Tenhle otočný přepínač spínal u Š120 následující zátěž- 2x55W H4, 2x 5W zadní lampy (já měl pro jistotu 2x10W), 2x 1,5W parkovačky, myslím že 4x 1,5W žárovky v palubovce, 2x 5W v osvětlení SPZ. A k tomu ještě přívěs- 2x 5W obrysovky a 2x 5W osvětlení SPZ.
To máme při 12V nějakých 13,25 A. A to neberu když alternátor stíhal a pouštěl přes 14V. Potom to bylo ještě víc.
A nepamatuju že by byl vadný (narozdíl od Lucasů).
Neboj se toho, ten žlutý a černý vodič mají průřez 2,5mm². Dneska by ti takovým průřezem poslali klidně 25A...
dovol mi te upresnit ve watech:
kontrolky maj vsechny 2W a predni parkovacky 4W
a zeptat se chci,kdyz alternator potom pri chodu uz dava tech +/- 14V, tak se prutok amper znize ne?vychazim z prikladu:
200W deleno 12V je 16,6A
200W deleno 14V je 14,3A
Právě dlouhý vodič k halogenkám s výhodou slouží k omezení jejich náběhového proudu. Že si jedna halogenka napájená přímo z baterie bere při zapnutí klidně i 80A, je dáno fyzikálním zákonem, ale výsledkem bývají při zapnutí upálená vlákna nebo přívody k nim v zátavu - podle toho, co se ve výrobě povedlo udělat slabší.
Se 2m lanka o celkovém průřezu 2,5 mm², dalším metrem na kostru, nějakým tím přívodem přes pojistky, relé a spínač, nasčítá se sériový odpor natolik, že obvodem spolehlivě neprojde přes 40A do studeného vlákna. A, když už svítí, tak těch 5A na přívodu takovou ztrátu nezpůsobí.
V tom je také jedna z příčin, proč v některých autech halogenky neodejdou za 10 let ani jedna, zatímco v jiném jedna trvale drží a druhou je třeba měnit i dvakrát ročně.
Ten drát nech radši o půl metru delší a v kabelu ho přelož (bez ostrého ohybu). Zkrátit ho můžeš vždycky.
tomuto nerozumim, proc by mel nastat odber az 80A. ale rozumim te posledni vete,dat radsi delsi draty a na kazdy svetlomet tedy stejne dlouhe? kostru chci mit ale co nejkratsi,to je spatne? chtel bych to ukostrit pomalu hned v lampe 10cm dratu.
tomu 80A uz trochu rozumim.. je to napsany o vlakno níž, ale ted ta kostra,mohu ji mit tak kratkou? a ne metr
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7840 Bydliště: Brno
Zaslal: út prosinec 03 2013, 13:56 Předmět:
pawka- ne, je to přesně naopak. Musíš vycházet z Ohmova zákona, kdy U=I.R. Když bude odpor vlákna žárovky třeba 1Ω, tak ti při 12V poteče proud 12A (I= U/R). Ale při 14V už to bude 14A. Z toho si spočítáš příkon žárovky: P=U.I. Takže při 12V půjde do žárovky příkon 144W, při 14V už to bude 196W.
Prostě příkon se mění podle přivedeného napětí.
No a z toho plyne i to, co nechápeš- materiál vlákna žárovky má odpor závislý na teplotě. Jak píše Hill. Takže za studena má vlákno třeba 0,15Ω (tím pádem ti po připojení napětí vlítne do žárovky těch 80A). Ale během chvilky se díky ohřátí vlákna změní odpor na přibližně 2,62Ω a už ti do žárovky teče jen 4,58A. Potom má těch 55W, co má mít.
A díky těmto počtům se dostaneš k další Hillově rozvaze- pokud do série se žárovkou zařadíš odpor, tak se ti napětí rozloží na dvě části- jedna bude na žárovce, druhá na tom odporu. Díky tomu snížíš příkon do žárovky a ta potom tolik netrpí (možná sis všiml, že ti nejčastěji shoří žárovka po zapnutí- protože přes ni teče nejvyšší proud!!!), takže ta délka drátu může být k dobru.
Ty bajonetky v kontrolkách, to já z hlavy přesně nevím kolik mají příkon, tak asi budeš mít pravdu (i když mám v hlavě uložené něco ve smyslu toho, že na kontrolu dobíjení se měla dávat nějaká nižší vatáž). _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Naposledy upravil Michal22 dne út prosinec 03 2013, 14:06, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19568 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út prosinec 03 2013, 17:24 Předmět:
Teplotní koeficient odporu wolframu (ten se zatím v halogenkách nepodařilo dosatečně úspěšně nahradit jiným materiálem, protože v jódovém cyklu se ochotně na jód váže a zase se od něj při kontaktu se žhavým vláknem stejně ochotně oddělí a na vlákno se vrátí) je 0,0045/K, to znamená, že u vlákna halogenky rozpálené na 3340°C se proti odporu zastudena (tedy při normální teplotě okolí, pokud zrova nejsou třicítky mrazy) zvýší odpor vlákna přibližně 16x ! O mnoho více žhavit vlákno nelze, protože při 3422°C se taví, takže výrobci se drží raději o 50-100°C pod touto hodnotou.
