Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Odber proudu u LIAZ
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
vinca



Založen: Nov 20, 2007
Příspěvky: 181

PříspěvekZaslal: pá prosinec 13 2013, 20:58    Předmět: Citovat

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31931
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá prosinec 13 2013, 21:07    Předmět: Citovat

Pokud se zvedne konzervační proud na 100mA a k baterce bude připojenej trvalej odběr 100mA, tak na baterku zase nic nezbyde. Konzervační proud musíš mít VYŠŠÍ než je trvalej (klidovej) odběr všech připojenejch zařízení, jinak žádná konzervace nebude.

Klidně bych celej konzervační nabíječ za 10 litrů = nablejskanej předraženej prd nahradil jednoduchým zapojením LM317 podle katalogu - napájení bych udělal z trafa 24V a proudem klidně i 1A, za něj Graetz a cca 1000uF filtrace, pak LM317 nastavenej na výstupní napětí cca 27-27,6V a zapojenej podle schématu "stabilizátor napětí s omezením výstupního proudu" - stačí na to odpor v cestě nabíjecího proudu a tranzistor, kterej po dosažení úbytku cca 0,65V na tomhle odporu omezí výstupní napětí stabce. Pro baterky s kapacitou 125Ah a větší bych se nebál dát konzervační proud klidně i 200mA.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Dikobraz



Založen: Oct 17, 2004
Příspěvky: 911
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: pá prosinec 13 2013, 21:23    Předmět: Citovat

Taky mi to hlava nebere, 180Ah akumulátor konzervovat 20 mA je hovadina, to nepokryje ani samovybíjení, zvlášť pokud akumulátor není funglovka. Navíc to krmí ještě ten tablet a rádio. 150-200 mA by bylo pro toto auto s tímto zařízením akorát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
doskok55



Založen: Apr 07, 2007
Příspěvky: 182
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: st prosinec 18 2013, 6:51    Předmět: Citovat

vinca napsal(a):
Ahoj...... a baterie 2x12V 180Ah.
Upřesni: baterie v sérii 2x 12V/180Ah každá, nebo je to součet kapacity obou?
vinca napsal(a):
...... a kdyz dobiji, tak sviti oranzove (mame typ K-41224-1,5) a po dobiti sviti zelene ci zhasne, ale nikdy nezhasla oranzova a porad to dobiji, proto jsem se ptal na tech 50mA
Ale jestli tomu manuálu dobře rozumím po nabití měla by svítit modrá je li připojeno na 24V síť, ne zelená jak píšeš. Nezkoušíš to na autě s 12V napájecí sítí? Nebo je tam přeínač režimu 12/24 manuál nebo automat?
vinca napsal(a):
...... kde je konzervacni proud 20mA, pokud ho zdvihnem na 100mA, tak co tomu budou rikat baterie?vydrzi? kratsi zivotnost?
Máme tomu rozumět tak, že je tam možnost nastavení konzervačního proudu? je tam tedy nastavovací prvek (třeba uvnitř nebo na zádech přístroje?


Výpis z technických dat:
Typ konzervátoru ------- UNI jednofázový nabíječ s charakteristikou U
konzervační proud min. -------- 3,0 A konzervační proud min : 0,02 A podle velikosti a stáří akumulátoru.
indikace desky elektroniky -------- NAB - signalizuje nabíjení vozidla AKU - zelená LED 12V 3,0 A - 0,09 deska pro 12V nastavená na 14,4V, modrá LED 24V 3,0 A - 0,09 deska pro 24V nastavená na 28,8V

Já tomu rozumím tak, že proud se dá nastavit (možná jen servisním prvkem) a pro 24V režim tam je buď přepínač (manuální nebo automatický), ale spíš to vypadá, podle textu, že je z výroby dáno osazením desky pro 12 nebo 24V případně i to nastavení proudu pro příslušné konkrétní vozidlo. Proto jsou nad LEDkami i štítky na popis.(prostě parametry jsou dány z výroby pro konkrétní vozidlo a není jedno kam to prdneš). Je to přece určeno pro profíky, aby bylo zajištěno optimální dobíjení a stále stav plného nabití a u profíků se předpokládá určitá znalost alespoň manuálu.

