Kedže mám dušu kutila a kúpa je vždy až posledná voľba, zvažoval som niekoľko možností ako prerobiť tento pružinový tlmič na funkciu uzamknutia.
Uvažoval so nad odklopiteľnou pákou, otočným oporným bodom a mnoho možných a nemožných riešení ale stále mám na mysli jedno jednoduché riešenie, kedy vyvŕtam do tela tlmiča dva otvory a po zasunutí nejakej kalenej tyčky sa do nej oprie vodiaca tyč a dôjde ku uzamknutiu. Po vytiahnutí tyče sa pruženie obnoví. Priemer vodiacej tyče je : 10 mm.
Zaujimal by ma názor, či by mohlo dôjsť ku skriveniu vodiacej tyče alebo to vydrží.
__________________________
Ešte by ma zaujímalo, ako je vlastne riešené uzamykanie u tých predražených olejových tlmičov ( bicykel sa potom správa ako neodpružený ) tiež je v nich len taká podobná tyč. Nižšie je video rozborky, ale nie som z toho omnoho múdrejší.
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=XvWNoPaij6k
Ak to niekto nebodaj riešil a vyriešil podobne alebo aj inak, nech sa nehanbí a nech sa prosím pochváli
Naposledy upravil bastliar dne pá březen 09 2012, 13:38, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Feb 20, 2011 Příspěvky: 216 Bydliště: Rakovník
Zaslal: pá březen 09 2012, 13:37 Předmět:
Vrtat určitě ne vevnitř je olej na tlumení odskoku ikdyž u tohoto tlumiče si nejsem jist. Zavírání vidlic a tlumičů je děláno zavřením průtoku tlumícího oleje. Jinak tescopéra nejsou dělány na zavíratelný tlumič já bych se na tom bál ject i po silnici na tož v terénu ho trošku pustit z kopce.
Mal som niečo podobné ako tescobike a kostra sa ulomila v mieste zvaru, tak tak.
Kúpil som lacno použitú solidnejšiu kostru, nechal ju opieskovať a napáliť farbu. Použil som pôvodné kolesá tlmič a brzdy, ostatné drobnosti som dokúpil.
Nie som si istý ale u toho profi sa nejedná len o vodiacu stredovú tyč ale zároveň aj rúrku na vedenie oleja ? to by vysvetlovalo uzamykací ventil.
Založen: Feb 20, 2011 Příspěvky: 216 Bydliště: Rakovník
Zaslal: pá březen 09 2012, 14:48 Předmět:
U toho tlumiče RS po rozebrání tlumící ( damper ) patrony je vidět modrý píst s dirkou uprostřed touto dirkou se reguluje průtok toho růžového oleje čím menší průtok tím se tlumič po stlačení vrací pomaleji. Při úplném uzavření průtoku se tlumič zamkne. Zrovna tento tlumič RS jsem měl na testovacím endurku a makal luxusně.
Založen: Feb 20, 2011 Příspěvky: 216 Bydliště: Rakovník
Zaslal: pá březen 09 2012, 15:18 Předmět:
X-Fusion jsou OK mám biku stejný akorát bez zavírání a i se zdvihem 150mm vzadu kolo docela na silnici jede. Ty ale potřebuješ rozteč 165mm těch 200mm by hrozně nakoplo geometrii. Do jakého rámu to bude?
Kostra je nejaká no name ale solidna. Technicky, šlo by použiť aj tlmič 200-ka, vzhľadom na moju výšku je pri jazde po asfaltke sedlovka aj tak príliš vysoko, čo by ju umožnilo skrátiť, len či by to bolo celkovo lepšie, by sa ukázalo až po.
Založen: Feb 20, 2011 Příspěvky: 216 Bydliště: Rakovník
Zaslal: pá březen 09 2012, 16:27 Předmět:
S tlumičem 200mm se posed nezmění protože středová osa a sedlovka se sedačkou jsou na stejné části rámu. A navíc do tohoto rámu těch 200mm je hrozně moc.
Jeden z posledných nápadov :
Celé by to vonkajším stvárnením vzdialene pripomínalo ten profi tlmič.
