odvod vede ke ztenčování vlákna a to pak při zapínání rychle přehoří počátečním proudem za studena (to je druhej problém). Odpor trvale sníží teplotu a tím i svítivost, FET sice taky, ale daleko míň (odpor má cca 0,01 až 0,1Ω, otevřenej FET má RDSOn jen několik mΩ takže úbytek na něm je v provozu daleko menší = svítivost skoro neovlivní.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Fordak



Založen: Dec 08, 2012
Příspěvky: 53

PříspěvekZaslal: pá duben 18 2014, 14:23    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Protože se tím "stříbrným drátem" dodatečně dotahuje odfláknutej vývoj u výrobce světlometu - proč praskají H7 u jedničkový fábule s normální parabolou jak na běžícím pásu a v naprosto stejným autě, ale s projektorovým světlometem H7 vydrží roky? Jednoduše to není ani konstrukcí žárovky, ani napájecím napětím - je to jen a jen špatně konstruovaným světlometem. A pak je v podstatě jedno, co se použije, když to omezí zapínací proudovej náraz do studenýho vlákna, jenže odpor omezuje proud = teplotu = svítivost furt, kdežto plynule se měnící odpor FETu s opravdu minimální hodnotou za provozu není na běžný svítivosti prakticky poznat. Zkus si prosím tě změřit proud stejnou žárovkou s FETem a se "stříbrným drátem" - za jinak totožnejch napájecích podmínek, třeba stejnou baterkou. A pak jestli máš možnost porovnat světelnej tok (třeba expozimetrem - změřením osvětlení na bílý ploše), tak srovnej oba dva přpady...


Jednickovy fabie maji jenom normalni parabolu s H7,nebo xenony!Zadny projektorove svetla s H7 nemaji,jiz jsem to tady psal.To je zrovna spatny priklad!Kazdopadne se tam meni jak na bezicim pase.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kvicala_r



Založen: Jan 19, 2005
Příspěvky: 3376
Bydliště: Haná / N.J.

PříspěvekZaslal: pá duben 18 2014, 15:35    Předmět: Citovat

Mimochodem modernější auta používají i u výkonových funkcí PWM, aby se výrobci dostali na nominál (bývá 13,5V). Taky už sem zmiňoval, že každá desetina nad nominál jen nepatrně zvýší tok, ale podstatně zkracuje životnost.
V kombinaci se špatným odvodem tepla a malým projektorem se tento jev uplatní ještě víc. Na druhé straně na OC1 mám dobíjení 14,4V, PWM zde není a H4 v tom drží obstojně. Takže i velikost žárovky a reflektor se v tomto směru jeví pozitivně. Neměřil sem jak vypadá napětí na patici žárovky a bohužel nemám proudovou sondu, abych mrkl na peak při zapnutí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
impedance



Založen: Feb 14, 2012
Příspěvky: 273

PříspěvekZaslal: pá duben 18 2014, 16:30    Předmět: Citovat

tak jsem teda nakonec vyštrachal součástky na ten softstart, teď přemejšlím kam to v autě přidělat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tiktak1953



Založen: Oct 11, 2010
Příspěvky: 3484
Bydliště: SK

PříspěvekZaslal: ne duben 20 2014, 7:22    Předmět: Citovat

Ak mozem spytam sa tu,syn doniesol od kamarata dva auto panely z Felícii (GLX 1,6) kde si chcel vymenit podsvietenie za ledky,lenze mu to horelo,lebo ich zle zapojil.Boli tam zhorene viacere ziarovky,perto sa chcem spytat,ci byva aj v pristrojovom panely zvysene napatie na viac ako 12V(14V) ako inde v el.obvodoch.Doniesol mi led pasik ,kde boli na 12V zapojene seriove tri ledky v serii s SMD R 151.Uz som tie ledky na podsvietenie zapojil,funguje to len sa pytam ,ci vydrzia, ak by tam bolo zvysene napatie? Dal som 3X ledky na lavu a 3X na pravu stranu v pristr.doske.Thanks.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kvicala_r



Založen: Jan 19, 2005
Příspěvky: 3376
Bydliště: Haná / N.J.

PříspěvekZaslal: ne duben 20 2014, 20:22    Předmět: Citovat

Ledky samotné to nevydrží. Musíš k nim dát odpor adekvátní hodnoty. VA charkteristika LED je dost strmá - už při malém nárůstu napětí se proud mění hodně významě. To právě pomáhá řešit ten předřadný odpor.

Jak ho spočítat je jednoduché R= [14,4 - (3 x U_led)]/ I_led. Kde U_led je napětí v propustném směru pro jednu LED a I_led je proud tak, aby svítila požadovaným jasem a současně nebyla za povoleným limitem.


Jak se změní proud při drobném nárůstu napětí můžeš pak ověřit zpětně:
I_led = [14,8 - (3 x U_led)]/R

Světe div se, tohle nezváladjí ani někteří vysokoškoláci oboru eletro...je to bída [/b]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tiktak1953



Založen: Oct 11, 2010
Příspěvky: 3484
Bydliště: SK

PříspěvekZaslal: ne duben 20 2014, 22:32    Předmět: Citovat

Kvicala diky!Kedze su tie ledky uz v aute a mam este doma kusok led pasky, tak ten predradny R skusim najst skusmo pri 14,5V. Bezne ledky z cias RVHP mali ubytok napatia asi od 1,6 do 2,8V ak sa nemylim podla farby.Tieto tri mini v serii musim zmerat. Nie najlepsie som tam napisal to podsvietenie,tak to este raz vysvetlim:na pristrojovej doske boli styri ziarovky,dve na lavej a dve na pravej strane .Chalan chcel mat na lavej a pravej strane po tri led pasky ,spolu sest led paskov.Na miesto jednej ziarovky na lavej aj pravej strane som dal paralelne dve led pasky a miesto druhej ziarovky na lavej aj pravej strane som dal po jednej led paske.Spolu je tam na podsvietenie šesť led paskov (a 18 lediek).
Zatial 21.5.2014 je to OK,chcu to tok prerobit dalsi dvaja !Nemam cas uz teraz.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.18 sekund