Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Odvozování schémat
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Teorie
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Hydrawerk



Založen: Dec 13, 2011
Příspěvky: 7888
Bydliště: Earth

PříspěvekZaslal: so červen 15 2013, 14:53    Předmět: Citovat

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
HiGhLaNdEr



Založen: Mar 08, 2005
Příspěvky: 912
Bydliště: Českobudějovicko

PříspěvekZaslal: so červen 15 2013, 15:01    Předmět: Citovat

Aha to jsem nějak přehlídl, Shocked. Smutné,.. Sad
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jandu



Založen: Feb 06, 2007
Příspěvky: 4509
Bydliště: vých.slovensko

PříspěvekZaslal: so červen 15 2013, 15:36    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Ježišmarjá.....!!!!!


A kontra, subkontra ....

Niekedy v roku pána 1969 sme ako stredoškoláci absolvovali prípravu na štúdium na VŠ.

Okrem precvičovania matematiky, fyziky to bolo osvojenie si spôsobu učenia. Než aby som ropzvádzal, čo to je, mám veľmi často nuitkanie poslať aj dešných stredoškolákov a ich učiteľov aspoň na mesačné školenie.

To Fredy00 - tebe chýba predovšetkým schopnosť učiť sa. Vedu (ani elektroniku) ti do hlavy žiaden učiteľ nevtlčie. Ak vravíš, že vás učitelia zahrnuli množstvom učebných textov, tak ver mi, že tá "veda" tam je schovaná. Odhliadnuc od skutočnosti, že aj ten tiežpedagog, ktorý na rozdiel od dobrého učiteľa (tých je čím ďalej tým menej) si namýšľa, že vie učiť, prtedloží na učenie látku z učebnice, učebných textov a p., kde je to poznanie napísané.
Ale - nenaučí ani Teba, ani druhých, ako je treba z množstva textu vedieť VYBRAŤ podstatu, teda to dôležité, niečo ako ošúpať jablko, mrkvu, banán, aby si sa dostal k podstate.
Ty podľa všetkého konzumuješ, všetko - šupku, jadierka spolu s ovocím a NEVIEŠ, čo ješ.
Vedieť čítať schému je predovšetkým o tom, vedieť poznať úlohu a spôsob fungovania jednotlivých súčiastok, a následne poznať ich chovanie sa pri js a str. napätí. Že je to veda, svedčí o tom, že málo ľudi dokáže na prvý pohľad povedať aj o zložitejšom obvode, na čo slúži a následne vyanalizovať aj fciu jednotlivých súčiastok. Toto sa dá naučiť iba tak, že sa naučíš základy a denno-denne si to /často nevedomky/ opakuješ na jednodchých obvodoch.

Ak tvoj záujem o elektroniku je naozaj silný, verím, že časom na to prídeš.

_________________
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Yarda1



Založen: Feb 11, 2009
Příspěvky: 2569

PříspěvekZaslal: ne září 08 2019, 9:32    Předmět: Citovat

Hledal (a nenašel) jsem jeden můj starší příspěvek a padnul jsem na tenhle. Tak neodolám a dám sem dva odkazy. Takových se asi najde na webu milion šest, ale tyhle - to jsou pecky:
https://forum.zive.cz/viewtopic.php?f=959&t=1208415
https://www.zive.cz/poradna/pomoc-studentce-v-it-co-je-vazne-zoufala/sc-20-cq-607352/default.aspx?consultanswers=1

_________________
Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rudolf02



Založen: Sep 05, 2012
Příspěvky: 509
Bydliště: ústeckoorlicko

PříspěvekZaslal: ne září 08 2019, 11:14    Předmět: Citovat

No. já mám pocit, že jsi Fredy o elektriku neměl nikdy zájem. Elektrika není: Karel Jaromír Erben: Ohmův zákon.
Myslím si, že jsi nepochopil elektron ani v jednoduchém smyslu, elektrický potenciál ani elektrický proud. Unikl ti význam statických a dynamických hodnot, funkce zdroje, odporu, kondenzátoru a cívky. Význam polovodiče, dějů na PN přechodu, princip MOSFET a JFET tranzistoru. Pochopení sinusovky a její dynamiky, fázových posunů mezi proudem a napětím.
Pak je jasné, že neumíš u tranzistoru rozlišit vstupní a výstupní střídavý okruh, jejich společnou část, kde se vzájemně ovlivňují a jak.
Copak se vás kantoři opakovaně při výkladu neptali, čemu nerozumíte? A vás nic nenapadlo?
Pokud se na to ptáš nyní, co tě k tomu vede? Skutečný zájem anebo jen potřeba mít (nedejbože) papír? Na to si umíš sám odpovědět a pokud si to ujasníš, budeš vědět, co máš dělat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Cust



Založen: Jan 17, 2007
Příspěvky: 6290
Bydliště: Husinec-Řež

PříspěvekZaslal: čt říjen 17 2019, 9:36    Předmět: Citovat

jandu mimo jiné napsal(a):

Okrem precvičovania matematiky, fyziky to bolo osvojenie si spôsobu učenia. Než aby som ropzvádzal, čo to je, mám veľmi často nuitkanie poslať aj dešných stredoškolákov a ich učiteľov aspoň na mesačné školenie.

