Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

MKO a odrušení v palubní síti automobilu
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
pepe363



Založen: Aug 30, 2009
Příspěvky: 173

PříspěvekZaslal: ne červen 12 2011, 20:11    Předmět: MKO a odrušení v palubní síti automobilu Citovat

Zdravím,

mám tady schémátko MKO v roli zpoždeného vypnutí. Je to do auta, protože ve chvíli kdy mám zapalování zapnuté, rádio hraje. Ale jakmile začnu startovat, zmizí napětí z vodiče, které rádio dálkově zapíná.
Schéma přikládám, a potřeboval bych se poradit, jaký filtr k tomu začlenit, aby to drsných automobilových podmínkách vydželo co nejdéle =)

díky moc



mko.PNG
 Komentář:
schémátko =)

Stáhnout
 Soubor:  mko.PNG
 Velikost:  13.42 kB
 Staženo:  65 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ramici



Založen: Jan 13, 2010
Příspěvky: 153

PříspěvekZaslal: ne červen 12 2011, 20:49    Předmět: Re: MKO a odrušení v palubní síti automobilu Citovat

To napětí zmizí právě proto, že startuješ. Změř to na baterce (při startu) a uvidíš co se děje.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pepe363



Založen: Aug 30, 2009
Příspěvky: 173

PříspěvekZaslal: ne červen 12 2011, 21:46    Předmět: Citovat

Už jsem měřil =) Ve spínací skříňce se prostě mechanicky rozpojí kontakt. Na vodiči pro spínání rádia je skokově z 12V najednou 0V, a po vrácení klíčku vyskočí na 14,2V
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3490

PříspěvekZaslal: ne červen 12 2011, 22:03    Předmět: Citovat

Nevíme typ auta, nevíme model, rok výroby. Předválečná auta až do myslím Š120 neměla X relé, od FELDY dále X relé je. Takže, pokud to není veterán, musíš vzít napájení mimo kontakt X relé.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32001
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne červen 12 2011, 22:09    Předmět: Citovat

Stejně je to blbost, protože rádia mají hlídání napětí a pod 10,5V se velkou většinou sama vypnou - aspoň ta moderní. A při startu je na baterce kolikrát i míň než 10V...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
frantajetel11



Založen: Nov 13, 2008
Příspěvky: 1922
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: po červen 13 2011, 7:21    Předmět: Citovat

Nemyslel jsi spíš zpožděné zapnutí? Tohle mě taky se.e... Zapnu klíček, žhavím - rádio se zapne, startuju vypne se a pak se zapne zase. Já ho sice můžu softvérově vypnout, aby se nezapínalo zároveň s klíčkem, ale spíš by asi byl vhodnej zpožďovač, aby to zaplo až třeba 10s po zapnutí klíčku...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12526

PříspěvekZaslal: po červen 13 2011, 8:50    Předmět: Citovat

Ale pokud pepe363 píše, že
pepe363 napsal(a):
Už jsem měřil =) Ve spínací skříňce se prostě mechanicky rozpojí kontakt. Na vodiči pro spínání rádia je skokově z 12V najednou 0V, a po vrácení klíčku vyskočí na 14,2V
, pak jsou snad další údaje nadbytečné.
Do tvého scchémátka MKO bych přidal filtrační a blokovací členy.

Edit: Akorát nevím, jest-li by nebylo lépe přivést k rádiu napětí ze spínací nebo pojistkové skříňky, které se prostě nevypíná. Wink



Autorádio.png
 Komentář:

Stáhnout
 Soubor:  Autorádio.png
 Velikost:  11.7 kB
 Staženo:  74 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
frantajetel11



Založen: Nov 13, 2008
Příspěvky: 1922
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: po červen 13 2011, 9:41    Předmět: Citovat

No to by pak musel rádio po vypnutí zapalování růčo vypínat a to někteří líní jedinci (včetně mě) tak nějak nechtěj... Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32001
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po červen 13 2011, 9:46    Předmět: Citovat

Tak ho zkus na test připojit na ISO konektoru "natvrdo" - na pozice 4 a 7 dej +12V přímo od baterky, tím obejdeš klíček (+12V od spínačky nebo od relé X) - rádio zapni a potom zkus nastartovat. Pokud se následkem poklesu napětí v palubní síti nevypne samo, má cenu bastlit nějaké udělátko, kterým se zabrání ve výpadku následkem přepnutí relé X nebo spínačky. Jestli se ale samo vypne, máš jedinou cestu - použít na rádio samostatnou baterku, připojovanou silovým stykačem na stejnosměrný proud k palubní síti až po nastartování motoru = po nárůstu napětí v síti nad 13,5V.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
frantajetel11



Založen: Nov 13, 2008
Příspěvky: 1922
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: po červen 13 2011, 14:56    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
... Jestli se ale samo vypne, máš jedinou cestu - použít na rádio samostatnou baterku, připojovanou silovým stykačem na stejnosměrný proud k palubní síti až po nastartování motoru = po nárůstu napětí v síti nad 13,5V.

A nebo právě ten zpožďovací obvod - to si myslim je jednodušší, než tam cpát další baterku...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
masar



Založen: Dec 03, 2005
Příspěvky: 12526

PříspěvekZaslal: po červen 13 2011, 20:30    Předmět: Citovat

To frantajetel11 - Pokud rádio vypne při podpětí, nemůže zpožďovací obvod nic zachránit, ne? Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Andrea



Založen: Sep 07, 2007
Příspěvky: 9340

PříspěvekZaslal: po červen 13 2011, 20:38    Předmět: Citovat

Jak může to rádio vypnout, když při tom podpětí ještě nebude zapnuté?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32001
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po červen 13 2011, 21:38    Předmět: Citovat

Andreo, tady se jedná o situaci, kdy třeba stojím před barákem a čekám, až se moje polovice namaluje do stavu, který podle ní odpovídá společenské potřebě - a mám puštěné rádio nebo nějakou muziku z přehrávače, abych zabil čas. Polovice dorazí, já startuju auto - a rádio se samozřejmě na dobu startu vypne. Buď to udělá relé X, nebo zareaguje na podpětí v síti (můj Panasonic reaguje na pokles napětí). Proto říkám, že pro udržení rádia v činnosti při startování auta by byla nutná další baterie, která ho na těch 10 sekund (řádově) bude krmit. Kondík to při odběru 2-5A i víc bohužel nezvládne... Nějaký zpožďovač nebo MKO to nezachrání taky, mám vyzkoušeno, že i prodleva způsobená překlopením relátka to rádio vypne - resetuje a celý přijímač nebo přehrávač nabíhá "od nuly".
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
frantajetel11



Založen: Nov 13, 2008
Příspěvky: 1922
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: po červen 13 2011, 21:46    Předmět: Citovat

Aha, tak jestli je to takhle, tak bych se na těch 10 vteřin bez rádia (startování i s případným žhavením) víte co ... Confused
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32001
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po červen 13 2011, 21:50    Předmět: Citovat

Naprostý souhlas...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.23 sekund