Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Automatický zapínač světel auta
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Pjotr
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: st březen 02 2005, 12:08    Předmět: Automatický zapínač světel auta Citovat

Ahoj, sháním pomoc, kdo by navrhl (udělat už to asi zvládnu) jednoduché zapojení automatického zapínače světel. Mělo by to fungovat takto :
Po otočení klíčku (aby to nevybíjelo baterku) se bude porovnávat napětí, když stoupne nad 13,5V (motor je spuštěn a dobíjí se bat) se začnou napájet světla (3 okruhy - přední levý, přední pravý a zadní, každý na 60W) sníženým napětím (např žárovka v sérii - aby se zahřály spirály žárovek a nepraskaly), na to by asi stačil FET. Po cca 5 sec se začnou napájet plným napětím, to asi musí být relé. Jakmile se napětí sníží pod 13.5V tak vše zhasne a buď vypnu klíček = vypne se napájení automatického zapínání světel nebo nastartuju = celý proces začne od začátku.
Zamýšlím to zapojit paralelně k vypínači světel. Neměním stávající fukci (jen přidávám) - není problém s technickou prohlídkou. Tedy původní vypínač světel je trvale vypnut a světla můžu tímto vypínačem kdykoli zapnout a krabička světla zapíná automaticky jen když se dobíjí baterka.

Předem dík za ohlasy
Pjotr
Návrat nahoru
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19538
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: st březen 02 2005, 14:58    Předmět: dobrá baterie Citovat

koukám, že velkoryse pomíjíte stav, kdy baterie má jeden článek na odchodu a přesto na ni ještě nastartujete. Při každém ubrání plynu světla zhasnou. Stejný stav nastane i vlivem prostého přechodového odporu kontaktů na baterii. Pak jen stačí šlápnout na brzdu a tma.
Prodloužení životnosti žárovek předžhavením: má to něco do sebe, ale je otázka, za jak dlouho se vám ty náklady vrátí. Za 630 tisíc najetých km jsem žárovku ve světlech měnil 4x nebo 5x, ale ve 4 autech.Wink
Většinou automatika D.R.L. spíná za předpokladu splnění podmínek: běžící motor, nezatažená ruční brzda a přepínač světel vypnutý nebo zapnuté parkovačky.
Blíže ve výtahu z anglicky psané dokumentace (SWF_DRL) na uploadu v rubrice "manuály". Pro inspiraci. Snad je to dostatečně čitelné.
Ve stejném manuálu (to už na uploadu není) je stejně schématicky naznačený pípák hlásící při otevřených dveřích rozsvícená světla a zasunutý klíček. Ten už v autě byl, zvykl jsem si, a svítím stejně celý rok i přes den. Nemusím si při přejezdu hranic pamatovat, ve které zemi se musí svítit a ve které ne.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
007
Moderátor


Založen: Nov 11, 2003
Příspěvky: 220
Bydliště: střední čechy

PříspěvekZaslal: st březen 02 2005, 15:31    Předmět: Citovat

Jednodušší je paralelně ke kontrolce dobíjení připojit relé s nízkým odběrem nebo optočlen a tím monitorovat stav dobíjí-nedobíjí.Kontaktem tohoto relé blokovat druhé relé,které spíná světla při zapnutí zapalování.
_________________
007
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19538
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: st březen 02 2005, 19:10    Předmět: automatika dobíjení? Citovat

Ještě tak vědět, o jaké auto se jedná. V některých zapojeních se viditelně rozsvěcí kontrolka dobíjení až tehdy, když je na akumulátoru (a v palubní síti) o 4V víc, než na výstupu alternátoru. To znamená, že alternátor nedobíjí už dávno, ale kontrolka nesvítí.
Samozřejmě, je-li alternátor i budicí automatika v perfektním stavu, netrvá tento přechodový stav déle než do řádu sekund, takže indikaci můžu pokládat za dostetčně objektivní. Horší je to v případě průrazu některé z diod v alternátoru, kdy dobíjení nestačí, ale kontrolka se ještě nerozsvítí.

Jako obvykle tazatel nepřibalil dostatek informací, takže všichni stále jen hádáme, jak by se to jen mohlo...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
MartyAA



Založen: Jul 25, 2004
Příspěvky: 112
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: st březen 02 2005, 20:20    Předmět: Citovat

Koukni se sem.... viva la peugeot Smile http://www.peugeot-club.com/peugeot.htm
pak jdi do sekce servis, a tam uz to najdes, mel by to byt hned prvni clanek.

_________________
MaRtY
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Pjotr
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: čt březen 03 2005, 13:13    Předmět: Automatický zapínač světel auta Citovat

Ahoj a dík všem.
Co je mým cílem : svítit vždy když jedu, teda běží motor, to ale neumím jednoduše poznat, tak jsem to zjednodušil na to, že je napětí vyšší než když to nedobíjí (tedy např > 13.5V).
Jaké je napětí když je blbá baterka (jeden článek) to nevím ale u mého auta když nastartuju je vždy (při volnoběhu, při rozsvícení, topení, ...) napětí 14.2V. Tedy zdá se mi to podobný princip jak navrhuje 007 - na základě kontrolky dobíjení.
Všechny zapojení které jsem viděl pracovaly na principu ihned nebo po čase od otočení klíčku rozsviť světla (mimo signalizace dobíjení). Možná že to tak nakonec skončí, ale myslím, že stačí jeden komparátor a za ním zpožďovač a je to. Zdá se mi to jednoduché a lepší (zejména : rychlejší zapnutí světel, šetří to baterku i žárovky).