To Fredy00 - tebe chýba predovšetkým schopnosť učiť sa. Vedu (ani elektroniku) ti do hlavy žiaden učiteľ nevtlčie. Ak vravíš, že vás učitelia zahrnuli množstvom učebných textov, tak ver mi, že tá "veda" tam je schovaná. Odhliadnuc od skutočnosti, že aj ten tiežpedagog, ktorý na rozdiel od dobrého učiteľa (tých je čím ďalej tým menej) si namýšľa, že vie učiť, prtedloží na učenie látku z učebnice, učebných textov a p., kde je to poznanie napísané.
Ale - nenaučí ani Teba, ani druhých, ako je treba z množstva textu vedieť VYBRAŤ podstatu, teda to dôležité, niečo ako ošúpať jablko, mrkvu, banán, aby si sa dostal k podstate.
Ty podľa všetkého konzumuješ, všetko - šupku, jadierka spolu s ovocím a NEVIEŠ, čo ješ.
Je to hodně o učitelích, ale ještě víc samozřejmě o žácích. Vedu u nás ve vesnici kroužek Zábavná věda pro první stupeň základky. To co předvádí děti je neskutečné (mají chuť, učí se), ale bez lektora to nejde. Výklad s projektorem nikoho nezajímá - potřeba dělat experimenty, výklad bez rovnic, holt pak ale příprava zabere mnohem více času než výuka a to většina lektorů odmítá a řekne žákům, že to mají v učebnici. Dnes máme přeměnu energie a Newtoonivi zákony. Bude termokamera, kladiva, medicimbal, kopačák, lego autíčka, nafukovací balonky, závody na téma akce a reakce. Tohle ve škole nikdo není schopen udělat! Máme přece učebnice, kde to je napsáno jasně! Učitelé dost často nerozumí tomu co učí nebo to neumí vhodně sdělit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 15512
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: čt říjen 17 2019, 10:56    Předmět: Citovat

Cust napsal(a):
Je to hodně o učitelích, ale ještě víc samozřejmě o žácích.
...
Učitelé dost často nerozumí tomu co učí nebo to neumí vhodně sdělit.
Ano, tyto dvě věty vysvětlují vše. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
maxijaroslav



Založen: Jun 02, 2020
Příspěvky: 266
Bydliště: Brno KrPole

PříspěvekZaslal: so prosinec 19 2020, 0:28    Předmět: Citovat

Možná by Fredy00 mohl najít zajímavou práci v sepisování dějin elektrotechnických výrob u nás, sháněním archívních materiálů a podobně. Byla tady spousta dnes zaniklých firem, vyrábějících elektro a nikdo (pokud vím) jejich historii nesepsal. Měl by k tomu jak jakési znalosti z oboru, tak i zájem o dějepis. Z jiného oboru si vzpomínám na zajímavou knihu "Dějiny koncernu brněnské Zbrojovky" a tak si myslím, že třeba dějiny některé Tesly, MEZu a podobně by mohly být také zajímavé.
Ale je to jen takový nápad, nevím, jestli by ho nějaké museum nebo nějaká organizace na podobnou práci zaměstnalo...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Yarda1



Založen: Feb 11, 2009
Příspěvky: 2569

PříspěvekZaslal: so prosinec 19 2020, 8:56    Předmět: Citovat

rudolf02 napsal(a):
...Copak se vás kantoři opakovaně při výkladu neptali, čemu nerozumíte? A vás nic nenapadlo?...
Když už to tu někdo exhumoval:
Připomněl jsem si tuhle knihu - jak v Brazílii se studenti přednášejícího na nic neptají aby ho nezdržovali a naučili se co nejvíc.
https://www.databazeknih.cz/knihy/to-snad-nemyslite-vazne-91322

BTW: Já se teď občas vyskytuji tady
https://www.fel.cvut.cz/cz/elektra/setkani/foto_Setkani_2016/33_setkani_absolventu_2016.jpg
ale teorii jak zapojovat tranzistor jsem tehdy taky moc nedal.

Jednou jsem byl vybraný, abych vyhodnocoval výsledky jedné zkoušky, taky tam byla otázka, jak zapojit zenerku, dostali jsme graf charakteristiky - jeden za zkoušených to nakreslil skoro dobře, akorát v propustné větvi.

Chtěl bych tu poděkovat tomuhle pánovi
https://www.fel.cvut.cz/cz/elektra/jubilea/Uhlir_Jan
u kterého jsem tehdy na SVK získal základy toho co mne pak pěkných pár let živilo.

Koukal jsem, že Fredy00 už se tu nevyskytuje. Zřejmě už dostudoval a někde se uchytil jako manager a řídí oddělení vývoje elektroniky.

EDIT - veselá historka z natáčení:
Jednou na fakultě jsme na cvičení z Elektrických měření měli měřit střídavé napětí stejnosměrným měřidlem s použitím kuproxového usměrňovače. Zapojovali jsme obvod podle schematu na tabuli. Tak jsme to tak zapojili, nechtěli jsme čekat na asistentku, aby nám to nejdřív zkontrolovala a začali jsme měřit. Když jsme začali zvyšovat měřené napětí, ručička měřidla se začala zvedat a najednou LUP a nula. Tak jsme koukali co je, zjistili jsme, že schema je blbě, usměrňovač byl zapojený PŘED napěťovým děličem, ale měl být až za ním - kuprox snese napětí žádná celá, nula nula nic a to napětí před děličem ho odpravilo. Tak jsme to přepojili jak to mělo být a zavolali asistentku, aby nám to zkontrolovala. Ta přišla na to, že to neodpovídá jejímu schematu, přepojila to a začala měřit - samozřejmě ručička měřidla se ani nehnula. Tak přivolala kolegu asistenta, ten kouknul na schema a jen mávnul rukou. Ta asistentka si snad dodnes myslí, že ten kuprox odpálila ona.

Z toho plyne... raději nic.

_________________
Ve strojovně je voda a na palubě se tančí.


Naposledy upravil Yarda1 dne so prosinec 19 2020, 13:29, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19488
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: so prosinec 19 2020, 11:48    Předmět: Citovat

Yarda1 napsal(a):
...v Brazílii se studenti přednášejícího na nic neptají aby ho nezdržovali a naučili se co nejvíc...
...ale teorii jak zapojovat tranzistor jsem tehdy taky moc nedal...

Takhle podobně brazilskému modelu nás učili někteří profesoři v Pardubicích na průmce (maturoval jsem 1972) - doplňující výklad jen v případě, že jsme si doplňující informace nesehnali, nebo jim nerozuměli. Nezvyklý se mimo školu něco učit (stačilo mi, co jsem si zapamatoval ze školy), jsem s tím měl často potíže, až dlouho po škole jsem zjistil, že mi to bylo k užitku. A jsem jim za to dodnes vděčný.
A teorii, jak zapojovat tranzistor jsme také museli ovládat, protože se to pak ověřovalo při měření v laborkách.
Ale koukal jsem, že dost témet se s léty odložilo až na vysokou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Cust



Založen: Jan 17, 2007
Příspěvky: 6290
Bydliště: Husinec-Řež

PříspěvekZaslal: ne prosinec 20 2020, 0:06    Předmět: Citovat

No, jsem o dost mladší... Na prumce nás na tranzistorech docela "mlátili". Ale vybavuji si slova učitele, který nám řekl: "že tranzistoru nerozumím mi vysvětlili až na vysoké škole". Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kvicala_r



Založen: Jan 19, 2005
Příspěvky: 3362
Bydliště: Haná / N.J.

PříspěvekZaslal: ne prosinec 20 2020, 0:29    Předmět: Citovat

Doteď vzpomínám na památný výrok, kdy se kolega (student gymplu) šel zeptat, jak to že za zkratem v koaxu je dál signál. čekal sem poučku o délce vlny vs vedení nebo něco podobného, přednášející se zamyslel a říká" to je jednoduché, to není kabel v autě, tam ty vlny prostě jsou"

Další úsměvné jsou chvíle třeba u pohovorů, kdy adept se hlásí na místo HW vývojáře. Při kreslení schematu mu chtěli pomoct, tak do báze tranzistoru nakreslil jako referenci zenerku a on mu na to říká, k čemu je tam ten tyristor? Rolling Eyes

Až s přibývajícím věkem a rozhledem člověk dochází k závěru že ví, že vlastně nic neví...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Wolfik



Založen: Jul 28, 2009
Příspěvky: 1090

PříspěvekZaslal: po prosinec 21 2020, 14:01    Předmět: Citovat

Hill napsal(a):
Yarda1 napsal(a):
...v Brazílii se studenti přednášejícího na nic neptají aby ho nezdržovali a naučili se co nejvíc...
...ale teorii jak zapojovat tranzistor jsem tehdy taky moc nedal...

Takhle podobně brazilskému modelu nás učili někteří profesoři v Pardubicích na průmce (maturoval jsem 1972) - doplňující výklad jen v případě, že jsme si doplňující informace nesehnali, nebo jim nerozuměli. Nezvyklý se mimo školu něco učit (stačilo mi, co jsem si zapamatoval ze školy), jsem s tím měl často potíže, až dlouho po škole jsem zjistil, že mi to bylo k užitku. A jsem jim za to dodnes vděčný.
A teorii, jak zapojovat tranzistor jsme také museli ovládat, protože se to pak ověřovalo při měření v laborkách.
Ale koukal jsem, že dost témet se s léty odložilo až na vysokou.


Hehe, kdybych věděl, že tuhle low-level obvodařinu nebudu nikdy pořádně potřebovat, tak bych to tehdy na té Pardubické SPŠce nehrotil a věnoval energii něčemu bohulibějšímu. Very Happy Very Happy Very Happy
Dneska jsou a budou v módě úplně jiný věci. Zabývat se tímhle hlouběji , pokud vás to fakt brutálně nezajímá, je spíš profesní a společenská sebevražda. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Teorie Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6
Strana 6 z 6

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.23 sekund