Zaslal: pá únor 17 2006, 19:23 Předmět: Problém se stabilizací
zdravím! Davám na motorku dělané světlo z led diod a nechcu aby mi to nejak vyhorelo. Kdyz neni motor nastartovany tak tam je 12V a kdyz je tak tam je 12-14V. Potrebuju to stabilizovat na 12V a na 5V (pro integrovaný obvod). Chtel bych pouzit monoliticky stabilizator 7812 a 7805 ale nevim podle ceho se volí hdnota tech kondezatoru. Prosím poradte. diky
Založen: Mar 06, 2005 Příspěvky: 634 Bydliště: Planeta Zem
Zaslal: pá únor 17 2006, 19:38 Předmět:
Budeš mať problem,lebo klasicky stabilizator 7812 potrebuje o 3 volty viac pre stabilizaciu.Neviem ako to maš spravene,ale mohol by si seriovo pridať ešte jednu diodu,aby to nevyhorelo a žiaden stabilizator nepotrebuješ.Ten na 5 voltov je to ok.
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7949 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: pá únor 17 2006, 20:39 Předmět:
Stabilizátory řady xx7805-12 vůbec na motorku nezkoušej, ani do auta. Odejdou ti. Stabilizátor s trandem a ZD nebo bych to řešil proudovým zdrojem. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7949 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: so únor 18 2006, 10:25 Předmět:
Kdysi jsme dělali zdroje 12V do autobusů a nákl. vozidel na bázi xx7812 nebo i xx 723, na "stole" to chodilo a bylo to prakticky nezničitelný. Po instalaci se začínaly pomalu vracet s poškozeným IO bez další zjevný příčiny. Vynechám složítá bádání ale bylo zjištěno že v elektroinstalacích motorových vozidel vznikají díky regulaci, spínání různých ventilů, relé, ap. napěťové špičky řádově desítky až stovky voltů. No a to stabce který jsou na max 40V (dle katalogu-a je to tak) víc nevydrží ani náhodou. Takže by fungovat mohly ale musel bys vyrobit důkladnej a asi i ne jednoduchej RLC filtr který by ty špice zachytil. Pak je ale jednodušší udělat stabec zen. dioda a trand. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Tak odeslo by Ti to proto, ze v palubni siti jsou napetove spicky, vznikajici vypinanim ruznych indukcnosti. Tento problem se da resit predrazenim odporu a zenerky napr. na 18V. Jinak stabilizovat palubni sit na 12V se muze vyresit tak, ze se pouzije step-up menic a za nej potom napr. 7812.
a nestačí vlastní aku ? vždyť vnitřní odpor akumulátoru (cca desetiny Ohmu) by měl fungovat jako nejlepší zenerka, když připojení nebude někde dál na kabeláži. V čem se pletu?
Tak si zkus predstavit zapojeni - aku, spinac, rele a stabilizator. Kdyz odpojis tuto vetev od aku, odpadne rele a kam vleti spicka??? Do stabce A akumulator nikde v ceste neni
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7949 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: so únor 18 2006, 19:47 Předmět:
V praxi je to opravdu trochu nepochopitelný ale je to tak, ty špiče jsou opravdu špiče řádově ms a takový se chovají trochu jinak. Stačí pár metrů kabelu a IMPEDANCE!! je pro takový impulz dost velká. Pro představu, změř odpor primáru zapalovací cívky (desetiny ohmu) ale pulzy na něm jsou stovky voltů. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Založen: Sep 05, 2004 Příspěvky: 1025 Bydliště: UL
Zaslal: so únor 18 2006, 21:27 Předmět:
asi máte pravdu, já jsem uvažoval vlastně pouze vstup stab. a ten bude na aku téměř furt, ale výstup může být někam do kabeláže, kde bude různých indukčností hafo.. ok, nebudu dávat do auta 78..
Taky jsem stavěl pro kamaráda stabilizátor k motorce. Nejlepší je použít tranzistorový stabilizátor se zenerovou diodou. 78xx určitě ne, nic to nevydrží a hned se to prorazí.
Schéma tranzistorovýho stabilizátoru s KD333 je tady: http://www.davidcada.wz.cz/
Zdar porad to tu resite? Myslim ze pro ty LEDky bude stacit predradny odpor poripade za nim nejaka zenerka ktera by fakt nepustila ty spicky.Stejne za tim stabosem musi dat nejaky odpor protoze napajet LED napetovym zdrojem je tak trochu ulet. A vzhledem k tomu ze stabilizator 78XX je linearni je jedno jestli ten vykon ztrati na odporu nebo na stabci a odporu. Ale proc to delat jednoduse kdyz to jde slozite _________________ Internet - metla lidstva
poznámka k použití stabilizátorů 78XX v autě - já bych je nezavrhoval. Pokud je na vstupu keramika 100n a elyt cca 100M /těsně u 78XX/ a v přívodu tlumivečka řádově stovek mikrohenry, byl bych v klidu. Mimochodem- tyto stabilizátory se v autech běžně používají /např. palubní deska Felicie/.
Založen: Feb 08, 2005 Příspěvky: 7949 Bydliště: rovina u Kolína
Zaslal: po únor 20 2006, 10:53 Předmět:
breta1 napsal(a):
poznámka k použití stabilizátorů 78XX v autě - já bych je nezavrhoval. Pokud je na vstupu keramika 100n a elyt cca 100M /těsně u 78XX/ a v přívodu tlumivečka řádově stovek mikrohenry, byl bych v klidu. Mimochodem- tyto stabilizátory se v autech běžně používají /např. palubní deska Felicie/.
O tom ale nahoře píšu, že je potřeba bytelnej filtr, jenže to máš stabec, 2x keramiku, min 1xelyt, tlumivku. Když vezmeš tranzistor odpor zenerku, no je to skoro stejný. Chtěl jsem jen upozornit na to nebezpečí průrazu. _________________ ..to bude jen ňákej odpůrek
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.