Pjotr
Návrat nahoru
standa



Založen: Jun 12, 2003
Příspěvky: 39
Bydliště: Tøebíè

PříspěvekZaslal: pá březen 04 2005, 14:01    Předmět: Citovat

Zdravím.Už dva roky používám jednoduché zapojení automatického rozsvěcování světel na voze Škoda Favorit.Jedno relé je připojeno ke konrolce dobíjení.Je to asi nejjednodušší způsob.Po nastartování relé vypne a přek rozpínací kontakt sepne druhé relé.To svými kontakty překlene kontakty původních spínačů.Zapojení lze doplnit o vypínač apod.
Hodí se na většinu vozů.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Pjotr
Neregistrovaný





PříspěvekZaslal: po březen 07 2005, 11:34    Předmět: automat na rozsvěcení světel Citovat

STANDA : nerozumím - když vyndám klíček (dobíjení nesvítí = rele vypnuté = rozpínací kontakty sepnuty) tak by jako měly sětla vsvítit ?
Moje světla jsou napájeny přes pojistky a vypínač (nic jiného v cestě není), tedy svítí i když vypnu klíček.

Pjotr
Návrat nahoru
007
Moderátor


Založen: Nov 11, 2003
Příspěvky: 220
Bydliště: střední čechy

PříspěvekZaslal: po březen 07 2005, 18:27    Předmět: Citovat

Je tam ještě druhé relé,které je napájený z klíčku a při vypnutí zapalování vypne světla.
_________________
007
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
badoch



Založen: Feb 23, 2005
Příspěvky: 592
Bydliště: SM

PříspěvekZaslal: po březen 07 2005, 18:55    Předmět: Citovat

Všechno už je řešeno xkrát na http://skoda.panda.cz/ Ono to zase kolem a kolem není tak jednoduché jak byse mohlo zdát.
Shocked
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
standa



Založen: Jun 12, 2003
Příspěvky: 39
Bydliště: Tøebíè

PříspěvekZaslal: st březen 09 2005, 9:23    Předmět: Citovat

Přesně 007,napájení pro druhé relé beru až po zapnutí klíčku.Můžu zaslat schéma zapojení.Pokud je zájem.Konkrétně u favorita je možno použít spínač pro tlumená světla jako spínač pro automatické rozsvěcování.Ale místo povídání je to jasné ze schématu.schladek@volny.cz
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
anonym






PříspěvekZaslal: pá březen 11 2005, 14:58    Předmět: Citovat

Ahoj, já jsem zatím dospěl k (nejjednodušší a poskytující požadovanou funkcionalitu) konstrukci (bohužel sem nejde vložit obrázek, tak to zkusím popsat) : odpor se zenerkou (paralelně k napájení) vytvoří referenční napětí a odtud je přes odpor a kondenzátro (integrační - jeden vývod je uzemněn) napájena báze (teda gate) mosfetu (asi buz11).
To způsobí, že po překročení napětí se začne nabíjet kondík a postupně (cca 2 sec) se zvyšuje napětí na source a tím se postupně rozsvěcí žárovka.

Tak a teď mě rozcupujte - zatím to nemám postavené - jakou to má chybu ?
Pjotr[/code]
Návrat nahoru
chvalina2



Založen: Jan 27, 2006
Příspěvky: 152
Bydliště: Čáslav

PříspěvekZaslal: st duben 12 2006, 11:51    Předmět: !!!!!!!!!!!!!! Citovat

pánové nic proti vašim úvahám -ale z kontolky dobíjení je to sebevražda-
zvážily jste tu možnost že v noci vám praskne klínový řemen ?????????????
co pak následuje????
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
badoch



Založen: Feb 23, 2005
Příspěvky: 592
Bydliště: SM

PříspěvekZaslal: st duben 12 2006, 14:44    Předmět: Re: !!!!!!!!!!!!!! Citovat

chvalina2 napsal(a):
pánové nic proti vašim úvahám -ale z kontolky dobíjení je to sebevražda-
zvážily jste tu možnost že v noci vám praskne klínový řemen ?????????????
co pak následuje????


Mám podobné udělátko na felicii (techweb) a pro jistotu mám použito dvoukontaktové relé zapojené přes samodržné kontakty.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
007
Moderátor


Založen: Nov 11, 2003
Příspěvky: 220
Bydliště: střední čechy

PříspěvekZaslal: st duben 12 2006, 21:18    Předmět: Citovat

Moje poslední verze (Škoda Forman) používá snímání běhu motoru jazýčkovým relé na kontrolce dobíjení,jeho kontakt spíná kondenzátory dvou 555-tek.zapojených jako časovače.Po zhasnutí kontrolky dobíjení se obrysová světla rozsvítí za 3s,tlumená za 6s.Při rozsvícení kontrolky dobíjení
(chcípnutí motoru na křižovatce atd) zhasnou tlumená světla za 30s,obrysová za 1min.To mi dává dost času rozsvítit ručně.Plánuju další verzi s funkcí "posvícení na cestu",které by po zamčení auta v noci asi na 30s rozsvítilo světla(blokování fototranzistorem).Možná by se mohlo i snímat pořadí vypnutí klíčku a rozsvícení kotrolky dobíjení a tím vyhodnocovat poruchovej stav a tím spouštet další časovač,který světla "podrží" i při vypnutí klíčku,abych nemusel při opětovném startování ručně rozsvítit.Škoda,že Favorit nemá možnost někam připojit snímání stavu jede-nejede,tím by se dalo blokovat vypnutí světel za jízdy.To už by asi chtělo mikročip,ale s těma se já nekamarádím (neumíme).

_________________
007
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund