Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Motor ve vzduchoprázdnu

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
anonym






PříspěvekZaslal: po červen 19 2006, 13:32    Předmět: Motor ve vzduchoprázdnu Citovat

Ma nejaky vliv umisteni ss motoru do vakua na komutator?
Meni se treba opotrebeni uhliku? Mohl by komutatorovy motor urceny "na vzduch" ve vzduchoprazdnu pracovat? (doufam ze jo Smile)
Návrat nahoru
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19490
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: po červen 19 2006, 14:16    Předmět: Citovat

Dokud vaakuum nezpůsobí odpaření maziva (případně bude mazaný grafitem či molykou), na chod to vliv mít nebude. Počítej ale s tím, že bod varu tekutých či polotekutých maziv prudce klesá s tlakem okolní atmosféry, takže i vazelína se vyvaří.
Větší potíž nastává s chlazením - ve vzduchoprázdnu tomu neodebereš teplo jinak, než sáláním. Motor tedy musí konstrukčně snášet značné teploty.
Opotřebení uhlíků bude možná o něco menší, protože bez vzduchu nebude docházet při jiskření k oxidaci lamel, teoreticky by měly vydržet déle hladší. Také je bez vzduchu méně pravděpodobný výskyt pevných prachových částic, které zvyšují opotřebení lamel a uhlíků.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
brtnik



Založen: Oct 05, 2004
Příspěvky: 329
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: po červen 19 2006, 15:21    Předmět: Citovat

pokud to není nějaký minimotorek, u kterého je vše předimenzováno, tak bude mít problémy s komutací, nevytvoří se na komutátoru patina, která je podmínkou správné komutace (takový ten tmavý povlak...), bude to paradoxně jiskřit více a bude větší opotřebení jak uhlíku, tak lamel. Tekutá či pastová maziva ve vakuu vysychají, dá se to řešit prášky na bázi teflonu, či molybdenu, ale to už je, stejně jako chlazení rotoru spíše věda.
Malý motorek, který takto bude pracovat jen omezenou dobu a nebude přetěžován asi použít pujde, pokud by šlo o trvalý chod, muselo by jít o speciální konstrukci (motorky pro družice apod.).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19490
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: po červen 19 2006, 16:36    Předmět: Citovat

Asi mám mezery ve vzdělání - vždycky jsem měl za to, že spolehlivý kontakt zajišťuje kovově čistá plocha, patina naopak zvyšuje přechodový odpor a oteplení přechodu. Nakonec ty uhlíky si po pár otáčkách lamely stejně vyleští. Ale motorář nejsem, třeba je to skutečně tak, jak říká Brtnik.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
brtnik



Založen: Oct 05, 2004
Příspěvky: 329
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: po červen 19 2006, 17:05    Předmět: Citovat

při komutaci se v cívce rotoru, jejíž vývody jsou pod uhlíkem komutátoru obrací směr proudu (to je často zapomínaná funkce komutátoru, většinou se pamatuje jen na přepínání dalších cívek ke zdroji). Proto by měla komutovat v místě (okamžiku), kdy je na ní nulové napětí. To se dá prakticky zajistit jen velmi obtížně (kompenzovaný motor, kartáče přísně v neutrále, žádné nesymetrie atd), proto se musí umožnit odvedení zbytkové energie. Cívka tedy "vjede" pod komutátor s malým proudem v jednom směru, ten se pod uhlíkem zmenší až na nulu a po "vyjetí" z pod uhlíku se může proud obrátit. Kartáč proto nemůže mít malý odpor, jinak bude příliš jiskřit na náběžné hraně ani naopak velký, jinak bude jiskřit na odbíhající (to je zjednodušeně, mluví do toho ještě mnoho dalších podmínek, např. zmiňovaná poloha neutrály, kompenzace atd.) . Jednou z dalších podmínek minimálního jiskření je právě patina, tam, kde se nemůže vytvořit (příliš suchý vzduch, chemické výpary, které ji narušují a právě vakuum), tam jsou podmínky komutace zhoršené. Mechanické zaběhání kartáčů (vyleštění lamel po soustružení, přebroušení či jiné úpravě komutátoru) a tvorba patiny (tmavého filmu) jsou dva různé procesy.
Čistě kovový komutátor se používá jen u malých motorků (řádově jednotky wattů - hračky, spotřební elektronika). Tam jsou kartáče z kovu (měď) a komutace se usnadňuje odporovým prstencem na komutátoru. Jinak lze komutátor vytvořit elektronicky (např. motorek ve ventilátoru počítače a spousta dalších motorků tamtéž či ve spotřební elektronice), tam se o komutaci postarají nulové diody u tranzistorů, které spínají proud do jednotlivých cívek. Z praktických důvodů je tady většinou vinutí na statoru a točí se permanentní magnet.
Zítra sem hodím odkaz na nějaký podrobnější textík...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19490
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: po červen 19 2006, 17:28    Předmět: Citovat

