Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Riadenie otacok DC ventilatora s velkym odberom
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Cerim



Založen: Oct 12, 2011
Příspěvky: 28
Bydliště: Trenčín, SR

PříspěvekZaslal: so duben 28 2012, 19:35    Předmět: Riadenie otacok DC ventilatora s velkym odberom Citovat

Zdravim vsetkych. Viem, riadenie otacok motorov sa tu rozoberalo uz velakrat, no potrebujem to nejak aplikovat na motor ventilatora (sahara v aute) kde pri rozbehu je schopny potiahnut skoro 52A.
Ide mi o to, ze v sucasnosti ventilator zapina skokovite RJ a to az pri teplote okolo 100 stupnov...ked sa niekedy motate v kolone aut, teplota motora sa dost zvysi a samotny ventilator sa spamatava neskoro.

Co sa tyka merania teploty a prevod by som riesil mozno cez mikrokontroler. Skor ma trapi ta vykonova cast...
Vdaka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xmurgi



Založen: Apr 23, 2007
Příspěvky: 410

PříspěvekZaslal: so duben 28 2012, 20:14    Předmět: Citovat

Myslim, ze jednoduchsie bude premostit termospinac (RJ motora ti to na 99% nespina) a do kabiny potiahnut dva kable na pomocny vypinac ako vymyslat pomerne narocnu silovu elektroniku. (Ak to chces elegantnejsie, tak to mozes spravit pomocou rele a v kabine staci mensi vypinac) Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Cerim



Založen: Oct 12, 2011
Příspěvky: 28
Bydliště: Trenčín, SR

PříspěvekZaslal: so duben 28 2012, 20:23    Předmět: Citovat

to skus potom nechat auto manzelke :0
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xmurgi



Založen: Apr 23, 2007
Příspěvky: 410

PříspěvekZaslal: so duben 28 2012, 20:31    Předmět: Citovat

Lepsie jej to bude vysvetlit ako automatizovat, uvedom si, ze potrebujes priame pripojenie na baterku, takze spolahlivost za kazdych okolnosti je nutna. Osobne by som si to tam netrufol davat, nevies kedy vyhoris.
Alebo to nechat tak ako to funguje, 100 stupnov nie je nejaka strasna teplota, chladiaci system by to mal zvladnut v pohode.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Atlan



Založen: May 10, 2004
Příspěvky: 4507
Bydliště: Košice

PříspěvekZaslal: so duben 28 2012, 20:57    Předmět: Citovat

co tak typ auta... a princip zopinania fakt to riadi RJ ? Lebo ak je tam len spinac tak vymenit z ineho auta s nizsou teplotov. AK to chces silou mocou automatizovat tak niekam cidlo komparator + rele 80A pre spolahlivosť.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Cerim



Založen: Oct 12, 2011
Příspěvky: 28
Bydliště: Trenčín, SR

PříspěvekZaslal: so duben 28 2012, 21:01    Předmět: Citovat

chcel som riesit plynulu regulaciu...
co sa tyka cidla a prevodu nie je problem skor len ten vykonovy stupen...
PWM tiez nie je problem...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PCmaniac99



Založen: Feb 07, 2008
Příspěvky: 786
Bydliště: Jablonec nad Nisou

PříspěvekZaslal: so duben 28 2012, 21:14    Předmět: Citovat

Už jsem to u pár aut viděl že ŘJ přes relé spíná saharu, taky jsem viděl i nějaké 2 rychlostní provedení ale princip jsem nezkoumal. Např. VW Transporter T4 1.9TDI PD s klimou ma 2 sahary řízené ŘJ motoru.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32001
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so duben 28 2012, 21:20    Předmět: Citovat

Je to tak, u moderních aut je sahara spínaná ne zrovna přímo ŘJ motoru, ale BCM = centrální elektronickou jednotkou, která v sobě sdružuje výkonové řízení takových věcí, jako jsou světla, klimatizace, výhřevy sedadel, zrcátek i oken a podobné zhovadilosti.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
frantajetel11



Založen: Nov 13, 2008
Příspěvky: 1922
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: so duben 28 2012, 23:17    Předmět: Citovat