Znamená to, že ze zdroje 12V s nulovým vnitřním odporem by si studená halogenka 12V, 55W vzala proud až 78 A. Proud se žhavením rychle klesá, až se ustálí na nějakých 4,5 A u plně rozjásané žárovky. A právě tomu proudovému rázu můžeš odpomoci nepatrným zvýšením odporu přívodního vedení: už jen 0,15 Ω sníží rázový proud halogenkou na polovinu, ale v rozsvíceném stavu teče obvodem pořád ještě nejméně 96% proudu. Proč nejméně? Protože vlákno se ohřeje o pár stupňů méně a tím vlastně celkový proud opět o něco vzroste, takže výkon žárovky bude někde na 97-98% původního. To už se na světelném toku nepozná.
V rozsahu napětí 12 V až 14 V totiž také není proud přímo úměrný napětí, to by bylo proti principu, na kterém žárovka funguje: ano, s větším napětím stoupne výkon, ale také teplota vlákna, takže proud sice vzroste, ale zdaleka ne v poměru napětí. Stoupne méně.
Princip funkce žárovky je právě v tom, že po připojení napětí teplota vlákna (a s ní i jeho odpor) roste tak dlouho, až proud klesne natolik, že vzniklý výkon nedovolí dále zvyšovat teplotu, protože s jejím nárůstem rostou ztráty sáláním i ztráty konvekční. Vlákno si takto samo stabilizuje proud a s ním i výkon.
Založen: Nov 17, 2011 Příspěvky: 6568 Bydliště: U Litomyšle.
Zaslal: út prosinec 03 2013, 19:47 Předmět:
Chlapy, neřešíte nějak moc? Prostě 1,5 je OK, v nových autech je ještě míň :-)) _________________ Spát je dobré. Být mrtev je lepší. Nikdy se nenarodit je nejlepší.
tak zarovky jsme vyresili, jaky jeste velky spotrebice muzou byt na jednoduchem traktoru? jaky ampery (watty) potecou regulatorem, respektive alternator, kontrolka. to urcite bude zalezet na odberu a taky na stavu nabiti baterie ne? je tam taky potreba davat 2,5ky? nemam tolik barevne rozlisení pro 2,5.
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7840 Bydliště: Brno
Zaslal: st prosinec 04 2013, 15:54 Předmět:
Průřez volíš vždy podle nejméně vhodných podmínek, což obnáší v tvém případě nejvyšší proud. Zkus namalovat blokové schéma, ať víme co kde máš, potom se dají odhadnout průřezy kabelů.
P.S.: ke kontrolce to natáhni klidně zvonkáčem _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19568 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: st prosinec 04 2013, 17:00 Předmět:
Zvonkáčem ne, ten nevydrží otřesy a bude se lámat.
Zásadně slaněný vodič, čili lícnu. A nejlépe koupit ji v prodejně s autodíly, tam prodávané vodiče FLRY jsou i odolnější mechanicky, než lícny pro silnoproud. Jsou prostě přednostně určené pro pojízdné prostředky.
Vodiče FLY mají silnější izolaci, jinak jsou stejné. Když máš dost místa, poslouží stejně dobře, a tam, kde se můžou o něco prodřít, ti je doporučím vřele.
U alternátoru musíš vědět, jaký má jmenovitý výkon (nebo jaký proud je schopný dodat) při určitých minimálních otáčkách, to bys měl najít napsané na jeho štítku. A, samozřejmě, z převodového poměru na řemenicích si spočítat, jak často se na ten výkon dostaneš. Jestli kdykoli už kousek nad volnoběhem, použij mezi regulovaný výstup alternátoru a baterku FLRY 6 mm², ten krátkdobě (řekněme do půl minuty) vydrží i něco přes 80A, trvalý proud dlouhodobě by neměl přesáhnout 35A, což asi splníš.
Tím vodičem totiž jde nejen dobíjecí proud akumulátoru, ale i odběy všech spotřebičů.
Většinou spotřebiče zase tolik nežerou, zvlášť, jestli máš ventilátor chladiče poháněný řemenem (elektrická sahara žere i 25A). U traktoru asi odmrazování zadního okna nehrozí, takže odpadá další spotřebič, co by žral 20-40A...
Pokud jde o rozlišení vodičů, není barva podmínkou. Stačí, když budeš mít nakreslené schéma, odkud kam který vede (pořadí ve svorkovnici u pojistkové skříňky, POJISTKY TI MŮŽOU UŠETŘIT HODNĚ POTÍŽÍ I JINAK TAK NA NĚ MYSLI!, číslo kontaktu sdruženého přepínače).
Nebo si vodiče očísluj každý na obou koncích.
Ale zrovna FLRY se seženou v mnoha možných i nemožných barevných variantách.
takze zitra pres den,bych mohl dodelat schema,ono je to zakladni schema vozidla,ale i tak je to dratu, jak prase a chci jeste mit barevne odladěno. dnes sem dokoncil palubku,tak aspon vim, co a jak budu zapojovat. draty kupovat nechci, dost casu sem vynalozil abych vse srovnal co mam doma ze starejch aut.davam obrazek
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32037 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá prosinec 06 2013, 10:39 Předmět:
Sorry, ale jestli je tohle nějaký schéma, tak ho kreslil Parkinsonismem stiženej Eskymák velrybím žebrem do písku na břehu Beringova moře... Negómám z teho tvojeho maglajzu ani zbla! _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3Další
Strana 2 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.