Takže "U charakteristika" znamená, že baterie je nabíjena konstantním napětím (stejně jako ve vozidle Kde je, ale z bezpečnostních důvodů nastaveno nižší napětí (kolem 28V). V datech je řeč o 28,8V, ale v souvislosti s nastavením indikace stavu nabití. Nabíjecí napětí může být klidně i vyšší 30V případně i o něco výše a s indikací stavu na kontrolkách taky nemusí mít možná nic společného.

Jestli je to skutečně "chat U" jak uvádí výrobce znamená to, že uváděný proud 3/1,5A (podle typu) poteče do baterie částečně vybité a jak se vyrovnávají napětí nabíječ/baterie proud postupně klesá až téměř k nule nebo k hodnotě uvedené jako min konzervační proud. Nemusíš se tedy o nic starat (vše funguje zcela automaticky na základě fyz.zákonů.stejně jako při provozu auta. Nehrozí přebíjení, ani částečné vybití ať už samovybíjením nebo odběrem spotřebičů pokud jejich odběr nepřesahuje mez max.proudu tedy uvedených 1,5/3A.

Je li tam nějaké nastavení konz. proudu tak jeho hodnota by měla být v rozmezí 0,025-0,05 kapacity baterie + samozřejmě odběr všech trvalých spotřebičů k tomu. V tom případě se ale nejedná o čistou "U char." jak uvádí výrobce ,ale přepíná se tam režim dobíjení/konzervace na základě napětí na svotkách. Ani v tom případě to, ale nemusí mít nic společného se svitem kontrolek to může být klidně samostatný obvod jako zcela nezávislá doplňková orientační funkce přístroje.

Na závěr:
Napětí na baterii naprázno (bez konzervátoru) by mělo být někde v rozmezí 25,6-26,4V. Záleží na stavu baterie stupni nabití stáří atd. Z toho se dá orientačně posoudit i stav nabití ale není to směrodatné.

Připoj konzervátor a monitoruj nárůst napětí na baterii. Bude ro trvat hodně dlouho (možná i dny při tom dobíjecím proudu bude,li baterie částečně vybitá)
Musí dosáhnout nejméně na hodnotu 28V (tak se nabíjí i v autě a vzhledem k proudu to může trvat řadu hodin možná i dní), ale stav plného nabití může být až někde kolem 30-32V (není pevně dáno záleží taky na nab.proudu, stavu baterie apod.). Ale do plna se zpravidla nikdy nedobíjí (jen mimo vozidlo v baterkárnách kde je to pod kontrolou odborníka a s příslušným vybavením třeba odsávání plynů z prostoru).

Plynovací napětí baterie bude 28,8V tehdy začíná plynovat (výbušná směs kyslík /vodík) proto jsou nabíječky nastavovány na tuto hodnotu a pole manuálu i ta tvoje. Baterie při tomto napětí bude mít v pohodě 90% kapacity a bude zachována bezpečnost (jak ty plyny tak koroze okolí plynující baterie).Amatérské nabíječky a soustava v autech bývá pro jistotu nastavena ještě o něco níže. Ale pod 28V by to být nemělo. Ztrácel bys tím už tak cca20% kapacity.

Tím celým jsem chtěl říct, že u nabíječky praující v tomto režimu se o žádný proud nestarej. jen kontroluj napětí na svorkách při připojeném konzervátoru a pokud to bude ve výše uvedených mezích potřebný proud bude doplňován zcela automaticky bez samovybíjení nebo přebíjení.