Dva buď zvárane alebo sústružene "zvony" protikusy rôznych priemerov ( menší zasunutý do vätšieho, pri pružení navzájom kĺzajuc po sebe ) oba vložené medzi konce pružiny a oporné body. Na menšom zvone by bol vonkajší závit s valcovou maticou, ktorá by sa pre prípad potreby zaistenia posúvala točením/skrutkovaním po menšom zvone dovtedy až by sa čelom opierala o vätší zvon = uzamknutie.
O niečo zdlhavejšie než jednoduché otočenie páčky, ale budiž. Najrýchlejší, ale mohutnejší by asi bol vysústružený pancierový závit.
Založen: Feb 14, 2005 Příspěvky: 8977 Bydliště: Brno (JN89GF)
Zaslal: pá březen 09 2012, 21:43 Předmět:
Duše kutila je skvělá věc, ale nesmí se to přehánět. Uzamykání pružení je jedna věc, ale absence tlumení odskoku je druhá. Až s tím pojedeš někde z kopce přes kameny, nebo kořeny a zadní kolo ti bude místo relativně slušnýho kopírování terénu poskakovat jako koza a ty to v zatáčce trefíš do stromu, budeš smýšlet o kutilství jinak.
Low cost fully, bez tlumení, jsou jen na oblbování neznalých. Do terénu se nehodí, jsou nebezpečný.
Takto, nie z prudkých kopcov. Do hrbolatého terénu a z "miernych" vyvýšenín áno ale nie na zjazdovky, jeden rozlámaný prehadzovač a vytrhané špice stačili - to u toho predchádzajuceho.
Ak by som sa predsa len "nedopatrením" dostal na "prudší" kopec, možno by bola kompromisom navrhovaná matica, kedy by som nastavil/skrátil doraz tak, aby to ešte ako tak pružilo ale príliš nelietalo, ale to len teoria, nárazy by určite boli citelné.
Uzamknutie samozrejme len na asfaltku a pruženie len do terenu, taký je zámer.
Naposledy upravil bastliar dne pá březen 09 2012, 22:08, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Feb 14, 2005 Příspěvky: 8977 Bydliště: Brno (JN89GF)
Zaslal: pá březen 09 2012, 22:08 Předmět:
Ale vůbec ne, tlumení odskoku je založený na tom přepouštění oleje. V podstatě to tlumí rychlost reakce a to v obou směrech. Zabraňuje to rozkmitání. V autě to najdeš na každým kole přece, taky je okolo tlumiče namotaná pružina. Bez toho by kolo na nerovné silnici absolutně ztratilo trakci. Někde na YT jsem viděl video točený kamerkou upevněnou někde na rámu, zabírala přední kolo i s terénem a vidlicí. Pěkně tam byl vidět rozdíl, mezi špatně a dobře nastaveným tlumením.
Problém je na asfaltke, kedy s každým intenzívnejším záberom do pedálov bicykel poskočí, dosť nepríjemné, preto uzamknutie len na asfaltku a pruženie do "mierneho" terénu.
Pod pojmom tlmenie odskoku si myslel komplikovanejší jav, rozumiem, ale to je už mimo moje kutilské možnosti, volím akýsi kompromis.
Založen: Feb 14, 2005 Příspěvky: 8977 Bydliště: Brno (JN89GF)
Zaslal: pá březen 09 2012, 22:29 Předmět:
"Full" je ekvivalent celoodpruženýho kola. Každý slušný celoodpružený kolo má tlumení. Bez tlumení jsou jen hyper-super levný šmejdy.
Celou dobu se ti snažím vysvětlit, že dáváš spousty energie do řešení zamykání, ale i když to vyřešíš, budeš mít stále jen ten netlumenej šmejd. Pro nějaký lepší svezení v terénu nepoužitelný a hlavně nebezpečný.
Pokud chápeš, kam tím mířím a nevadí ti to, tak hurá do vynalézání zamykání.
Já jen nechtěl, abys pak byl z celoodpruženýho kola zklamanej, že se s tím nedá jezdit.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.