Zaslal: po únor 08 2016, 2:33 Předmět: Ovládání autorádia
Dobrý den,
potřeboval bych malou "nápovědu". Jedná se o schéma (nebo jen popis) na následující věc.
Spínací skříňka starší škodovky má výstup "P". Kdysi jsem viděl schématko na ovládání autorádia pomocí tohoto kontaktu, ale už si nevybavuji, jak to bylo.
"P" kontakt se chová tak, že je na něm 12V jen při vypnutém klíčku zapalování. Po zapnutí klíčku (stačí už malé pootočení) na něm není nic.
Žádnou "rádiopolohu" spínačka nemá a nechci poslouchat rádio v poloze klíčku, kdy mi už svítí kontrolky nebo běží motor nebo dávat nějaký vypínač na samotné rádio.
Prakticky šlo o jeden PNP tranzistor, který po odpojení 12V (pootočení klíčku) sepnul relé a to zapnulo rádio.
Jediné, co si snad pamatuji, že cívka relé je na kolektoru . Snad i na bázi byl rezistor. Ale jaká hodnota a kde připojit plus a kde mínus, to už nevím.
A nechci použít rozpínací relé, kdy když vypnu klíček se sepne relátko, které vypne autorádio a zároveň mi toto relé vybije baterku.
Poradíte prosím?
Předem děkuji za reakce. Jak ty přínosné, tak i ty méně přínosné
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6619 Bydliště: Praha
Zaslal: po únor 08 2016, 9:16 Předmět:
Ze svorky P přes 10K rezistor do báze PNP tranzistoru. emitor tranzistoru na +12V trvalých. Kolektor na cívku relé, druhý konec cívky na kostru. Kontakty relé spínají rádio z 12V trvalých. Tedy v poloze klíčku 0 je tranzistor zavřený, rádio nehraje, v jakékoli jiné poloze je tranzistor otevřený proudem přes další obvody na svorce P, které bázi stahují k zemi. Tady může být zakopaný pes, ten proud může být hodně malý. Dal bych místo PNP bipoláru PFET a gate chránil třeba 18V transilem, 10K odpor může zůstat.
Dnešné rozumné autá sa bránia proti zapnutým spotrebičom,keď motor nebeží a keď,tak len na nejakú obmedzenú dobu (autorádio,osvetlenie interiéru...) aby sa batéria zbytočne nevybila.Vtedy vznikne problém napr.na parkovisku,keď polovičky nakupujú a my si to radšej chceme odsedieť v aute - rádio sa vypne po vypnutí zapaľovania. Mne to síce funguje tak,že keď nechám kľúč v zapaľovaní vypne sa rádio po asi 10min a keď kľúč vytiahnem vypne sa po 1min,ale ktorá žena sa vráti z nákupu za 10min-leda tak z trafiky. Doplnil som si preto jeden páčkový prepínač do obvodu napájania autorádia tak,aby bol stály prívod +12V na rádio,keď to budem potrebovať.Prepínač som umiestnil do priehradky aby zbytočne nezavadzal a nedráždil posádku. Ešte by to chcelo spraviť optickú signalizáciu prepnutého prepínača nejakou LED,lebo už sa mi raz stalo,že po opustení vozidla rádio hralo 8hod (po nákupoch som šiel rovno do práce), v normálnom režime by sa bolo po minute vyplo...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.