Jelikož se jedná pouze o konzervátor (ne nabíječku)je počáteční proud omezen na 1,5/3A. Baterie pokud by byla vybita by se nabila také, ale trvalo by to možná i několik týdnů při té kapacitě. Zato by to bylo o hodně šetrnější nabíjení než v autě spuštěním motoru do vyšších otáček kdy tam láduješ během pár minut desítky ampér. A tím chci říct zase to, že pokud to má sloužit pouze jako konzervátor je zbytečné pořizovat ten výkonnější typ s proudem 3A. Fungovat budou obě úplně stejně.
Bylo by lepší za zlomek peněz koupit normální nabíječku s dostatečným nabíjecím proudem pro případ, že se baterie vybije nějakým způsobem (třeba při zásahu) a bude ji třeba rychle nabít.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31931
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st prosinec 18 2013, 14:02    Předmět: Citovat

doskok55 napsal(a):
vinca napsal(a):
Ahoj...... a baterie 2x12V 180Ah.
Upřesni: baterie v sérii 2x 12V/180Ah každá, nebo je to součet kapacity obou?...

Jestlis to čet od začátku, tak víš, že se jedná o hasičskou stříkačku na podvozku LIAZ čili nákladní auto - a tam jsou 2 baterky těch 180Ah KAŽDÁ - a samozřejmě s napětím 12V - zapojený do série. Takže celková kapacita je 24V 180Ah (zaokrouhleně).

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
vinca



Založen: Nov 20, 2007
Příspěvky: 181

PříspěvekZaslal: st prosinec 18 2013, 20:16    Předmět: Citovat

doskok55 dik za vycerpavajici odpoved, jen pro upresneni, vlastnime starsi typ konzervatoru a tam je zelena dioda, novy typ 35 je modra dioda a LIAZ ma 2x baterii ( 12V 180Ah x 2). Jinak jsme dosly k zaveru, ze ten novy konzervator 35 je zbytecny, jen se poslou opravit desky, ktere v tom konzervatoru jsou, pripadne je mozne vlozit desku s dobijenim 3 A misto tech 1,5A, tod vse.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
doskok55



Založen: Apr 07, 2007
Příspěvky: 182
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt prosinec 19 2013, 0:24    Předmět: Citovat

TO: "EKKAR" samozřejmě jsem četl od začátku a vím, že náklaďáky mají 24V soustavu. Ale nehrála mě tm ta barva LEDky podle manuálu tak jsem se pro jistotu přeptal. "Vinca" to ale už vysvětlil takže díky.

TO: "vinca" doporučil bych ti monitorovat napětí na svorkách při připojeném konzervátoru a pokud je napětí v pořádku při (při déletrvajícím testu) bude v pořádku i konzervátor. Jen pro ověření funkce, abys neposílal na servis třeba fungující desku. Jen na stav kontrolek se nespoléhej nemusí ukazovat správně jak jsem psal včera.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
vinca



Založen: Nov 20, 2007
Příspěvky: 181

PříspěvekZaslal: po leden 20 2014, 11:23    Předmět: Citovat

chlapi, jak velkou pojistku mam dat na tuto CL-USB zasuvku? mam dat pojistku zvlast na CL a zvlast na USB nebo staci spolecna? odkaz na zasuvku je zde: http://www.vpcentrum.eu/autodoplnky/napajeci-prislusenstvi/konektory/dvojita-zasuvka-s-panelem-1x-cl-2x-nabijecka-usb-vodeodolna USB slouzi pro tablet a kameru do auta, cl zasuvka je plonkovni - nabijeni svitilny prez CL zasuvku a do budoucna se do ni zapoji trena dalsi spotrebice. Dik za radu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
vrky



Založen: Nov 28, 2004
Příspěvky: 1773
Bydliště: pod Black Mount

PříspěvekZaslal: st květen 07 2014, 10:15    Předmět: Citovat

Kde jsi měřil ten odběr? Nemá náhodou ta liána tachograf. Jinak bych souhlasil s tou radiostanicí, nebo měničem pro ni.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
vinca



Založen: Nov 20, 2007
Příspěvky: 181

PříspěvekZaslal: po říjen 12 2015, 13:26    Předmět: Citovat

chlapci, resim dalsi problem, ze odesel elektronicky prerusovac smerovych svetel a uz se nevyrabi, tak me doporucily jiny, ale je tam jinaci cislovani, muzete mi prosim nekdo stare znaceni transformovat do toho noveho?

napr.stare 30B = 31 atd.

dekuji.

zde: http://www.imgup.cz/image/WW8

a zde:
http://www.imgup.cz/image/WWK
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund