Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Alternátor jako motor?
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Jirka



Založen: Jul 01, 2005
Příspěvky: 2031
Bydliště: zbídačený kraj

PříspěvekZaslal: st srpen 22 2012, 20:58    Předmět: Alternátor jako motor? Citovat

Byvalý kolega viděl na youtube nějaké elektrovozítko a chtěl by si ho zkusit postavit. Jeho představa byla taková: jako motor použít alternátor z auta, k tomu regulátor a 12V/75Ah baterie. Neuměl jsem 100% odpovědět, jestli je to po technické stránce řešitelné.

Je tedy vůbec možné, aby alternátor z auta pracoval jako elektromotor?
Jak by se pak zapojilo budící vinutí?
A jakým regulátorem řídit statorové vinutí?

Jeho představa by něco takového http://www.emotors.cz/120-maytech-mt-120a-sbec-5a-6v-heli-air.html . Ale tento regulátor podle mě úplně na něco jiného a nefungoval by.

A prosím, bavme se o technické stránce věci a ne o ekonomické.

_________________
*****
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19519
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: st srpen 22 2012, 21:09    Předmět: Citovat

Když z alternátoru vyházíš diody a vyvedeš ven všechny tři fáze, můžeš ho napájet ze střídače a proudem do budicího vinutí měnit charakteristiku takto "vytvořeného" motoru.
Případně můžeš budicí vinutí zkratovat a vznikne ti asynchronní motor, ale účinnost valná nebude.
To si radši sežeň dynamo z 12V Traboše, zapoj ho jako sériový motor a výkon ovládej PWM regulátorem.
Při pohonu obou stran vozítka můžeš použít dvě dynama z 6V trabantů, obě zapojíš jako sériové motory a spojíš je do série. A máš to i s elektricky realizovaným diferenciálem, protože na tom, který se bude točit pomaleji, zůstane menší úbytek napětí, a ten, co bude potřebovat běžet rychleji, dostane víc.


Naposledy upravil Hill dne st srpen 22 2012, 21:12, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9764
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: st srpen 22 2012, 21:09    Předmět: Citovat

Zdarec. Takhle to asi nepujde. Když pominu přepojování statoru, tak budeš muset zvýšit buzení rotoru.
Všechny střídavý motorky mají rotor buzenej neodymovýma magnetama a stator speciálně navinutej. U alťasu ze škodárny dosáhneš maximálně toho, že se Ti bude točit, ale výkon o ničem..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Jirka



Založen: Jul 01, 2005
Příspěvky: 2031
Bydliště: zbídačený kraj

PříspěvekZaslal: st srpen 22 2012, 21:35    Předmět: Citovat

No dynama mě vůbec nenapadly. Hovořil o alternátoru ze škodovky (favouš nebo fabie, teď nevím), že může mít za pár kaček, tak jsem přemýšlel jen o altíku.
Abych měl nějakou představu, na jaký proud zhruba by měl být stavěný ten PWM regulátor? A tam by muselo být nějaké proudové omezení kvůli přetížení dynama, nebo ne?

Ještě k tomu alternátoru. Artaban001: můžeš trochu osvětlit to přepojování statoru?

_________________
*****
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9764
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: st srpen 22 2012, 23:59    Předmět: Citovat

uplne jednoduchy: Musis vyhazet diody a faze vyvest ven. Taky budes mozna muset zmenit hvezdu za trojuhelnik. ovsem nejvetsi problem bude rotor, ktery musis osadit neodymovyma magnetama. Zkratka prace na hov... jdi do stejnosmernyho motoru... treba takovy starter... ;_)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
pepik9



Založen: Aug 31, 2010
Příspěvky: 2407

PříspěvekZaslal: čt srpen 23 2012, 7:27    Předmět: Citovat

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9764
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: čt srpen 23 2012, 11:05    Předmět: Citovat

Pár připomínek:
1. Rotor alternátoru je navržen na stejnosměrné buzení, proto je magnetický obvod jen kus železa. Střídavý proud by zde nebyl vhodný a zkratování by taky efekt nepřineslo. To zkratování už dělá to železo.
jinak než montáží kobaltových, nebo neodymových magnetů do rotoru a převinutí statoru (kvůli záběrnýmu proudu) bych cestu neviděl

2.také se to řeší tady: http://www.motoredbikes.com/showthread.php?22399-Auto-Alternators-As-Motors
přes chrome to lze číst v češtině
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Atlan



Založen: May 10, 2004
Příspěvky: 4507
Bydliště: Košice

PříspěvekZaslal: čt srpen 23 2012, 12:55    Předmět: Citovat

Na altik sa vybodni odkazi tu mas uvedene, troska som sa stym hral bez halovych sond co budu snimat polohu rotora z toho vykon nedostanes, navyse musis rvat prud do retora zbytocne straty, niekde niekto predaval motory 350w 24v s prevodovkou max rychlost 10km, len cena za kus 2000cz.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5227

PříspěvekZaslal: čt srpen 23 2012, 14:49    Předmět: Citovat

Atlan napsal(a):
Niekde niekto predaval motory 350w 24v s prevodovkou max rychlost 10km, len cena za kus 2000cz.

Ten svět je ale malý Break dance

Je to přímo s masivní převodovkou, kolem, bubnovou brzdou ovládanou lankem, má i elektrickou brzdu přímo v motoru - jde mechanicky pákou vyřadit.

_________________
Internet - metla lidstva


Naposledy upravil rezis dne pá srpen 24 2012, 10:56, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jirka



Založen: Jul 01, 2005
Příspěvky: 2031
Bydliště: zbídačený kraj

PříspěvekZaslal: čt srpen 23 2012, 21:13    Předmět: Citovat

Diody ven jasný. Přepojení hvězda / trojúhelník jsem nevěděl. Snímání polohy taky ne.

Ještě se zeptám na ten regulátor http://www.emotors.cz/120-maytech-mt-120a-sbec-5a-6v-heli-air.html nebo http://www.modelarina.cz/stridavy-regulator-otacek-hpi-vapor-pro-voduvzdorny-p-3826.html . Ke kterým motorům se používá? To jsou nějaké 3f modelářské motory?

_________________
*****
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5227

PříspěvekZaslal: čt srpen 23 2012, 22:07    Předmět: Citovat

Ano modeláři již nějakou dobu používají střídavé motory. Mají menší hmotnost, větší výkon, životnost, větší kroutící moment. Takže tahají větší vrtule s větším stoupáním. Používají většinou obrácenou koncepci. Tedy rotační plášť. s vinutým statorem uvnitř. Ty motory umí fakt kouzla. S tím lítá bratr http://www.modelarina.cz/stridavy-motor-foxy-c301414-p-2192.html má to 350W a model přes 1,5kg váhy jde s tímto kolmo vzhůru......
_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
weed_smoker



Založen: Dec 02, 2011
Příspěvky: 2676
Bydliště: Jaroměř

PříspěvekZaslal: pá srpen 24 2012, 1:54    Předmět: Citovat

Jestli chceš použít AC 3F motor,dá se použít nějakej nábojovej do elektrokola,akorát je na 36-40V a stojí docela ranec.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Atlan



Založen: May 10, 2004
Příspěvky: 4507
Bydliště: Košice

PříspěvekZaslal: pá srpen 24 2012, 12:36    Předmět: Citovat

Jirka napsal(a):
Diody ven jasný. Přepojení hvězda / trojúhelník jsem nevěděl. Snímání polohy taky ne.

Ještě se zeptám na ten regulátor http://www.emotors.cz/120-maytech-mt-120a-sbec-5a-6v-heli-air.html nebo http://www.modelarina.cz/stridavy-regulator-otacek-hpi-vapor-pro-voduvzdorny-p-3826.html . Ke kterým motorům se používá? To jsou nějaké 3f modelářské motory?

Ano mozes stym roztocit alternator ale kedze to nema halove sondy po zatazeni to vypadne so synchronizmu a ostane stat, navyse ak to bude na povodnom rotore tj bez magnetou nebudes mat vykon res na napajanie 3f altika treba asi 50 v presnejsie napetie by sa dalo zistiti tak ze sa altik roztoci na pozadovane otacky, osadia diody s vysokym zavernym napetim a vynutie sa zatazi aby nim pretekalo 100mA napr. Tym zistis ake napetie by bolo vhodne, zaroven zistis ze ten regulator na lietadielko je na +- 16V.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jirka



Založen: Jul 01, 2005
Příspěvky: 2031
Bydliště: zbídačený kraj

PříspěvekZaslal: ne srpen 26 2012, 9:18    Předmět: Citovat

Zatím díky za odpovědi. (Nejschůdnější cesta by byla asi to dynamo.)
_________________
*****
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6509
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: ne srpen 26 2012, 10:09    Předmět: Citovat

Dynamo asi 250W převinuté jsem používal k pohonu dětského vozítka. Převinul jsem stator asi 2 Cu - co jsem našel a zapojil seriově s rotorem. Mělo to sílu dost hodně velkou..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.14 sekund