Tak k tomuhle netřeba komentářů. Smekám svůj duševní cylindr.
Ono to má jasnou logiku.
Paradoxně mne z tvých publikací nejdřív zajímala Anatomie varhan (snad proto, že jsem měl co do činění jen s několika nástroji a zajímá mě to).
Snad mou neznalost omluví fakt, že motory jsme měli jen jako okrajový předmět a vlastně jsem to v životě k ničemu nepotřeboval. Tedy mimo malé motorky do audio- a videotechniky, o nichž vím asi jen tolik, co je třeba k diagnostice nestability otáček...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jezevec
Hlavní moderátor


Založen: Jun 13, 2004
Příspěvky: 5651
Bydliště: Břeclavsko

PříspěvekZaslal: po červen 19 2006, 18:19    Předmět: Citovat

Jak píše Hill "Smekám svůj duševní cylindr". O tomto jsem neměl ani páru, měl jsem stejnou představu jako Hill. Díky moc. Numer one Numer one
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
galjo



Založen: Jul 15, 2005
Příspěvky: 1352
Bydliště: záp.slovensko

PříspěvekZaslal: út červen 20 2006, 6:23    Předmět: Citovat

To som si zase zvýšil vedomosti po jasnej odpovedi brtnika.
Stále si pripomínam slová učiteľa na škole - Budete sa učiť do sto rokov a stále budete sprostý. ** Tým ako myslel že technika pôjde dopredu a stále sa bude čo učiť. Idea
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
anonym






PříspěvekZaslal: út červen 20 2006, 9:14    Předmět: Citovat

Tak jsem na adrese: http://fei.vsb.cz/kat453/www453/soubory/texty/ucebni_texty/stroje/skripta/ss_stroje.pdf dal pár kapitolek ze skript pro distanční bakalářské studium (v podstatě dálkaře, úroveň ale nižší, než měli před pár desetiletími běžné elektroprůmyslovky, ale to je na jinou diskusi...). Je to celý ss stroj, najdete tam jak princip komutace tak i její podrobnější popis a odkazy na další literaturu (zmiňovaný komutátor, vlastnosti uhlíků, komutaci a kluzný kontakt obecně popisuje např. Chmelík na více než dvou stech stranách monografie, koho to zajímá, dá se po knihovnách najít...). Podle vzhledu komutátoru, barvy patiny a jejího rozložení na lamelách se dá mimo jiné provádět velká část diagnostiky ss motoru.
Na adrese http://fei.vsb.cz/kat453/www453/soubory/texty/ucebni_texty/stroje/skripta/komutace.avi je videosoubor s názornou ukázkou principu komutace, http://fei.vsb.cz/kat453/www453/soubory/texty/ucebni_texty/stroje/skripta/rot.avi totéž ale rotující, http://fei.vsb.cz/kat453/www453/soubory/texty/ucebni_texty/stroje/skripta/ssmot.avi - pak video (vizualizace) celého motoru.

P.S. - Anatomie varhan by si zasloužila více času, než ji mohu věnovat, mám tolik materiálů (fotek, výkresů i textů), že mám na příštích pár let co dělat, abych to zpracoval a publikoval... Ale to sem patří jen okrajově.
Návrat nahoru
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: út červen 20 2006, 11:07    Předmět: Citovat

trochu mě mate používání nicku "anonymní", ale jestli autora anonymní_1 zajímá aplikace ss pohonů v podmínkách vakua, tak myslím dobrým vzorem je technologie motorků firmy Maxon, jejímž nejlepším doporučením jsou asi pojmy jako "Sojourner", příp. "Mars Pathfinder" Very Happy
U Maxonů vycházeli z myšlenky, že jiskření komutátoru se zbaví, když nebude důvod jiskřit, takže udělali rotor se vzduchovými cívkami na koncentrickém magnetu. Rotor bez jádra nemusí při komutaci jiskrou vybíjet nahromaděnou magnetickou energii. Hodně o technologii je na http://www.uzimex.cz/knihovna/uzimex/serial.pdf
Mám doma 3 kousky Maxon prům. 25 mm a pro popis jeho kvality mi chybí slova. Nedá se to s ničím srovnat.
Anonymní_2 /nebo Brtník? >> s tou poznámkou o úrovni průmyslovek souhlasím, nedávno jsem se pokoušel získat nějaké materiály o magnetických obvodech a o nízkootáčkových alternátorech a s hořkou melancholií jsem musel konstatovat, že z té trochy znalostí tvoří největší část moje vlastní zápisky z dávného školního sešitu... Je to bída a ani knihovny mi bohužel žádného takového Chmelíka neposkytly. Vypadá to spíš na nutnost vlastního základního výzkumu Cry
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
brtnik



Založen: Oct 05, 2004
Příspěvky: 329
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: út červen 20 2006, 11:40    Předmět: Citovat

jo, ten anonymní 2 jsem já, asi jsem si tohle téma otevřel přes odkaz v poště a nepřihlásilo mne to...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9757
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: út červen 20 2006, 20:51    Předmět: Citovat

Crifodo: Takovej motorek jsem jednou našel i v magneťáku URAN Smile
(Středový magnet a kolem něj se točily v plastu zalité cívky. Kartáčky mě připomínaly keramiku)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.18 sekund