Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Pracovní osvětlení na jednoosák - jaký alternátor?
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
mcmlxxx



Založen: Mar 14, 2010
Příspěvky: 112
Bydliště: Letovice, Brno

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 13:55    Předmět: Pracovní osvětlení na jednoosák - jaký alternátor? Citovat

Je tu spousta chytrých hlav, potřeboval bych vyřešit konstrukci pracovního osvětlení na jednoosé fréze - udělal jsem si přední radlici na sníh, a bylo by dobrý vidět dopředu před radlici. Motor nemá světelný pól , ani alternátor.
Představoval bych si to jako jednu svítilnu třeba z motorky nebo traktoru, ale problém je s tím napájením. K dispozici mám vývodový hřídel s řemeničkou a asi 2500otáček. Napadá někoho z čeho vykuchat nějaký miniaturní alternátor, který by dokázal uživit aspoň 30W žárovku?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32003
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 14:39    Předmět: Citovat

Těch samostatně namontovatelných moc miniaturních není - většinou jsou to typy z motorek, který jsou určený pro montáž přímo na kliku motoru a tím pádem nemají samonosnou statorovou část, ale potřebují přívodní hřídel už uloženou v nějakém ložisku - to bývá u motorek ve stěně karteru. Bývají "regulované" zátěží, to znamená paralelním regulátorem, fungujícím vlastně jako velmi výkonná Zenerova dioda. Takový generátor odebírá z motoru pořád stejnou mechanickou práci bez ohledu na to, kolik elektřiny se skutečně spotřebuje - zbytek jednoduše "protopí" do okolí.

Z těch větších, co jsou poháněný řemenicí, by určitě vyhověl altík z nějaký starší škodárny, buď z modernější série Š100 (ty starší měly ještě dynamo) nebo Š105/120 - tam byl altík schopný dodat 35 nebo 42A podle typu. Nemusíš se bát, že by celou dobu cpal do žárovky 30A - musí to mít regulátor, který se dá koupit nebo ubastlit a ten drží na výstupu stálé napětí - žárovka si pak vezme jen tolik, kolik skutečně spotřebuje a z řemenice altík nebude odebírat nic zbytečně navíc - snížení výkonu traktůrku nebude velké.

Výhoda bastleného regleru je v tom, že si můžeš nastavit napětí na maličko nižší, než mají tovární regulátory - a tím Ti to umožní použít k alternátoru "gelovou" hermetickou baterii "do alarmů" 12V/7,5Ah. Altík bez baterie sice je schopný funkce, ale potřebuje víc otáček, aby se nabudil a začal dodávat proud - a s poklesem otáček zase "zdechne" = světlo by Ti zhasínalo při ubrání plynu. S baterií bude dodávat už při zhruba 1000rpm tolik proudu, že uživí minimálně halogenový reflektor. "Gelovku" radím proto, že je malá a lehká - neváží 12 nebo 15kg jako běžná autobaterka, na rozdíl od ní ale "gelovka" nemá ráda připojení na dobíjení s napětím vyšším než asi 13,5V - stejně v tom jednoosáku nemáš elektrostartér, takže velkou kapacitu nepotřebuješ. A tím se vracím k bastlenému regulátoru - ten ti umožní nastavit právě to napětí 13,5V, zatímco běžné tovární jsou většinou nerozebíratelné a nenastavitelné - a z výrovy nastavené na napětí 14,5V, které by "gelovku" spolehlivě a velmi rychle zlikvidovalo.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3490

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 15:14    Předmět: Citovat

Když si už pořídíš gelovku 7,2Ah, tak ta ti utáhne 21W žárovku po dobu tří hodin (třeba to bude stačit).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PLV



Založen: Oct 21, 2007
Příspěvky: 400
Bydliště: Litovel

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 15:30    Předmět: Citovat

Na továrních malotraktorech a zahradnícgh traktůrcích někdy vidívám šikovné malé alternátory, asi by se daly sehnat jako náhradní díl ale o cenách raději pomlčím. Very Happy Jinak jedině sehnat malý alternátor z auta, nejjednodušej ze Škodovky.
_________________
Netřep se mnou!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
renda15



Založen: Nov 05, 2005
Příspěvky: 632
Bydliště: Liberec

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 15:41    Předmět: Citovat

Když už by se montoval akumulátor přimlouval bych se za čtveřici 1W luxeonů. Spotřeba bude 700 mA a světla minimálně z jako 35W žárovky. Aku 7 Ah vydrží teoreticky 10 hodin.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Dingo7



Založen: May 05, 2007
Příspěvky: 442

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 15:43    Předmět: Citovat

A co použít místo altíku nějaký komutátorový motorek třeba ze sahary a za něj nějaký stábl. na to osvětlení by to mohlo stačit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Sandal



Založen: May 22, 2006
Příspěvky: 2570
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 16:32    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Altík bez baterie sice je schopný funkce

A já tvrdim že altík s cizím buzením bez baterie nený schopný funkce.Remanentní magnetizmus nestačí na provoz alternátoru.Jakmile dojde k zatížení tak se altík odbudí a nebude dodávat proud.A ikdyby se tedy nějaké to cizí buzení připojilo tak alternátor bez zátěže se zničí přepětím.Obvykle diody v můstku.Stačí na to zhasnout světla a můstek je v kopru.

_________________
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
breta1



Založen: Sep 09, 2005
Příspěvky: 3490

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 16:36    Předmět: Citovat

Dingo7 napsal(a):
A co použít místo altíku nějaký komutátorový motorek třeba ze sahary a za něj nějaký stábl. na to osvětlení by to mohlo stačit.

Myslím, že máš pravdu, jsou to řádově stowatové motorky. Možná by posloužil i motorek ze stěrače.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
GeorgeB



Založen: Nov 21, 2005
Příspěvky: 1215
Bydliště: Pardubice

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 16:41    Předmět: Citovat

Sandal->altík se zabudovaným regulátorem a pomocným usměrňovačem se při vyšších otáčkách sám nabudí i bez baterky. Ale jak píšeš, tak odejde diodovej můstek. Bez zátěže se prorazej diody na přepětí.
Taky bych v tomto případě volil běžnej stejnosměrnej motor z auta. A pokud otáčky stroje při práci jsou konstantní, tak bych to provozoval bez regulátoru-zvolit motorek a žárovky tak,aby byl při pracovních otáčkách dodávan přesně potřebný výkon. Pro jistotu případně dát paralelní stabilizátor na napětí okolo 15V.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Atlan



Založen: May 10, 2004
Příspěvky: 4509
Bydliště: Košice

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 17:20    Předmět: Citovat

no alebo pouzit peltierov clanok... Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
bu2520



Založen: Jul 16, 2007
Příspěvky: 4247
Bydliště: u HK

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 18:03    Předmět: Citovat

a co takhle gelovku a nějaký LED reflektor . Přece jen nevím jaký má fréza výkon aby jí ten altík neubíral víc než je zdrávo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mcmlxxx



Založen: Mar 14, 2010
Příspěvky: 112
Bydliště: Letovice, Brno

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 18:03    Předmět: Citovat

Zajímavé reakce. když jsem hledal na netu nějaké alternátory, protáčely se mi oči nad cenama. To neakceptuju, nepovažuji to osvětlení za investici Very Happy
Asi takhle, normálně používám 3-diodivou čelovku abych aspoň něco viděl, tak mě napadlo, co prostě vzít dynamo z kola 6V/3W a koupit nějakou víceLED baterku a trošku ji upravit, případně dvě velké 1W vysocesvítivé LED a použít tohle?
Montát alternátoru jako je ve 120ce nebo ve feldě, to nepřipadá v úvahu, je to moc velký.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32003
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 18:12    Předmět: Citovat

Ten altík z kola má nominální napětí při rychlosti kola asi 15 až 20km/h - to znamená, že i obvodová rychlost jeho "kolečka" musí být taková (je tam třecí převod skoro po obvodu kola). Při průměru jeho hnacího kolečka kolem 2cm je to asi 4,2m/s neboli asi 66 otáček za sekundu = 4000rpm. Jseš schopný dosáhnout takových toček?
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
PLV



Založen: Oct 21, 2007
Příspěvky: 400
Bydliště: Litovel

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 20:17    Předmět: Citovat

Vidím, že vymýšlíte stále větší hovadiny. Pokud nechce mcmlx použít normální alternátor s baterií, tak je možnost vykuchat alternátor z motoru z Jawy20, rotor připevnit na vhodnou hřídel a pohánět vhodnou řemenicí. Very Happy Nějaká světla s gelovkami a ledkami a čelovkami jsou tak na dvě věci. Razz
_________________
Netřep se mnou!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 32003
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st prosinec 22 2010, 20:30    Předmět: Citovat

Alťas z "fichtla" je na houby, nemá ani jedno ložisko, je to jen magnet přitažený na kužel na klikovku a statorová kostra s cívkama držená šroubama ke stěně karteru. Bez spešl desky, ve který by byl aspoň jeden ložiskovej domek pro hřídel (radši 2 ložiska kvůli radiálnímu namáhání tahem řemenice) + díry pro namontování toho statoru je to úplně k h*vnu. Na tohle je potřeba mít celý točivý "vehement" včetně ložisek a sběracího ústrojí - možná že by to ten motorek ze "sahary" od Favorita stíhal, akorát bych se bál odmagnetování permanentního magnetu.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
Strana 1 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.19 sekund