Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

testování spindle motorů
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Teorie
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
bu2520



Založen: Jul 16, 2007
Příspěvky: 4247
Bydliště: u HK

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 15:19    Předmět: testování spindle motorů Citovat

při úklidu jsem objevil několik krabic vadných mechanik . Vzhledem k tomu, že se mi nezřídka stane při opravě , že vyměním laser a nakonec je vadný spindle motor. Přemýšlím nad konstrukcí testeru. Jakou metodu by jste zvolili? Zatím mě napadá snímání proudu a porovnání se zdravým motorem. Nebo čítat zesílené pulsy z komutátoru, nebo pomocí opto snímat otáčky unašeče. Nenapadá vás nějaký podnět.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Sendyx



Založen: Jun 05, 2005
Příspěvky: 12334
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 15:54    Předmět: Citovat

Používal jsem zdroj napětí (tvrdý, nastavitelný), skopem měřit proud, a stroboskopem na několika rychlostech kontrolovat, jak drží otáčky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Atlan



Založen: May 10, 2004
Příspěvky: 4507
Bydliště: Košice

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 17:18    Předmět: Citovat

moozes mi to objasnit ako drzi otacky ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7942
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 19:02    Předmět: Citovat

Já motor připojím na malý napětí a zdroj proudu max 1A, pak ho zastavím a unašečem pomalu otáčím. Na analogovým ampérmetru krásně vidím jak se mění proud při přechodu z lamely na lamelu.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
555



Založen: Aug 10, 2009
Příspěvky: 2105

PříspěvekZaslal: so leden 01 2011, 21:07    Předmět: Citovat

a ten proud při testování tou poslední popsanou metodou musí být stejný ne?na všech lamalách.doufám že sem to napsal srozumitelně já nevím jak to lépe popsat
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7942
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: ne leden 02 2011, 9:04    Předmět: Citovat

Jistě že by měl být stejný, jenže u vadných motorů není. Skoro vždy dojde k nánosu oděrků kovů do mezery mezi lamely, který pak zkratuje. Tady pak motor bere daleko větší proud než mezi ostatníma lamelama. Když se náhodou v DVD zastaví v této poloze, už se nerozeběhne, zatíží zdroj a nezbývá napětí ani pro logiku.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
bu2520



Založen: Jul 16, 2007
Příspěvky: 4247
Bydliště: u HK

PříspěvekZaslal: čt leden 13 2011, 18:18    Předmět: Citovat

dnes jsem řešil vadný spindle motor u jedné věžičky . Motor se roztočil , ale jako by přeskakoval. Měl jsem jeden úplně nový a tak mě napadlo porovnat je . zapojil jsem se do série s 10ohm odporem a na něj jsem připojil osciloskop. Zatímco na zdravém motoru byla pravidelná střída na vadném byla střída velmi proměnlivá. Stále přemýšlím nad jednoúčelovým jednoduchým testerem. Napadá mě RC (integrační ) člen nějaký zesilovač a komparátor nějakou referencí. Co myslíte?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
MartasBrno



Založen: Nov 25, 2007
Příspěvky: 127
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: pá leden 14 2011, 2:53    Předmět: Citovat

No, já myslím, že aby ta metoda byla spolehlivá a nepouštěla zmetky, měla by kombinovat dv apřístupy. Líbí se mi to tvoje spojení motoru a odporu, kdy bys mohl na každém kusu prvně zkontrolovat proudy lednotlivých lamel, což je první síto, a pokud projde, pustit jej a kouknout na tu střídu.
Nebo jsi to celé chtěl nechat elektronice a mít klid? šlo by na tom odporu snímat střídavé napětí a to podrobit komapraci s nastavenou referencí.
tedy pokud ta střídavá složka dostatečně reprezentuje míru poškození motorku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7942
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: pá leden 14 2011, 7:28    Předmět: Citovat

Proč vymýšlíté taková složitá monstra? Budu se opakovat. Zapoj motorek na 2V přes analogový ampérmetr, když se roztočí a proud bude do 50mA, je OK. Když bude proud při malých otáčkách kmitat v řádu až do 1A je vadný. To si můžeš ověřit i přibrzděním a nebo potáčením rotoru. Stačí vyzkoušet zdravý motor a vadný motor. Jednoznačná identifikace a stačí na to můj starý zdroj s měřením proudu.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
bu2520



Založen: Jul 16, 2007
Příspěvky: 4247
Bydliště: u HK

PříspěvekZaslal: pá leden 14 2011, 11:31    Předmět: Citovat

no proč ? protože těch mechanik mám mnoho a rád bych to vytřídil a zajímá mě to i z ryze badatelských důvodů. Navíc nemám zdroj s analogovým měřidlem a pak už je jedno co budu konstruovat Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Sendyx



Založen: Jun 05, 2005
Příspěvky: 12334
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: pá leden 14 2011, 13:02    Předmět: Citovat

Mohu konstatovat, že jeden typ motorků má naprázdno mezi 35 až 45mA (při cca 3V), a tento údaj vůbec nestačí k identifikaci vadného, vadný mívá klidně i 40mA, ale na průběhu proudu jsou krátké nepravidelné špice (asi zkraty na komutátoru). Jen málokterý je vadný tak, že bere 70mA a víc.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
bu2520



Založen: Jul 16, 2007
Příspěvky: 4247
Bydliště: u HK

PříspěvekZaslal: pá leden 14 2011, 14:21    Předmět: Citovat

můj názor je takový, že 90% závad motorků jsou znečištěné, nebo unavené kartáčky což se projevuje právě těmi několikanásobnými jehlovými impulsy které většinou nijak markantně nezvýší odběr snad leda špicemi při to záběru to co zvýší proud je ale přidření, nebo zkrat na lamelách a to počítám je těch 10% . Ono buď neměl ten motor vůbec sílu otočit tím médiem nebo se nedokázal točit stejnoměrně. Tak asi rozšířím tu myšlenku na okénkový diskriminátor který by hlídal napětí v mezích tolerance . Teď ještě jak moc se bude projevovat jmenovité napětí motorku budu li testovat třeba třemi volty a motor bude 9V a 5,6V atd
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Atlan



Založen: May 10, 2004
Příspěvky: 4507
Bydliště: Košice

PříspěvekZaslal: so leden 15 2011, 14:28    Předmět: Citovat

mebede jednoduchsia ta metoda prva s odporom a osciloskopom....ved len budes prehadzovat krokosvorky... max 1min na jeden motor...snad ich nemas 100 ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18675
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: po leden 17 2011, 7:30    Předmět: Citovat

Pokud na exaktní dignostiku přijdeš a uvedeš výsledky bude dobře . Neživím se tím a tak jsem měl jen pár kousků . Tak jsem i rozebíral , vyčistil komutátor , promazal ložiska . Po spuštění na zdroj se zdál být v pořádku a stejně jsem musel dát nový . Asi se k otáčkové nerovnoměrnosti přidružila i vůle v ložiscích . Nikdo zde ještě neuvedl stopro řešení a já si myslím , že je postupováno hlavně metodou pokus-omyl .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Sendyx



Založen: Jun 05, 2005
Příspěvky: 12334
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: po leden 17 2011, 13:33    Předmět: Citovat

U některých mechanik se dá použít interní diagnostika, tam se třeba vyhodnocuje proudové omezení driveru motoru a rychlé kolísání otáček.
Přesnější diagnostika je stejně jen důležitá tam, kde je motor extra drahý nebo nesehnatelný, a v drahých mechanikách bývají stejně brushless.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Teorie Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.13 sekund