Osobně bych spíš řešil, proč ti to spíná tak pozdě. Jestli je blbý teplotní čidlo, nebo něco jinýho (třeba termostat). A zprovoznil bych to tak, jak to má bejt = fungující automatický zapínání.
Nějak nechápu, proč by měla bejt u větráku, kterej jede jenom "nouzově" při přehřátí motoru, jakákoliv plynulá regulace... To jako 0,5km dýlka kolony = 10% , 5km = 100% ???Laughing
P.S. Prozradíš už konečně do jakýho je to auta?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
weed_smoker



Založen: Dec 02, 2011
Příspěvky: 2676
Bydliště: Jaroměř

PříspěvekZaslal: ne duben 29 2012, 0:28    Předmět: Citovat

Dal by se použít konec:
a) nějakej silnej MOSFET,třeba dvakrát(pro jistotu) IXFH50N20 (50A, 200V, 45mR, Cg=4400pF) paralelně drahý
b)paralelní trojice KD503(3x20A/150V) laciný,účinnost mizerná(velkej Ib na plnej chod)
c) sada relátek + odporový blok z vrakáče,ale poctivej,aby to nečaplo.
Tyhle motory s magnetama ve statoru a komutátorem(stěračový,větráky v topení...) nemaj moc rádi PWM a při 50-80% výkonu pálej do rukou,při delšim(30min.) provozu i trochu smrděj.
S PWM jde udělat maximálně softstart,třeba 10s a pak na plnej výkon bez PWM.
Plynule nastavitelná regulace by šla v lineárním režimu, ne jenom řídit napětí na motoru,ale taky u toho snímat proud,aby větrák nezrtácel na momentu.
Každopádně budou potřeba i dost silný diody na ochranu toho konce(pokud bude tranzistorovej) proti ranám z motoru a z palubní sítě.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
passion



Založen: Jul 22, 2005
Příspěvky: 900
Bydliště: Žilina

PříspěvekZaslal: ne duben 29 2012, 6:23    Předmět: Citovat

Najskôr zisti, čo je neskoro. V aute je pretlakový chladiaci systém, čím je zvýšený bod varu chladiacej zmesi. 100°C pre motor naozaj nie je veľa, je to bežná prevádzková teplota dnešných áut. Ja mám SX4 a tá v bežnej premávke drží 95° (podľa diagnostiky), sahara mi zopína pri teplote motora 103°C.
Staršie autá mali zvlášť termospínače na rúre z chladiča, čiže reálnejšie odrážali ne/potrebu nútene chladiť vodu v chladiči. Z toho dôvodu boli tieto spínače nastavené aj na nižšiu hodnotu ako je nastavená teplota spínania sahary v dnešných BCM, ktoré sú zavislé na teplotnom čidle priamo na motore.
Starší systém sa mi zdal logickejší. Dnes sa môže ľahko stať, že motor sa z rôznych dôvodov prehreje z dôvodu, že necirkuluje v ňom voda (napríklad pokazený zaseknutý termostat), čidlo na ňom meria vysokú teplotu, sahara beží, no zbytočne pretože v chladiči je voda studená. Rovnako ak vypnem teplý motor, zotrvačnými javmi sa teplota v ňom nakrátko mierne zvýši. Po opätovnom zapnutí spínačky ventilátor zopne, ale opäť zbytočne, pretože v chladiči je z predchádzajúcej jazdy ochladená zmes. Čiže po opätovnom naštartovaní voda z chladiča precirkuluje do motora a sahara sa vzhľadom na ochladenie motora okamžite vypína (a bežala podľa mňa zbytočne).
Na záver - môj názor je, že informácia o teplote z chladiča je pre potreby spínania sahary reálnejšia ako priama informácia z čidla teploty motora.
Záver pre teba - zisti, v akej závislosti ti spína sahara - či od teploty motora, alebo chladiča. Ak motora a je to tých 100°C, tak to nerieš, určite to nie je závada a máš všetko tak, ako má byť. Vypínač navyše je úplne zbytočný, časy vriacich škodoviek už máme poväčšine za sebou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xmurgi



Založen: Apr 23, 2007
Příspěvky: 410

PříspěvekZaslal: ne duben 29 2012, 9:53    Předmět: Citovat

V pripade, ze ti to vazne riadi elektronika auta, tak pomoct by tomu mohol sikovnejsi chip tuner, ako sa upravuju mapy, daju aj upravit taketo vtakoviny (upravi teplotu spinania sahary), podla mna je to blbost, pokial saharu zopne, vyrobca najlepsie vie kedy to motor potrebuje.

Pokial mas este starsi system s termospinacom na chladici, tak ma napadlo, ze kamos to kedysi vyriesil elegantne tycovym termostatom z bojlera, ktory vrazil za chladic pod drziak sahary. Na tomto termostate je moznost nastavenia teploty, tu sa potom mozes hrat do aleluja kedy ti to ma spinat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Cerim



Založen: Oct 12, 2011
Příspěvky: 28
Bydliště: Trenčín, SR

PříspěvekZaslal: ne duben 29 2012, 10:50    Předmět: Citovat

Jedna sa o 406tku, a urcite je riadena RJ. Snimac je priamo na hlave motora. Ma dve sahary a aj dve polohy stupna chladenia. Problem je vtom ze vyuziva tieto sahary aj pri klimatizacii (automaticka klima)...pokial je klima pustena, (sahara bezi na polovicny, alebo plny vykon...nevypina ventraky)vtedy s chladenim nie je problem, pretoze sahary spusta klima...ale pokial je klima vypnuta a clovek sa trepe kolonami...tak je to skokovite a samotnu zataz oboch ventilatorov citit aj na zatazi alternatora.(ked si do toho pripocitate aj svetla a vetraky v kabine a pod). Ked sledujem teplotu tak pri volnobehu v kolone...je chladenie skokovite...na budikoch mam niekedy pred 110 ked zapne saharu a chvilu to aj trva kym zareaguje...ta cirkulacia vody na volnobehu nie je taka rychla...

Skuste niekto ako riesit ten koncak...najlepsie PWM. Riadenie spravim na mikrochipe. Vstup do konca bude PWM (digital vystup 5V cca 40mA). Ak by to slo skusim pouzit aj iny ventilator z mensim odberom...napr zo skodovecky...vdaka
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jenda_KL



Založen: Sep 10, 2008
Příspěvky: 1173
Bydliště: Kadaň

PříspěvekZaslal: ne duben 29 2012, 11:13    Předmět: Citovat

weed_smoker napsal(a):
nemaj moc rádi PWM a při 50-80% výkonu pálej do rukou,při delšim(30min.) provozu i trochu smrděj..
A jak jinak se tedy ty motory řídí ? Za to že se to takto chová může jedině konstruktér té regulace.
Řešit to třeba paralelně 3xIRF4905 + budič. Schémat je ...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xmurgi



Založen: Apr 23, 2007
Příspěvky: 410

PříspěvekZaslal: ne duben 29 2012, 12:25    Předmět: Citovat

Myslim, ze tie spinania pri 110 stupnoch su este v pohode (aj felicia to tak casto spinala), co sa tyka vykonoveho riadenia, tak musis pocitat s tym, ze saharu nemozes odpojit od elektroniky auta kvoli klime, takze mozes narazit na problem so vzajomnym ovplyvnovanim. Je pravdepodobne, ked ti to spina elektronika v aute, tak vykonove prvky nebudu samostatne rele pre saharu ale budes tam mat v podstate dalsiu RJ ktora bude riadena po zbernici a bude tu saharu silovo ovladat.
Ked si tam chces dobastlovat vlastny pocitac, tak by som to skor urobil malou obklukou, oblafnutim cidla teploty na motore. Pri 90-100 stupnoch +- 5stupnov pre riadenie motora velky vyznam nema. Takze planovamym uC by som skor spinal len rele, ktore by pripajalo vhodny odpor k cidlu teloty (tym by si povedal RJ, ze ma 110 aj ked realne bude mat menej), ucel ti to splni, motor sa z toho nezblazni a ty nemusis velmi fusovat do elektroniky francuzskeho auta, ktora je kapitola sama o sebe.
Zbastlenim PWM regulacie si tam dorabas dalsie k..vitko, ktore si ta moze akurat niekde vychutnat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
Strana 1 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund