Tak to změř. Pokud nemáš čím, připoj na výstup stabilizátoru žárovku na 220V a uvidíš, co z něj leze. Ostatně, ono by si to zasloužilo zjistit, zda to není autotrafo, aby tě to nezabilo s tou vidlicí. Stejně tak ten regulátor. _________________ Nebojte se skloňovat (i cizí slova).
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12065 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: ne listopad 10 2013, 13:05 Předmět:
ten regulátor bude na pouze 127V !!!
Jak to bylo na Rusi opravdu nevím, ale v některých částech Prahy se používalo 120V ještě začátkem osmdesátých let . . .
z fota je patrné, že regulátor má na výstupu pevných 13V pro světýlka a další vybavení,
A na prostředním kontaktu regulovatelných 5 až 13V na ovládání lokomotivy.
(75VA, 50Hz)
Ta černá krabice bude pravděpodobně převodní trafo z 127V na 220V pro jiný spotřebič na 220V do domácnosti s rozvodem 127V a nijak s modelovou železnicí nesouvisí.
Ruské zásuvky asi nemají zemnící kolík. Když jsme kupovali takový ty ruský digitální hodiny, tak se u vidlice nožem uřezávaly po bocích ty půlkruhy. Tam u toho Tvýho výrobku to je na výměnu vidlice.
Jinak pokud je ten černý přístroj nějaký oddělovací trafo z nějakou zvláštní stabilizaci, tak bych to jednoduše změřil..
Založen: Feb 06, 2007 Příspěvky: 4509 Bydliště: vých.slovensko
Zaslal: ne listopad 10 2013, 13:23 Předmět:
Je tam napísané 220V - teda to bude napájané zo siete. Má to ručné nastavenie.
Ja to vidím tak, že pri vstupnom napätí cca 150-220V sa výstup dal nastaviť na 220V.
A keďže je to s ručným nastavením, je to skoro určite regulačný autotransformátor a v prípade opačného zapojenia z toho dostaneš pri vstupe 220V výstup nastaviteľný na 120V.
Ale ako už bolo upozorňované - ide o priame spojenie so sieťou! _________________ Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
No, autotransformátor by to být teoreticky nemusel, kdyby se jednalo o trafo, kde by byl primár na 127V a sekundár by byl regulovatelný podobně, jako byla jedna česká nabíječka na akumulátory. Víc by pověděl ohmetr.
Změříš, zda existuje nějaký spojení mezi vstupem a výstupem. Pokud ano, jde o autotransformátor a tudíž je jeho použití krajně nebezpečné. Pokud ne, zkusil bych to ještě na napěťovou odolnost a pak použil. Nejspíš by jsi musel použít nějaký transformátorový snižovač na 110V (těch pár voltů podle mě chybět nebude)..
Mezi krajníma (šrobovýma) svorkama je stálých 13V, mezi levou a prostřední je proměnných 5V až 13V. to znamená, že prostřední proti pravý je to přesně obráceně.. (proti směru otáčení voličem) Takže to nemusí být autotransformátor.. Víc než těch 127V bych tam nepřiváděl, mohlo by to shořet.
Červené regulační trafo má 75VA, tak ta verze za 367Kč by ti stačila, ale BACHA, u toho vedlešího je napsáno, že je to autotrafo, tohle možná také. Autotrafu by bylo lépe se vyhnout. _________________ Nebojte se skloňovat (i cizí slova).
Založen: May 15, 2005 Příspěvky: 751 Bydliště: U Ostravy
Zaslal: ne listopad 10 2013, 18:31 Předmět:
Ta červená věc je běžné trafo pro napájení modelové železnice, jenže na127V. Jeho hojná obdoba v tuzemsku je z výroby NDR (mám dojem že typ byl TZ1). Pro napájení příslušenství mělo honotu napětí 16V stř. Dá se i dnes v inzerci dosti často zakoupit, takže by bylo po probélmu.
Jinak je možno napájení 127V vyřešit jednoduše, pokud by bylo k dispozici mohutné síťové trafo ze starého Rubína, Elektronu a dalších, které vždy mělo na primáru vinutí s odbočkou na oněch 127V a použilo by se tudíž jako autotrafo.
Proč nezměříš tu černou věc, v jakém rozmezí to reguluje?
Autotrafo, ondrero, znamená to, že sekundár je přímo spojený se sítí. Za jistých okolností to lze použít - především tam, kde se sekundáru nikdo nemůže dotknout - což NENÍ tvůj případ. Hledej tedy normální trafo s odděleným primárem a sekundárem.
Použití autotrafa není úplně vyloučené, ale v tom případě si to nech zapojit od elektrikáře! _________________ Nebojte se skloňovat (i cizí slova).
Pokud použiješ kvalitní trafo 230/110, máš to z principu oddělený.
Ale podle obrázku bych to doopravdy viděl na hybrid, kdy je primární vinutí připojeno na 127V a sekundár je vyroben jako regulovatelný "autotransformátor".. Jak říkám ohmetr poví víc.. Ale každopádně bych tak starý přístroj schoval do sklepa (kdoví, jakou má sběratelskou cenu) a kolejiště napájel moderním zdrojem - Třeba 12V střídavých a regulace triakem, nebo tyristorem v můstkovým usměrňovači.. Nebo se snad používají speciální napáječe pro modely.. Nevíš, v jakým je ten regulátor stavu a taky nevíš, kdo se Ti kolem toho kolejiště nachomýtne.. Na to pamatuj..
No já to chci právě rozjet a zprovoznit tak jak to je se vším všudy.
V tom bude to kouzlo.
To by bylo jako mít doma Tatraplán a dát do toho motor z Fabie
Tak v tom případě platí to s tím ohmetrem a převodním trafem. Kvalitním oddělovacím trafem 230V/110V nic nepokazíš. Pokud použiješ ty "převodníky", co prodávají v obchodech, počítej s nimi jako z autotransformátorem. i když třeba nejsou. Obezřetnost se vyplatí.
Až to soustrojí zapojíš do zásuvky, zkus AC voltmetrem proti uzemnění, kolik je na kostře, popřípadě na výstupu (ty tři svorky) proti uzemnění voltů. Pokud nějaký volty naměříš (nejspíš kvůli kapacitní indukci), vem vadasku a spoj libovolnou část dostupnou dotyku přes vadasku se zemnícím kolíkem u zásuvky. Vypadení chrániče nechť je jedinou nehodou, která Tě odradí od dalšího používání (stále předpokládám, že převodník bude autotransformátor, nebo nějaký triakový hybrid - tahle varianta je ještě horší, než autotransformátor).
A nechce se Ti ten regulátor rozdělat, provést inspekci a nafotit pajšl?
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3Další
Strana 1 z 3
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.